Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/5409738/powercolor-radeon-hd7990-6... skulle nog rekommendera detta kort, kanske lite mindre FPS än 690, men 800-1000 kronor billigare, och med detta sagt så gör inte 10 FPS om man har runt 90 någonting i stort sätt. Detta kort har, som du kanske fattar, dubbla 7970 från PowerColor. Dessutom har det 6 GB jämfört med 4 GB vilket 690 har, vilket gör att det passar mycket bättre till inspelning av gameplays som senare ska in på YouTube. Hoppas att detta gav dig ett alternativ, vet att vissa föredrar nVidia framför AMD, men om du inte har så mycket emot AMD skulle jag säga att detta är kortet för dig!

Visa signatur

MOBO: Gigabyte GA-Z77X-UD3H - CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.4GHz - CPU kylare: Phanteks PH-TC14PE - GPU: EVGA GeForce GTX 680 2048MB - PSU: Be Quiet! Straight Power E9 580W 80+ Gold - RAM: Corsair 8GB VENGEANCE LP - SSD: Intel 335 Series 180GB Reseller - HDD: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm - Chassi: Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwoKiLL:

http://www.inet.se/produkt/5409738/powercolor-radeon-hd7990-6... skulle nog rekommendera detta kort, kanske lite mindre FPS än 690, men 800-1000 kronor billigare, och med detta sagt så gör inte 10 FPS om man har runt 90 någonting i stort sätt. Detta kort har, som du kanske fattar, dubbla 7970 från PowerColor. Dessutom har det 6 GB jämfört med 4 GB vilket 690 har, vilket gör att det passar mycket bättre till inspelning av gameplays som senare ska in på YouTube. Hoppas att detta gav dig ett alternativ, vet att vissa föredrar nVidia framför AMD, men om du inte har så mycket emot AMD skulle jag säga att detta är kortet för dig!

Som sagt så känner jag inte så gott för AMD längre... Men tack för förslaget! Själv anser jag att dom korten inte verkar pålitliga eftersom dom är gjorda av tredje part och inte AMD själva... Känns som om Nvidia erbjuder ett mer stabilt kort.

Desutom så finns det inte i lager samt att det bara görs i 10 000 exemplar om jag minns rätt!

Visa signatur

Min YouTube kanal: http://www.youtube.com/downhillproductions5
"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)

Permalänk
Skrivet av Toxid_Fox:

Jag har tittat på ett par 680's och det som verkar mest intressant är ju detta: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1477707 skulle 4gb hjälpa när jag spelar in?

Jag vet att 4gb är bättre när man ska spela i höga upplösningar vilket kan bli attraktivt snart pga 4k satsningen... men kommer jag har nytta av det?

Edit: Kommer Titan eller 690 matcha min 6800kr budget i mars tror ni?

Nej. 4GB kommer inte att spela särskilt stor roll då minnesbandbredden hos ett 680 är för liten för att kunna utnyttja särskilt mycket mer än 2GB.
Så att köpa ett kort med 4GB är att kasta pengar i sjön.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Nej. 4GB kommer inte att spela särskilt stor roll då minnesbandbredden hos ett 680 är för liten för att kunna utnyttja särskilt mycket mer än 2GB.
Så att köpa ett kort med 4GB är att kasta pengar i sjön.

Men betyder det att 7970 är det ända kortet som klarar stora upplösningar bra?

Visa signatur

"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)

Permalänk
Skrivet av Toxid_Fox:

Men betyder det att 7970 är det ända kortet som klarar stora upplösningar bra?

Inte det enda som klarar det bra, men utan tvekan det som klarar det bäst.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyckokaka:

Funderar på att skaffa ett till 680. Men blir lite fundersam. Är det så att ett 690 är bättre än två 680 2gb?

