Quo kickstartar moderkort för alla operativsystem – inklusive Mac OS X

Permalänk
Skrivet av RedSparowes:

stödjer det linux=?????

Ja det här med "alla operativsystem stöds" är väl egentligen enda anledningen till att skaffa ett sånt här moderkort så det borde ju stödjas

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 5600X | MB: Hero VII X470 | RAM: 32GB DDR4 | GPU: RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Och detta gör du utan att bryta mot flera punkter i licensavtalet?..
Bara för att det "går" innebär det inte att det är lagligt.

Om det är så enkelt att man kan råka göra det, utan att behöva gå runt några som helst spärrar eller varningar, så har jag svårt att se att det kan vara olagligt.

Permalänk
Skrivet av Valvar:

Är det inte ett operativsystem? Vad är det då?

Det är ett presentationssystem. Alla program körs i DOS men är lättare att starta etc. jämför med launcher till android. Windows 95 var första fönsterbaserade OSet från MS.

Sen vet jag inte om 10 sek uppstart av DOS vore något att skryta med

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Det enda som stoppat innan är väl bootloadern? Så tekniskt sett har ju alla moderkort stöd för OSX bara man fixar kexts till dem...

Så kort sagt säljer de färdiga Hackintosh-system i ett Silverstone FT03 (längst till höger), Gigabyte Sumo 4/5112 (längst till vänster), med OEM-moderkort från Gigabyte med deras egen Quo-logga på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Motherofgod:

Licensavtalet? Det har väl inte med lagbrott att göra?

Ja och nej, vi har ju avtalslagen som reglerar just avtal. Men visst, avtalsbrott är väl mer korrekt. Däremot kan man då med lagens hjälp ställa folk inför rätta

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus III Formula | Processor: Intel i7 860 @ 3.82GHz | Minnen: 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz | Grafikkort: XFX 5870 1GB | Kylare: Noctua NH-D14 | Nätagg: Corsair HX850W
Moderkort: MSI 880GMA-E45 | Processor: AMD Athlon II x2 245e | Minnen: 4GB Dominator GT 1600MHz | Kylare: Scythe BIG Shuriken | Nätagg: Seasonic X-Fanless 400W | 12TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minimupp:

Länk på det..?

/facepalm.. Det där är ett uppgraderingspaket
"Krav: OS X 10.6.8 eller senare"

Sorry bud, men du har tyvärr fel. De säljs med texten uppgraderingspaket men innehåller i verkligheten allt för att installera OSX från grunden, dvs inte enbart för att uppgradera gamla versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

nej. jag har laddat hem det, bränt ut på skiva, installerat på X antal datorer.

Jag vet att 150:- för ett OS låter billigt, men det är så mycket ett OS bör kosta.

Apple tjänar pengar på att sälja billig hårdvara till ett högt pris, inte på att sälja mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusL:

Apple tjänar pengar på att sälja billig hårdvara till ett högt pris, inte på att sälja mjukvara.

Dom måste ligga lågt med kostnaden för OSX delvis för att lättare sprida sitt eget och Windows erbjuder mer allround möjligheter och stöjder mer och har otroligt mycket större marknadsandelar i världen.

Låg efterfrågan = lågt pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Att modifiera BIOS/EFI för att stödja Mac OSX är inte nytt.

Cartri ledde ett projekt för några år sedan där det skräddarsyddes en massa BIOS för kompatibilitet med OSX.

Jag gissar på att detta projekt spinner vidare på det. Med andra ord behöver man inte alls köpa detta moderkort, det är bara att vänta tills en person köper det och dumpar UEFI image som sedan kan modifieras för andra vanliga Gigabyte moderkort.

Här är ett liknande projekt:
http://www.insanelymac.com/forum/topic/285444-pmpatch-uefi-pa...

Sedan går det ju såklart att köra bootloader med DSDT och helt strunta i firmwareproblem....

Men nu är ju det här för folk som inte orkar hålla på med sånt.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Det här ser jäkligt intressant ut! Ett sådant moderkort, med alla de komponenterna, skulle vara det ultimata någonsin för mig!

Angående Mac OS X laglighet så har jag för mig att licensavtalet för Mac OS X Server sedan en tid tillbaka är utformat så att den får virtualiseras och installeras fysiskt på vilken maskin som helst.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Apple har väl endå varit ganska tydliga med att det inte är tillåtet att köra MAC OS/MAC OSX på icke Apple licensierad hårdvara, vilket innebär ett licensbrott samt i USAs ett brott mot DCMA lagen.
Det Apple tjänar pengar på är att sälja billig hårdvara dyrt, och det som tvingar folk till att köpa deras hårdvara är möjligheten till iOS/OS X.
Nej, Apple kommer defenitivt inte att låta det här tåget åka förbi.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kira9204:

Apple har väl endå varit ganska tydliga med att det inte är tillåtet att köra MAC OS/MAC OSX på icke Apple licensierad hårdvara, vilket innebär ett licensbrott samt i USAs ett brott mot DCMA lagen.
Det Apple tjänar pengar på är att sälja billig hårdvara dyrt, och det som tvingar folk till att köpa deras hårdvara är möjligheten till iOS/OS X.

Precis.

Men Quo säger väl knappast rakt ut att de säljer Hackintoshhårdvara, så jag kan egentligen inte se vad Apple skulle kunna göra åt det här annat än att sura och att sluta sälja uppgraderingar billigt (alternativt göra om "uppdateringarna" så de inte kan installeras fristående)?

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nu gäller er diskussion om man kan köpa OSX separat eller inte och det kan man, så du har fel. Acceptera det.
Vad som är lagligt eller inte stipuleras inte av ett licensavtal utan vad som står lagtexten.

OSX säljs ÄNDAST som uppgraderingspaket till användare som redan har OSX.
Licensavtalet är ett kontrakt. Detta kontrakt säger att du samtycker till att använda OSX endast på Apple-märkta datorer. Bryter du kontraktet gör du dig skyldig till upphovsrättsbrott. Vilket kan få rättsliga påföljder...
Lagtexten: https://lagen.nu/1960:729

Permalänk
Medlem
Skrivet av kira9204:

Fast nu bryter de inte emot varken Apples licens eller DMCA att göra ett moderkort som klarar av att köra Mac OS X. Det är en sak om de förinstallerar Mac OS X då skulle de bryta emot Apples avtal men fortfarande inte emot DMCA.

Så det kommer nog att gå väldigt bra för dem att göra detta, för det finns inget Apple kan göra så länge de inte avnänder sig av kod som apple själva har skrivit eller mjukvara de har utvecklat.

Sedan är det fullt tillåtet att tillex i Sverige köra Mac OS X på vilken konfiguration av dator du vill, eftersom du inte kan begränsa användningen på det sättet emot en konsument, företag däremot kan inte göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Och detta gör du utan att bryta mot flera punkter i licensavtalet?..
Bara för att det "går" innebär det inte att det är lagligt.

Herregud vad det är farligt att bryta mot en EULA. Det gör vi nog alla hela tiden
så vad är det för skillnad med Hackintosh? Knappast att Apple bryr sig då de tjänar på detta,
många som aldrig annars skulle haft Mac om det inte vore för denna möjligheten.
Många köper tillbehör, OSet kostar, ev program från Apple med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Licensavtalet är ett kontrakt. Detta kontrakt säger att du samtycker till att använda OSX endast på Apple-märkta datorer. Bryter du kontraktet gör du dig skyldig till upphovsrättsbrott. Vilket kan få rättsliga påföljder...

Skärp dig nu, det första du sa var att OS X inte säljs löst utan endast som uppgraderingspaket, du har blivit motbevisad av ett dussin personer, dessutom en enkel googling och det framgår tydligt att man kan installera OS X från scratch med endast "uppgraderingspaketet".

Att du nu inte tål att bli överbevisad så snirklar du dig som en 2 åring och drar in kontrakt och licensavtal och grejer, diskussionen handlade ursprungligen om huruvida man kunde installera OS X med endast uppgraderingspaketet, vilket man givetvis kan.

Huruvida det är lagligt eller inte är en helt annan fråga från urprungspåståendet....

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Så länge du inte kan visa en paragraf som stödjer dig anser jag att du har fel. Ser ingenting om kontraktsbrott i den lagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Tycker man skall läsa på lite om lag och rätt innan man uttalar sig om saker och ting.

Att bryta emot en EULA är inte ett upphovsrättsbrott det är ett kontraktsbrott, sedan är det faktiskt så att de paragrafer i EULA som säger att du inte får installera på vilken hårdvara du vill är ett brott emot EU och Svenska lagar. Vilket gör att de paragraferna är bara att bortse ifrån som konsument, dock är det gilltiga för ett företag eftersom lagen tillåter att man skriver kontrakt som har hårdare villkor mellan företag och företa, men inte mellan företag och privatperson.

Enligt svensk lag har du nämligen rätten att förbigå ett kopieringsskydd om det begränsar din användning, tillex får du ta bort ett kopierings skydd för att spela upp en Blu-ray under Linux.

