Hjälp med köpråd för ny IPS skärm för runt 2000 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tvärtom.
Grey-to grey är svårast för skärmen då det är "mellanvärden".
Mäter du svart till vitt och tillbaka till svart så kan styrkretsen brassa på utav bara den utan att "missa" börvärdet , så skärmar med aggressiv overdrive ser väldigt bra ut på testet.
Medans när man mäter g2g så kan styrkretsen inte bara ge maxvärde då grå ju ligger i mitten av skalan.

Uhm, du får gärna länka till en källa på det. Det går rakt emot allt jag har läst om skärmar och tycker inte det låter logiskt heller, det som tar tid är att kristallerna ska ändra "läge", och då de behöver ändras som mest är från svart till vitt.

Edit: Okej låter som du delvis hade rätt om du läser här:
http://www.tftcentral.co.uk/speccontent.htm#response time
Dock med så kallad "Overdrive" har grey to grey responstiden reducerats väldigt mycket och är nu, som jag förstår det, lägre än black-white-black. Sen beror det mycket på var i gråskalan du är, använder du väldigt ljus grå så är responstiden mycket lägre även utan overdrive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Uhm, du får gärna länka till en källa på det. Det går rakt emot allt jag har läst om skärmar och tycker inte det låter logiskt heller, det som tar tid är att kristallerna ska ändra "läge", och då de behöver ändras som mest är från svart till vitt.

Edit: Okej låter som du delvis hade rätt om du läser här:
http://www.tftcentral.co.uk/speccontent.htm#response time
Dock med så kallad "Overdrive" har grey to grey responstiden reducerats väldigt mycket och är nu, som jag förstår det, lägre än black-white-black. Sen beror det mycket på var i gråskalan du är, använder du väldigt ljus grå så är responstiden mycket lägre även utan overdrive.

http://www.prad.de/en/monitore/shownews_faq402.html
"Since b/w shifts bear the biggest change in contrast requiring the highest amount of voltage in order to align the liquid crystals, b/w shifts create a kind of ideal condition which is usually rarely seen in practice."

"Everyday use rather means varying colors and lots of grey scales, where there are differences in contrast to be dealt with that are much less pronounced than it is the case in b/w shifts. This, however, asks for smaller voltages impressed for aligning the liquid crystals, as well. And less voltage means there is less energy for the crystals to align by. Therefore, low grey-to-grey response times are closer to practical reality than low black/white response times."

I princip betyder det att det kan ta en pixel lika lång eller längre tid att justera sig från t.ex 45% till 50% än vad det tar för 0%-100%.
Allt p.g.a att den låga spänningsskillnaden.

Men som sagt, så länge tillverkarna inte mäter på samma sätt så är ju siffrorna väldans osäkra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

[url]I princip betyder det att det kan ta en pixel lika lång eller längre tid att justera sig från t.ex 45% till 50% än vad det tar för 0%-100%.
Allt p.g.a att den låga spänningsskillnaden.

Vilket är precis vad jag länkade till. Men med Overdrive tekniken lägger den på en större spänning en kort stund vid små förrändringar för att snabbt få den önskade förrändringen och därefter ändras spänningen till "rätt" nivå för att hålla kristallen kvar i de läget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kagstrom2100:

Ska använda den till att spela ( BF3, Mineccraft och några andra spel ), sen ska jag också se lite film på den.

Jo, det vet jag ju, men har läst att e-IPS är en budget version av IPS

Dell UltraSharp U2412M verkar ju bra, men är rädd för att köpa en budget skärm för 2200 kr om den inte skulle vara lika bra som en IPS :/

Tack för infon på kontakterna.

Alla ips skärmar för 2 k är e ips, om mam bara soelar och ser på film så funkar eips mer än bra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Skrivet av Heskeytime:

Alla ips skärmar för 2 k är e ips, om mam bara soelar och ser på film så funkar eips mer än bra

Okej, vet du hur det är med PLS då?

Permalänk
Medlem

PLS är en teknik som bygger på IPS men som tydligen ska vara ännu bättre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kagstrom2100:

Okej, vet du hur det är med PLS då?

Pls kostar ca 4k

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Skrivet av Heskeytime:

Pls kostar ca 4k

Jo om du vill ha en med 2560x1440, men den jag hitta kostade bara ~1800 kr ( http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1452608 )

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av 2pi:

Dom är ju nästan identiska om man kollar på specs, ta den tu tycker ser bäst ut, eller som har lägst pris