µTorrent - Disk Overloaded

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar!

Jag fick till det! Jag gjorde en ren installation av windows XP och då försvann problemet helt! Helst vill jag köra windows 7 men är windows XP det enda som går så får det bli så.

Var kan jag se diskens inställningar?

Det är en Mac Mini (mid 2010) som jag körde windows 7 på och nu kör XP

Permalänk
Vila i frid

Hm... kan det möjligen ha att göra med Windows Search Indexing - som går att slå av helt på diskarna eller att man ställer in µTorrent så att diskio.flush_files = FALSE så att inte Windows kan fingra på filerna medans man tankar.

Permalänk
Medlem

Jag har testat att installera windows 7 igen, med samma problem.

Någon funktion/inställning måste vara fel i windows 7/utorrent. Jag har testat att stänga av windows search men det hjälper inte.

Någon som har några idéer?

MVH
Adam

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boken:

Det är en Mac Mini (mid 2010) som jag körde windows 7 på och nu kör XP

Skrivet av Boken:

Jag har testat att installera windows 7 igen, med samma problem.
Någon som har några idéer?

MVH
Adam

Ett tips. Kör OSX på den som det är tänkt istället. Fungerar garanterat mycket bättre. För du menar väl inte att du har gått och köpt en Mac för att köra Windows på?

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av KuddZ:

helt enkelt för dålig HDD

När jag tankar så får jag också 100% om jag skriver till en mekanisk HDD.
Det är inga problem på diskarna kan jag lova, och inte speciellt dåliga heller ...

Men, har man 4-6 torrenter med 8mbits / styck så blir disken lätt överbellastat, alltså inget fel på Hårddisken!

Permalänk
Medlem

Ett tips är att ändra global connections till runt 100 och sen endast låta max 3 torrents ladda hem samtidigt och lägga maximum peers för varje torrent till 25-30.

Tar ett screenshot på mina inställningar när jag kommer hem, får alltid ut 11mb/s utan disk overload.

Permalänk
Medlem

Varför Disabla Windows egna cachar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Ett tips. Kör OSX på den som det är tänkt istället. Fungerar garanterat mycket bättre. För du menar väl inte att du har gått och köpt en Mac för att köra Windows på?

Jag letade efter en dator med en riktigt smidig utformning, totalt knäpptyst och som inte drar så mycket och då tog jag en mac mini.

Skrivet av krilleoh:

När jag tankar så får jag också 100% om jag skriver till en mekanisk HDD.
Det är inga problem på diskarna kan jag lova, och inte speciellt dåliga heller ...
Men, har man 4-6 torrenter med 8mbits / styck så blir disken lätt överbellastat, alltså inget fel på Hårddisken!

Jag får discoverload direkt, även bara med en nedladdning som kanske bara går i 4MB/s

Skrivet av Handa:

Ett tips är att ändra global connections till runt 100 och sen endast låta max 3 torrents ladda hem samtidigt och lägga maximum peers för varje torrent till 25-30.

Tar ett screenshot på mina inställningar när jag kommer hem, får alltid ut 11mb/s utan disk overload.

Jag ska testa det när jag kommer hem, Tack för tipset!

Det känns inte som att det skrivs till disken alls, minnesåtgången ökar i den hastigheten som jag laddar men det sjunker aldrig.

Jag kör just nu två partitioner, en xp och en 7, båda skriver till samma disk via firewire 800... i windows 7 får jag disc overload direkt. Även när jag bara har en torrent aktiv.
I windows XP så kan jag ladda i full karriär av en torrent, när jag laddar flera samtidigt kan jag få discoverload om jag laddar till den externa. Men laddar jag till den interna disken går det utmärkt.

Så jag undrar varför jag får denna skillnad mellan windows xp och windows 7. Båda operativ har samma förutsättningar men 7an säger stopp direkt! Jag vill kunna ladda iaf i 8MB/s av en torrent, jag har inget behov av att ladda fem åt gången.

Kan tillägga att båda är helt rena installationer. Disken ligger i ultra dma 5

MVH
Adam

Permalänk

Tips: Ge mac os en chans

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Tips: Ge mac os en chans

Håller med!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har testat Mac osx också men jag får samma fel därmed.. Skulle jag kunna köra macosx så är det guld då jag verkligen gillar operativet.. Men utorrents macversion har väldigt få inställnigar för tillexempel diskcache osv... Jag körde först Mac men fick samma fel även där, med en hastighet som går ner till under 10kb/s.. Nu säger den inte disk overload men jag gissar på att det är samma fel då den beter sig likadant!

Permalänk
Medlem

Skumt, kör själv med Mac (Mac Book PRO) och kan maxa min 100Mbits lina utan problem. Har dock inte testat att tanka många torrents samtidigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kan inte ladda hem ens en torrent på max... Kör macbookpro i7..
Det går bra i ca 1-2 minuter sen sjunker hastigheten till 8-9kb/s

Permalänk

Testa någon annan torrentklient då?
Vuze i windows har väldigt mycket inställningsmöjligheter.
Transmission finns till mac, det har inte så mycket inställningar man kan pilla på men det är värt ett försök

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Jo det går förstås att göra, tycker det känns så jäkla märkligt att det funkar på xp men inte på windows 7... båda har samma förutsättningar..

Jag gillar verkligen utorrents upplägg, cleant och enkelt

Permalänk
Medlem

Om ni gillar uTorrent så kan jag varmt rekommendera Deluge. Det har jag använt mig av i Linux eftersom det har ett utseende som påminner om uTorrent och fungera lika bra. Finns till Win, Mac och Linux.
Deluge BitTorrent Client

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Handa:

Ursäkta för bump! Men jag skulle gärna vilja se ett SS på dina inställningar eftersom jag har stora problem med disk overloaded i utorrent och det håller på att göra mig gråhårig!

Mvh J

Permalänk
Vila i frid

Min burk med lastbalansering 4x100/10 dvs i praktiken 250/40 bråkar inte längre med:

Viktigast är att inaktivera Windows-cachen som annars äter upp ditt internminne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Min burk med lastbalansering 4x100/10 dvs i praktiken 250/40 bråkar inte längre med:
http://image.bayimg.com/eaaidaadm.jpg

Viktigast är att inaktivera Windows-cachen som annars äter upp ditt internminne.

Dom inställningarna satt jävligt fint alltså. Gick från 4-5MB/s till 10MB/s.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Tack så mkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

din bild går inte att se

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för hjälpen med dessa inställningar. Jag undrar dock fortfarande varför uTorrent har ändrat. Det var efter jag la in en uppdatering av uTorrent som jag började få problem med detta. En klar försämring. Varför?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Tack för hjälpen med dessa inställningar. Jag undrar dock fortfarande varför uTorrent har ändrat. Det var efter jag la in en uppdatering av uTorrent som jag började få problem med detta. En klar försämring. Varför?

Varför kan jag inte svara på, men nästan alla privata trackers går ut med att man ska hålla sig till rekommenderade µtorrent 2.2.1 eller 3.0 som båda fungerar. Gällande bittorrent så rekommenderas 7.2.1.

Edit/ det var en väldigt gammal tråd detta . Men svaret kan väl hjälpa någon.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma problem efter en uppgradering av uTorrent (minns inte vilken version). Men det löste sig av sig själv i den senaste uppdateringen till 3.1.2 build 26749

Visa signatur

Bloggar på galdump.info

Permalänk
Medlem

Jag har ökat min cache till 1500mb nu och det står fortfarande disk overload. När jag går upp till 1800mb så fryser hela programmet. vad kan vara fel? Jag har testat 2.2, 3.1 och 3.2 och det är samma problem med alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mosik:

Jag har ökat min cache till 1500mb nu och det står fortfarande disk overload. När jag går upp till 1800mb så fryser hela programmet. vad kan vara fel? Jag har testat 2.2, 3.1 och 3.2 och det är samma problem med alla.

Livar upp denna tråd lite. Har samma problem. Hur blir man av med skiten? Har provat alla möjliga lösningar som florerar på nätet. Ska prova gamla version 2.0.4 också. Är tillbaka på 2.2.1 nu, men det är samma skit där.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av PMJ:

Smått nyvaken ännu men ska försöka förklara.

Om man väljer förallokering/preallocation av filerna så skapas det en stor fil fylld med t.ex en massa 0 (nollor) som sedan fylls på successivt för att förhindra att hårddisken ska skriva på en massa olika ställen som det finns ledigt utrymme på, detta i sin följd medför att läs/skriv-huvudena på hårddisken behöver röra sig mindre då en stor fil på ett ställe inte är lika utspridd och spar in på en hel del sökningar för hårddisken.

Simpel illustration.

[...........................] - förallokerat
[...xxx....xxxxxxxxx.....xxxx.....xxx.....xx...xxxxx..] - ej förallokerat

x=redan använt utrymme på hårddisken

Hoppas det är förståligt

PS kika även på vad twinlight sade jag hoppade över det då det redan var nämnt

Med ditt förslag blir det disk-overload med, hade samma problem.
Upplevde dock bara fenomenet om jag drog en 20 torrents samtidigt vid start , sen lugna det ned sig.
Twinlights förslag låter bra

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Livar upp denna tråd lite. Har samma problem. Hur blir man av med skiten? Har provat alla möjliga lösningar som florerar på nätet. Ska prova gamla version 2.0.4 också. Är tillbaka på 2.2.1 nu, men det är samma skit där.

Kom igen nu, så svårt är det inte.. Gå in på Inställningar>Advancerat>Diskcache och sen Åtsidosätt automatisk cachestorlek.Ställ storlek manuellt till (MB):.

Högsta är 1800mb tror jag som man kan ställa in. Högsta värdet är rekommenderat att ha på eftersom hastigheter på ~10mb /s och uppåt är för stressigt för disken.

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

Kom igen nu, så svårt är det inte.. Gå in på Inställningar>Advancerat>Diskcache och sen Åtsidosätt automatisk cachestorlek.Ställ storlek manuellt till (MB):.

Högsta är 1800mb tror jag som man kan ställa in. Högsta värdet är rekommenderat att ha på eftersom hastigheter på ~10mb /s och uppåt är för stressigt för disken.

http://www1.picturepush.com/photo/a/12309599/img/Anonymous/20...

Har så klart redan provat de där. Provade dock 512 ochs en 1024 först (skadad på ram-storlekar hehe) Men det kom ändå, har satt det på 1800, har inte kommit tillbaka än iaf. Håller tummarna. Men det är skumt, jag mins inte att jag hade några problem med version 1.8.5 iaf. vet inte hur utorrent jobbar, men om man övervakar disken i W7 så ser man vilka sjuka mängder data den skriver till disken även när hastigheten på torrenten inte är speciellt hög, är uppe i 80-90MB/S typ hela tiden. Diskdödare?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Har så klart redan provat de där. Provade dock 512 ochs en 1024 först (skadad på ram-storlekar hehe) Men det kom ändå, har satt det på 1800, har inte kommit tillbaka än iaf. Håller tummarna. Men det är skumt, jag mins inte att jag hade några problem med version 1.8.5 iaf. vet inte hur utorrent jobbar, men om man övervakar disken i W7 så ser man vilka sjuka mängder data den skriver till disken även när hastigheten på torrenten inte är speciellt hög, är uppe i 80-90MB/S typ hela tiden. Diskdödare?

Yes, det har aldrig blivit överbelastat sen jag satte min på 1800, men det är bara vid dom tillfällena som vid sköna hastigheter på 10-15 mb/s på ett jobb som jag bockar i den inställningen. Jag kör senaste stabila 3.3:an > http://forum.utorrent.com/viewtopic.php?id=130844 . Men universalt så är det rekommenderat att ha 1800 inställningen på om det är flera jobb igång ;). 80-90mb/s??? Nobody kan ha en sån hastighet på ETT jobb, om du inte har 1000mbit fiber hemma :P?

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio