Förbättringar i Windows 8 och 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Jaha det var ju synd. Det är kul att prata om vad man tycker är bra, respektive dåligt. Och varför man tycker så. Dock funkar inte det om du inte hittar några fel på produkten. Det är mycket jag tycker är bra med W8. Annat som jag inte är helt nöjd med.
Om jag ska summera W8 så tycker jag att de har gått rätt väg. Men jag hade nog väntat mig mer ny teknik än vad vi har fått. Det är ganska likt W7.
Andra OS går fort framåt och gapet upp till Windows är inte längre lika stort.

Jag gillar också att diskutera. Men när det blir mer sandlåda, personangrepp, osv osv är det inte en diskussion längre. Men det kan ju hända att den här tråden kommer på rätt köl igen så småningom.

Jag ser fram emot när det börjar komma tillförlitlig info om vad som är nytt i Windows blue.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Den här diskussionen börjar kännas mer och mer "betamax är bättre än VHS!"... Ja, vissa saker är bättre men de nackdelar som kunderna upplever gör att det liksom inte blir något. Det har ju inte hänt något konstruktivt alls i tråden på jättelänge.

Windows 8 har funnits i 4 månader. Jag tror folk känner till det mesta av det som står som förbättringspunkter, alltså de som är fakta.

Jag var ganska grinig och gnällig i början fåt jag erkänna, men jag var orolig att Windows 8 skulle rullas ut storskaligt men nu blir det ju inte så. Oavsett om Modern UI är bra eller dåligt klarar majoriteten inte av den drastiska förändringen verkar det som.

Däremot ser jag fram emot Windows blue, eller 9, eller vad det blir... Aktieägarna tillåter inte Microsoft att misslyckas två gånger i rad.

Till er som gillar Windows 8 och är millitanta: Spän av och var nöjda med att ni har Windows 8 om ni gillar det. Att andra ogillar det påverkar knappast er upplevelse, eller? Att medierna beskriver det som en flopp påverkar inte er upplevelse heller, och är ni övertygade om att folk tycker att det ÄR bättre så ut och lär era vänner.

Till er som inte gillar Windows 8 och är millitanta: Det finns inget att vara vresig över. flertalet stora nät-och papperstidningar har redan stämplat det som en flopp och det har ju gått sämre än Vista. Ni har "vunnit". Majoriteten tycker inte att det är något att ha så ni behöver inte längre försvara ert var att stanna kvar på Windows 7, då ni är i majoritet och lär vara ett bra tag till. Windows 7 kommer säljas ända till 2015.

Jag kommer att försöka dra mig ur den här tråden nu. Det har blivit åt helvete för mycket sandlåda. Nyheter och annat relevant som kommer upp kanske jag kommenterar, men ingen mer trollmatning för min del.

Tack för en bra diskussion.

//Ozzed.

Det skulle mycket väl kunna vara så att majoriteten inte gillar det nya Windows, du har inte fel men inte heller nödvändigtvis rätt.
"Majoriteten" verkar inte vilja ha någon dator alls just nu. Faktum är att Windows 8 är det enda OS för datorer som växer mer än marginellt just nu. Majoriteten vill köpa surfplattor, och visst finns det surfplattor med Windows 8 men de är första hand bara kända för oss teknikintresserade. Majoriteten känner i första hand till Apples iPad, sedan Android-plattor. Windowsplattor är än så länge relativt okända för majoriteten.

Många tycker också vid det här laget att den ekonomiska krisen kan räknas bort som en faktor för att det går trögt för Windows 8, men man ska inte glömma bort att flera länder i södra Europa befinner sig i ett mycket svårt ekonomiskt läge och konsumtionen av saker som ett nytt OS till datorn blir inte särskilt högt prioriterade. Nyligen publicerad statistik över andra saker som bilförsäljningen visar att det går trögt också där. Mao, dålig ekonomi kvarstår som en faktor även om vi inte känns vid den här i Sverige.
Även borta på andra sidan Atlanten ser det fortfarande trögt ut för många av USA:s stater. Detta i kombination med att surfplattor är i ropet (+ som jag nämnt tidigare att Windows 7 fortfarande är fullt tillräckligt för majoriteten) leder följaktligen till att det går trögt för Windows 8.
Min simpla analys av läget.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Till er som inte gillar Windows 8 och är millitanta: Det finns inget att vara vresig över.

