Värdet på en Amd Phenom II X4 965 3,40GHZ

Permalänk
Avstängd

Värdet på en Amd Phenom II X4 965 3,40GHZ

Hej!

Jag undrar om någon kan tipsa mig om värdet på en:

Amd Phenom II X4 965 3,40GHZ black edition
4Gb minne
1 TB hårddisk
Nvidia GeForce GTX 260 grafikkort
Ljudkort
Nätverkskort
DVD RW
Windows 7 Ultimate
500W nätdel
Aerocool Strike-X One Gaming chassi

Jag ska alltså ev köpa datorn så det är ett lämpligt pris utan att jag betalar för mycket jag undrar över? Säljaren påstår att datorn är ca 1 år gammal. Originalkvitto o originalkartonger finns. Enl säljaren gav han 10K kronor för den för ett drygt år sedan.

Hans egna uppgifter:

Windows prestandaklassificering (max 7,9)

Processor: 7,4.
Minne: 7,5.
Grafik: 7,3.
Spelgrafik: 7,3.

Datorn är i mycket bra skick. Klarar lätt Battlefield 3 . Black ops 2 . Mass effect 3 . WoW . CS . LoL m,m utan problem.

Han begärde 2.500 kronor för den men har nu sänkt priset till 2.200 kronor.

Ska inte ha den till att spela spel på utan i första hand redigera 720p o 1080p HD filmer. Är det något jag bör satsa på eller är det no no no för det priset (dryga 2K kronor)?

bild på datorn

Permalänk
Medlem

En p2 965 duger fortfarande helt OK.
Ett GTX 260 däremot hänger inte alls med i nyare spel.
Och 4gb är väl i underkant och är svårt/dyrt att upgradera då det troligen är DDR2.
Ska du bara redigera filmer så behöver du ju t.ex inte ett gammalt spel-grafikkort.
Så 2000:-, mja.
Sitter det kvalitetsgrejer i den så OK, är det billigt skräp så skippa helt

Permalänk
Medlem

ta reda på vad det är för moderkort, nätagg och hårddiskar
10.000 kr för ett år sedan ?
skulle inte tro det heh om han inte fick med en skärm för minst 4000 kr samtidigt...
det låter mer troligt att själva burken köptes begagnad för ett år sedan (för mkt mindre än 10 000 kr om han nu inte köpte den själv av någon skojare som sa att det var en riktig gamingdator) och nu vill han bli av med den och köpa något annat för de pengarna han får för den.
skulle inte gått högre än 2000 kr för den och sedan köper du nytt grafikkort efter att du angett vad för nätagg du har samt vilken typ av ramminnen du har.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

En p2 965 duger fortfarande helt OK.
Ett GTX 260 däremot hänger inte alls med i nyare spel.
Och 4gb är väl i underkant och är svårt/dyrt att upgradera då det troligen är DDR2.
Ska du bara redigera filmer så behöver du ju t.ex inte ett gammalt spel-grafikkort.
Så 2000:-, mja.
Sitter det kvalitetsgrejer i den så OK, är det billigt skräp så skippa helt

Tack för ditt svar. Har du någon uppfattning från vilket år datorn är? Säljaren uppger själv att den är lite drygt 1 år gammal o då... för 1 år sedan... gav han 10.000 kronor för den!?? Vilket i mina öron låter väldigt mycket med tanke på att han säljer den för 2.200 kronor idag o du tycker att den bara är värd 2K kronor.

Det är ju (ofta) ett problem att köpa begagnat. Säljaren vill ha så mycket som möjligt för sin dator o köparen vill betala så lite som möjligt. Frågan är vad jag får för NY dator om jag knallar in till MM, SIBA, Elgiganten eller NetOnNet o köper en ny dator för samma slant?

Permalänk
Medlem

2000 kr kan du ge. Aldrig att datorn skulle kostat 10k för 1 år sedan, för det priset fick man en beydligt bättre dator i en helt annan klass. Processorn och grafikkortet är mycket äldre än så, både processor och grafikkort fanns på marknaden redan 2009. Jag vet inte hur priserna var på datorer 2009 men då kanske den kan ha kostat 10k?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

GTX 260 lanserades i mitten av 2008.
Phenom 2 965 lanserades sent 2009.
Så köptes den ny så var det troligen sent 2009 tidigt 2010.

Permalänk
Avstängd

Omkring 1500:- eller liknande, kanske billigare om man får dejta tjejen i din avatar. Jag antar att hon är över 18..

Permalänk
Avstängd

Tack alla för informativ information.

Jag lägger ner tankarna på att köpa den här datorn. Säljaren verkar inte seriös. Han har slutat att svara på mails. För den som är intresserad av att se datorn lägger jag ut länken till den:

http://www.kalmartorget.se/annons/317846/grym_spelarbets_dator

Får väl leta vidare. Frågan är var man kan göra bästa klippet för 1.500 - 2.000 kronor? MAX 2.500 kronor. På begagnatmarknaden eller nyköp? Är ingen större spelfantast utan vill ha en dator som man kan redigera 720p HD o 1080p full HD filmer på, kunna koppla datorn till stora plattTVn o streama 720p HD o 1080p full HD filmer med, redigera högupplösta bilder i Photoshop mm mm mm. Men som sagt, spel är inte riktigt min bag.

Permalänk

Du får mer för pengarna om du köper begagnat och du gör rätt i att strunta i den där datorn. Datorn i min sign är lite över ett år gammal och den kostade runt 7.5k och den är bra mycket bättre en den datorn som du länkade så det är i princip omöjligt att han har betalat 10k för den datorn om han inte blev lurad på en blocket annons eller liknande. Håll utkik här på sweclockersmarknaden eller gör en annons där du säger att du söker en dator i den prisklassen som du har nämnt.

Visa signatur

I7 13700kf | Asrock Z790 m-ITX Wifi | Noctua NH-U12A | Cooler Master Nr200P | Corsair SF 750 |OCZ Trion 240GB | Samsung 830 128 Gb | 2x 480GB Kingston SSDNow | 32 Gb DDR5 6000mhz |Asus TUF OC 3080 | Kringutrustning: Tangentbord Logitech G915, Logitech G603,Philips fidelio X2, Skärm Asus Tuf 1440p 165hz TN, AOC G2460PF 144hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ljunggrens:

Du får mer för pengarna om du köper begagnat och du gör rätt i att strunta i den där datorn. Datorn i min sign är lite över ett år gammal och den kostade runt 7.5k och den är bra mycket bättre en den datorn som du länkade så det är i princip omöjligt att han har betalat 10k för den datorn om han inte blev lurad på en blocket annons eller liknande. Håll utkik här på sweclockersmarknaden eller gör en annons där du säger att du söker en dator i den prisklassen som du har nämnt.

Med tanke på de extrema prisfall som är på nya prylar idag oavsett om det är bilar, hemelektronik typ datorer, plattTV eller digitalkameror eller produkter "med eller utan sladd" rent allmänt så verkar det ju som om klippet gör man genom att köpa begagnat.

Får jag fråga - du köpte din dator ny för 7,5K kronor för 1 år sedan. Var det en dator som redan från början var ihopplockad/byggd eller lät du någon butik (datorbyggare) specialdesigna din egen dator ELLER har du byggt den själv? Och så följdfrågan - hur mycket skulle du uppskatta att du skulle få för datorn idag om du sålde den?

Vad jag undrar över är väl i klarspråk hur mycket en dator som kostade ca 7,5K kronor för ett år sedan skulle kosta idag om man skulle köpa den begagnad?

Så det är väl på gott o ont detta med den extrema prisfallet på produkter. Pappa påstår att det beror på att tillverkarna hela tiden ligger på en överproduktion så för att få lite omsättning på försäljningen så släpper de nya modeller hela tiden för att det ska vara mer attraktivt o lockande för köparen att uppdatera sig med senaste modellen. Följaktligen faller priset desto snabbare på de begagnade produkterna.

Permalänk
Skrivet av BlondBimbo:

Med tanke på de extrema prisfall som är på nya prylar idag oavsett om det är bilar, hemelektronik typ datorer, plattTV eller digitalkameror eller produkter "med eller utan sladd" rent allmänt så verkar det ju som om klippet gör man genom att köpa begagnat.

Får jag fråga - du köpte din dator ny för 7,5K kronor för 1 år sedan. Var det en dator som redan från början var ihopplockad/byggd eller lät du någon butik (datorbyggare) specialdesigna din egen dator ELLER har du byggt den själv? Och så följdfrågan - hur mycket skulle du uppskatta att du skulle få för datorn idag om du sålde den?

Vad jag undrar över är väl i klarspråk hur mycket en dator som kostade ca 7,5K kronor för ett år sedan skulle kosta idag om man skulle köpa den begagnad?

Så det är väl på gott o ont detta med den extrema prisfallet på produkter. Pappa påstår att det beror på att tillverkarna hela tiden ligger på en överproduktion så för att få lite omsättning på försäljningen så släpper de nya modeller hela tiden för att det ska vara mer attraktivt o lockande för köparen att uppdatera sig med senaste modellen. Följaktligen faller priset desto snabbare på de begagnade produkterna.

Jag byggde den själv och idag skulle den i mina ögon kunna vara värd runt 4 k. En färdig byggd dator för liknande peng skulle kunna vara värd runt 2.5-3k beroende på vad som sitter i den. Om den är köpt på siba eller liknande kan jag inte tänka mig att den är värd mer än 2k idag.

Visa signatur

I7 13700kf | Asrock Z790 m-ITX Wifi | Noctua NH-U12A | Cooler Master Nr200P | Corsair SF 750 |OCZ Trion 240GB | Samsung 830 128 Gb | 2x 480GB Kingston SSDNow | 32 Gb DDR5 6000mhz |Asus TUF OC 3080 | Kringutrustning: Tangentbord Logitech G915, Logitech G603,Philips fidelio X2, Skärm Asus Tuf 1440p 165hz TN, AOC G2460PF 144hz