Synpunkter på mitt första bygge? :)

Permalänk

Synpunkter på mitt första bygge? :)

Hej alla!

Jag ska prova att bygga mig en dator och har valt ut de delar som jag tror passar mig, men jag skulle väldigt gärna få era synpunkter på komponenterna. Har jag valt fel någonstans? Kommer det inte fungera? Alla åsikter tas emot med tacksamhet.

Här är delarna:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3217577/2013-04-10

Behöver man köpa skruvkit? Följer det inte med skruvar till delarna?

Permalänk
Medlem

Om du har lite skruvmejslar hemma så behövs det ej. Du behöver inte heller köpa kylpasta, det får du med när du köper processorkylaren.
Dessutom, inte en chans att du kommer att använda 16gb ram :D, räcker med 8gb.

Visa signatur

rig: NZXT Phantom (röd :P) | i5 3570k 4.1ghz | Corsair h100i | Corsair hx850 (röd sleeve) | Asus HD 7970 Matrix | Asus Sabertooth Z77 | Corsair Vengeance 8gb LP red | Samsung 840 250 gb ssd | 2 Wd 1.5 tb hdd | Windows 7 64bit | 3x Corsair af120 | 2x Dell U2311H
HTPC: Asus P8H77-I | i3 3220 | Asus DirectCU GTX 660 | Cooler Master Elite 120 | Be quiet 530w | 2tb hdd | 8gb Corsair Vengeance LP | Samsung 47"

Permalänk
Medlem

Ingen mekanisk hårddisk?

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | Aorus RTX2070 SUPER | 16GB DDR4 HyperX 3200mhz |Asus ROG Strix B450-F GAMING | Samsung 850 EVO 250GB x2 | ASUS ROG Claymore | Zowie EC2-A | MSI MAG24C & BenQ XL2410T

Permalänk
Skrivet av Alice.L:

Om du har lite skruvmejslar hemma så behövs det ej. Du behöver inte heller köpa kylpasta, det får du med när du köper processorkylaren.
Dessutom, inte en chans att du kommer att använda 16gb ram :D, räcker med 8gb.

Mejslar tror jag att jag har, men skruvkitet är skruvar tror jag. Det fanns ett skruvmejselkit med, men det sket jag i.

Är kylpastan som följer med tillräckligt bra? Jag har tänkt att överklocka om jag klarar av det så det är bra om det leder värmen bra.

Nä, jag vet egentligen att det är lite overkill med 16Gb. Men om man har fler saker igång samtidigt? Eller det kanske kommer spel om ett par år som använder mer? Jag vet inte, men det är inte såå dyrt med minne i alla fall. Men du har nog rätt att jag tar i i överkant där antar jag.

Tack för inputen!

Permalänk
Skrivet av RMDZ:

Ingen mekanisk hårddisk?

Det har jag en ligger som jag tänkte använda. Samsung 500Gb 7200rpm om jag minns rätt. Till att börja med i alla fall.

Permalänk
Medlem

Vad tänker du använda datorn till? Spel antar jag?:)
Behöver ni mer lagring? Skruvlåda är väl inget man egentligen behöver då det medföljer skruva+distanser + par buntband till Chassit.
Sen vet jag inte om musen kommer ge bästa spelupplevelsen om ni tänk enbart spela?:)
Lite Feedback iaf:)
/

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Skruvar får du med chassiet. Har du inga planer på att använda wifi eller slänga i ett extra graffekort rekommenderar jag moderkortet P8Z77-V LX2. Också asus men mindre lull lull och 600 kr billigare. Finns på Inet.

Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Entusiast

Varför har du valt ett htpc-tangentbord och vad som mycket väl skulle kunna vara världens sämsta mus till en dator av den kalibern?
Och helt ärligt, kommer du använda CD-läsaren mer än en gång?

Skrivet av Alice.L:

Om du har lite skruvmejslar hemma så behövs det ej. Du behöver inte heller köpa kylpasta, det får du med när du köper processorkylaren.
Dessutom, inte en chans att du kommer att använda 16gb ram :D, räcker med 8gb.

Vad menar du med det? Jag använder just nu 6,7GB med endast några småprogram och Chrome igång. Jag har visserligen väldigt många flikar uppe samtidigt men jag går lätt över 8GB.

Permalänk
Medlem

Ja, dumpa CD-läsaren, musen, tangentbordet och skruvkitet..

Permalänk
Medlem

Tangentbordet är till för att styra datorn utan mus när du sitter i soffan och använder den inkopplad i TV:n. Musen är absolut inget du vill spela med. Du måste ha tråd-mus om du inte är villig att betala 600 eller mer för musen.

Du har valt en väldigt dyr SSD, jag tycker inte det är värt att ha spel man kör offline på den. Loadtimesen kommer inte bli hemska ändå när du har så bra processor. Nu vet jag ioförsig inget om din ekonomiska situation men för det här priset hade jag gått på en 120/180 GB SSD och köpt finare kringutrustning. Du har valt en brutalt jävla dyr processorkylare också, hur mycket bättre är den egentligen än typ Cooler Master 212 Evo för 260 kronor?

Håll kvar på 16 GB RAM, som du säger kostar minnet ingenting. Skönt att ha. Skruvkit är lika bra att ta, senaste datorn jag byggde fick jag bara med 4 skruvar+distanser till moderkortet av något skäl :S

TL;DR Bättre mus och tangentbord, överväg att snåla in pengar på SSD och CPU-kylare.

Edit: Du kan inte slakta en gammal dator för att komma över DVD-läsare? Du kan nog spara in pengar på moderkort som någon tidigare sa. Fast se till att du har Crossfire/SLI-möjligheter. Din i5 och ditt nätaggregat kommer leverera 2 år längre än ditt grafikkort

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

du behöver inte skruvkitet. det följer med skruvar i chassit som du behöver. sen räcker det med en platt skruvmejsel och en stjärnmejsel. sen hade jag tagit mus och tangentbord som är gjorda för spel.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/produkt/6606395/steelseries-sensei-raw-rub...
http://www.inet.se/produkt/6606380/logitech-k200-media-keyboa...

Två förslag, personligen köper jag tangentbord för 900 kronor eller mer men jag är prylbög.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Medlem

Dra ner lite på moderkortet, och kanske kylaren ( lite overkill, om du inte ska klocka väldigt mycket) och lägger de pengar du sparar in där på ett bättre tangentbord och mus. Förslagsvis kanske ett MK-50 och en G400 eller liknande, men det är ju en smaksak

Som andra säger så droppa alla skruv och mejselkit!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av CoZalon:

Tangentbordet är till för att styra datorn utan mus när du sitter i soffan och använder den inkopplad i TV:n. Musen är absolut inget du vill spela med. Du måste ha tråd-mus om du inte är villig att betala 600 eller mer för musen.

Du har valt en väldigt dyr SSD, jag tycker inte det är värt att ha spel man kör offline på den. Loadtimesen kommer inte bli hemska ändå när du har så bra processor. Nu vet jag ioförsig inget om din ekonomiska situation men för det här priset hade jag gått på en 120/180 GB SSD och köpt finare kringutrustning. Du har valt en brutalt jävla dyr processorkylare också, hur mycket bättre är den egentligen än typ Cooler Master 212 Evo för 260 kronor?

Håll kvar på 16 GB RAM, som du säger kostar minnet ingenting. Skönt att ha. Skruvkit är lika bra att ta, senaste datorn jag byggde fick jag bara med 4 skruvar+distanser till moderkortet av något skäl :S

TL;DR Bättre mus och tangentbord, överväg att snåla in pengar på SSD och CPU-kylare.

Edit: Du kan inte slakta en gammal dator för att komma över DVD-läsare? Du kan nog spara in pengar på moderkort som någon tidigare sa. Fast se till att du har Crossfire/SLI-möjligheter. Din i5 och ditt nätaggregat kommer leverera 2 år längre än ditt grafikkort

håller med dig där med musen och tangentbordet. sen har TS en lagringshårddisk. kan även hålla med att SSD är dyr. TS kan ta en 840 basic för 1500 kr eller något sånt och spara det till något annat. och jag vet inte hur mycket processorn påverkar loading time med en SSD. det är väl SSD/HDD som måste läsa filen? sen behöver man inte extra skruvar med chassit. jag har en R4 och jag fick med mig mycket mer skruvar än vad jag behövde.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Går att få det mycket blligare om du kollar priserna mot andra butiker på Prisjakt!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

håller med dig där med musen och tangentbordet. sen har TS en lagringshårddisk. kan även hålla med att SSD är dyr. TS kan ta en 840 basic för 1500 kr eller något sånt och spara det till något annat. och jag vet inte hur mycket processorn påverkar loading time med en SSD. det är väl SSD/HDD som måste läsa filen? sen behöver man inte extra skruvar med chassit. jag har en R4 och jag fick med mig mycket mer skruvar än vad jag behövde.

Nä visst är det HDD, men jag menar... Vad är det som laddar?

Ta Crysis 3 som exempel; jag laddar en level på mindre än 10 sekunder utan SSD, inget ingame-"laddande" alls. Onlinespel kommer man ändå vara snabbast med i5 och bra Internet, typ HoN eller Starcraft laddar ju sina grejer på sekunder. Är det något av dom som nu verkligen behöver så har man plats ändå oavsett om man kör 120 eller 180.

