Intel "Haswell" Core i7-4770K i prestandatest

Permalänk
Medlem

Jag sitter på en Ivy Bridge i5-3570K och är supernöjd. Har märkt att det är väldigt frå program som kan utnyttja CPUn fullt ut. Jag kan tex köra SETI@home på 50% samtidigt osm jag kör BF3 på Ultra settings (ASUS 7870 grafikkort) och ändå ha i snitt runt 57 fps, har samma resultat om jag stänger av SETI. Jag kör allt på standardfrekvenserna, så det visar att dagens CPU redan är överflödiga om någon tror att de får mer fps i tex BF3. Det enda som är bra med i7 det är om man har igång fler saker samtidigt och ändå ha bra flyt.

Om jag överklockar min i5:a och 7870 med 100 mhz och endast kör BF3 så kommer jag upp en bit över 60 fps på Ultra.

Om jag skulle skaffa kommande i7-4770K men behålla samma grafikkort, skulle jag förmodligen inte få så många fps mer /förmodligen inte en enda), däremot om jag bytte ut grafikkortet skulle det göra större skillnad än cpu. Har man en i5-3570K som grund för spel så räcker det ett bra tag framöver, jag räknar med att köpa ny burk om ca 3 år när förmodligen DX12 finns och en vettig uppföljare till Win 8 finns (kör Win 7 nu)

Kanske köper kanske ett nytt kgrafikkort beroende på hur kommande BF4 kommer flyta på mitt 7870, antar jag kommer få köra på Auto i BF4, brukar se omärkbart lika bra ut ändå som på Ultra, man hinner ju ändå inte se detaljerna i stridens hetta. Däremot skulle jag få bättre resultat i SETI@home om jag hade kommande i7.

Sen undrar jag lite varför i5 och i7 har inbyggd grafik i CPU, den grupp som har i7 och i5 köper till 90% separata grafikkort för spel, särskilt de som köper i7, så Intel skulle kunna få ner priserna om de hoppade över grafikdelen i i7 och satsade på att få ner strömförbrukningen ytterligare. Jag kör förvisso min i5:a i d-mode men jag skulle lika gärna kunna köra helt på det externa grafikkortet konstant.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Avstängd

Det viktigaste för min del är överklockningen. Som ska vara riktigt bra med haswell.

Längtar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Ok, fler får gärna uttrycka sig om vad de tror!

Hoppas man kan hålla sig tills nästa "tock" dvs den generationen efter Broadwell utan att uppgradera..Skulle vara riktigt ekonomiskt och skönt

Jag tror inte att tekniken har förfinats och blivit mer effektiv än vad den var för 10-15 år sedan, jag vet att den har det

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Avstängd

2700k 4.4ghz utpresterar oklockade haswell ganska hårt.

Kommer ju aldrig bli fråga om uppgradering fören de nya o klockade modellerna gör bättre ifrån sig en min gamla klockade.

Permalänk
Inaktiv

När transistorer blir riktigt så så blir det svårare att hantera läckströmmar. Dessutom blir själva kiselplattan mindre och det blir svårare att avleda värmen som uppstår.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Bra prestanda från Intel. Tråkigt att bara de som är i BGA får snabbaste grafiken. Alltid bra om man kan byta processor längre fram. Sen kommer väl dessa kräva nytt moderkort också? Eller har jag fel för mig?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swedish Berserk:

Bra prestanda från Intel. Tråkigt att bara de som är i BGA får snabbaste grafiken. Alltid bra om man kan byta processor längre fram. Sen kommer väl dessa kräva nytt moderkort också? Eller har jag fel för mig?

Nej, du verkar ha rätt. Socket 1150.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devann:

Jag trodde hela syftet med mindre transistorer var att de utvecklade mindre värme som då gör att man kan öka klockfrekvensen?

Jag tror det finns en del andra teoretiska gränser. Redan vid 3 GHz så hinner ljuset "bara" åka 1 dm. vid 30 GHz 1 cm. Där börjar klockan mista sina möjligheter att få hela cpun att stega fram i takt.

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zalastax:

Du har rätt i det du säger men det är ändå så att processorer med fler kärnor ger bättre prestanda i flertrådade program. Rent teoretiskt ska en dubbling av antalet kärnor ge en nära dubbling av prestanda, men det kräver program som tar vara på det.

Som är väl etablerat vid det här laget, det är skillnad på kärnor och kärnor. En Ivy-kärna presterar bättre än en kärna i en FX-modul, så det är allt bäst för AMD att mjukvaruutvecklare klarar av att dela upp sina program i fler trådar så deras proppar kan komma ifatt. Just ifatt är ju så långt de kommer dessutom, där FX 8350 inte direkt utklassar en 3770K i bra trådade program.

Citat:

Som det ser ut nu så ger AMDs 8-kärniga inte allt de kan men om spelen hade fler arbetstrådar skulle de kunna göra det. Därför skulle AMDs processorer kunna bli bättre lämpade för spel än Intels i och med att spelen blir optimerade för fler trådar.
Dessutom så optimeras det bättre till konsoll och då behövs inte lika kraftig hårdvara.

De verkar inte tro det i alla fall. Jaguar är AMDs moderna motsvarighet till Atom. Dvs. den är riktigt klen, som jag ser andra har hunnit påpeka. Då är frågan om man lyckas porta ett x86 konsolspel så taskigt att det kommer behövas fyra gånger så mycket beräkningskraft på en PC. Skulle så vara fallet så blir det problem för båda läger, hur som helst.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

10%, 13%. Känns som min Sandy Bridge kommer hålla i rätt många år ännu.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Gäsp...
En ny CPU vars enda väsentliga skillnad är lägre energiförbrukning och snabbare GPU, som man ändå inte använder...

Prestandautvecklingen står still...

Skrivet av Sisyfos:

Hur kommer det sig att klockfrekvensen på CPU'er har stått silla i nästan 10 år nu? Jag vet att detta inte har mycket att göra med prestandan egentligen men kommer vi aldrig se processorer med 1THz till exempel? Varför har det "stannat" på den fronten?

Om man kollar tillbaka på processorer innan år 2000 så ökades oftast klockfrekvenserna ganska mycket mellan varje generation.

Energiförbrukningen ökar linjärt med frekvensen och kvadratiskt med spänningen så dubblar du frekvensen så dubblar du effektförbrukningen, sen kräver ökad klockfrekvens ökad spänning vilket gör att energiförbrukningen drar iväg ännu mer, dubblar du spänningen 4 dubblar du effektförbrukningen. Intel körde ju ett stenhårt frekvens race under Pentium tiden och vi som var med vet hur mycket P4 sög i jämförelser med Athlon som hade högre IPC. Energiförbrukningen blev till slut ohållbar och man tog ett steg tillbaka och byggde Core arkitekturen baserad på sina bärbara kretsar och började göra fler kärnor i stället för att jaga frekven. Tyvärr så lärde sig inte AMD nått och gör precis som Intel gjorde med Pentium med sin nya arkitektur.

Sen börjar finnas rent fysiska begränsningar för klockfrekvensen, det är inte långt bort att signalen inte hinner tvärs över CPU:n på en klockcykel, ljusets hastighet är för låg

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

ganska besviken igen Är kvar på en i7 930@4.0ghz.... känns knappt värt att öppna libran för detta. Får väl se hur video-encoding etc ser ut ... jag behöver bättre prestanda i Premiere Pro / Encoder.

// Lz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så fort du spelar på någorlunda vettig upplösning räcker det nästan alltid med en dual-core CPU. Titta t.ex. på Far Cry 3 som TomsHardware gjort en lång rad benchmarks på
http://media.bestofmicro.com/9/G/364516/original/CPU-scaling....

notera att en Corei3 på 3.1Ghz drar runt detta spel i 60FPS (min FPS är över detta värde). Nu spelar jag inte speciellt mycket, men är inte Far Cry 3 rätt modernt och "krävande"?

Och det jag har svårast med är: varför skulle PS4 göra så att PC-spel kommer kunna dra nytta av flera CPU-kärnor när den totala CPU-prestandan (summan av alla 8-kärnor) i PS4 matchas av en SNB/IVB (behövs ingen Haswell) Corei3@3.2Ghz vad det gäller flyttal och på heltal krävs än lägre frekvens för att matcha?

I LOL'D.. det är bra att du tar det SÄMSTA spelet på flera år som är nerbantat och allmänt dåligt kodat

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk

Får man inte mer lull lull förutom prestanda. Tex fler sata 6 portar och lite annat. Om man bytar upp sig vill säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Medlem

Grafikprestandan är klart mest intressant.
Dock så är jag irriterad över att TDPn går upp.
Är vi tillbaka på det gamla tåget där mer ström ger mer prestanda. Ingen bra destination där inte.
30-45W verkar vara en bra gräns för TDP. Då kan det ofta kylas effektivt passivt.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Nämen titta, Haswell har kommit. Ser ut som min i7 920 kommer få hänga med ett tag till.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lideri:

Energiförbrukningen ökar linjärt med frekvensen och kvadratiskt med spänningen så dubblar du frekvensen så dubblar du effektförbrukningen, sen kräver ökad klockfrekvens ökad spänning vilket gör att energiförbrukningen drar iväg ännu mer, dubblar du spänningen 4 dubblar du effektförbrukningen. Intel körde ju ett stenhårt frekvens race under Pentium tiden och vi som var med vet hur mycket P4 sög i jämförelser med Athlon som hade högre IPC. Energiförbrukningen blev till slut ohållbar och man tog ett steg tillbaka och byggde Core arkitekturen baserad på sina bärbara kretsar och började göra fler kärnor i stället för att jaga frekven. Tyvärr så lärde sig inte AMD nått och gör precis som Intel gjorde med Pentium med sin nya arkitektur.