Nej http://www.sweclockers.com/image/diagram/2883?k=c4670f2a39e90... 690 2 gb per gpu. Men med 3 skärmar=2x 680 4 gb är ju det bästa

Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxid_Fox:

Som sagt så känner jag inte så gott för AMD längre... Men tack för förslaget! Själv anser jag att dom korten inte verkar pålitliga eftersom dom är gjorda av tredje part och inte AMD själva... Känns som om Nvidia erbjuder ett mer stabilt kort.

Desutom så finns det inte i lager samt att det bara görs i 10 000 exemplar om jag minns rätt!

Du har alldeles rätt, kollade upp det Men om AMD inte är ett val skulle jag rekommendera dubbla 680 istället för ett 690, kan krångla lite mer, men du får högre FPS. Om du inte har något emot lite krångel (då menar jag verkligen LITE) så är 680 nog det bästa för dig

Visa signatur

MOBO: Gigabyte GA-Z77X-UD3H - CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.4GHz - CPU kylare: Phanteks PH-TC14PE - GPU: EVGA GeForce GTX 680 2048MB - PSU: Be Quiet! Straight Power E9 580W 80+ Gold - RAM: Corsair 8GB VENGEANCE LP - SSD: Intel 335 Series 180GB Reseller - HDD: 1TB Seagate Barracuda 7200rpm - Chassi: Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Vad behöver du prestandan till? Jag hade antigen väntat på nästa generation och se vad den har att erbjuda eller lagt pengarna på ett eller två 7970, helt klart mer prisvärt än 680 atm.
Dock ganska säker på att du klarar dej med ett kort, köper du 2 så kommer det nog vara pengar som mestadels står och värmer burken åt dej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxid_Fox:

Jag har tittat på ett par 680's och det som verkar mest intressant är ju detta: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1477707 skulle 4gb hjälpa när jag spelar in?

Jag vet att 4gb är bättre när man ska spela i höga upplösningar vilket kan bli attraktivt snart pga 4k satsningen... men kommer jag har nytta av det?

Edit: Kommer Titan eller 690 matcha min 6800kr budget i mars tror ni?

Ingen som kan säga detta redan nu tyvärr min gisning är 7-8K för Titan som enligt ryckte är slutet ev Februari
eller början av Mars.

Känns som det grymmaste singelkortet som kommit en så länge.

Kan tänka mig 4-6 Gb minne på detta och lär märkas och 384 bitars minnesbuss, sedan hur mycket det liknar
tesla kortet på cuda kärnor lär märkas. Men vore grymt om det hade 6 GB minne som tesla kortet för att säkra
upp för 4K som är på ingång men misstänker själv att de blir 4 GB .

Har enbart suttit på nvidia själv dom senaste 2 åren så kan inte säga hur bra drivrutinerna är hos AMD som fått
en hel del kritik för dessa men som förbättrats avsevärt för 7970 det senaste men finns buggar fortfarande som de
jobbas på. Men för den prestanda det ger för pengarna verkar det mest prisvärt, sedan lär det bero på hur
mycket man stör sig på felen som finns i drivrutinerna.

När Nvidia släpper en helt ny serie har dom inte sagt nått om. Amd har gått ut med Q2 för nya Radeon kort och
då tror inte jag att Nvida väntar till Q4 för sina nya kort men det lär märkas.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Har fått lite hjälp av Fredzon. Jag har siktat in mig på ett Msi 680 Lightning. Jag vet en del om Lightning och det ser ut att vara en bra bit mycke bättre än vanliga 680's. Har också tittat lite på 7970 och vad dem har att erbjuda men pga gammal erfarenhet så vill jag inte gå tillbaka till AMD även fast jag vill ge dom en chans...

Jag tycker jag har hört förmycket saker som är konstiga, buggade och allmänt inte bra med AMD kort... Men tack för all er feedback! Om ni har några fortsatta förslag så får ni gärna skriva dom här för jag läser tråden dagligen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxid_Fox:

Tjenare alla Sweclockers! Jag har lite funderingar runt det ryktade GTX Titan. Som troligtvis många läste så utlovades upp till 85% mer prestanda än 690. Och jag sitter med ihop sparade pengar i fickan och planerar på att slå på ett monster kort då jag inte skulle vilja sitta om 1 år igen och planera ett nytt köp av grafikkort.