Mja, du förstår nog inte riktigt varför jag avskyr Windows 8 så: jag är en Microsoft fanboy precis som strejf. Jag är bara inte blind. Det verkligen stör mig att Microsoft försöker begå självmord genom att kopiera allt det värsta och mest cyniskt avskummiga hos sina konkurrenter (och dessutom göra det dåligt), eftersom det i slutänden kommer att leda till att jag antingen får använda ett dåligt & stängt Windows eller ett dåligt & stängt MacOS. Lose/lose.

Jag har heller inte sett något som tyder på att Microsoft nyktrat till och förstått var problemet ligger, så jag tror tyvärr inte alls att Windows 9 kommer att rulla tillbaka dumheterna i Windows 8 (utom just förlusten av Startmenyn).

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag gillar också att diskutera. Men när det blir mer sandlåda, personangrepp, osv osv är det inte en diskussion längre. Men det kan ju hända att den här tråden kommer på rätt köl igen så småningom.

Jag ser fram emot när det börjar komma tillförlitlig info om vad som är nytt i Windows blue.

Har det någonsin funnits speciellt mycket utrymme för diskussion i denna tråd? Eftersom nästan noll inlägg handlar om faktiska förbättringar i windows 8 (det är ganska gamla nyheter nu), kommer tråden förmodligen aldrig hamna på rätt köl. En hälsosam diskussion över vad som kan förbättras till nästa version skulle i nuläget, iaf för mig, vara betydligt mer konstruktiv än 80% av denna tråd.
Jag har aldrig någonsin tidigare sjunkit till den nivå som jag bitvis hållt i denna diskussion och det kanske säger mer om mig än om själva diskussionen, vad vet jag.
Något som jag vet är att jag inte ens tillfört hälften så mycket vettiga synpunkter som du i denna tråd och att jag förmodligen återkommit hit gång på gång på grund av att jag har varit skeptiskt till de märkliga och synnerligt halmdockeliknande argument för vad som ständigt presenteras som förbättringar och fakta.

Skrivet av Flostyle:

Många tycker också vid det här laget att den ekonomiska krisen kan räknas bort som en faktor för att det går trögt för Windows 8, men man ska inte glömma bort att flera länder i södra Europa befinner sig i ett mycket svårt ekonomiskt läge och konsumtionen av saker som ett nytt OS till datorn blir inte särskilt högt prioriterade. Nyligen publicerad statistik över andra saker som bilförsäljningen visar att det går trögt också där. Mao, dålig ekonomi kvarstår som en faktor även om vi inte känns vid den här i Sverige.
Även borta på andra sidan Atlanten ser det fortfarande trögt ut för många av USA:s stater. Detta i kombination med att surfplattor är i ropet (+ som jag nämnt tidigare att Windows 7 fortfarande är fullt tillräckligt för majoriteten) leder följaktligen till att det går trögt för Windows 8.
Min simpla analys av läget.

Jag håller med till stora delar här.
Om det, på grund av ekonomiska oroligheter inte säljs så mycket nya datorer har Microsoft inga direkta chanser att få ut OEM-versioner av win8, vilket är en stor faktor i den annars så stadiga försäljningen av nya operativsystem.
Det är även lite svårt att rättfärdiga behovet av att uppgradera (från windows 7) till Windows 8 eftersom det tillför så pass lite till windows 7, relativt till kostnaden. Om detta sedan beror på att windows 7 är väldigt bra eller om windows 8 helt enkelt inte är ett lika stort steg framåt som sin föregångare.

Permalänk
Avstängd

För mig handlar Windows 8 till 95% om just de tekniska framstegen och förbättringarna. Gränssnittet är nytt och lite spännande (jag vet att ni inte gillar det), men för mig är det viktiga att vi tar ett stort steg in i framtiden. Jag är en tekniknörd och ser att operativsystemet är otroligt viktigt för de tekniska aspekterna i en dator. Hårdvara är också spännande ibland men man kan komma väldigt långt med extremt bra optimerad mjukvara. Ibland kan mjukvaran driva fram ny hårdvara och det tycker jag Windows 8 är ett bra exempel på med UEFI m.m.

Skrivet av Bananas2thebeat:

Mja, du förstår nog inte riktigt varför jag avskyr Windows 8 så: jag är en Microsoft fanboy precis som strejf. Jag är bara inte blind. Det verkligen stör mig att Microsoft försöker begå självmord genom att kopiera allt det värsta och mest cyniskt avskummiga hos sina konkurrenter (och dessutom göra det dåligt), eftersom det i slutänden kommer att leda till att jag antingen får använda ett dåligt & stängt Windows eller ett dåligt & stängt MacOS. Lose/lose.

Jag har heller inte sett något som tyder på att Microsoft nyktrat till och förstått var problemet ligger, så jag tror tyvärr inte alls att Windows 9 kommer att rulla tillbaka dumheterna i Windows 8 (utom just förlusten av Startmenyn).

Det här kan jag faktiskt respektera och jag tycker delvis som du, gällande inlåsning. Problemet är att inlåsningen breder ut sig överallt och att tro att Microsoft skulle stå kvar och titta på när alla andra tjänar miljarder på den är naivt.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Mja, du förstår nog inte riktigt varför jag avskyr Windows 8 så: jag är en Microsoft fanboy precis som strejf. Jag är bara inte blind. Det verkligen stör mig att Microsoft försöker begå självmord genom att kopiera allt det värsta och mest cyniskt avskummiga hos sina konkurrenter (och dessutom göra det dåligt), eftersom det i slutänden kommer att leda till att jag antingen får använda ett dåligt & stängt Windows eller ett dåligt & stängt MacOS. Lose/lose.

Jag har heller inte sett något som tyder på att Microsoft nyktrat till och förstått var problemet ligger, så jag tror tyvärr inte alls att Windows 9 kommer att rulla tillbaka dumheterna i Windows 8 (utom just förlusten av Startmenyn).

Nej, det kan du förståss ha rätt i. Dock är de nog inte dummare än att de vill tjäna pengar långsiktigt, och det jag baserade det uttalandet på är att de med Windows 7 rättade till i princip allt som det klagades på i Windows Vista (utan att någonsin erkänna att folk inte gillade det) och Windows 7 är av många ansett som deras bästa operativsystem någonsin. Och jag tror de kan upprepa det med blue, eller 9.

Sedan kan det ju såklart vara så att de tänker ignorera åsikter, försäljningssiffror och allt vad det är, och köra vidare på samma spår oavsett, men i sådanna fall finns det heller ingen anledning till panik enligt mig. Den utökade supporten på Windows 7 löper ut Januari 2020 primärt, och 7 år är gott om tid för Linux att mogna. Sedan får vi komma ihåg att Windows XP fick sin utökade support förlängd ett antal gånger just på grund av folks och företags ovilja att köpa nyare operativsystem. och någonstans måste Microsoft vara majoritetens vän.

Så känns det i alla fall för mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Twitter finns nu som officiell app till Windows 8. Ser rätt nice ut.

http://www.idg.se/2.1085/1.497323/twitters-windows-8-app---sa...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

För mig handlar Windows 8 till 95% om just de tekniska framstegen och förbättringarna. Gränssnittet är nytt och lite spännande (jag vet att ni inte gillar det), men för mig är det viktiga att vi tar ett stort steg in i framtiden. Jag är en tekniknörd och ser att operativsystemet är otroligt viktigt för de tekniska aspekterna i en dator. Hårdvara är också spännande ibland men man kan komma väldigt långt med extremt bra optimerad mjukvara. Ibland kan mjukvaran driva fram ny hårdvara och det tycker jag Windows 8 är ett bra exempel på med UEFI m.m.

Det här kan jag faktiskt respektera och jag tycker delvis som du, gällande inlåsning. Problemet är att inlåsningen breder ut sig överallt och att tro att Microsoft skulle stå kvar och titta på när alla andra tjänar miljarder på den är naivt.

Om ett os hade varit bra på riktigt och "ultimat" så hade man inte behövt någon annan kontakt med det än via "arbetsinterfacet" allt annat hade det skött om själv.
Nu är vi inte där ännu, men jag tror att vi någon gäng kommer till den punkten att allt under skalet är ointressant, det bara fungerar, det måste ju vara det som är det långsiktiga målet, ingen vill väl egentligen behöva hålla på med administration men innan vi kan lita på att datorn gör det vi vill uppnå så måste vi själva som användare detaljstyra den, datorerna i Startrek eller den dator som Lexa Doig spelar i Andromeda är inget vi kan köpa ännu, men de är rätt självgående, en sån vill jag ha.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

blir nog inget windows 8 för min del. Testade det på en väns dator och tyckte det var bedrövligt.

Visa signatur

ProcessorIntel core i7 3770 3,40ghz.Moderkort P8z77-V.Grafikort Gtx 1080 FTW.Ram 8gb.Strömkälla 630watt nexus.Hårdskivor 2tb hdd. Samsung 500gb ssd. Adx tangentbord.Box NZXT guardian 921.SkärmmonitorMus Adx

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gamer92:

blir nog inget windows 8 för min del. Testade det på en väns dator och tyckte det var bedrövligt.

Varför det?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bananas2thebeat:

Jag är nyfiken på vad du anser om faktan jag har presenterat gällande vad det är designat för.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag gillar också att diskutera. Men när det blir mer sandlåda, personangrepp, osv osv är det inte en diskussion längre. Men det kan ju hända att den här tråden kommer på rätt köl igen så småningom.

Jag ser fram emot när det börjar komma tillförlitlig info om vad som är nytt i Windows blue.

Jag hoppas att du inte tycker att jag har stått för sandlåda eller personangrepp.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Varför det?

Därför att jag tycker inte om designen och utseendet. Ser ut som ett j... Iphone os. Och jag vill ha min start knapp.
Tycker också att priset är skumt billigt, antar därför att W8 är något snabbförhastat vistaliknande som skulle ut
på marknaden så fort som möjligt. Metro... Tycks också vara "snutvänligare ".
Men för att inte vara för för negativ så kan jag ju säga att förbättrad prestanda är ju en bra sak.
Men jag respekterar dom som gillar windows 8.
Men mitt favorit OS var och är fortfarande XP och 7an behåller jag ennu en tid.
Har använt allt från windows 95 framåt.

Visa signatur

ProcessorIntel core i7 3770 3,40ghz.Moderkort P8z77-V.Grafikort Gtx 1080 FTW.Ram 8gb.Strömkälla 630watt nexus.Hårdskivor 2tb hdd. Samsung 500gb ssd. Adx tangentbord.Box NZXT guardian 921.SkärmmonitorMus Adx

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gamer92:

Därför att jag tycker inte om designen och utseendet. Ser ut som ett j... Iphone os. Och jag vill ha min start knapp.
Tycker också att priset är skumt billigt, antar därför att W8 är något snabbförhastat vistaliknande som skulle ut
på marknaden så fort som möjligt. Metro... Tycks också vara "snutvänligare ".
Men för att inte vara för för negativ så kan jag ju säga att förbättrad prestanda är ju en bra sak.
Men jag respekterar dom som gillar windows 8.
Men mitt favorit OS var och är fortfarande XP och 7an behåller jag ennu en tid.
Har använt allt från windows 95 framåt.

Jag respekterar att du inte gillar utseendet på gränssnittet. För min del tycker jag att det är lite mer stilrent, annars kvittar det för mig hur det ser ut.

Vad menar du med att det är skumt billigt? Det var jättebilligt förut (279kr) när det var rabatt, nu är det tillbaks till normalpris, dvs samma som Windows 7 igen.

Snutvänligare? Hur menar du då?

Det är verkligen spridda skurar på prisjakt. Det är väldigt tydligt att man antingen hatar Windows 8 eller älskar det
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1434881

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag hoppas att du inte tycker att jag har stått för sandlåda eller personangrepp.

Nej, inte direkt. Men hela diskussionen känns konstig numera. Det du har gjort är väl i så fall att du har låtit bli att svara på vissa frågor som jag kan tycka är relevant, och det kanske har bidragit till sandlådan, men inte dig och mig emellan, nej. Jag vet inte. Hur som helst känns det som om saker och ting har lugnat ner sig. Det tillkommer dock inte mycket nytt om Windows 8 utan det mesta har redan sagts. Det är delvis därför jag känner att jag lika gärna kan dra mig ur trådem. Jag har liksom inget mer att tillföra just nu.

"Jag håller med om det mesta men ogillar allt som har med Windows store, appar och modern UI att göra" har jag nog sagt tillräckligt många gånger... och det här med valfriheten, och så vidare, och det har varit en intressant diskussion. Dock känns det inte som det kommer hända så mycker mer med Windows 8 utan det blir nog i Blue eller 9, och det är utanför spannet för den här tråden.

Windows 8 är windows 8 är windows 8, så att säga. Jag har inte mycket mer att tillföra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag respekterar att du inte gillar utseendet på gränssnittet. För min del tycker jag att det är lite mer stilrent, annars kvittar det för mig hur det ser ut.

Vad menar du med att det är skumt billigt? Det var jättebilligt förut (279kr) när det var rabatt, nu är det tillbaks till normalpris, dvs samma som Windows 7 igen.

Snutvänligare? Hur menar du då?

Det är verkligen spridda skurar på prisjakt. Det är väldigt tydligt att man antingen hatar Windows 8 eller älskar det
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1434881

Aha okej det vara bara rabatt nå de förklarar en hel del där misstog jag mig. Har inte kollat priserna på senare p.g.a saknat intresse.
Jo med snutvänligare menar jag att i ett av flera fall så beslagtog polisen en dator av en som hade laddat ner nån musik
och och polisen syftade på att tack vare windows 8 har dom fått det lättare att gripa nedladdare och tycker det är överdrivet. Betyder inte att jag understöder ex.. torrent nedladdning tycker att dom som lagar spel i synnerhet skall få sina pengar eftersom det är ett grymt arbete och tid som dom lägger ner. Sist och slutligen personligen kräver jag bara av windows 8 att den är bra för spel på min signatur dator. om så kanske vem vet t.o.m jag uppgraderar är ju tråts allt alltid nyfiken och för det mesta ser positivt på
framtida mjukvaru och hårdvaru utveckling. Men min bärbara med metasploit kommer jag nog att ha xp på en tid ennu.

Visa signatur

ProcessorIntel core i7 3770 3,40ghz.Moderkort P8z77-V.Grafikort Gtx 1080 FTW.Ram 8gb.Strömkälla 630watt nexus.Hårdskivor 2tb hdd. Samsung 500gb ssd. Adx tangentbord.Box NZXT guardian 921.SkärmmonitorMus Adx

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gamer92:

Aha okej det vara bara rabatt nå de förklarar en hel del där misstog jag mig. Har inte kollat priserna på senare p.g.a saknat intresse.
Jo med snutvänligare menar jag att i ett av flera fall så beslagtog polisen en dator av en som hade laddat ner nån musik
och och polisen syftade på att tack vare windows 8 har dom fått det lättare att gripa nedladdare och tycker det är överdrivet. Betyder inte att jag understöder ex.. torrent nedladdning tycker att dom som lagar spel i synnerhet skall få sina pengar eftersom det är ett grymt arbete och tid som dom lägger ner. Sist och slutligen personligen kräver jag bara av windows 8 att den är bra för spel på min signatur dator. om så kanske vem vet t.o.m jag uppgraderar är ju tråts allt alltid nyfiken och för det mesta ser positivt på
framtida mjukvaru och hårdvaru utveckling. Men min bärbara med metasploit kommer jag nog att ha xp på en tid ennu.

Ursäkta men jag som har jobbat i IT-branschen i 8 år och har haft dator i 25 år förstår ingenting av det där. Skulle det vara lättare att gripa nedladdare som använder Windows 8 än Windows 7? Hur, på vilket sätt? Jag fattar ingenting. Har du någon källa på polisens uttalande?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

"Windows Blue' Could Be Microsoft's Way To Create Cheap, 7-Inch Tablets"

http://www.businessinsider.com/windows-blue-for-cheap-7-inch-...