Sedan är det väldigt stor skillnad på upphovsrättsbrott och avtalsbrott, det tidigare är nämligen ett brottsmål och det andra är civilrättsligt. Sedan om du har köpt en kopia av Mac OS X och installerar den kan det aldrig på något sätt bli ett copyright brott heller.

Permalänk

Härligt att se att de gör framsteg. Hoppas bara att allt fungerar som utlovat så man kan bygga sig en liten hackintosh för halva priset mot ett riktigt äpple.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem
Skrivet av kira9204:

Fast det är ju inte företaget som gör moderkorten som bryter mot apples licensavtal, det är slutkunden. Däremot kan säkert Apple försöka få säljstopp på moderkorten och känner jag USA rätt kommer de att lyckas...

Vore häftigt att köpa ett Mac Pro-chassi och bygga en fin hackintosh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperA:

Skärp dig nu, det första du sa var att OS X inte säljs löst utan endast som uppgraderingspaket, du har blivit motbevisad av ett dussin personer, dessutom en enkel googling och det framgår tydligt att man kan installera OS X från scratch med endast "uppgraderingspaketet".

Att du nu inte tål att bli överbevisad så snirklar du dig som en 2 åring och drar in kontrakt och licensavtal och grejer, diskussionen handlade ursprungligen om huruvida man kunde installera OS X med endast uppgraderingspaketet, vilket man givetvis kan.

Huruvida det är lagligt eller inte är en helt annan fråga från urprungspåståendet....

Mitt ursprungspåstående:

Skrivet av Minimupp:

Då Mac OS X inte säljs löst och bara får användas på retail mac datorer borde väll denna nyhet landa under uppmaning till piratkopiering >.<??

Jag anser fortfarande att Mac OS X inte säljs löst och att missbruk av uppgraderingpaketet är ett upphovsrättbrott. "copyright violation"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Mitt ursprungspåstående:

Jag anser fortfarande att Mac OS X inte säljs löst och att missbruk av uppgraderingpaketet är ett upphovsrättbrott. "copyright violation"

Det är ändå inte piratkopiering att använda något du har en licens för att använda. Använder du en piratkopierad programvara är det ett brott emot Upphovsrätten men det är inte ett upphovsrättsbrott att använda en programvara som du äger en licens till. Däremot kan det ju vara ett brott emot kontraktet du har med Apple att göra så, men då är det inte ett copyrightbrott utan ett avtalsbrott, vilket är ett civlirättsligt mål.

Men däremot så ger Svensk och EU lag dig rätten som konsument att använda det du väl har köpt hur du vill och vart du vill, så som konsument är det fullkomligt lagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusL:

Precis, för Apple är kända för att ta sämsta skärmpanelen som finns ute tillgänlig, bygga datorn i så mjuk plast så den nästan är böjbar och använda så dåliga batterier att man knappt hinner starta datorn!

Sen tjänar Apple på att sälja mjukvara, Apple säljer marknadens bästa mjukvaror
Se: Logic Pro, Final Cut Pro, iLife och iWork.. sen kan man såklart sitta och grina att Fruity Loops är det bästa tex.. men ja, proffsen har oftast inte fel..

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Det är ändå inte piratkopiering att använda något du har en licens för att använda. Använder du en piratkopierad programvara är det ett brott emot Upphovsrätten men det är inte ett upphovsrättsbrott att använda en programvara som du äger en licens till. Däremot kan det ju vara ett brott emot kontraktet du har med Apple att göra så, men då är det inte ett copyrightbrott utan ett avtalsbrott, vilket är ett civlirättsligt mål.

Men däremot så ger Svensk och EU lag dig rätten som konsument att använda det du väl har köpt hur du vill och vart du vill, så som konsument är det fullkomligt lagligt.

Mjo, det stämmer faktiskt. You win

Permalänk
Medlem

Jag tvekar på att apple ens kan stämma dem bara för att dem säger: Det funkar med alla operativsystem

Hade dem sagt "funkar perfect med ett hackintosh" så hade det nog blivit rätt ordentliga stämmningar. Att stämma dem för att dem säger att det passar till alla operativsystem hade varit som att dem skulle stämma HP för att både HP och apple kan ta ström ifrån ett 230v kontaktuttag i mina ögon. Vad vet jag, jag kanske har fel men jag skulle definitivt inte satsa pengar på att dem blir stämda över det uttalandet.

Visa signatur

CPU: Core i7 4770K @ 3.5 Ghz GPU: MSI GeForce GTX 680 Sli
RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600Mhz Moderkort: Asus Z-87 Pro
Systemdisk: Samsung SSD 840 basic
Burk: Fractal Design Define XL PSU: Cooler master Vanguard 1000w
Mus: Cyborg Madcatz M.M.O. 7 Tangentbord: Q-pad MK-85

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Precis, för Apple är kända för att ta sämsta skärmpanelen som finns ute tillgänlig, bygga datorn i så mjuk plast så den nästan är böjbar och använda så dåliga batterier att man knappt hinner starta datorn!

Se: Logic Pro, Final Cut Pro, iLife och iWork.. sen kan man såklart sitta och grina att Fruity Loops är det bästa tex.. men ja, proffsen har oftast inte fel..

Han skrev billig, vilket inte behöver innebära dålig, exempelvis tar Apple ut väldigt mycket för ram minnen som är en extremt billig produkt.

Marknadens bästa mjukvara? iWork?

Permalänk
Skrivet av Lontarus:

Jag tvekar på att apple ens kan stämma dem bara för att dem säger: Det funkar med alla operativsystem

Hade dem sagt "funkar perfect med ett hackintosh" så hade det nog blivit rätt ordentliga stämmningar. Att stämma dem för att dem säger att det passar till alla operativsystem hade varit som att dem skulle stämma HP för att både HP och apple kan ta ström ifrån ett 230v kontaktuttag i mina ögon. Vad vet jag, jag kanske har fel men jag skulle definitivt inte satsa pengar på att dem blir stämda över det uttalandet.

Det vore ju nästan som att stämma någon som har en fildelningssajt för att någon annan använder den till att ladda hem/dela ut något som man själv inte vill ha delat. Helt vrickat om något sådant gick genom.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Professionell är man, det köper man inte. Om man vill se ut som en är en helt annan sak.

Och säg inte att det inte finns bra program till Windows...

Permalänk
Entusiast

Nu hoppas jag att den har tre startknappar också, så att man lätt kan välja om man vill starta Windows, Linux eller OS X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clarence_s:

Det blir intressant att se vad Apple själva tycker om detta

Vad ska dom säga då det finns redan ett dussintals moderkort som out of the box går att köra OSX på .

Skrivet av The Echelon:

Hmmm, vore nice att dualboota os x och windows... Vilka grafikkort stödjer os x drivrutiner?

De flesta Nivida kort och några få Amd kort samt intel 3000/4000 . Någon hann före och lista allihop typ .

Skrivet av spaceslee:

Helt klart intressant. Har varit i Hackintosh-tankar länge, så jag köper nog ett om de tar sig förbi potentiella stämningar och diverse juridiska åtgärder.

Lär inte vara några problem för dom att sälja detta. Faktiskt så finns samma moderkort fast under Gigabyte´s namn ute i handeln i sverige redan nu. Den enda skillnaden är bios mjukvaran.

Skrivet av Minimupp:

Då Mac OS X inte säljs löst och bara får användas på retail mac datorer borde väll denna nyhet landa under uppmaning till piratkopiering >.<??

Går att ladda hem från app store det enda som behövs är en dator med OSX så man kan låna en kompis dator skapa eget konto köpa operativet tanka hem och bränna ut och voila klart.

Skrivet av Kärlekstrollet:

Suck hoppas Apple kan hålla sina advokater fast i hundburen över detta, bra initiativ från Quo.

Som tidigare sagt det finns minst ett dussin andra moderkort som kör OSX out of the box så dom har inget att hämta.

Skrivet av xapa112:

Oj.
Ska bli intressant att se vad Apple tycker om detta....
Annars verkar det skitballt!
Synd bara att jag inte kan donera.

Apple gillar det säkert inte alls. Men förutsatt att dom som kör Hackintosh betalar för sitt OS så tjänar Apple pengar på dom som aldrig skulle köpt en mac ändå.

Skrivet av ParasiteX:

När har någonsin Apple lyckats med det?

Dom lär väl vara så pass stora rövhål, att dom väntar tills just då dom släpper korten. Innan dom skickar iväg hundarna.

Apple har redan låtit många kort med förmågan säljas glöm inte att hårdvaran som sitter i macs även kan sitta i en PC det är inte nåt magiskt egen komponerad hårdvara dom har utan vanliga standard grejer med modifierad mjukvara.

On topic så tycker jag att det är toppen att det kommer ett kort lär vara skit lätt att installera osx på och förhoppningsvis även tilllåter funktioner som dual boot via boot camp etc . Förutsatt att nu boot camp funkar med detta moderkortet.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 