Permalänk
Medlem

Domän-avgift etc ?

Hej, jag har precis köpt mig en domän-avgift (.se) som kostar mig 95 kr/år på en hemsida som heter one.com, köpte också webhotell
via deras sida (5 gb/år) som kostar 144kr per år.

Jag undrar lite hur jag ska göra nu.
Första frågan: Så jag måste betala 95 kr/år för att ha min .se adress ? varje år ?

Andra frågan: Jag förstår inte deras webdesignprogram på one.com, måste jag använda deras webprogram, då jag redan köpt en domän där ifrån?
Kan man inte ha nåt annat program (ge mig gärna förslag)

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra nu när jag inte har någon aning om hur man gör en hemsida.

Tack för svar/ Mvh R

Permalänk

Första frågan: Ja du betalar för din adress varje år.

Andra frågan: http://webbdesigna.se/ftp-program.php Dvs du behöver ett FTP program att ladda upp filer till deras server. Finns kombinerade ftp och htmleditorer.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

1. One.com skickar en faktura per år om 144+95 kr till dig för hotell+domän. Slutar du betala slutar de lagra dina filer och domän-namnet blir ägarlöst.

2. Du kan ladda upp dina egna filer till servern via FTP.
Förslag på ftp-klient: Filezilla
Förslag på "hemsideprogram": Notepad++

Alternativt kan du använda Dreamweaver.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Ja, du behöver betala 95kr varje år så länge du vill ha kvar domännamnet. Avgiften för domänen och webbhotellet är två helt olika saker.

Nej, du måste inte använda one.coms webdesignsprogram. Du kan använda vilket program du vill, beroende på hur dina kunskaper inom HTML och webbprogrammering ser ut. Och sedan ladda upp sidan via FTP. 2 exempel på program att göra hemsidor är: Dreamweaver, Notepad++.

Jag hade själv ett konto hos one.com för 5-6 år sedan, dock inte längre. Och one.com är tyvärr inte ett webbhotell som jag skulle använda mig av idag. Iaf inte om deras servrar/lina har fått sig ett ordentligt uppryck sedan dess. När jag var kund hos dem så var sidorna relativt ofta ganska sega och långa laddningstider. Och det va inte någon sida som hade många besökare heller.

Permalänk

Den enklaste FTP-klienten finns direkt i explorer. Du behöver inte ladda ner något extra.

Permalänk
Skrivet av Krass:

Jag hade själv ett konto hos one.com för 5-6 år sedan, dock inte längre. Och one.com är tyvärr inte ett webbhotell som jag skulle använda mig av idag. Iaf inte om deras servrar/lina har fått sig ett ordentligt uppryck sedan dess. När jag var kund hos dem så var sidorna relativt ofta ganska sega och långa laddningstider. Och det va inte någon sida som hade många besökare heller.

Det är fortfarande inte bra. Har sett enkla wordpress-sidor som slutat svara eller haft svarstider på 5-10 sekunder. Databas som kopplar från utan anledning osv.

Permalänk
Skrivet av Ardex:

Hej, jag har precis köpt mig en domän-avgift (.se) som kostar mig 95 kr/år på en hemsida som heter one.com, köpte också webhotell
via deras sida (5 gb/år) som kostar 144kr per år.

Jag undrar lite hur jag ska göra nu.
Första frågan: Så jag måste betala 95 kr/år för att ha min .se adress ? varje år ?

Andra frågan: Jag förstår inte deras webdesignprogram på one.com, måste jag använda deras webprogram, då jag redan köpt en domän där ifrån?
Kan man inte ha nåt annat program (ge mig gärna förslag)

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra nu när jag inte har någon aning om hur man gör en hemsida.

Tack för svar/ Mvh R

Kul, det är bara att köra på.

Använd inte deras webbdesignprogram, använd något på din egen dator. Exempelvis;

Coda (mac)
Espresso (mac)
Sublime Text 2
Dreamweaver
Anteckningsblocket

Sök lite på nätet efter "kom igång med egen hemsida" eller "bygga egen hemsida", det finns mängder med guider på svenska. Alla är definitivt inte bra, men det är bara att köra på så hittar du snart något och lär dig efter hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

1. One.com skickar en faktura per år om 144+95 kr till dig för hotell+domän. Slutar du betala slutar de lagra dina filer och domän-namnet blir ägarlöst.

2. Du kan ladda upp dina egna filer till servern via FTP.
Förslag på ftp-klient: Filezilla
Förslag på "hemsideprogram": Notepad++

Alternativt kan du använda Dreamweaver.

Okej jag förstår, men om man inte vill ha kvar webhotellet (144kr/år) och bara domän-namnet, det borde väl fungera ?

Permalänk
Medlem

ge tillbaka allting o köp domän via godaddy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Första frågan: Ja du betalar för din adress varje år.

Andra frågan: http://webbdesigna.se/ftp-program.php Dvs du behöver ett FTP program att ladda upp filer till deras server. Finns kombinerade ftp och htmleditorer.

Skrivet av Krass:

Ja, du behöver betala 95kr varje år så länge du vill ha kvar domännamnet. Avgiften för domänen och webbhotellet är två helt olika saker.

Nej, du måste inte använda one.coms webdesignsprogram. Du kan använda vilket program du vill, beroende på hur dina kunskaper inom HTML och webbprogrammering ser ut. Och sedan ladda upp sidan via FTP. 2 exempel på program att göra hemsidor är: Dreamweaver, Notepad++.

