Permalänk
Medlem

GTA IV lagg?

Tja! Jag har ett problem med GTA IV, jag får bara 17-27FPS vilket är HELT, HELT OSPELBART med specsen i sign, är detta normalt eller vad :O?!
Trodde jag kunde köra GTA IV med dom här specsen...
+ att det freezar typ varannan sekund..

Permalänk
Medlem

drivers?

Visa signatur

Haf 912 | I7 2600 | Phanteks PH-TC14PE | Asrock extreme 3 |
| LP 2x4GB | GTX 680 | Corsair Ax 650 | Qnix Qx2710 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madz:

Tja! Jag har ett problem med GTA IV, jag får bara 17-27FPS vilket är HELT, HELT OSPELBART med specsen i sign, är detta normalt eller vad :O?!
Trodde jag kunde köra GTA IV med dom här specsen...
+ att det freezar typ varannan sekund..

Crack ?

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marreboy:

Enligt Rockstar Games så ska "cracks" leda till dessa problem och s.k "Drunk cam". Så det är mycket troligt...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Nvidia RTX 2060 | 16GB Corsair-minnen @ 3000 MHz

Permalänk
Medlem

Någon som fått spelet o fungerar någorlunda med crossfire ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pliffe:

Enligt Rockstar Games så ska "cracks" leda till dessa problem och s.k "Drunk cam". Så det är mycket troligt...

Nej jag har spelet på Steam, jag har senaste drivers & senaste patch, Vart fick ni drunken cam ifrån? Har ej det

Skickades från m.sweclockers.com

överdriven versalisering borttagen
Permalänk
Medlem

Uppdatera till 1.0.7.0 så bör problemen upphöra. Funkade då för mig iaf

Visa signatur

UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F)

Permalänk
Skrivet av Marreboy:

Gör tyvärr inte mycket skillnad, on det är gjort rätt. Vad som dock kan vara hans problem är dock hans inställningar som givetvis är uppåt taket fel. Ts, Googla Gta iv settings och se vad som rekommenderas. Om något skulle bottlenecka så kan det vara den 3 kärniga cpun, tvivlar dock på det om den klockas upp lite.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Gör tyvärr inte mycket skillnad, on det är gjort rätt. Vad som dock kan vara hans problem är dock hans inställningar som givetvis är uppåt taket fel. Ts, Googla Gta iv settings och se vad som rekommenderas. Om något skulle bottlenecka så kan det vara den 3 kärniga cpun, tvivlar dock på det om den klockas upp lite.

3 Kärning? Vad jag vet så är FX6100 en 6-kärnig CPU...

Visa signatur

Dator | Intel Core i5-10400 | | Asus Prime B560-Plus | | MSI RTX 3060 Ti Gaming X | | 16GB Vengeance LPX @2933 | | WD Green 240 | | 2TB PNY CS900 | | Samsung 980 NVMe | | Corsair CX750F || | Fractal Design Focus G | | Be Quiet! Pure Rock 2 | |

Kringutrustning |HyperX Cloud II| |Qpad MK90| |Logitech G400s|| Asus VN247H||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Någon som fått spelet o fungerar någorlunda med crossfire ?

japp. använde radeonpro och mixtra lite. finns bra guider på google.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av Madz:

Nej jag har spelet på Steam, jag har senaste drivers & senaste patch, Vart fick ni drunken cam ifrån? Har ej det

Skickades från m.sweclockers.com

Googla drunk Cam så ser du vad rockstar implementerade emot pirater. Har själv spelet från retail med spelat crackat på annat håll och det flöt på likadant på liknande hårdvara.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Jag spelar GTA IV helt problemfritt med en Q6600 och ett HD 4870, så det borde verkligen inte vara din hårdvara som ställer till det. Har du liknande problem i något annat spel?

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Skrivet av Gforcegtx550:

3 Kärning? Vad jag vet så är FX6100 en 6-kärnig CPU...

Tre kärnor, 6 moduler. Motsvarigheten till Intels ht, löst sammanfattat. Dock fortfarande prestandan av 3 kärnor då dessa moduler inte är jättebra implementerade sv AMD.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Om det skulle vara cpun så kan det vara core parking som spökar. TS testa detta http://bitsum.com/about_cpu_core_parking.php

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

japp. använde radeonpro och mixtra lite. finns bra guider på google.

Va kör du för cpu och grafikkort?
Jag kör i7 3610 och 7970m crossfire, fungerar rätt okej med radeon pro men lite småryckigt är det. Känns som det är HT som krånglar (går tydligen inte stänga av det på laptop )

Permalänk
Medlem

Det är inte CPUn, folk med Pentium Dual Cores klarar till och med av det...

otrevliga kommentarer borttagna
Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Googla drunk Cam så ser du vad rockstar implementerade emot pirater. Har själv spelet från retail med spelat crackat på annat håll och det flöt på likadant på liknande hårdvara.

Men jag har det på Steam? Ska jag printa och visa?

otrevliga kommentarer borttagna
Permalänk
Medlem
Skrivet av Madz:

Det är inte CPUn, folk med Pentium Dual Cores klarar till och med av det..

Problem i andra spel?
Testat installera om?
Samma problem med high/low?
Senaste drivrutiner? Om ja, testat med andra?

svar på borttaget inlägg borttaget
Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Itchy Trojan:

Tre kärnor, 6 moduler. Motsvarigheten till Intels ht, löst sammanfattat. Dock fortfarande prestandan av 3 kärnor då dessa moduler inte är jättebra implementerade sv AMD.

Naj. Processorn har 6st kärnor. Däremot delar kärnorna på l2 cache i par.Dessa par benämns ibland som moduler så att det är nästan rätt iaf. Man kan säga att processorn har 3 moduler.
Exempel här:
http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx...

Har själv GTA IV med q6600@3,4 och 7850. Kan väl inte säga att jag får ut nå vidare bra fps med max settings. Säkerligen bättre än på konsol, men det känns inge vidare smooth. Men jag har bättre FPS än 17-27 på klenare hårdvara så något verkar vara fel.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Du måste göra en inställning i Steam. Tror det är att du måste högerklicka på spelet och då till "properties/egenskaper". Jag behövde inte göra det, 6970 men min polare med 7970 va tvungen att göra det.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madz:

Det är inte CPUn, folk med Pentium Dual Cores klarar till och med av det...

Kom med konkret info istället, testa med nyare drivrutiner, se till att patcha spelen, installera om spelen eller testa blåsa om Windows helt och gör rätt från början.

svar på borttaget inlägg borttaget
Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

GTA4 verkar lira bättre på gammal hårdvare änn på ny (från egna erfarenheter också) kanske är så dåligt optimerat så gammal konsol liknande hårdvara klarar sig bättre

svar på borttaget inlägg borttaget
Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Ja kortet är det inte problemet, har 7870 själv och lirar 50fps med alla inställningar på fullt förutom shadow som är på high. Men har hört av flera håll att gta iv har haft problem med fx processorerna. senaste patchen och en commandline rekomenderar jag varmt.

Visa signatur

ProcessorIntel core i7 3770 3,40ghz.Moderkort P8z77-V.Grafikort Gtx 1080 FTW.Ram 8gb.Strömkälla 630watt nexus.Hårdskivor 2tb hdd. Samsung 500gb ssd. Adx tangentbord.Box NZXT guardian 921.SkärmmonitorMus Adx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madz:

Det är inte CPUn, folk med Pentium Dual Cores klarar till och med av det...

Kolla så att du inte har vSync på

svar på borttaget inlägg borttaget
Permalänk
Medlem
Skrivet av Madz:

Nej jag har spelet på Steam, jag har senaste drivers & senaste patch, Vart fick ni drunken cam ifrån? Har ej det

Skickades från m.sweclockers.com

Du har inte Problem i andra spel, bara GTA IV?
Försökt avinstallera spelet och se om det hjälpte?
Testat Low/High?
Och senaste drivrutiner!?

svar på borttagna inlägg borttaget
Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

GTA IV är tyvärr ruskigt dåligt optimerat. Det går ofta oförklarligt långsamt på kraftfulla system men går inte sämre på mediokra system från 2008. Det enda man kan göra är att köra i alla patcher. Eventuellt att det finns något mer som dykt upp, men inget jag kände till sist jag installerade det.

Permalänk
Medlem

Eftersom du har problem i flera spel enligt dina startade trådar så känns det ju nästan som att du glömt 8-pin's kontakten till moderkortet så du får för lite ström med din överklockade rigg.. Pröva att klocka ner och sänka spänningen på grafikkort och processor om du gjort det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600X | Nvidia RTX 2060 | 16GB Corsair-minnen @ 3000 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

GTA IV är tyvärr ruskigt dåligt optimerat. Det går ofta oförklarligt långsamt på kraftfulla system men går inte sämre på mediokra system från 2008. Det enda man kan göra är att köra i alla patcher. Eventuellt att det finns något mer som dykt upp, men inget jag kände till sist jag installerade det.

Gta iv är dåligt optimerat ja. Men det går att få det och fungerar flytande.

Visa signatur

ProcessorIntel core i7 3770 3,40ghz.Moderkort P8z77-V.Grafikort Gtx 1080 FTW.Ram 8gb.Strömkälla 630watt nexus.Hårdskivor 2tb hdd. Samsung 500gb ssd. Adx tangentbord.Box NZXT guardian 921.SkärmmonitorMus Adx

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Naj. Processorn har 6st kärnor. Däremot delar kärnorna på l2 cache i par.Dessa par benämns ibland som moduler så att det är nästan rätt iaf. Man kan säga att processorn har 3 moduler.
Exempel här:
http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx...

Har själv GTA IV med q6600@3,4 och 7850. Kan väl inte säga att jag får ut nå vidare bra fps med max settings. Säkerligen bättre än på konsol, men det känns inge vidare smooth. Men jag har bättre FPS än 17-27 på klenare hårdvara så något verkar vara fel.

Så var det ja! Tack för rättningen

Ja, jag har spelat GTA IV på diverse olika setups, bl.a Athlon X2, Phenom X4, FX8120, E8400, i5 750, i5 3570k osv, har upplevt det som lite segt i de äldre cpu'erna, på grund av att IV är en såppas uselt optimerad port så är det mycket synd att man nästan behöver hårdvara i stil med 3570k för att få i närheten av 120 fps med några bra gpu'er. ts har ju gjort det rätta och clockat den till 4,5, men som sagt så bör detta inte resultera i såppas låga siffror som han nämt. Det jag tog upp i det tidigare inlägget vad detta med settings, då GTA, precis som med Arma, kräver bra in-game settings för att se så bra ut i jämförelse till fps.

Lite kött på benen till de som har liknande problem med IV:
http://ve3d.ign.com/articles/news/43354/Grand-Theft-Auto-IV-P...
http://www.sweclockers.com/forum/76-shooters/1129359-gta-iv-p...

lycka till alla, dock inte ts, han kan ju ta en titt i regler istället

svar på borttaget inlägg borttaget
Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

GTA är fuckat, det funkar bäst på AMD 4k serien och GTX 200 serien, och ja, jag har formaterat om Windows, provat flera olika drivrutiner, formaterat om GTA IV ett flertal gånger.

svar på borttagna inlägg borttaget