HBO: "Piratkopiering är en komplimang"

Permalänk
Melding Plague

HBO: "Piratkopiering är en komplimang"

Att Game of Thrones slår rekord i piratkopiering ses som en komplimang och har bidragit till ökad försäljning, menar tv-kanalen HBO.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Frågan är om man kan kalla denna insikt för "nyhet" - pirater har upprepat precis det här i flera år. Likväl, kul att någon annan än piraterna själva kommer till klarhet.

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Medlem

Härligt att det finns folk som kan se länge än vad näsan sträcker sig!
Ni får ursäkta, men jag måste gå iväg och blåsa några ballonger i HBO:s ära!

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

"I probably shouldn’t be saying this, but it is a compliment of sorts. The demand is there."

Jomenvisst att du berättar en liten hemlighet för oss alla. Vilken dynga som säkerligen en eller annan går på.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Mja, det var ju ett intressant uttalande.

Serien dog för mig när

de halshögg Sean Bean, han gjorde hela första säsongen sevärd...

Dold text

(har dock inte sett säsong 2 ännu så jag skall inte uttala mig för mycket).

la till spoiler
Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk

De börjar sjunka in.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk

Jag kommer definitivt att köpa hela serien på Blueray när den kommer ut som collector!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Mja, det var ju ett intressant uttalande.

Serien dog för mig när

de halshögg Sean Bean, han gjorde hela första säsongen sevärd...

Dold text

(har dock inte sett säsong 2 ännu så jag skall inte uttala mig för mycket).

Det var väl dock inte direkt oväntat,

Sean Bean,

Dold text

den levande spoilern ^^

la till spoiler
Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Inte förvånade för oss men kul att dom börjar inse det själva till slut, får hoppas fler vaknar upp ur sandlådan.

Permalänk
Medlem

Vem hade kunnat tro...

Permalänk
Medlem

Nämen tänka sig att det finns lite ärlighet och intelligens hos högsta hönsen i storföretagen trots allt.

Permalänk
Medlem

Intressant uttalande, men jag undrar om det stämmer. Om vi förutsätter att samtliga personer som laddar ner serien istället skullle köpa den så skulle vinsten öka extremt mycket, men chansen att det blir så är väldigt låg eftersom de flesta troligtvis skulle strunta i serien helt och hållet istället. Hur man än vrider och vänder på det så skulle det innebära höge försäljning om piraterna köpte det istället, men samtidigt så innebär piratandet även publicitet och det kan ju i sin tur innebära att de också säljer mer.

Undrar vad som gör att de säljer mest i slutändan?

Permalänk
Medlem

Äntligen någon som fattar att det "gills" även när folk laddar ner och tittar.

Permalänk
Skrivet av ZAIZAI:

Mja, det var ju ett intressant uttalande.

Serien dog för mig när

de halshögg Sean Bean, han gjorde hela första säsongen sevärd...

Dold text

(har dock inte sett säsong 2 ännu så jag skall inte uttala mig för mycket).

Sean Bean

Dold text

i alla ära, men jag gillar serier som vågar uppoffra för att sedan ge igen på stort.

Är glad att jag köpt på mig HBO-nordic abonnemanget, deras utbud är enormt sevärt, även om tjänsten isig kunde varit sjutioelva gånger bättre.. Då förstår man ju alla piratkopiering. Att man till exempel inte kan köra deras app på en rootad android-mobil är ju bara sjukt. Och jag kan ju inte kalla Widevine plug-in'et för acceptabelt stabilt heller.

la till spoiler
Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

älskar HBOs alla serier ..... applåder till HBO !

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

"I probably shouldn’t be saying this, but it is a compliment of sorts. The demand is there."

Jomenvisst att du berättar en liten hemlighet för oss alla. Vilken dynga som säkerligen en eller annan går på.

Skrivet av vompen:

Det här gillar jag. Speciellt hur han delar upp pirat-kopieringen i 2 delar, där den ena bör åka fast medan den andra går fri.

Jag förstår inte era inlägg.

Permalänk
Avstängd

Vill inte vänta ett år för att se säsong 3.
Så jag hittar det i HD på andra vis.
Svensk TV visar ändå inte ens i HD så.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Jag tycker HBO skall satsa stort på streaming tjänster som Netflix osv. Jag använder själv Netflix och skulle vara grymt ifall avsnitten från dom senaste säsongerna fanns också

Visa signatur

Min YouTube kanal: http://www.youtube.com/downhillproductions5
"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Vill inte vänta ett år för att se säsong 3.
Så jag hittar det i HD på andra vis.
Svensk TV visar ändå inte ens i HD så.

Vad jag vet så finns HBO som kanal i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Det här gillar jag. Speciellt hur han delar upp pirat-kopieringen i 2 delar, där den ena bör åka fast medan den andra går fri.

Och det är väl där man i slutändan landar rent pragmatiskt. Företeelsen är olaglig, men man jagar bara organiserad större verksamhet men släpper i praktiken de enskilda utövarna. Ungefär samma inställning som de flesta rättsväsenden har till hasch eller ungdomsfylla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag förstår inte era inlägg.

Det han säger är enbart pr-nonsens som man ska med en stor nypa salt. Med meningen "I probably shouldn’t be saying this..." är resten av det han nämner enbart dåligt förtäckt reklam då en person i hans position inte säger sånt som han i n t e ska säga. Enkelt

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Skönt att någon vågar säga det alla vet. Piratkopiering för eget bruk innebär inga förluster för rättighetshavaren och man vinner heller ingenting rent ekonomiskt. Därför bör det legaliseras snarast, då det gynnar alla inblandade.

Att sälja piratkopior är däremot något jag inte gillar, då är vi inne på helt andra moraliska tassemarker.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ja piratkopiering behöver inte alltid vara någonting negativt oftast vill den som piratkopierar ändå göra rätt för sej i slutänden ändå om dom tycker produkten är bra.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxid_Fox:

Jag tycker HBO skall satsa stort på streaming tjänster som Netflix osv. Jag använder själv Netflix och skulle vara grymt ifall avsnitten från dom senaste säsongerna fanns också

Hummm http://hbonordic.com/home?gclid=CLTEw7Tyq7YCFdHMzAode38A2Q ?

Visa signatur

AMD 5600x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Abbs:

Vad jag vet så finns HBO som kanal i Sverige.

HBO Nordic?
Jag har ändå ingen TV och man måste väl betala för att få fram den kanalen på sin vanliga kabel TV?

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Snusfri

Trevligt att det som all forskning inom ämnet visat i åratal äntligen börjar sjunka in hos bolagen, nämligen att piratkoperingen främjar försäljningen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Det här gillar jag. Speciellt hur han delar upp pirat-kopieringen i 2 delar, där den ena bör åka fast medan den andra går fri.

De menar ju att de som säljer vidare piratkopior bör åka fast...

Visa signatur

| PC | MSI Z77A-G43 | i5 3570K | Corsair Vengeance 8gb | MSI GeForce GTX 660 TwinFrozr III | Fractal Design Define R4 | XFX Core Edition PRO550W | WD Blue 1TB |

Permalänk
Skrivet av Toxid_Fox:

Jag tycker HBO skall satsa stort på streaming tjänster som Netflix osv. Jag använder själv Netflix och skulle vara grymt ifall avsnitten från dom senaste säsongerna fanns också

lol

Permalänk
Medlem

Stort plus för att han vågar komma med ett sådant uttalande. Övriga TV-världen såg säkert rött nu. Kanske ska man kolla om det finns något intressant på HBO, inte sett nått från dem.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxid_Fox:

Jag tycker HBO skall satsa stort på streaming tjänster som Netflix osv. Jag använder själv Netflix och skulle vara grymt ifall avsnitten från dom senaste säsongerna fanns också

Skrivet av Dwightschrute:

HBO Nordic?
Jag har ändå ingen TV och man måste väl betala för att få fram den kanalen på sin vanliga kabel TV?

HBO Nordic finns som streamingtjänst, dock måste du självklart betala för den, precis som Netflix.

Visa signatur

AMD 5600x