Lurad på ny dator!!

Permalänk

1670 drift timmar och du startar bara om datorn 1-2 gånger i månaden låter verkligen inte korekt.

24 timmar är ett dygn, gånger du det med 182.5 dagar så ligger du lite över 4200 timmar -.-
Något stämmer inte i det du säger, 1060 uppstarter är ungefär 5.8 uppstarter om dagen på 182.5 dagar...

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawidowski:

1670 drift timmar och du startar bara om datorn 1-2 gånger i månaden låter verkligen inte korekt.

24 timmar är ett dygn, gånger du det med 182.5 dagar så ligger du lite över 4200 timmar -.-
Något stämmer inte i det du säger, 1060 uppstarter är ungefär 5.8 uppstarter om dagen på 182.5 dagar...

ja crystal disc info säger det! datorn loggar ju ut men den startar ju direkt jag öppnar skärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawidowski:

Kan ju vara att uppstarter är från när disken gått i viloläge eller något i den stilen, diskar varvar väl ner när datorn "vilar"?

Men drifttimmarna verkar ju onekligen lite fail, om det inte är likadant där att det bara räknas när disken de-facto jobbar och inte när den "vilar". I ett sånt scenario låter ju antalet drifttimmar rätt troligt eftersom det innebär att disken jobbat ish 40% av tiden eller ~9.5 timmar per dag. Räkna in typ torrenttrafik, schemalagda antivirusgenomsökningar och grejer så låter det inte helt orimligt.

Ergo: Det är fullt rimligt att disken är ny.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Kan ju vara att uppstarter är från när disken gått i viloläge eller något i den stilen, diskar varvar väl ner när datorn "vilar"?

Men drifttimmarna verkar ju onekligen lite fail, om det inte är likadant där att det bara räknas när disken de-facto jobbar och inte när den "vilar". I ett sånt scenario låter ju antalet drifttimmar rätt troligt eftersom det innebär att disken jobbat ish 40% av tiden eller ~9.5 timmar per dag. Räkna in typ torrenttrafik, schemalagda antivirusgenomsökningar och grejer så låter det inte helt orimligt.

jo den räknar varje gång jag stänger skärmen men hur har jag fått in någon annans inloggningsuppgifter? helt sjukt alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawidowski:

5.8 uppstarter av disken per dag låter rimligt om man stänger locket ofta, då disken stängs av och på då.

Drifttid verkar också någorlunda rimlig om TS använder datorn mycket, då 1670H drift under 182 dagar betyder att han haft datorn på ungefär 9 timmar per dag. Drifttid går självklart inte upp om datorn går ner i viloläge.

TS, om det inte stämmer att du använt disken runt 9 timmar per dag så är den förmodligen begagnad. Alltså att datorn varit på och inte i viloläge under den tiden.

Permalänk
Skrivet av Willhelm:

Stämmer säkert det du säger

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

5.8 uppstarter av disken per dag låter rimligt om man stänger locket ofta, då disken stängs av och på då.

Drifttid verkar också någorlunda rimlig om TS använder datorn mycket, då 1670H drift under 182 dagar betyder att han haft datorn på ungefär 9 timmar per dag. Drifttid går självklart inte upp om datorn går ner i viloläge.

TS, om det inte stämmer att du använt disken runt 9 timmar per dag så är den förmodligen begagnad.

mm jobbar ju heltid, samt sitter inte alls mycket vid datorn. kanske 2 timmar om dagen max! men om den räknas som på när jag laddar torrenter. så stänger jag aldrig det programmet

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattn:

mm jobbar ju heltid, samt sitter inte alls mycket vid datorn. kanske 2 timmar om dagen max! men om den räknas som på när jag laddar torrenter. så stänger jag aldrig det programmet

Om saker som torrents kör (Alltså att datorn inte går ner i viloläge, det brukar hindras av torrentprogram) räknas som att den är på, så då stämmer det nog.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Om ni tror att någon trollar, skriv det inte i tråden, anmäl istället inlägget så tar en moderator en titt på det, tråden riskerar att spåra ur annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattn:

mm min fråga är ändå. Kan jag på nåt sätt kan se datum på filer som skapats på datorn före jag köpte den om så är fallet. om butiken har lurat mig och satt in gamla delar i min nya dator?

Ja det finns program till det!!!
Google är din vän

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

jag var med om något ganska ruskigt...

när jag var 12-13 kanske så fick jag en egen dator (700mhz nått... det var okej på den tiden för Age of Empires och Diablo)

hop byggd av ett litet lokalt företag här där jag bor så satt det 2 hårdiskar i.

på den ena hårddisken hittade jag 10++ dokument om hur man tog självmord på olika sätt. bilder, exempel, 2 klipp...
jag visade detta för min mamma och plast pappa och de gick i taket. inte på mig såklart! de kontaktade företaget men vet inte vad som hände sen, de berättade inte nått, gjorde det inte till en stor grej framför mig...

jag tog bort allting, som tur är så kollade jag aldrig på klippen, och såg bara en bild och kollade i 3 text filer för namnen var konstiga.

det var rätt traumatiserande för mig då. jag visste inte ens om att folk gjorde sånt.

långt senare så fick jag reda på att dem ibland tog hand om datorer från företag och människor som kunde sälja in dem. antar att min hårddisk var begagnad från... ja...

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk

Hur stor är disken? Hur pass gammal var hans frus dator? Låter mer troligt att du fått hans uppgifter på din dator när du gjort något på nätet.

Visa signatur

Chassi: CM Storm Scout 2, Modekort: MSI Z77 Mpower, Psu: Cooler Master SILENTPro,
Cpu: Intel i7 2600K, Ram: Kingston HyperX Red 32GB (4*8gb), SSD: 120GB Corsair Force
Bil dator: Chassi: In-Win BQ656, Modekort: Asus P8H61-I LX R2.0, Psu: M2-ATX-HV 140w, Cpu: Intel pentium G645, Ram: Kingston HyperX blue 8GB (2*4gb), SSD: crucial V4,
Skärm: Deltaco 8" TFT-färgskärm (Touchscreen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattn:

mm min fråga är ändå. Kan jag på nåt sätt kan se datum på filer som skapats på datorn före jag köpte den om så är fallet. om butiken har lurat mig och satt in gamla delar i min nya dator?

Du har inte fått gamla delar, den andra personen prövade datorn, men ångrade köpet. Efter det så köpte du samma dator.
Det är klart att denna person du talat med inte vill bli inblandad, därför säger han sig inte ha sett, hört eller köpt något, och fruns gamla dator körde han till tippen. Sistnämnda stämmer säkert. Den _gamla_ datorn kördes till tippen.

Har du kvar en windows.old på hårddisken efter uppgraderingen till win8 så kan du eventuellt hitta en mapp för denna användare. C:\windows.old\users\xxxxx
Tar du egenskaperna på den mappen så får du ett skapat-datum.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk

vad är det för dator du har köpt? 1200kr? yolo

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk

Förstår inte varför folk ska vara så förbaskat spekulativa och misstänksamma mot TS istället för att komma med goda råd. Jag skulle gå till affären även utan bevis och prata med dem och se vad de säger. Om det är helt ohjälpsamma finns det nog inte så mycket att göra utom att inte handla från den affären mer.

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8