Skrivet av der_keiser:

Kul, det är bara att köra på.

Använd inte deras webbdesignprogram, använd något på din egen dator. Exempelvis;

Coda (mac)
Espresso (mac)
Sublime Text 2
Dreamweaver
Anteckningsblocket

Sök lite på nätet efter "kom igång med egen hemsida" eller "bygga egen hemsida", det finns mängder med guider på svenska. Alla är definitivt inte bra, men det är bara att köra på så hittar du snart något och lär dig efter hand.

Okej. Jag ska göra en hemsida som liknar en annan lite, går det inte att kolla källa hur just den hemsidan är byggd, program etc. ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ardex:

Okej jag förstår, men om man inte vill ha kvar webhotellet (144kr/år) och bara domän-namnet, det borde väl fungera ?

Kanske fungerar, men vill du använda en annan (kanske till och med egen?) server så vill du ha domänen på någon annan registrator, one.com har rätt låsta möjligheter för dynamisk uppdatering av varstans domänerna ska peka.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ardex:

Okej. Jag ska göra en hemsida som liknar en annan lite, går det inte att kolla källa hur just den hemsidan är byggd, program etc. ?

kan du inget om kodning eller någonting helst om webbsidor, så kör på wordpress.
om du är villig att lära dig läs på internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ardex:

Du kan själv bestämma hur ofta du vill betala. Eftersom det är en se.adress kan du ändra detta hos IIS om jag inte är ute och cyklar. Jag betalar var 5:e år för se-domäner. vart 2:a för com och net. Blir billigare än att betala varje år.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Kanske fungerar, men vill du använda en annan (kanske till och med egen?) server så vill du ha domänen på någon annan registrator, one.com har rätt låsta möjligheter för dynamisk uppdatering av varstans domänerna ska peka.

Okej, puh, att det ska vara så krångligt o göra en hemsida....puh....Jag vill göra en hemsida som liknar rotbyggen.com enkelt och smidig...
men vet inte hur man gör...hehe..

Permalänk
Medlem
Skrivet av maikzen:

ge tillbaka allting o köp domän via godaddy

och betala 30$ ~205 kr (forex) per år för en .se ?
Bra mycket dyrare än att ta t.ex one.com och betala 95kr per år.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du kan själv bestämma hur ofta du vill betala. Eftersom det är en se.adress kan du ändra detta hos IIS om jag inte är ute och cyklar. Jag betalar var 5:e år för se-domäner. vart 2:a för com och net. Blir billigare än att betala varje år.

Okej, puh, att det ska vara så krångligt o göra en hemsida....puh....Jag vill göra en hemsida som liknar rotbyggen.com enkelt och smidig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ardex:

Så du har köpt en domän och host utan att ha en aning om hur man bygger en hemsida, eller ens har undersökt saken i förväg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixJ:

Så du har köpt en domän och host utan att ha en aning om hur man bygger en hemsida, eller ens har undersökt saken i förväg?

Riktigt så illa är det inte, men t.ex one.com webprogram är inte det enklaste och jag får inte så som jag vill ha det. Det stod klart o tydligt att det
skulle vara enkelt, men icke. Gick en webdesign kurs för 10 år sedan (anteckningar) men det är glömt nu

Permalänk
Medlem

Om du ändå ska skriva koden, vilket jag personligen tycker funkar bäst.
Så rekomenderar jag aptana studio. du kan ansluta till servern via programmet. sen tar den hem filerna och har fin formatering för alla kända webbformat (HTML, PHP, CSS osv). Samt auto sugest. så om du vet att en funktion heter något i still med:
"funktion.something" när du skriver punkten får du förslag på alla kända val (samma system som Eclipse och java utveckling).

Väldigt trevligt verktyg som du bör testa.

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk

Som nån annan sa, du skulle ju kunna köra wordpress också. Det är inte supersvårt att komma igång med. Det kanske inte funkar skitbra på one dock.

Då behöver du inte lära dig html och annat för att snabbt komma dit du vill.

Permalänk
CS-mästare

Jag lånar tråden lite då jag blev sugen på att sätta gång lite själv igen.
Höll på med dreamweaver endel i gymnasiet men tycker att wordpress låter intressant. Vad finns det för webbhotell som fungerar bra med wordpress till ett rimligt pris?

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajmo:

Höll på med dreamweaver endel i gymnasiet men tycker att wordpress låter intressant. Vad finns det för webbhotell som fungerar bra med wordpress till ett rimligt pris?

Dom flesta bättre webbhotell bör funka bra med Wordpress, ett förslag är binero.se
Wordpress är enkelt, men med rätt templates framework och plugins kan man ganska snabbt få till snygga och ganska avancerade sidor.
Skulle inte Wordpress räcka till finns ju joomla, men är lite mer komplicerat att hantera.

Det är en fördel om man kan grunderna i html, ccs, ccs3 mm även med wordpress, men man kan klara sig utan om det kniper.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Rajmo:

Mebo.se, billigare blir det inte för motsvarande tjänst... 120 spänn om året + 30 dagar gratis testperiod, dom har funkat kanon med wordpress för mig. Domän kan du köpa billigt just nu om du nöjer dig med en .eu-domän. City network tar en femma just nu.

Skrivet av ggustavsson:

ett förslag är binero.se

Jag skulle avvakta ett bra tag och se om dom verkligen får ordning på sina problem. Det har successivt blivit sämre under flera år, och själv hoppade jag av tåget i tid.