Å andra sidan TS: Det är din dator, du betalar inget överpris för SSDn. Jag skulle bara inte köpa en sån dyr hårddisk hellre än å lägga pengarna på bättre grafikkort t.ex. Eller spara.

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk
Skrivet av Tawen:

Vad tänker du använda datorn till? Spel antar jag?:)
Behöver ni mer lagring? Skruvlåda är väl inget man egentligen behöver då det medföljer skruva+distanser + par buntband till Chassit.
Sen vet jag inte om musen kommer ge bästa spelupplevelsen om ni tänk enbart spela?:)
Lite Feedback iaf:)
/

Jag borde väl kanske ha förklarat lite vad jag tänkt använda den till.

Ni kommer kanske tycka att jag är stollig som tar i så med bygget för jag har inte tänkt att spela så mycket direkt. Jag har tänkt att spela lite Skyrim, Dragonage och antagligen Baldurs gate(den där nya utgåvan som är lite upphottad) och kanske ett eller två till. Men allra mest har jag tänkt att ha min musik lagrad där. Inte film direkt. Den ska vara kopplad till tv:n så surfning i soffan blir det. Därför tog jag trådlöst tangentbord och mus för att kunna lägga ubdan dem smidigt. Men ok... Det funkar inte bra med de jag valt förstår jag nu. Jag kan inget allt om tangentbord och möss som ni ser.

Ganska stor del i att jag vill bygga är just att jag vill bygga. Göra något själv liksom. Och om man bygger så känns det kul om det blir lite mer än en medioker dator.

Men jag dumpar skruvarna. Trodde nog att det borde följa med chassit eller de andra delarna.

Moderkortet funderar jag på en LX, LX2 eller LE PLUS istället. Men jag har en annan tråd där jag frågar om komponentkvaliten är likvärdig på dessa 3 och det jag valt i min lista. Nån som vet?

SSD:n... Hmm... Ja, borde väl duga gott med basicmodellen i alla fall. Får nog bli den. Jag är tokallergisk mot sega uppstarter ska jag väl tillägga.

Grafikkortet: Jag kommer liksom inte spela såå mycket, så jag vill inte fläska i våldsamt med den. Mycket slantar som går åt där.

Är kylaren overkill tycker ni? Det kanske den är. Jag hade väl tänkt att överklocka uppemot 4,5GHz eller nåt i den stilen. Inte för att jag behöver. Inte alls. Men... Det känns skitkul att kunna säga att man klockat så mycket. Det tycker säkert flera av er med!

@Atlas Tasume: Jag kan säkert hitta billigare på olika ställen. Men då kanske det blir frakt från flera ställen med.

Men ok. Lite billigare mobo eventuellt. Billigare ssd. Billigare kylare. Fimpa skruvkit och kylpasta. Byta ut mus och tangentbord till vilka då?? Fler förslag tack! Grafikkort? Bör jag satsa mer på det?

Permalänk

Nu har jag gjort en del förändringar.

Vad tror ni om mus och tangentbord? Funkar de bra tror ni?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/3217607/2013-04-10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sathaniel:

Nu har jag gjort en del förändringar.

Vad tror ni om mus och tangentbord? Funkar de bra tror ni?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/3217607/2013-04-10

Det där tangentbordet är felfritt, använder det själv, det absolut bästa jag någonsin använt.
Musen vet jag inget om, men Logitech G400 är väl en av det mest klassiska gamingmössen så jag skulle inte dra mig för att testa en Logictech mus ur G serien. Den blir nog bra, annars kostar den ju ingen förmögenhet.

Kör i vind!

Permalänk
Skrivet av BlueFlux:

Det där tangentbordet är felfritt, använder det själv, det absolut bästa jag någonsin använt.
Musen vet jag inget om, men Logitech G400 är väl en av det mest klassiska gamingmössen så jag skulle inte dra mig för att testa en Logictech mus ur G serien. Den blir nog bra, annars kostar den ju ingen förmögenhet.

Kör i vind!

Kanon! Tack för hjälpen!

Permalänk
Skrivet av Sathaniel:

Nu har jag gjort en del förändringar.

Vad tror ni om mus och tangentbord? Funkar de bra tror ni?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/3217607/2013-04-10

Jag tycker motsatt till vad andra skrivit i tråden. Jag skulle lagt lite mer pengar på modekortet då du sagt att du vill överklocka och har köpt en kylare därefter. Satsa åtminstone på ett moderkort med stöd för SLI så sitter du lite säkrare i framtiden. Dessutom, vem använder 3 PCI platser 2013?
Jag skulle tagit något av följande:
https://www.inet.se/produkt/1902399/msi-z77a-s03-inet-edition...
https://www.inet.se/produkt/1902199/msi-z77a-gd55-atx

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sathaniel:

Kanon! Tack för hjälpen!