Får hoppas det.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

"Windows Blue' Could Be Microsoft's Way To Create Cheap, 7-Inch Tablets"

http://www.businessinsider.com/windows-blue-for-cheap-7-inch-...

Får hoppas det.

Om de nu ska bygga billigt så blir det inte x86 och vad är då egentligen vitsen med att köra win på dem?
Om win ska slå sig in på plattor så är det troligen inte klena budgetplattor som är rätt ställe, däremot dockbara plattor som funkar för normalt kontorsbruk och kan köra x86 och får dra mycket effekt när de är dockade,
Varför ska man välja en win platta istället för android eller chromebook om man vill ha en billigt om man ändå inte kan köra x86 program på dem?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Om de nu ska bygga billigt så blir det inte x86 och vad är då egentligen vitsen med att köra win på dem?
Om win ska slå sig in på plattor så är det troligen inte klena budgetplattor som är rätt ställe, däremot dockbara plattor som funkar för normalt kontorsbruk och kan köra x86 och får dra mycket effekt när de är dockade,
Varför ska man välja en win platta istället för android eller chromebook om man vill ha en billigt om man ändå inte kan köra x86 program på dem?

Jag har mycket svårt att se att det skulle bli något skrivbord på en 7" platta faktiskt. x86 blir därmed ganska värdelöst i det formatet.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Jag har mycket svårt att se att det skulle bli något skrivbord på en 7" platta faktiskt. x86 blir därmed ganska värdelöst i det formatet.

Framtiden är troligen att docka plattan när man inte är mobil, man bara bär med sig datordelen, jag har svårt att se att man skulle vilja ha en platta som inte enkelt går att ansluta till riktig skärm och tangentbord.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arie:

Steam har ingen annan plattform att fly till. Google, Apple, Microsoft tar alla 30%. Så självklart känner dom sig tvugna att flörta med andra om dom inte är villig att betala 30% till dom som äger och driver affären. Dock så är det inget som stoppar Steam att forsätta att driva vidare sin verksamhet i Windwos desktop, helt gratis.
Möjligen är det så att dom ser att i framtiden så kommer folk inte vara villiga att forsätta att använda desktop att ladda ner appar som tidigare och vänder sig hellre till tex Windows Store. Det är redan bevisat att modellen är väldigt lukrativ och konsumenter föredrar att vända sig dit. Då pratar jag om en normal användare.
Nu är inte situationen så "doom and gloom" som du beskriver. Desktop kommer inte att försvinna i första taget, allafall inte så länge vår interaktion med datorer ser ut som den gör förtillfället. För att desktop ska försvinna ur Windows så måste Microsoft skriva en ny kärna och göra om allt, vilket inte är så lockande.
Dessutom har företag och andra stora partners möjlighet att helt skippa Windows Store helt genom att "sideloada" sin program och system.
Windows 8 är version 1.0 just nu. Mycket kommer att förändras. Dock kan man glömma att Startknappen kommer komma tillbaka.

Detta med appar osv är lite lustigt. Om du kan sideloada dem är de då säkra? Samt att varför måste man ladda ner samma app flera gånger till samma dator om du har olika användare? Det verkar inte logiskt.

Permalänk
Medlem

Jag avskyr Windows 8. Installerade det på en virtuelmaskin och gav det ca 2 timmar.
Jag saknar ord för hur dumt det är. Jag kan inte begripa hur man tänker när man designar ett OS som gömmer viktiga funktioner. Jag står fast vid min åsikt om att det här är det absolut sämsta som har gjorts sedan Vista. Dock har Vista blivit en bra bit bättre sen SP2.

Windows 8 fyller dock sin funktion på mobiler och surfplattor. Där passar Metrogränsnittet bättre. Men på en traditionell desktop så fallerar det. Man skulle kunna ha Windows 8 på hotellrum och ha applikationer där man bla kan beställa väckning, roomservice och hyra film. Det hade Windows 8 fixat utan några problem.

Tips till Microsoft inför nästa OS:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PerZerk:

Jag avskyr Windows 8. Installerade det på en virtuelmaskin och gav det ca 2 timmar.
Jag saknar ord för hur dumt det är. Jag kan inte begripa hur man tänker när man designar ett OS som gömmer viktiga funktioner. Jag står fast vid min åsikt om att det här är det absolut sämsta som har gjorts sedan Vista. Dock har Vista blivit en bra bit bättre sen SP2.

Windows 8 fyller dock sin funktion på mobiler och surfplattor. Där passar Metrogränsnittet bättre. Men på en traditionell desktop så fallerar det. Man skulle kunna ha Windows 8 på hotellrum och ha applikationer där man bla kan beställa väckning, roomservice och hyra film. Det hade Windows 8 fixat utan några problem.

Tips till Microsoft inför nästa OS:
http://www.youtube.com/watch?v=xA9EHaNc2VI

Jag har sagt det förut och jag säger det igen, Windows 8 passar inte bra att utvärderas på en virtuell maskin. Vill du ge operativsystemet en riktig chans ska du installera det på hårdvara och allra helst hårdvara designad för Windows 8.

Windows 8 på en UEFI-dator med hårdvaruaccelerad grafik, SSD och pekskärm är fina grejer.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag har sagt det förut och jag säger det igen, Windows 8 passar inte bra att utvärderas på en virtuell maskin. Vill du ge operativsystemet en riktig chans ska du installera det på hårdvara och allra helst hårdvara designad för Windows 8.

Windows 8 på en UEFI-dator med hårdvaruaccelerad grafik, SSD och pekskärm är fina grejer.

På vilket sätt skulle det bli bättre av att köra Windows 8 fysiskt? Användarupplevelsen blir ju den samma oavsett om man kör CentOS eller i detta fallet Windows Vista och Windows 8.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PerZerk:

På vilket sätt skulle det bli bättre av att köra Windows 8 fysiskt? Användarupplevelsen blir ju den samma oavsett om man kör CentOS eller i detta fallet Windows Vista och Windows 8.

En virtuell maskin har inte hårdvaruaccelerad grafik bland annat.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

En virtuell maskin har inte hårdvaruaccelerad grafik bland annat.

VMWare har i alla fall http://www.vmware.com/support/ws5/doc/ws_vidsound_d3d_enablin... Och har som du ser haft ett tag.

http://kb.vmware.com/selfservice/microsites/search.do?languag...

Jag kör VMware player och har kunnat köra AERO med genomskinligt glas utan problem, och Windows 8 har flytit på, rent grafiskt, med genomskinlighet och allt (märks särskillt när jag kört ex7forw8). Så vart du än fått att man skulle få en sämre upplevelse av Windows 8 på en virtuell maskin, eller att det skulle vara någon slags universell princip att virtuella maskiner inte fixar hårdvaruaccelererad grafik så är det fel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

En virtuell maskin har inte hårdvaruaccelerad grafik bland annat.

Inga problem då Virtualbox har haft stöd för detta sen en tag tillbaka.
http://maketecheasier.com/enable-3d-acceleration-in-virtualbo...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

VMWare har i alla fall http://www.vmware.com/support/ws5/doc/ws_vidsound_d3d_enablin... Och har som du ser haft ett tag.

http://kb.vmware.com/selfservice/microsites/search.do?languag...

Jag kör VMware player och har kunnat köra AERO med genomskinligt glas utan problem, och Windows 8 har flytit på, rent grafiskt, med genomskinlighet och allt (märks särskillt när jag kört ex7forw8). Så vart du än fått att man skulle få en sämre upplevelse av Windows 8 på en virtuell maskin, eller att det skulle vara någon slags universell princip att virtuella maskiner inte fixar hårdvaruaccelererad grafik så är det fel.

Skrivet av PerZerk:

Inga problem då Virtualbox har haft stöd för detta sen en tag tillbaka.
http://maketecheasier.com/enable-3d-acceleration-in-virtualbo...

Ah, det var en nyhet för mig. Tackar.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Microsoft var på skolan idag och visade upp Windows 8. Testade en surfplatta och en bärbar med touchskärm. Då var det betydligt trevligare att navigera i metro. Kanske tar en kik förbi där imorgon med efter nätverkslabben
http://www.hv.se/extra/news/?module_instance=2&id=9168