Muskampen 2025: Segraren korad!

Överklockning GTX Titan, era resultat.

Permalänk
Jubileumsmästare

Överklockning GTX Titan, era resultat.

Tänkte mig att vi skulle dela med oss av frekvenser, temperaturer och allt vad gäller klockning av Nvidias nya grafikkort GTX Titan.

Själv har jag bara hunnit klocka lite försiktigt i måndags när mitt EK-vattenkylningsblock kom.
Kom upp i 1162 MHz och 40 grader i 3d mark. Ska bli kul att se om jag hinner klocka mer i helgen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Trevlig tråd! Är själv inne på att köpa Titan +block inom en snar framtid. Detta kommer följas! Snygg rigg f.ö!

Permalänk
Medlem

Trevligt, kör du vanlig Titan eller superclocked?

1162mhz låter redan väldigt bra, är det bra exemplar eller är det vanligt för Titan att under vatten komma upp i 1162mhz med lätthet.

Permalänk
Medlem

Kul tråd! Är det boost clocks du syftar på?

Mitt kort körs just nu i 950Mhz/1100Mhz boost på 106% Power target utan overvoltage på med stock kylaren. Ligger stadigt på 80 grader. Hoppas mitt block kommer snart!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem

hur mycket kan man öka volten utan risker?

Permalänk
Medlem

Är det någon här på SweC som har problem med att grafikkortet throttlar vid överklockning?

Det verkar vara enormt mycket problem med detta för tillfället, åtminstone om man ska tro användarna på Overclock.net. En användare som kontaktade EVGA:s support fick följande svar:

Citat:

Joseph,

Because an RMA will not fix this. This is a known issue NVIDIA is working on, and as a result we are not issuing RMA's as it will not solve the issue at hand.

Regards,
EVGA

Förhoppningsvis är detta något som Nvidia kan åtgärda med nya drivrutiner inom en snar framtid.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

TITAN

Skrivet av Windir87:

Är det någon här på SweC som har problem med att grafikkortet throttlar vid överklockning?

Det verkar vara enormt mycket problem med detta för tillfället, åtminstone om man ska tro användarna på Overclock.net. En användare som kontaktade EVGA:s support fick följande svar:

Förhoppningsvis är detta något som Nvidia kan åtgärda med nya drivrutiner inom en snar framtid.

Tjena. Jaaa när ja har överklockat tex till 1150 och allt funkade fint 40C max osv, så efter några timmar kunde drivrutinerna kracha och återställdes. Har ni också haft detta problem?

Visa signatur

[Samsung 27 LED 120Hz] - [Cooler Master HAF X Svart] - [Asus P8Z77-V DELUXE] - [Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE] - [Intel Core i7 3770K 3,5Ghz Ivy Bridge klockad till 4,5Ghz] - [Corsair Hydro H80] - [Asus Xonar Essence STX] - [ ZOTAC GeForce GTX 980 4GB AMP Extreme 1450Mhz ] - [SSD 120GB Intel] - [3TB WD Caviar Green] - [4TB Seagate] - Tillbehör QPAD QH-1339 och Razer Mamba 2012, Microsoft Gaming Keyboard. Massor av extra fläktar+fläktkontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Snubben verkar inte ha alla knivar i lådan. Han har spytt galla på evga och nvidia forumen också. Beskyller EVGA för att ha dålig support.
Skulle det visa sig att problemet inte löser sig med nya drivisar så kommer EVGA att RMA'a det.

Tålamod verkar vara en egenskap han saknar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

Snubben verkar inte ha alla knivar i lådan. Han har spytt galla på evga och nvidia forumen också. Beskyller EVGA för att ha dålig support.
Skulle det visa sig att problemet inte löser sig med nya drivisar så kommer EVGA att RMA'a det.

Tålamod verkar vara en egenskap han saknar.

Nu vet jag inte hur personen i fråga har betett sig i andra sammanhang men problemet i sig handlar om att kortet förefaller throttla vid lättare överklockning. Ett problem som av allt att döma inte är isolerat till ett fåtal personer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Jag har inte upplevt problemet faktiskt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem

Hum en fråga, om BF3 kracshar och slutar fungerar meddelande kommer upp kan de betyda att överklockingen inte är stabil?

Visa signatur

[Samsung 27 LED 120Hz] - [Cooler Master HAF X Svart] - [Asus P8Z77-V DELUXE] - [Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE] - [Intel Core i7 3770K 3,5Ghz Ivy Bridge klockad till 4,5Ghz] - [Corsair Hydro H80] - [Asus Xonar Essence STX] - [ ZOTAC GeForce GTX 980 4GB AMP Extreme 1450Mhz ] - [SSD 120GB Intel] - [3TB WD Caviar Green] - [4TB Seagate] - Tillbehör QPAD QH-1339 och Razer Mamba 2012, Microsoft Gaming Keyboard. Massor av extra fläktar+fläktkontroller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mjölk:

Hum en fråga, om BF3 kracshar och slutar fungerar meddelande kommer upp kan de betyda att överklockingen inte är stabil?

Det kan det absolut betyda, speciellt om det inte kraschar när du inte överklockat.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr. Dunkel:

Det kan det absolut betyda, speciellt om det inte kraschar när du inte överklockat.

Okej, tack, ja fattar inte riktigt de där, ja har tex överklockat till 1150, volt 1,5 max temp 40. Då borde väll de vara stabilt? Dunkel hur mycket har du överklockat och fått de funka?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mjölk:

Testa köra något annat tungt, om det krashar då också, så är din OC instabil.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mjölk:

Okej, tack, ja fattar inte riktigt de där, ja har tex överklockat till 1150, volt 1,5 max temp 40. Då borde väll de vara stabilt? Dunkel hur mycket har du överklockat och fått de funka?

Det är just det som är det mariga - man kan aldrig veta vad just ens kort klarar av, det finns inga garantier. Prova att ställa ner till 1 100 istället och testa om det är stabilt.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr. Dunkel:

Det är just det som är det mariga - man kan aldrig veta vad just ens kort klarar av, det finns inga garantier. Prova att ställa ner till 1 100 istället och testa om det är stabilt.

Mjoo håller me, har testat 1 100 och allt rullar på fint samma max temp som förut 40C och volten 1,5. Va har du överklockat till? Kör du också luft?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mjölk:

Mjoo håller me, har testat 1 100 och allt rullar på fint samma max temp som förut 40C och volten 1,5. Va har du överklockat till? Kör du också luft?

Mitt ligger på posten, så jag har inte riktigt fått några siffror än

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Snabb update! Problemet som vissa har med throttling verkar inte vara något som jag har problem med, dock verkar det vara EVGA användare som upplever problemet mest! Ser ut att vara en bugg i drivrutinen, senaste beta drivers verkar ha löst problemet för det flesta. Väntar fortfarande på mitt vattenblock...

Power Target: 106%
Temp Target: 90°
GPU Clock Offset: 163 Mhz (1000 Mhz - 1150 Mhz Boost)
Memory Clock Offset: Stock
Voltage: Stock
Fan Speed: Auto
Minsta Temperatur: 33°
Högsta Temperatur: 84

Detta är uppmätt med EVGA Precision i Unigine Valley Benchmark 1.0 (Extreme HD Preset 1080P)

FPS: 69.8
Score: 2921
Min FPS: 36.2
Max FPS: 135.2

EDIT: Testade även nya 3DMark Basic, långsammaste benchmark som finns?

ICE STORM
Score: 175486
Graphics Score: 324802
Physics Score: 67262

CLOUD GATE
Score: 21070
Graphics Score: 74841
Graphics Score: 5995

FIRE STRIKE
Score: 9286
Graphics Score: 11155
Graphics Score: 8215
Combined Score: 4506

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Snabb update! Problemet som vissa har med throttling verkar inte vara något som jag har problem med, dock verkar det vara EVGA användare som upplever problemet mest! Ser ut att vara en bugg i drivrutinen, senaste beta drivers verkar ha löst problemet för det flesta. Väntar fortfarande på mitt vattenblock...

Typiskt

Nåja, det löser sig säkert.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr. Dunkel:

Typiskt

Nåja, det löser sig säkert.

Har du testat om du har problemet med ditt EVGA kort? Testa Valley Benchmark och kolla i GPU-Z så inte gpu klocken pendlar, alternativt gör en logfil.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Har du testat om du har problemet med ditt EVGA kort? Testa Valley Benchmark och kolla i GPU-Z så inte gpu klocken pendlar, alternativt gör en logfil.

Jag skrev ovan att mitt är på väg hem till mig, men så var inte alls fallet. Fick idag meddelande om att leverantören inte visste alls när de kunde leverera. Tillbaka på noll igen...

Edit: Jag tröttnade på att leta bästa deal och stack ut på lunchen och köpte ett Asus!

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Trevlig tråd, ska följa denna.
Lite offtopic men köpte ett GTX680 i höstas och när jag ser trådar som denna blir jag så sugen på att köpa ett Titan

Visa signatur

For those about to CLOCK! We salute you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr. Dunkel:

Jag skrev ovan att mitt är på väg hem till mig, men så var inte alls fallet. Fick idag meddelande om att leverantören inte visste alls när de kunde leverera. Tillbaka på noll igen...

Edit: Jag tröttnade på att leta bästa deal och stack ut på lunchen och köpte ett Asus!

Trevligt, nöjd med mitt Asus! Dock fick man inte mycket i lådan men ändå

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Trevligt, nöjd med mitt Asus! Dock fick man inte mycket i lådan men ändå

Det var en "clean" design på lådans insida Nåväl, jag har precis stoppat det i chassit och installerat. Började med att köra en runda med 3DMark11 för att jämföra med mitt gamla 680, som var rätt hyggligt klockat, och grafikpoängen är upp 40 %. Detta helt standard. Det kostade lite mer än 680 + 40% men jag brukar sällan räkna så

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr. Dunkel:

Det var en "clean" design på lådans insida Nåväl, jag har precis stoppat det i chassit och installerat. Började med att köra en runda med 3DMark11 för att jämföra med mitt gamla 680, som var rätt hyggligt klockat, och grafikpoängen är upp 40 %. Detta helt standard. Det kostade lite mer än 680 + 40% men jag brukar sällan räkna så

Gick från 1952 till 2921 i Valley Extreme HD. Hade 570 SLI innan Ska klocka mer när mitt vattenblock kommer. Hoppas bräcka 3000 i alla fall! Stock 690 ligger på runt 3300 vad jag minns.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kul tråd

GPU Clock Offset: 163 Mhz 1150 Mhz Boost
Power Target: 106%
Temp Target: 90°c
Voltage: Stock
Maxtemp: 81°c

Inte pillat på memory än så länge.
Kommer antagligen lämna det såhär tills jag får för mig att plocka ihop ett vattenkylningspaket.

Passar på att ställa en fråga.
Testade en vända i 3Dmark11 Extreme 1080p. Resultatet blev X5597, känns lite lågt? http://http://www.3dmark.com/3dm11/6177910
Sen stämmer inte core clock på GPU eller Ram. Någon som kan förklara detta för mig?

Permalänk
Medlem

Är det någon som testat sig fram när det gäller överklockning av minnet? Själv har jag inte kommit igång riktigt - jobbet tar för mycket tid. Vad jag kommer ihåg från 680 så gav det ganska mycket att ge sig på minnena, men det behöver ju inte betyda att detsamma gäller här.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dr. Dunkel:

Är det någon som testat sig fram när det gäller överklockning av minnet? Själv har jag inte kommit igång riktigt - jobbet tar för mycket tid. Vad jag kommer ihåg från 680 så gav det ganska mycket att ge sig på minnena, men det behöver ju inte betyda att detsamma gäller här.

Jag hade skippat klocka minnena. Kortet har ett max TDP så lägg all krut på GPUn istället för att överklocka minnena.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blocket samt backplate har anlänt, gjorde ett snabbt test!

Idle

Load

Testade en längre runda på 15min och temps låg stadigt 37-38, mycket nöjd!

EDIT: Fläktar körs i 700 RPM på XSPC 360+240+120mm radiatorer!

Visa signatur

Permalänk

EVGA TITAN SC

Dessa värden har funkat bra för mig att gejma med Har kört benchmark med boost clock på 1175MHz men inte testat hur stabilt det blir i spel.

Visa signatur

Intel Core i7 8700k@5.0 Ghz Watercooled| Gigabyte Aorus Z370 Gaming 7 | Sennheiser GSX 1200 Pro | 1xSamsung 960Pro 512GB, 1xSamsung 950Pro 512GB, 2xWD Blue 1TB SSD | Corsair Dominator Platinum 16GB@3600 MHz | EVGA 1080TI FTW ELITE |