Tänkte bara poängtera att det där moderkortet inte stödjer SLI så ifall du nu funderar på att köpa ett till 660TI i framtiden så bör du ta ett annat. https://www.inet.se/produkt/1902224/asrock-z77-extreme4-atx är ett av de billigare z77 ATX korten som stödjer SLI (väldigt prisvärt och populärt moderkort). Annars funkar det asus kortet du valt bra och resterande kundvagnen ser bra ut förutom musen kanske, som sagt ovan så är g400 ett bättre val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Varför har du valt ett htpc-tangentbord och vad som mycket väl skulle kunna vara världens sämsta mus till en dator av den kalibern?
Och helt ärligt, kommer du använda CD-läsaren mer än en gång?

Vad menar du med det? Jag använder just nu 6,7GB med endast några småprogram och Chrome igång. Jag har visserligen väldigt många flikar uppe samtidigt men jag går lätt över 8GB.

eh , ja har cs:go , borderlands 2 , firefox , och annat smågott uppe , jag ligger inte över 8 >>

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sathaniel:

Nu har jag gjort en del förändringar.

Vad tror ni om mus och tangentbord? Funkar de bra tror ni?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/3217607/2013-04-10

Släng ut de extra fläktarna och byt moderkortet till ett LX2 (eller extreme4 om du ska köra flera grafikkort) så blir det finemang.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av Blargmode:

Varför har du valt ett htpc-tangentbord och vad som mycket väl skulle kunna vara världens sämsta mus till en dator av den kalibern?
Och helt ärligt, kommer du använda CD-läsaren mer än en gång?

Vad menar du med det? Jag använder just nu 6,7GB med endast några småprogram och Chrome igång. Jag har visserligen väldigt många flikar uppe samtidigt men jag går lätt över 8GB.

Det finns faktiskt folk som (tro det eller ej) har saker på CD skivor

Permalänk

Ser bra ut! Men ta INTE FD fläktarna, de flyttar ingen luft alls...

Visa signatur

GTX 670 FTW 4GB ll i5 3570k ll ASUS P8Z77-V LE PLUS ll OCZ 650w ll INTEL 180GB SSD ll 2X10000RPM 2TB (4TB) ll NZXT MESH ll 2x SAMSUNG 1920X1080 22' ll FRACTAL DESIGN DEFINE XL ll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenoz:

eh , ja har cs:go , borderlands 2 , firefox , och annat smågott uppe , jag ligger inte över 8 >>

Alla använder inte sin dator på exakt samma sätt
Har personligen bara 8GB och det händer titt som tätt att program krashar för att minnet tar slut, det som utan tvekan tar mest minne utöver spel är webläsaren oavsett om det är Firefox eller Chrome, i skrivande stund tar mitt Chrome upp 3.3GB ram.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av CoZalon:

Tangentbordet är till för att styra datorn utan mus när du sitter i soffan och använder den inkopplad i TV:n. Musen är absolut inget du vill spela med. Du måste ha tråd-mus om du inte är villig att betala 600 eller mer för musen.

Du har valt en väldigt dyr SSD, jag tycker inte det är värt att ha spel man kör offline på den. Loadtimesen kommer inte bli hemska ändå när du har så bra processor. Nu vet jag ioförsig inget om din ekonomiska situation men för det här priset hade jag gått på en 120/180 GB SSD och köpt finare kringutrustning. Du har valt en brutalt jävla dyr processorkylare också, hur mycket bättre är den egentligen än typ Cooler Master 212 Evo för 260 kronor?

Håll kvar på 16 GB RAM, som du säger kostar minnet ingenting. Skönt att ha. Skruvkit är lika bra att ta, senaste datorn jag byggde fick jag bara med 4 skruvar+distanser till moderkortet av något skäl :S

TL;DR Bättre mus och tangentbord, överväg att snåla in pengar på SSD och CPU-kylare.

Edit: Du kan inte slakta en gammal dator för att komma över DVD-läsare? Du kan nog spara in pengar på moderkort som någon tidigare sa. Fast se till att du har Crossfire/SLI-möjligheter. Din i5 och ditt nätaggregat kommer leverera 2 år längre än ditt grafikkort

Den är rätt mycket bättre än hyper 212 evo, kompisen rullar sin i straxt under 5ghz med phantekskylaren.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Skrivet av David_Doomsday:

Ser bra ut! Men ta INTE FD fläktarna, de flyttar ingen luft alls...

Jaså! Är det sant? Jag tror jag har läst trådar där folk rekommenderar dem. Men om de inte är nåt att ha så är det klart att de ska bort.