Sen börjar finnas rent fysiska begränsningar för klockfrekvensen, det är inte långt bort att signalen inte hinner tvärs över CPU:n på en klockcykel, ljusets hastighet är för låg

Tack så mycket för svaret! Väldigt lärorikt!

Har en gammal Intel Pentium 4 på 2.6GHz och har alltid förbryllats över dens högra klockfrekvens trots åldern

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

ganska besviken igen Är kvar på en i7 930@4.0ghz.... känns knappt värt att öppna libran för detta. Får väl se hur video-encoding etc ser ut ... jag behöver bättre prestanda i Premiere Pro / Encoder.

// Lz

Sitter också på en 1366 920. Känner inget behov av att uppgradera, vilket är olikt mig!

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

Gäsp...

Sen börjar finnas rent fysiska begränsningar för klockfrekvensen, det är inte långt bort att signalen inte hinner tvärs över CPU:n på en klockcykel, ljusets hastighet är för låg

Nja, finns inget som säger att alla signaler måste gå tvärs över hela chipet. I grund o botten är det den stagnerande utvecklingstakten vi ser här. Förvisso fotrsätter transistorerna att bli mindre så att mer får plats mer mm^2 men det är inte allt som skalar lika aggresivt och leder till att energiåtgången för varje gång en transistor ändrar tillstånd int minskar lika mycket. Det betyder högre effektutveckling per kiselytenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

2700k 4.4ghz utpresterar oklockade haswell ganska hårt.

Kommer ju aldrig bli fråga om uppgradering fören de nya o klockade modellerna gör bättre ifrån sig en min gamla klockade.

Eller? Om IB är i genomsnitt 10% snabbare och Haswell 13% snabbare än IB. Hur mycket snabbare är då Haswell över SB? Krävs isåfall en SB på 4,35GHz för att matcha en oklockad Haswell. Och eftersom systemets flaskhalsar var inräknade i dessa 10% och 13% så krävs det antagligen ännu mer från SB i genomsnitt.

EDIT: 34% högre frekvens behöver SB om vi ska låtsas att testerna på Toms var rent CPU-bundna. Antagligen behövs det ännu mer. Räknade genomsnitt på deras tester där jag tog bort grafikbenches och cachebenchen. Haswell hade vunnit med orättvist mycket om jag inte tagit bort dem.

Permalänk
Medlem

Det blir en uppgradering för mig!
Har haft 2600k i snart 2 år, börjar känna att det pension för den.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Vad är det här...Såg ju fram emot haswell...lite mer "power" än min 920..

Visa signatur

Data 00110011

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Grafikprestandan är klart mest intressant.
Dock så är jag irriterad över att TDPn går upp.
Är vi tillbaka på det gamla tåget där mer ström ger mer prestanda. Ingen bra destination där inte.
30-45W verkar vara en bra gräns för TDP. Då kan det ofta kylas effektivt passivt.

Tror de har lagt in spänningsregleringen i cpun vilket förut låg på moderkortet. Så förbrukningen går ner totalt sett meb processorn får ändå högre tdp. Kan minnas fel dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrACiD:

Vad är det här...Såg ju fram emot haswell...lite mer "power" än min 920..

Men skojar du? SB var ju runt 15-20% Snabbare än Nehalem. När ska folk inse att 15% extra tre generationer på rad blir en jävla massa kräm.

Permalänk
Avstängd

wtf?

Varför har Haswell högre TDP än Ivy Bridge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

wtf?

Varför har Haswell högre TDP än Ivy Bridge?

Samma teknologi, bara fler transistorer.

Permalänk
Medlem

En fråga till er alla som kör 3770K och liknande. Finns det möjlighet att helt stänga ner grafikdelen på den och på så viss spara energi? Sitter själv fortfarande på en gammal AMD men har vissa funderingar på en ny rigg i höst...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men skojar du? SB var ju runt 15-20% Snabbare än Nehalem. När ska folk inse att 15% extra tre generationer på rad blir en jävla massa kräm.

Ja men för 5-10 år sedan var prestandastegen större per generation och teknologihopp. Det verkar nu som om de nya teknologierna inte primärt ger bättre prestanda men däremot lägre effektförbrukning per operation. Inte fel det heller men drömmen om en HAL på skrivbordet tynar bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Grafikprestandan är klart mest intressant.
Dock så är jag irriterad över att TDPn går upp.
Är vi tillbaka på det gamla tåget där mer ström ger mer prestanda. Ingen bra destination där inte.
30-45W verkar vara en bra gräns för TDP. Då kan det ofta kylas effektivt passivt.

Frågan är väl hur stor del av tdp som grafikkretsen står för? Om man inte använder den alls (vilket jag hoppas är standardfallet då Intels grafik är under all kritik), så borde siffran sjunka en del.

Personligen har jag redan med en 3770K, så 4770K hoppar jag över med en gäspning. För liten prestandahöjning för att motivera uppgradering, som det alltid är från en generation till nästa.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Snusfri

Min 2600K räcker fortfarande fint för mig, men man blir fanimej sugen på att uppgradera ändå

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro