Hur återställer jag min hårddisk?

Permalänk
Medlem

Hur återställer jag min hårddisk?

Tjenare!

Jag tänkte sälja min dator snart och undrar hur jag tar bort allt från min hårddisk.
En kompis till mig sa att man kunde ta bort allt men för att kontrollera att man inte har några personliga filer kvar kan man installera något OS (i detta fall Windows XP) och dubbelkolla de kvarliggande filerna.

Jag vet inget om detta och jag skulle gärna uppskatta hjälp, så jag frågar:
Hur återställer man en hårddisk?

Permalänk
Medlem

http://www.ultimatebootcd.com/
ladda hem bränn på en cd eller lägg på ett usbminne

boota från cd/usb

kör valfritt program från /HDD/Disk Wiping

OBS! Detta raderar hela din disk inklusive eventuellt operativsystem!

[Edit]
Alternativet är om du är helt säker på att alla dina privata filer är borta så kan du skriva över det tomma utrymmet på disken så filerna inte kan återställas.
Detta kan göras t ex med ccleaner http://www.piriform.com/docs/ccleaner/using-ccleaner/wiping-f...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

http://www.ultimatebootcd.com/
ladda hem bränn på en cd eller lägg på ett usbminne

boota från cd/usb

kör valfritt program från /HDD/Disk Wiping

OBS! Detta raderar hela din disk inklusive eventuellt operativsystem!

[Edit]
Alternativet är om du är helt säker på att alla dina privata filer är borta så kan du skriva över det tomma utrymmet på disken så filerna inte kan återställas.
Detta kan göras t ex med ccleaner http://www.piriform.com/docs/ccleaner/using-ccleaner/wiping-f...

Skulle du kunna ge en mer detaljerad förklaring?

Det jag förstod: Jag laddar hem den, (stänger av datorn) bootar från USB och rensar hårddisken med hjälp av programmet?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgHunter:

Skulle du kunna ge en mer detaljerad förklaring?

Det jag förstod: Jag laddar hem den, (stänger av datorn) bootar från USB och rensar hårddisken med hjälp av programmet?

japp, det stämmer.
men tänk som sagt bara på att detta tar bort ALLT från hårddisken.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

När du bootat från cd/usb kommer skärmen nedom upp

bläddra ner till HDD enter
bläddra ner till Disk Wiping enter
kör valfritt program
följ instruktionerna

När det är klart måste du installera operativsystem och alla drivrutiner.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

japp, det stämmer.
men tänk som sagt bara på att detta tar bort ALLT från hårddisken.

det är precis det jag vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

När du bootat från cd/usb kommer skärmen nedom upp
http://www.ultimatebootcd.com/graphics/screenshot.gif

bläddra ner till HDD enter
bläddra ner till Disk Wiping enter
kör valfritt program
följ instruktionerna

När det är klart måste du installera operativsystem och alla drivrutiner.

Jaha, jag installerar alltså sedan Windows XP och så fungerar den som om den vore ny igen? Är det så enkelt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgHunter:

Jaha, jag installerar alltså sedan Windows XP och så fungerar den som om den vore ny igen? Är det så enkelt?

japp.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jahapp, men då får jag tacka för hjälpen då, jag har just omformaterat min 8Gb USB till ntfs i cmd och det verkar ha gått utan problem.
Detta är hur jag har uppfattat:
Jag sätter in UBCD på stickan och stoppar in den i datorn
Jag stänger av den och bootar från USBt
Startar programmet
Städar hårddisken
Installerar WinXP samt drivrutiner
Kollar egenom alla mappar osv
Klartt!

Har jag fått det rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgHunter:

Jahapp, men då får jag tacka för hjälpen då, jag har just omformaterat min 8Gb USB till ntfs i cmd och det verkar ha gått utan problem.
Detta är hur jag har uppfattat:
Jag sätter in UBCD på stickan och stoppar in den i datorn
Jag stänger av den och bootar från USBt
Startar programmet
Städar hårddisken
Installerar WinXP samt drivrutiner
Kollar egenom alla mappar osv
Klartt!

Har jag fått det rätt?

att kolla igenom alla mappar kan du strunta i. de enda mapparna som kommer finnas är dom som windows ligger i.
annars ser det bra ut.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

att kolla igenom alla mappar kan du strunta i. de enda mapparna som kommer finnas är dom som windows ligger i.
annars ser det bra ut.

Perfekt, men då får jag tacka för all hjälp igen!

Önska mig lycka till med dator-försäljning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgHunter:

Perfekt, men då får jag tacka för all hjälp igen!

Önska mig lycka till med dator-försäljning!

nej

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |