Permalänk
Medlem

CASELABS M8 Vattenkyld 2.0

Hej, ja då var man i farten igen!
Har hållt på med detta projektet ett bra tag nu men har tagit lite tid att få allting färdigställt och byggt om det många gånger tills man var nöjd framtills pengarna finns att köpa in resterande hårdvara.

Denna gången har man bytt komponenter lite eftersom detta varit en bygglogg som ändrats en massa gånger på den senaste tiden, och projektet gjordes på temat vitt, orange och rött därför bytte man till x58a plattformen just för att där fanns moderkortet som jag hade fastnat för totalt.

Så slutligen fick man tag på allt jag behövde en massa byttes ut och hade aldrig klarat detta utan stödet från mina kära sponsorer all kärlek till er!

Notera att detta INTE är det färdiga bygget utan mer det halvfärdiga tillgodo spelburken fram tills att dreamhack är över och jag har ligger bra till ekonomiskt så dem allra sista delarna kan beställas in.

Det som är kvar att beställas är två radiatorer, en XSPC RX360 och en RX240, fler nipplar då man är en klantarsel att beställa för få och ser det när varan redan har skickats och kommit fram...
Ska även beställa in två pumpar, ett par MCP 35X med pump topp från EK och dubbelgängade extenders att fästa reservoaren på så det blir mindre slangar och ser allmänt snyggare ut.
Finns även två 6pin pci-e extenders jag måste köpa eftersom dom var slut i lager när jag beställde alla andra extenders.
Försöker få sålt mina två 6950 så man kan köpa två GTX 580 med vattenblock (680 m.m är alldeles för dyrt för mig.)
Om jag blir galen nog så köper jag en full set av bitspower 1/2 - 3/4 och en massa extenders för att skippa det mesta utav slangarna och få det se riktigt snyggt ut!
Det är allt jag kan komma på än så länge men som sagt det här är långt ifrån det färdiga resultatet har en massa kvar att göra.

Komponenterna än så länge är:

Chassi: Caselabs M8
Processor: Intel Core i7 920 @4.1 GHz
Moderkort: Gigabyte X58a-OC
Minnen: 24GB Corsair Dominator GT 2133MHz
GPU: AMD Radeon HD 6950 Crossfire X
Nätagg: Antec TruePower Quattro 850W
Hårddiskar: Två stycken Corsair Force GT 120 GB Raid 0, 60GB agility III SSD.
Vattenkylning på allt och även RAM i framtiden.

CASELABS M8 Vattenkyld 2.0

Visa signatur

Lian Li PC-011D XL | Asus Crosshair VIII Formula| Ryzen 9 5950X | G-Skill Trident Z NEO 32GB 3600Mhz | MSI RTX 3080 Suprim X | Corsair AX850 Titanium | Custom vattenkylning | ASUS PG329Q

Permalänk
Medlem

Grymt snyggt bygge med fin färgkombination! 5P från mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emil98:

Grymt snyggt bygge med fin färgkombination! 5P från mig!

Tack så mycket!:)

Visa signatur

Lian Li PC-011D XL | Asus Crosshair VIII Formula| Ryzen 9 5950X | G-Skill Trident Z NEO 32GB 3600Mhz | MSI RTX 3080 Suprim X | Corsair AX850 Titanium | Custom vattenkylning | ASUS PG329Q

Permalänk
Medlem

Fan jag gillar färgkombon på Gigabyte kortet, synd att inte ASUS har någon sådan (dom kanske har dock, inte kollat). Vill ha svart/orange tema i burken, och ska uppdatera Mobo senare (Haswell, så är väl ett tag)

Permalänk
Medlem

Som jag har längtat!
Ser riktigt snyggt ut, som vanligt!
Edit:Wha.. wait.. huh? Dreamhack + CL M8 hur går det till?

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Fan jag gillar färgkombon på Gigabyte kortet, synd att inte ASUS har någon sådan (dom kanske har dock, inte kollat). Vill ha svart/orange tema i burken, och ska uppdatera Mobo senare (Haswell, så är väl ett tag)

Ja färgkombon är otroligt snyggt!
nej tyvärr har inte asus det temat vilket är synd men föredrar drar gigabyte före asus ändå så gjorde ett bra val med moderkort

Skrivet av HerrGoreMann:

Som jag har längtat!
Ser riktigt snyggt ut, som vanligt!
Edit:Wha.. wait.. huh? Dreamhack + CL M8 hur går det till?

Tack så mycket glädjer mig att höra!:D

HAHA det var samma reaktion jag hade först när jag köpte biljett men löste det genom att ta kantplats för att få plats med datorn :)!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chosz:

Ja färgkombon är otroligt snyggt!
nej tyvärr har inte asus det temat vilket är synd men föredrar drar gigabyte före asus ändå så gjorde ett bra val med moderkort

Vart köpte du ditt kort, enbart "suspekta" butiker på prisjakt (dvs de jag aldrig hört talas om). Och damn va dyrt de var!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Vart köpte du ditt kort, enbart "suspekta" butiker på prisjakt (dvs de jag aldrig hört talas om). Och damn va dyrt de var!

jag blev sponsrad utav gigabyte så fick det direkt från dem:)
Jag hade dock inte rekommenderat kortet för "vardaglig" bruk, inte att det är dåligt utan det är ett väldigt nedbantat moderkort gjort för överklockning endast, t.ex endast 4 usb bortar stöd för 2.1 högtalare högst, massa pci-e platser men om du kör crossfire och vill ha t.ex ett ljudkort så kommer det göra att grafikkorten endast körs i 8x/8x istället för 16x.
men om man är som mig och inte är en audiophile, har inte ens behov av 4 portat då jag endast behöver 3 samt överklockat rätt kraftigt på en 920 så passar det bra

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chosz:

jag blev sponsrad utav gigabyte så fick det direkt från dem:)
Jag hade dock inte rekommenderat kortet för "vardaglig" bruk, inte att det är dåligt utan det är ett väldigt nedbantat moderkort gjort för överklockning endast, t.ex endast 4 usb bortar stöd för 2.1 högtalare högst, massa pci-e platser men om du kör crossfire och vill ha t.ex ett ljudkort så kommer det göra att grafikkorten endast körs i 8x/8x istället för 16x.
men om man är som mig och inte är en audiophile, har inte ens behov av 4 portat då jag endast behöver 3 samt överklockat rätt kraftigt på en 920 så passar det bra

Nu är jag inte helt "pro" på datorer, men hur kommer det sig att CF/SLI går ner till 8x när man kopplar in ett ljudkort?

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge, Dominatorminnena passar dock inte till orange då dom är röda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunezz:

Snyggt bygge, Dominatorminnena passar dock inte till orange då dom är röda

Tackar:) men om du hade kollat i beskrivningen så var teamt vitt, oranget och rött därför minnena och SSDerna:)
men det spelar ingen roll kommer köpa ett vattenblock inom kort när dem nya minnena kommer tillbaka från RMA:)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

De moderkortet har jag tillräckligt med utgångar ju! iaf för mig.

Ända jag behöver är usb portar då resten vill jag köra med instickskort, lättare att fixa om något går sönder och man får bättre prestanda med ett vettigt insticks kort!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

Kör du genom CPUn samt 2 grafik kort på en 120 radiator?? är den inte lite klen till att kyla så mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuDd301:

Kör du genom CPUn samt 2 grafik kort på en 120 radiator?? är den inte lite klen till att kyla så mycket?

Kolla på galleriet först

*HINT HINT* chassiet har två sidor !*

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem

Kul att se ett X58-bygge i dessa tider! Ser bara snyggt ut, bra jobbat!

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuDd301:

Nej da har en 360 rad ocksa bara att den inte syns och har aven en 360 och 240 till som kommer nar jag ar hemma fran grekland
Ursakta min stavning har inte dem svenska bokstaverna har borta.

Skrivet av Laggboxx:

Kolla på galleriet först

*HINT HINT* chassiet har två sidor !*

hehe tva massiva sidor som ska fyllas upp med fler raddar:)

Skrivet av MadMantiz:

Kul att se ett X58-bygge i dessa tider! Ser bara snyggt ut, bra jobbat!

Dem har fortfarande krut i sig Tack sa mycket!

Visa signatur

Permalänk

Har du funderat att sätta 120mm-radden mellan grafikkorten och CPUn? på så sätt får du inte in grafikkortens varma vatten i CPU-kylaren.

Permalänk

5p för enbart musmattan!

Permalänk
Medlem

Det kanske är någonting jag missat i sammanhanget, men varför kör du med dubbla slangar mellan grafikkorten? Är inte det kontraproduktivt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Det kanske är någonting jag missat i sammanhanget, men varför kör du med dubbla slangar mellan grafikkorten? Är inte det kontraproduktivt?

Reagerade också på detta. Måste ju bli sämmre tryck genom GPU blocket.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Tigerhamster:

Skrivet av KRQKAN:

Reagerade också på detta. Måste ju bli sämmre tryck genom GPU blocket.

Parallellflöde, frågan har behandlats otaliga gånger.

Det är inga problem alls att köra på detta då blocken ser identiska ut och vattnet har lika långt att färda oavsett konfiguration. Visst ändras trycket uppenbarligen, men kylprestandan påverkas inte i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det är inga problem alls att köra på detta då blocken ser identiska ut och vattnet har lika långt att färda oavsett konfiguration. Visst ändras trycket uppenbarligen, men kylprestandan påverkas inte i detta fall.

Tack så mycket för informationen. Jag ber om ursäkt för att det måste kännas som om "here we go again" varje gång en dylik fråga kommer upp, men tyvärr följer vi inte alla samma delar av forumen/gallerierna lika frekvent.
(Dessutom har inte mitt intresse för tystnad genererat ett intresse för att undersöka vattenkylning - ännu)

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Visa signatur

Spel och Biorum: Nzxt Switch 810 | Intel i7 3960X | Corsair Vengeance 32gb | Asus Rampage 4 Extreme | 3st 7970 Crossfire | 2st Samsung 840 250gb | Och vatten på allt | Win 7 Ultimate
Surfdator: E6600 @ 3,6ghz | Xms2 8500 2gb | Asus P5K-R | XFX 6970 | Win 7 Ultimate
Spel och Biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinboson:

Har du funderat att sätta 120mm-radden mellan grafikkorten och CPUn? på så sätt får du inte in grafikkortens varma vatten i CPU-kylaren.

googla det så får du se att vattnet hinner inte bli varmt genom att gå från vattenblock till vattenblock skillnaden med att sätta radden mellan cpu och graffe är högst 2 grader vilket också medför en massa slangar som går huller om buller en ful synlig rad i fronten och det är inte något jag vill se:)

Skrivet av unaimednr1:

5p för enbart musmattan!

SK 4 ever<3

Skrivet av Laine:

Tack Laine.

Skrivet av Downside:

Tackar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Man lär sig något nytt varje dag

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk

Fyfan så gött chassi när allt "kableri" är på baksidan plus pump och nätagg Skulle lätt vilja ha det

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |