Radiotjänst kräver tv-avgift för smarta mobiltelefoner

Permalänk
Medlem

Undra hur de är med arbetsmobil? Jag tänker om de skulle ringa och jag säger att Nej jag har inte dator eller mobil. Jag har bara min jobblaptop och min jobbmobil. Jag sparar alla mina pengar till ett hus i framtiden nämligen. Vad säger de då? Det är ju arbetsverktyg för mig.

Visa signatur

🎮 MSI GeForce RTX 5090 32GB Suprim Liquid SOC • AMD Ryzen 7 9800X3D • Define 7 • ASUS ROG Strix B650E-F ⌨ 64GB DDR5 6000MHZ 💿 8TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Jag blir så förbannad på radiotjänst att det inte finns ord för det. Är student och har gjort ett aktivt val i att inte ha någon tv då avgiften inte är en struntsumma för mig. Nu ska jag endå behöva betala för att jag har internet hemma? sån jävla skit. ska man behöva ta extra lån för att svt ska kunna köpa in mer film från bbc. om Svt's verksamhet nu är så viktigt så baka iaf in skiten i skatten.

http://www.vegalleries.com/dis-opc/0124robin14.jpg

Du kanske inte har någon egen dator utan använder bibliotekets dator, din mobil är kanske ingen smartphone.
Då behöver du inte betala.

Visa signatur

Case: Antec Flux Pro PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer III 420 RGB Black Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Nova Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XB1X /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av geforcevsati:

Jag som har Windows Phone 8 ska alltså betala för en tjänst som inte ens finns för mitt OS? Känns inte som dom har tänkt till....

Sitter i samma sits, jag kommer vägra i sten då jag inte har internet eller tv hemma i dagsläget (for real).

Skrivet av Toivo83:

Dom hade en ide på att sätta den på skatten.
Men hur blir det då?

Säg nu 500kr kvartal / hushåll
Men om 2-3 personer tjänar pengar & betalar skatt, känns som om det skulle bli mer än 500kr kvartalet om 3 personer pyntar?

Kommer garanterat bli dyrare, för min del måste den ligga under 0.5% av bruttolönen för att vara "samma" som i dagsläget, och är det flera i hushållet så..

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av _genki:

Jag tycker att Radiotjänst har två alternativ i den här frågan.

1. Gör tv-licensen obligatorisk och så kan de få personer som är el-allergiker ansöka om dispens. Då kan de kicka alla människor som "jagar" folk och så blir avgiften billigare. Men det är klart, då blir det stor arbetslöshet i Kiruna.

2. Skaffa inloggning på play-tjänsterna, bara betalare kan utnyttja deras tjänster.

Det är väl inte så svårt? Detta känns ju lite löjligt.

1. Det skulle inte bli billigare då Radiotjänst är en liten del i finanseringen även om det skulle räcka till nåt programköp extra möjligen.

2. Blir den obligatorisk så ser jag ingen anledning med inloggning.

Här kan man läsa hur TV licensen är fördelad.
http://sv.wikipedia.org/wiki/TV-licens_i_Sverige

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Undra hur de är med arbetsmobil? Jag tänker om de skulle ringa och jag säger att Nej jag har inte dator eller mobil. Jag har bara min jobblaptop och min jobbmobil. Jag sparar alla mina pengar till ett hus i framtiden nämligen. Vad säger de då? Det är ju arbetsverktyg för mig.

LÄS HELA TRÅDEN OCH DU FINNER DITT SVAR FEMTIOELVA gånger....

Visa signatur

Case: Antec Flux Pro PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer III 420 RGB Black Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Nova Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XB1X /Switch

Permalänk

Om man har fått en dator av skolan då? Bara att skicka ner räkningen till dom då eller?

Permalänk
Medlem

Baka in en liten summa i skatten och låt oss slippa mer nyheter om detta.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Istället för att fokusera så jävla mycket på att få folk att betala för allt och sätta dit fildelare så kan man väl försöka göra samhället bättre?

MEN , Svensken svansar efter USA så mycket så att jag kan spy på det.

Politikerna kommer väl inte på något själva? Inte frågar dom folket, utan dom vänder sig till Uncle Sam och sedan tror dom att dom är så jävla rediga.

Nej åt helvete med Svenska politiker och USA.

Nu har jag sagt mitt. Ha en trevlig dag.

Permalänk
Skrivet av Mickelit00:

Om man har fått en dator av skolan då? Bara att skicka ner räkningen till dom då eller?

Nej i det fallet åker du på betala eftersom du lånar datorn i mer än 15 dagar.

Visa signatur

Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk

Egentligen tycker jag bara det finns en bra lösning på detta och det är att göra om SVT till en betaltjänst. Enligt RIKAB själva är ju merparten av Sveriges befolkning positiva till en TV avgift så om man tar det som utgångspunkt kan man ponera att de flesta kommer att välja prenumerera på SVT även i framtiden.

Säg att månadskostnaden behålls som 173,-/mnd, samtidigt som man avskaffar RIKAB så borde SVT faktiskt dra in lika mycket pengar som de gjort hela tiden och alla är lika glada. Skulle det sedan visa sig att SVT går back får det väl helt enkelt skötas som en vilken som helst annan kommersiell organisation, omstrukturering - vilket i SVTs fall torde betyda nedläggning av flertalet kanaler samt en mer målinriktad fokus på samhällskritiska nyheter.

Alternativet är att man inser att SVT har utspelat sin roll i dagens samhälle och omstrukturerar direkt med samma inriktning på nyheter - resten av tjänsterna de idag tillhandahåller läggs ned eller privatiseras och avgiften bakas in i statskassan om N kronor med en klausul att utbetalningen skall ökas med samma procentsats som en eventuell inflation varje år. Då kan de fortfarande vara "opartiska" då regerande parti(er) inte direkt kan påverka deras budget.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Inaktiv

Jag tänker inte betala för ologisk fulmedia; se istället till att öka presstödet åt det fria medierna med bloggar.

Permalänk
Medlem

Om jag inte äger en egen smartphone och använder mig av jobb telefonen ska jag betala eller är det då företaget som står för det?

Visa signatur

CPU: I7 8086K MOBO: Asus Rog Strix Z370-F GAMING PSU: Corsair HX850i 850W GFX: ASUS eForce RTX 2080 Ti 11GB DUAL OC DISC: M.2 960 RAM: 16 Gig Corsair 2666Mhz DISP: Predator XB1 27" gaming XB271HU CASE: Fractal Design Define R6 OS: Win 10 x64

Permalänk
Skrivet av emigrating12:

Egentligen tycker jag bara det finns en bra lösning på detta och det är att göra om SVT till en betaltjänst. Enligt RIKAB själva är ju merparten av Sveriges befolkning positiva till en TV avgift så om man tar det som utgångspunkt kan man ponera att de flesta kommer att välja prenumerera på SVT även i framtiden.

Säg att månadskostnaden behålls som 173,-/mnd, samtidigt som man avskaffar RIKAB så borde SVT faktiskt dra in lika mycket pengar som de gjort hela tiden och alla är lika glada. Skulle det sedan visa sig att SVT går back får det väl helt enkelt skötas som en vilken som helst annan kommersiell organisation, omstrukturering - vilket i SVTs fall torde betyda nedläggning av flertalet kanaler samt en mer målinriktad fokus på samhällskritiska nyheter.

Alternativet är att man inser att SVT har utspelat sin roll i dagens samhälle och omstrukturerar direkt med samma inriktning på nyheter - resten av tjänsterna de idag tillhandahåller läggs ned eller privatiseras och avgiften bakas in i statskassan om N kronor med en klausul att utbetalningen skall ökas med samma procentsats som en eventuell inflation varje år. Då kan de fortfarande vara "opartiska" då regerande parti(er) inte direkt kan påverka deras budget.

Vi har har nog med privatiseringar och reklam redan så vill inte ha mer sånt.
Sen så går pengarna till annat med och inte enbart till SVT.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Leatherface75:

Nej i det fallet åker du på betala eftersom du lånar datorn i mer än 15 dagar.

Förutom det faktum att en dator enligt lagen inte är avgiftspliktig.

Visa signatur

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Avstängd

Far åt helvete radiotjänst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tror SVT/radiotjänst just har hittat en guldgruva.

Det borde finnas bortåt 2-3 miljarder Smartphones, Datorer och surfplattor runt om i världen. Och alla med uppkoppling som "har möjlighet att se på SVT"!!!

Det betyder att om alla betalade skulle de få in nästan 2.5*2000 = 5000 miljarder SEK, Det är mer än hela Sveriges BNP!

För inte kan det väl vara så att de som bor utomlands slipper betala eftersom de väljer att inte titta på SVT, trotts att de har möjlighet???

Permalänk
Medlem

Härligt! Kör i vind!

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av emigrating:

Förutom det faktum att en dator enligt lagen inte är avgiftspliktig.

Ja det vet vi ju inte än finns många tolkningar man kan göra.
En TV apparat utan tuner är en monitor som inte heller är "avsedd för" TV sändningar.
Det är själva tunern som är "avsedd för" TV sändningar och har man kastat tunern utanför hushållet så har man ingen TV mottagare i hushållet längre. En dator kan du fortfarande ta se TV sändningar oavsett om det gäller SVT eller TV4 eller nån annan kanal.
Men jag håller med att avgiften måste göras om till nån form av obligatorisk avgift för alla utan hänsyn till vad som finns i hushållet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Staten har våldsmonopol. Majoriteten är inte positiv till tv-avgiften utan de är helt enkelt tvungna att betala så enkelt är det.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk

Jag vet var pengarna går, mitt poäng är att om SVT (och SR) ägnade sig åt det som faktiskt kan definieras som Public Service istället för att sända en hel massa dyr nisch "underhållning" (och sport) skulle deras budget vara många gånger mindre.

Förresten gav jag två alternativ, det första var att de fortsatte som vanligt men med en opt-in betalning - vilket enligt dem själva borde leda till mer eller mindre lika intäkter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan man inte bara säga att telefonen inte är ens egendom och att man fått den via jobbet?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

De var ju inte helt dumma heller. De ger sig inte på företag för då hade det blivit eld i röven på politikerna, när företagen satt sig emot.

Men på individnivå är det lätt att köra över. Bara ignorera till det tystnar.

Profit.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Skrivet av emigrating:

Jag vet var pengarna går, mitt poäng är att om SVT (och SR) ägnade sig åt det som faktiskt kan definieras som Public Service istället för att sända en hel massa dyr nisch "underhållning" (och sport) skulle deras budget vara många gånger mindre.

Förresten gav jag två alternativ, det första var att de fortsatte som vanligt men med en opt-in betalning - vilket enligt dem själva borde leda till mer eller mindre lika intäkter.

Sporten finanseras ju till stor del av sponsorer.
Underhållning är också en del av public service för mig iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Börjar bli skapligt löjligt. I hur många av de 350000 hushåll som inte betalar tv licens har någon tv, dator, surfplatta eller mobiltelefon. Måste vara extremt få i dagsläget.

Skitbra affärside att starta en egen tv kanal som alla kan ta emot och sen kräva en avgift av alla Sveriges hushåll... Fanns någon form av poäng då det var analoga sändningar som var okodade men inte längre. Lägg avgiften på skatten, mängden pengar som SVT får avgörs ändå av regeringen oavsett hur mycket pengar som kommer in i tv licens eller inte. De anställda på radiotjänst kan nog göra mer nytta för samhället på något annat sätt.

Många har ju smartphone i arbetet så då är de alltså tvingade att betala tv licens oavsett...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard11:

Problemet är att de har stöd i lagen för detta, så de enda som kan avskaffa detta är vi själva.

Vänta nu, var inte "public service" oberoende eller va det hette, men det stämmer väl inte om de har stöd av regeringen/lagen?:P

Permalänk

Ifall detta överhuvudtaget ska träda i kraft kräver jag en Windows Phone app. Jag tänker inte betala för någonting jag inte kan använda. Helt enkelt.

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3.8, GTX 1060, 16GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Jag tror SVT/radiotjänst just har hittat en guldgruva.

Det borde finnas bortåt 2-3 miljarder Smartphones, Datorer och surfplattor runt om i världen. Och alla med uppkoppling som "har möjlighet att se på SVT"!!!

Det betyder att om alla betalade skulle de få in nästan 2.5*2000 = 5000 miljarder SEK, Det är mer än hela Sveriges BNP!

För inte kan det väl vara så att de som bor utomlands slipper betala eftersom de väljer att inte göra titta på SVT, trotts att de har möjlighet???

Nja det är bara svenska hushåll som betalar tvlicensen. 1 licens per hushåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av babobafet:

Ifall detta överhuvudtaget ska träda i kraft kräver jag en Windows Phone app. Jag tänker inte betala för någonting jag inte kan använda. Helt enkelt.

du kan dock se svtplay rakt i webläsaren.

Permalänk
Medlem

Hur kul är det att se på TV via en 3 tums skärm...? dessutom via en dålig internetuppkopling via mobiltelefonen.

Dom flesta kanske inte ens vill se på lilleplutt-TV.

Hur vet Radiotjänst i Kiruna om användaren har fri tillgång på surf?

Jag tänker köpa en smartphone och enbart använda att ringa med (telefonabonemang). Vad kostar det att se på tex. Aktuellt via telefonabonemang?

Det är något som inte stämmer här.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk

Kan inte någon göra ett enkelt formulär med en namninsamling som är emot detta?
Som vi kan skicka till regeringen/aftonbladet/uppdrag granskning osv?