Permalänk

Bästa moderkortet för i5-3570k?

Hej! Jag har letat runt en hel del och undrar, vilket mobo skulle passa bäst till i5-3570k processorn?
Det enda kravet jag har är att allt inte ska gå åt skogen med G.Skill 8GB (2x4096MB) CL11 2133MHz Ares korten jag tänkt köpa!

Vill ha en överclocksvänlig mobo:)

Tack på förhand, Comm.

Permalänk
Medlem

Vad är du beredd att lägga? (Mycket antar jag eftersom du tänker köpa ett Ares-kort)

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk

Vill helst ha "mest krut för pengarna" helt enkelt, men vill gärna inte betala mer än 1500.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

ASRock Z77 Extreme6 kan kanske vara något.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk

Helt omöjligt för någon här att veta vad det bästa moderkortet är för en 3570K processor. Däremot kanske någon vet något moderkort som fungerar bra med 3570K.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Ares är pengar i sjön imo.

Sammanfattningsvis är ROG Ares II ett imponerande hantverk med brutal teoretisk beräkningskraft, där vi inte kan göra annat än att lyfta på hatten åt Asus ingenjörer. Trasiga drivrutiner gör dock att grafikkortet aldrig får glänsa ordentligt, vilket knappast är resultatet man vill se med en investering för närmare 14 000 kronor. I den frågan ligger bollen hos AMD och vi kan bara hoppas de tar uppgiften på allvar.

Sweclockers Recension

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk

Skylar, inge man mode kort här inte xD

Thompaam. Kortet i sig lät jättebra, men jag vill ha tillgång till mer fläktar än 4( enligt http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/1170213-asrock-z77-...)

Ett kort som jag starkt funderar på är; ASUS P8Z77-V PRO

Permalänk
Skrivet av Mixe:

Ares är pengar i sjön imo.

Sammanfattningsvis är ROG Ares II ett imponerande hantverk med brutal teoretisk beräkningskraft, där vi inte kan göra annat än att lyfta på hatten åt Asus ingenjörer. Trasiga drivrutiner gör dock att grafikkortet aldrig får glänsa ordentligt, vilket knappast är resultatet man vill se med en investering för närmare 14 000 kronor. I den frågan ligger bollen hos AMD och vi kan bara hoppas de tar uppgiften på allvar.

Sweclockers Recension

Jag har inga planer på att spendera kort på ATI-grafikkort. Det är bara RAM-minnen jag tänkt använda av G.skill!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commandment:

Jag har inga planer på att spendera kort på ATI-grafikkort. Det är bara RAM-minnen jag tänkt använda av G.skill!

Läste fel där, my bad

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commandment:

Ett kort som jag starkt funderar på är; ASUS P8Z77-V PRO

Jag kan inte annat än rekommendera Asus P8Z77-V Pro

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk
Skrivet av Cray-1:

Jag kan inte annat än rekommendera Asus P8Z77-V Pro

Vet du om LX versionen räcker gott och väl?:)

Permalänk
Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commandment:

Vet du om LX versionen räcker gott och väl?:)

LX är lite mindre av allt och har något sämre placering av "fanheaders". Om du funderar på att köra SLI eller Crossfire i framtiden så är det inget bra kort men det kommer i alla fall att fungera med lite överklockning.

Jag skulle dock inte välja LX eftersom ett bra moderkort, (och ett bra nätagg) är grunden till ett "framtidssäkert" system, dvs bra att bygga vidare på när ekonomin tillåter. Ett kort som annars är vettigt är det som ligger mellan dessa två; Asus P8Z77-V.

Ta dig tid och googla lite på de olika alternativen och tänk på att Asus konkurrenter ofta erbjuder likvärdiga kort till en billigare peng. Själv väljer jag Asus för deras BIOS och för att jag är lite "fanboy".

Visa signatur

Chassi: Define 7 Compact | Mobo: Crosshair VIII Dark Hero | CPU: 5900x | RAM: 128 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: RX 6750 XT | M.2: 2 x 980 PRO 2TB | SSD: 870 EVO 4TB | PSU: Seasonic Prime PX 1300W | Kylare: Noctua NH-D15 chromax | OS: Win11

Permalänk

jag har ett lx fungerar bra

Permalänk

ASUS Z77 sabretooth är ett bra alternativ om du inte behöver wifi inbyggt i moderkortet jag kör med g.skill ripjaw x 1866 mitt och det fungerar utmärkt

Permalänk
Skrivet av Cray-1:

LX är lite mindre av allt och har något sämre placering av "fanheaders". Om du funderar på att köra SLI eller Crossfire i framtiden så är det inget bra kort men det kommer i alla fall att fungera med lite överklockning.

Jag skulle dock inte välja LX eftersom ett bra moderkort, (och ett bra nätagg) är grunden till ett "framtidssäkert" system, dvs bra att bygga vidare på när ekonomin tillåter. Ett kort som annars är vettigt är det som ligger mellan dessa två; Asus P8Z77-V.

Ta dig tid och googla lite på de olika alternativen och tänk på att Asus konkurrenter ofta erbjuder likvärdiga kort till en billigare peng. Själv väljer jag Asus för deras BIOS och för att jag är lite "fanboy".

Tack allihoppa för svaren! Det har underlättat valet väldigt mycket:)

Jag inser nu att jag ändå behöver ett P8Z77-V, på grund av att chassit jag beställer har 4 fläktar, och det faktum att det stödjer SLI, som kan vara nyttigt i framtiden!

Nu är frågan om jag ska köra på ett P8Z77-V eller ett Z77 Sabertooth. Jag får nog söka lite själv och jämföra dessa två kort, men i övrigt, tack alla som svarat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commandment:

Tack allihoppa för svaren! Det har underlättat valet väldigt mycket:)

Jag inser nu att jag ändå behöver ett P8Z77-V, på grund av att chassit jag beställer har 4 fläktar, och det faktum att det stödjer SLI, som kan vara nyttigt i framtiden!

Nu är frågan om jag ska köra på ett P8Z77-V eller ett Z77 Sabertooth. Jag får nog söka lite själv och jämföra dessa två kort, men i övrigt, tack alla som svarat!

Betyder det att du ska köra med 10 fläktar totalt? Jag söker själv efter ett vettigt kort med möjlighet till många fläktar (8+cpu)

Permalänk

http://www.inet.se/produkt/1902203/msi-z77-mpower-atx-radiostyrd-bil-pa-kopet

Msi handtestar dessa moderkort med en i5 3570k ock klockar till 4,6 ghz och ser till att det stabilt går att klocka innan dom skickar iväg det, köp... Bara köp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burken: i7 3770, Gainward GTX 670 2gb, Kingston HyperX blue 16gb 1600mhz, Kingston HyperX 120gb SSD, EVGA NEX750g, Corsair h60i, Corsair Obsidian 650d.

Permalänk
Medlem

själv köpte jag mig ett Asus Maximus V Gene och jag ångrar inget. kör samma processor.
Var inne på att köpa Sabertooth Z77, men blev själv rekomenderad att ta Maximus V Gene istället.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Maximus V Gene | CPU: i5-3570k @ 4,3GHz | GPU: Gigabyte RX580 Gaming 8Gb | PSU: NZXT Hale90 750W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP @ 1600MHz | CPU Kylning: Noctua NH-D14 | SSD: 120GB Sandisk Extreme | Monitor: ASUS VE248H | Mus: Logitech G502 | Tangentbord: Logitech G105 | Headset: Logitech G230 | Musmatta: Razer Goliathus Speed Cosmic

Permalänk

själ kör jag med i5 2500k och MSI P67A-GD65 REV B3 och är hur nöjd som helst med det och tycker MSI kör generellt väldigt snygga kort utseendemässigt.

så kan inte annat är rekommendera efterföljaren med z77 chipset helt baserat på utseende
https://www.inet.se/produkt/1902200/msi-z77a-gd65-atx

sen har jag en fråga angående minnsevalet

är inte ett lägre CL att föredra framför hög frekvens pga snabbare accesstider?

i mina ögon skulle ett par 1600-1800mhz cl 9 minnen vara att föredra ?
t.ex https://www.inet.se/produkt/5315314/patriot-8gb-2x4096mb-cl9-...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag lägger till en edit:

- Kommer att ha fyra fläktar exklusive CPU samt GPU.
- Vill gärna ha tillgång till en eSATA port, då det hjälper uppstarten.
- Har planer på SLI i framtiden.
- Z77 är att föredra.

Till RougeOfDarkness: Det är väl minst lika bra att ha stöd till 2133 MHz som mindre, dessutom har flertalet tipsat om att just G.skill ramminnen rent allmänt är bra ramminnen.