Jag är en gymnasieungdom så jag får ju 1050kr i månaden och jag har just nu ca 2650kr och bidraget trillar in imorgon alltså blir det 3700kr. Om Titan nu kommer i slutet av Februari som det har ryktas om så sitter jag på 4750kr. (Förlåt för den långa förklaringen av min ekonomi )

Men då kommer min fråga, vad ska man göra? Vänta på att Titan kommer och köpa ett 690 för ett billigare pris (Den kommer gå ner i pris, eller?). Andra alternativet är att spara ytligare pengar och satsa på Titan inför AMD's nya 8xxx-serie?

Så på en budget på runt 5000kr... vad ska jag göra? Jag gör Youtube videos inom spel osv. och jag skulle vilja kunna spela in dem via Fraps/Dxtory utan några större kompromisser inom in game grafik inställningar eller program val (Tänker inte använda något annat än Fraps eller Dxtory då kvalité är viktigt för mig och mina videos)

Förlåt igen för lång och sluddrig förklaring... men vad tycker ni? Vad skulle ni ha gjort i min situation?

Vilken upplösning spelar du? Vilka spel? Det finns ingen anledning att bränna iväg en massa kosing på överkapacitet. Med ett GTX680 klarar du dig utmärkt i "normala upplösningar" som 1920x1080 eller 1920x1200.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Spåra inte in dig på vilken som är bäst, se över vad du spelar på, vad för upplösning och sådant.
Sedan välj ett grafikkort därifrån.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Just nu spelar jag på 1920x1080. Lär inte skaffa mer högupplöst skräm innan 2014. Jag spelar Bf3, Borderlands 2, Dayz, Firefall, APB:R samt kommer köra Crysis 3 och Bioshock Infinite

Själv tycker jag ett Msi 680 Lightning borde räcka till det samt passa min budget. Orkar inte heller vänta på AMD's släpp i Mars då man inte kan vänta förevigt på lägre priser/nya komponenter

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En mycket sen uppdatering! Efter mycket snack och ändrande fram å tillbaka så har jag bestämt mig för ett Asus 7970 Matrix

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här har ni lite vettig info ang detta, Misstänker att Jonas & Emil styr ihop något snart
http://www.techoftomorrow.com/2013/pc/nvidia-gtx-titan-graphi...

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall ett överklockat titan får fler fps i diverse spel än ett 690?`lyckats få upp mitt titan i stabila 1200mhz just nu med en accelero hybrid kylare. tänkte benchmarka datorn mot polaren som har ett oklockat 690, såklart säger jag inte att mitt är klockat dock

Visa signatur

Grafikkort: 7900XTX | Processor: 7800X3D | Moderkort: Asrock B650 PG Riptide | Ram: Kingston Fury Beast 2x16gb 6000mhz. | Mainskärm: 27" 1440p UltraGear™ (27GP850) QHD Nano IPS 180hz | Extraskärm: 27" 1080p AOC 27G2 144hz ips | Disk1: NVMe Seagate FireCuda 510SSD 2TB | Disk2: SATA SSD Kingston A400 480GB | Disk3: SATA Western digital 3000GB 5400rpm.
| Chassi: Fractal north | Headset HyperX Cloud Alpha 2 wireless | Tangentbord: HyperX Alloy elite 2 | Mus: Razer deathadder v2 pro

Permalänk
Medlem

Under rätt förutsättningar kan det fungera, tex att ni ser till att ni har KB2670838 som nukar ett 690 till att bvara nåt mellan 670 och 680 då den avaktiverar SLI.
Annars se till att ni överstiger 2GB Vram så äter Titan upp 690 som hackar sig fram.
Ta spel som är erkönt dålia med SLI eller drivisar som ärt sämre för dessa spel och SLI, finns otalet scenarior där Titan kör över 690 men tvekar på att ens 1200MHz på Titan räcker för att slå 690.