Ett par tankar om F dator H funka som du ska [Okänt problem med dator — mod]

Permalänk
Medlem

Ett par tankar om F dator H funka som du ska [Okänt problem med dator — mod]

Sitter hemma å är sjuk och känner för att venta mig lite bara.

Hatet för konsoler har för mig alltid varit helt obegripligt, inte sen mitt första nintendo till mitt wiiU har jag haft så otroligt mycket problem med spel som när jag väl köper något spel till pc, vad menar jag då, jo att behöva uppdatera, flasha ändra inställningar i mappar för att ens få spelet att funka som det SKA, perfekt exempel på detta är BF3 spelet som jag älskar att hata / dom där härliga 20min innan frysen) för någon som mig som är efterbliven när det kommer till småfix i gamefiles etc så vore konsol bf3 ett klarare val för mig om det inte vore för en sak, jag köpte en dator för 11 tusen å förväntar mig då att den ska funka som det är meningen.

hade jag kunnat få flytande fps på 60 å uppåt med 64 spelare i bf3 på min xbox hade jag aldrig ens rört en "speldator" men nu är det så det är, och innan ni säger att det är datorn det är fel på så har den varit inne på lagning vid tre tillfällen utan att några fel har hittats =_=.

horribel grammatik och användande av å och felaktiga kommatecken men så blir det när hjärnan börjar likna en ren å skär sörja

Se §3.1 i reglerna — Tydligare rubrik
Permalänk
Medlem

Vad är det för en dator du har köpt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av R00t:

Vad är det för en dator du har köpt?

thor veor v2
Operativsystem: Microsoft Windows 7 och senaste drivrutinerna
Processor: Intel® Core™ i5-3450 (6M Cache, up to 3.50 GHz ivy bridge)
Processorkylare: Intel Standard
motherboard: MSI Z77A-G45 - Socket 1155 - ATX
memory:Corsair 2x4GB DDR3 1600MHz
graphic: NVIDIA GeForce GTX 670 2GB GDDR5 915Mhz
harddrive: Seagate Barracuda Green 2TB - 5900RPM - 64MB + Corsair 120GB SSD - Force 3
:Corsair CX 600W V2 80+

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av zillyme:

Ett par tankar om F dator H funka som du ska

Är nyfiken på vad du menar med detta.

Har du formaterat om datorn?
Har du rätt drivrutiner installerade för grafikkort och chipset?
Är din dator tillräckligt bra kyld?
Har du senaste firmware på SSD:n?

Kan du beskriva problemet lite närmare?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Är nyfiken på vad du menar med detta.

Har du formaterat om datorn?
Har du rätt drivrutiner installerade för grafikkort och chipset?
Är din dator tillräckligt bra kyld?
Har du senaste firmware på SSD:n?

Kan du beskriva problemet lite närmare?

Formaterat check
drivisar check
bf3 håller sig på 60-70 grader och cpu runt 50
har bara gw2 på ssd'n men ja check

problemet är helt random i bf3 med att datorn fryser efter allt mellan 5min till 2h spelande, med manuell omstart som enda lösning, händer även i gw2 ibland men kanske bara en gång om dagen, inga felmedellanden eller något, och i spel som Krater ligger tempen uppe på 80 konstant av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillyme:

Formaterat check
drivisar check
bf3 håller sig på 60-70 grader och cpu runt 50
har bara gw2 på ssd'n men ja check

problemet är helt random i bf3 med att datorn fryser efter allt mellan 5min till 2h spelande, med manuell omstart som enda lösning, händer även i gw2 ibland men kanske bara en gång om dagen, inga felmedellanden eller något, och i spel som Krater ligger tempen uppe på 80 konstant av någon anledning.

Du bör skaffa dig en annan kylare till processorn.
Har du operativsystemet på SSD'n eller bara spelet på SSD'n?

Permalänk
Medlem

Problemet i sig har jag tagit upp ofta i trådar här inne ville snarare gå in på det faktum att man förväntar sig att datorer och spel ska fungera utan personliga ändrar i systemfiler,driver,flashing etc, utan har man alla senaste drivir som krävs ska ett spel funka utan hinder

Permalänk
Medlem
Skrivet av R00t:

Du bör skaffa dig en annan kylare till processorn.
Har du operativsystemet på SSD'n eller bara spelet på SSD'n?

operativet ligger på ssd'n

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av zillyme:

Formaterat check
drivisar check
bf3 håller sig på 60-70 grader och cpu runt 50
har bara gw2 på ssd'n men ja check

problemet är helt random i bf3 med att datorn fryser efter allt mellan 5min till 2h spelande, med manuell omstart som enda lösning, händer även i gw2 ibland men kanske bara en gång om dagen, inga felmedellanden eller något, och i spel som Krater ligger tempen uppe på 80 konstant av någon anledning.

Kör Memtest86+. Den kollar efter fel på RAM.

Hade varit en fördel om du har möjlighet att testa med ett annat grafikkort.

Skrivet av zillyme:

Problemet i sig har jag tagit upp ofta i trådar här inne ville snarare gå in på det faktum att man förväntar sig att datorer och spel ska fungera utan personliga ändrar i systemfiler,driver,flashing etc, utan har man alla senaste drivir som krävs ska ett spel funka utan hinder

Så borde det verkligen vara. Men det är väl det som är skillnaden mellan konsol och PC. Konsol är extra nerdummat för att det verkligen inte ska kunna krångla. Men för oss PC-användare innebär det istället begränsningar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillyme:

Problemet i sig har jag tagit upp ofta i trådar här inne ville snarare gå in på det faktum att man förväntar sig att datorer och spel ska fungera utan personliga ändrar i systemfiler,driver,flashing etc, utan har man alla senaste drivir som krävs ska ett spel funka utan hinder

Nja riktigt så är det inte, det är inga intelligenta evighetsmaskiner som är underhållsfria.

Du måste sköta om datorn, både hårdvaran och mjukvaran måste tas hand om, nu för tiden är det ändå väldigt mycket förbättrat och förenklat med båda sidorna och det är inte lika avancerat som det var på 90 talet då man fick en tjock manual på 100 sidor.
Sedan att optimera och ändra på saker är något man ska vara redo på att få göra, vad det kan vara är oändligt.

Det är en annan sak med en konsol, tex XBOX därför att då är allting färdigt ur paket och börja spela. Det är ingen pryl som du behöver installera om eller ska göra något med.
De är byggda för ett ändamål och säljs som en underhållningsprodukt eller vad man ska kalla det, en spelkonsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Kör Memtest86+. Den kollar efter fel på RAM.

Hade varit en fördel om du har möjlighet att testa med ett annat grafikkort.

Så borde det verkligen vara. Men det är väl det som är skillnaden mellan konsol och PC. Konsol är extra nerdummat för att det verkligen inte ska kunna krångla. Men för oss PC-användare innebär det istället begränsningar.

och det är väl just därför datorer som thor och liknande finns, för oss som inte är särskilt kunnande om just datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av R00t:

Nja riktigt så är det inte, det är inga intelligenta evighetsmaskiner som är underhållsfria.

Du måste sköta om datorn, både hårdvaran och mjukvaran måste tas hand om.
Sedan att optimera och ändra på saker är något man ska vara redo på att få göra, vad det kan vara är oändligt.

Det är en annan sak med en konsol, tex XBOX därför att då är allting färdigt ur paket och börja spela. Det är ingen pryl som du behöver installera om eller ska göra något med.
De är byggda för ett ändamål och säljs som en underhållningsprodukt eller vad man ska kalla det, en spelkonsol.

jo en dator behöver ju underhöll men den är ju inte ens ett år gammal

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillyme:

jo en dator behöver ju underhöll men den är ju inte ens ett år gammal

Låter du datorn stå ett år utan underhåll är det knappt att den går.

Har du en värmepump hemma? Om vi snackar damm så suger ju dessa in mycket damm och jag brukar rengöra dessa en gång i månaden, likaså datorerna.
Fläktarna snurrar tills de blir torra, då tar man isär propellern och smörjer <(behövs dock väldigt sällan)

Mjukvarumässigt behövs en delfragmentering och rensning på temporära filer, eller en fix o patch om du köpte ett nytt spel eller program. Uppdateringar kommer och går som vill installeras till diverse mjukvaror och operativsystemet själv.

Det är ett rullande projekt att ha en dator, precis som huset måste dammsugas och golven måste skuras :), det finns ingen evighetsmaskin även om den är färdigbyggd som tex Thor datorer.
Sedan som med mycket annat finns det ju folk som tar betalt för att serva och ordna till din dator för dig som inte är antingen intresserad, stressad eller inte har kunskapen, precis som din dator är inne på service nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R00t:

Låter du datorn stå ett år utan underhåll är det knappt att den går.

Har du en värmepump hemma? Om vi snackar damm så suger ju dessa in mycket damm och jag brukar rengöra dessa en gång i månaden, likaså datorerna.
Fläktarna snurrar tills de blir torra, då tar man isär propellern och smörjer <(behövs dock väldigt sällan)

Mjukvarumässigt behövs en delfragmentering och rensning på temporära filer, eller en fix o patch om du köpte ett nytt spel eller program. Uppdateringar kommer och går som vill installeras till diverse mjukvaror och operativsystemet själv.

Det är ett rullande projekt att ha en dator, precis som huset måste dammsugas och golven måste skuras :), det finns ingen evighetsmaskin även om den är färdigbyggd som tex Thor datorer.

haha jo sant men bf3 har hållt på ända sedan första dagen med nya datorn, min gamla tjockburk acer predator hade inga problem med spelet

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av zillyme:

haha jo sant men bf3 har hållt på ända sedan första dagen med nya datorn, min gamla tjockburk acer predator hade inga problem med spelet

Det är uppenbarligen något som är fel. Det ska inte vara så som det är för dig.

Felsök med uteslutningsmetoden. Börja med Memtest, för det är enklast att genomföra.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Det är uppenbarligen något som är fel. Det ska inte vara så som det är för dig.

Felsök med uteslutningsmetoden. Börja med Memtest, för det är enklast att genomföra.

kan inte ens få memtest att funka, vilken version ajg än testar ber mig bara att välja cd enheten =_=

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av zillyme:

kan inte ens få memtest att funka, vilken version ajg än testar ber mig bara att välja cd enheten =_=

Memtest kör man genom att boota från ett USB-minne som har Memtest på sig. Går inte det?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Memtest kör man genom att boota från ett USB-minne som har Memtest på sig. Går inte det?

nej händer ingenting, har alla memtest sakerna på usb'n but nothing

Permalänk
Medlem
Skrivet av zillyme:

nej händer ingenting, har alla memtest sakerna på usb'n but nothing

gjorde du en bootbar usb partition utav .iso filen?
www.memtest.org/download/4.20/memtest86+-4.20.iso.zip
Finns även en wizard där du kan formatera busenkelt till ett usb minne om du ej vet hur man gör.
www.memtest.org/download/4.20/memtest86+-4.20.usb.installer.z...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av zillyme:

nej händer ingenting, har alla memtest sakerna på usb'n but nothing

Är USB-minnet bootbart?

Är BIOS inställt på att boota från USB-minne (och inte disk eller ODD)?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers