Permalänk
Medlem
Skrivet av olfertfriberg:

Hej.
Huset där jag bor hos mina föräldrar har ett stort förjävligt problem.
Det är så att vi har haft en idiotisk elektriker som har dragit strömmen och det har resulterat till olika problem.
Det största problem, och det jag oroar mig mest över är strömavbrott.
När vi i huset, tex lagar mat samtidigt som jag sitter och spelar eller bara lyssnar på musik kan resultera till att en propp går, och strömmen stängs av.
Detta händer ofta, cirka 1 gång per vecka. Det jag undrar är:
Kan detta skada min dator?
Vilka skador?
Är det värt att skaffa en såkallad UPS station eller vad det heter?
Är mest rädd att det ska skada min dator.

MVH,

Som kortsiktig lösning hade jag köpt en UPS. Eftersom strömavbrott verkar ske ofta, så ska du köpa en med kort uppladdningstid. Jag har god erfarenhet av APC Smart-UPS, de är stabila och laddas upp fort. Det finns gott om begagnade på Blocket för ganska små pengar. Batterier i en UPS slits fortare när de ofta laddas ur och upp igen, men de är väldigt robusta, faktiskt. Jag har sex år gamla batterier som fortfarande fungerar utan problem.

Permalänk
Rekordmedlem

En spis behöver helst en egen 16A matning eller 400V , sitter den verkligen kopplad på 10A 230V tillsammans med övrigt? eller är det huvudsäkringar som löser ut? Hursomhelst så borde man se över spisens anslutning och förvissa sig om att det är ok, det kan ju vara nått som gått sönder så att det beror på ett verkligt fel att spisen överbelastar elnätet, ta dit en elektriker som får mäta upp vad som händer och kanske även dra en ny matning till spisen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Är det en huvudsäkring (sitter tre stycken vid elmätaren i fasadmätarskåpet) eller en säkring inne i "proppskåpet" som går? Att en huvudsäkring går kan hända när man har mycket igång samtidigt på den fasen men det ska inte hända en gång i veckan. Om det är samma huvudsäkring som går hela tiden så har man snedbelastning, alltså för många laster kopplade på samma fas. Då kan en elektriker flytta om vissa grupper till en annan fas med mindre belastning, eller eventuellt säkra upp (16-25A huvudsäkring är normalt för en vanlig villa, beroende på uppvärmning etc.)

Är det så att det är en enskild gruppsäkring som går, där spis och andra uttag är kopplade på samma grupp så är den elektrikern ingen elektriker. Spisen ska ha sin egen matning, trefas avsäkrad 16A normalt. Få INTE för er att säkra upp själva, det är mycket som måste stämma, arean på kablarna (för klen area och kablarna överhettar och kan börja brinna), spänningsfall och det så kallade "utlösningsvillkoret" (nu blev det lite överkurs). Ta hem en riktig elektriker som kollar upp det!

Vad gäller datorn så kan den absolut ta skada av att bli av med strömmen plötsligt. Om hårddisken läser/skriver data samtidigt som den blir strömlös så tar den lätt skada till exempel.

Visa signatur

"I believe in speed, power. Power and speed solves many things" - Jeremy Clarkson

Permalänk
Medlem

Lyssna på Mackan365, han vet exakt vad han snackar om

/SloWie, Elkraftsingenjören

Permalänk
Medlem

Hehe släng ut vattenkokaren.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Walkx:

Vad fan har Elektrikern gjort, dragit Fas in till Jord

Kan inte sluta skratta

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!