Missa inte Amazon Prime Deal Days!

2,5" hdd vs 3,5" hdd

Permalänk
Medlem

2,5" hdd vs 3,5" hdd

Hejsan!

Jag tänkte göra ett mITX bygge i ett BitFenix Prodigy-chassi med vattenkylning och hela köret. Det som kommer vara svårt är att få plats med är 3,5" diskar och därför tänkte jag använda 2,5" diskar istället (Jag kommer använda SSD-diskar också)

Det jag undrar är vilka nackdelar det finns med 2,5" hdd mot 3,5" hdd. Är det långsammare skrivtid osv...

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

oftast långsamma + dom är dyrare

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk

Hur många hårddiskar ska du ha? En 2,5" ssd och en 3,5" hårddisk borde ju räcka och prodigy har ju plats.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

Hur många hårddiskar ska du ha? En 2,5" ssd och en 3,5" hårddisk borde ju räcka och prodigy har ju plats.

Tänkte testa på RAID 0. 2 st hdd och 2 st ssd.

Permalänk
Skrivet av Solding:

oftast långsamma + dom är dyrare

de är inte långsamma, hur tänkte du nu?
5.400RPM är 5.400RPM oavsätt vilken formfaktor är, det samma gäller 7.200RPM, 10krpm och 15krpm.

faktum är att en 2.5"-disk ger mer IO-prestanda än en 3.5" disk med samma rotationshastighet eftersom läsarmen på en 2.5" inte behöver flyttas lika långt över magnetmediat jämfört med en 3.5" och alltså är kapabel att leverera fler IOPS p.g.a. en lägre "positional latancy".

andra punkten, att de är dyrare, håller jag inte heller med om till 100%.
Ja, jag medger att krona per MB är högre på 2.5" diskarna idag än motsvarande MB pris för 3.5", men pris är inte ekvivalent med kostnad.
2.5" diskarna drar ~40-50% mindre ström och alstral också mindre värme. Så beroende på hur mycket diskarna kommer att jobba och hur länge diskarna kommer att leva så kanske 2.5" diskarna kommer att vara betydligt mer kostnadseffektiv än att köpa 3.5" diskar.

edit: glömde svara på ursprungsfrågan.
Jag kan enbart se två nackdelar med 2.5" formfaktorn:

1. Inköpspris: Inköpspriset (krona per megabyta) för 2.5" är högre än 3.5"

2. volym per kvadrattum: Megabyte per kvadrattum är lägre för 2.5" än 3.5". Du behöver alltså fler diskar för att nå samma volym.

my 2 cents

Visa signatur

Permalänk

Har du en SSD för windows, spel etc och en 2.5 tums för lagring av diverse grejs, kommer du nog inte märka någon prestandaförsämring over all.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BarreGargamel:

5.400RPM är 5.400RPM oavsätt vilken formfaktor är, det samma gäller 7.200RPM, 10krpm och 15krpm.

faktum är att en 2.5"-disk ger mer IO-prestanda än en 3.5" disk med samma rotationshastighet eftersom läsarmen på en 2.5" inte behöver flyttas lika långt över magnetmediat jämfört med en 3.5" och alltså är kapabel att leverera fler IOPS p.g.a. en lägre "positional latancy".

andra punkten, att de är dyrare, håller jag inte heller med om till 100%.
Ja, jag medger att krona per MB är högre på 2.5" diskarna idag än motsvarande MB pris för 3.5", men pris är inte ekvivalent med kostnad.
2.5" diskarna drar ~40-50% mindre ström och alstral också mindre värme. Så beroende på hur mycket diskarna kommer att jobba och hur länge diskarna kommer att leva så kanske 2.5" diskarna kommer att vara betydligt mer kostnadseffektiv än att köpa 3.5" diskar.

edit: glömde svara på ursprungsfrågan.
Jag kan enbart se två nackdelar med 2.5" formfaktorn:

1. Inköpspris: Inköpspriset (krona per megabyta) för 2.5" är högre än 3.5"

2. volym per kvadrattum: Megabyte per kvadrattum är lägre för 2.5" än 3.5". Du behöver alltså fler diskar för att nå samma volym.

my 2 cents

Om man mäter ren sekventiell skriv- & läsprestanda på yttre delen av diskarna så har 3,5" en fördel även vid samma rotationshastighet, tack vare att hastigheten på huvudet relativt plattan är högre (det är ju längre ut från centrum).
Sen har jag inte läst på om plattans densitet (bytes per area), men du verkar ju veta att det är lägre på 2,5" vilket ytterligare sinkar 2,5" gentemot 3,5".
Att genomsnittliga accesstiden blir lägre har du rätt i och sekventiell läs- & skrivprestanda är oftast inte avgörande.
De allra flesta användningsområden för lagringsdiskar är inte något som belastar dem till max förutom ren filförflyttning mellan olika diskar där man kan tänkas se denna skillnad.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av BarreGargamel:

1. volym per kvadrattum: Megabyte per kvadrattum är lägre för 2.5" än 3.5". Du behöver alltså fler diskar för att nå samma volym.

(emphasis is mine)
Hur tänkte du där? Ja, 5400 RPM är 5400 RPM men det är stor skillnad på hur mycket data som passerar läshuvudet per tidsenhet vid de spår på 3.5" plattan som ligger utom 2.5" radie. Eftersom du håller med om att en 3.5" platta rymmer mer än en 2.5" platta så måste ju en 3.5" platta i snitt ge mer data pr. varv vid samma hastighet och spårtäthet.

Så teoretisk maximal överföringshastighet är en funktion av radien. Men när man ökar radien på plattan så ökar man också åtkomsttiden och minskar därmed IOPS. Högre roterande massa bidrar också till högre värmeutveckling.