Är denna HP dator värd att köpa med 30% rabbat?

Permalänk

Är denna HP dator värd att köpa med 30% rabbat?

Tjenare Sweclockers, det är dags för mig att skaffa en nys spelburk. Jag hade planerat att bygga ihop en egen dator men sen så fick jag ett erbjudande från siba som innebär att jag kommer få 30% rabbat på denna datorn

http://www.siba.se/product/9915670/hp-h9-1105eo-phoenix?ref=s...

Processorn och grafikkortet verkar vara ganska bra men jag har hört att man inte ska köpa märkesdatorer då man lätt kan bygga ihop en mycket bättre dator billigare. Fast denna dator blir ju ganska billig med den 30% rabbaten jag kommer få så jag undrar ifall jag ska slå till?

Permalänk

Upptäckte att jag råka lägga tråden i fel avdelning. Skulle uppskattas om Mod flyttade tråden till Stationära datorer: Köpråd*

Permalänk
Medlem

K cpu?? Tillåter mobot också överklockining då?

Som svar på fråga: njaa jag skulle helt inte men om du behöver och inte kan bygga så köp..Ha i tanke att nya generation kommer detta året också..

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaMaxSoFTish:

nte ska köpa märkesdatorer då man lätt kan bygga ihop en mycket bättre dator billigare. Fast denna dator blir ju ganska billig med den 30% rabbaten jag kommer få så jag undrar ifall jag ska slå till?

Du kommer dock inte undan den möjligheten att uppgradera datorn i framtiden.
Det är även kul att bygga.

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem

Köp lösa delar istället och bygg ihop en dator själv! Kan bli svårt att uppgradera datorn, när du köper från oemtillverkare

Permalänk
Skrivet av HaMaxSoFTish:

Tjenare Sweclockers, det är dags för mig att skaffa en nys spelburk. Jag hade planerat att bygga ihop en egen dator men sen så fick jag ett erbjudande från siba som innebär att jag kommer få 30% rabbat på denna datorn

Processorn och grafikkortet verkar vara ganska bra men jag har hört att man inte ska köpa märkesdatorer då man lätt kan bygga ihop en mycket bättre dator billigare. Fast denna dator blir ju ganska billig med den 30% rabbaten jag kommer få så jag undrar ifall jag ska slå till?

Så du får 30% på 9k elr? För isånafall slå till!

Permalänk
Medlem

Tänk på att : Många brandade datorer kommer med en massa förinstallerat skit som ingen använder, det är kul att bygga eget (enligt mig), de går inte alltid att uppgradera.
Gör en varukorg på inet och låt dom bygga den tycker jag.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Skrivet av Skylar7s:

K cpu?? Tillåter mobot också överklockining då?

Som svar på fråga: njaa jag skulle helt inte men om du behöver och inte kan bygga så köp..Ha i tanke att nya generation kommer detta året också..

Skrivet av Saxn:

Tack för svaren :

Jag kan inte bygga datorer själv äns, kommer få hjälp av en kompis isåfall, sen kan inte något om överklocking och sånna saker. Jag vill ha en dator som klarar de flesta spelen, men högsta grafik är inget krav. De spelen som kräver mycket prestanda köper jag till Xboxen istället (vet att man inte får ut bästa grafik på spelkonsoller) Fast det hade vart kul och bygga ihop en dator, fast nu blir det ju så billigt om jag köper denna HP dator istället.
Har lite beslutsångest :/

Permalänk
Medlem

Bättre att bygga en egen dator för då kan du uppgradera i framtiden utan problem.

EDIT: Finns många guider som visar hur man bygger en dator.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaMaxSoFTish:

Nackdelen med OEM datorer är att:
1. Ofta dåliga nätdelar
2. Ofta Billiga moderkort
3. Kan finnas special lösningar på fästen/kontakter vilket kan göra det ett h****** att byta ut delar.
4. Dyrt.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag aldrig köpa en stationär märkesdator. Men om man som Skylar7s var inne på, inte kan bygga själv så kan det vara en idé. Men det är både roligt och lärorikt att bygga själv och har man gjort det ett par gånger går det snabbt, för snabbt.

Denna HP har ju både K-modell på processor och mATX-standard på moderkort, så den går ju iaf att uppgradera senare.
Dock står det ju inte vad det är för märken och modeller på sakerna och har man varit med ett tag så vet man att det är de billigaste prylarna som går att få tag på, som åker in i dessa burkar.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Ser ut som ett riktigt bra köp om du har 30% rabatt, det enda "felet" är väl att den inte har en SSD (vilket gör en _enorm_ skillnad för normal användning, dvs startar program, laddar filer från disk etc. Nästan ingen skillnad för spel).
(För fullpris skulle jag avgjort inte rekommendera den över att bygga eget)

Vore jag du skulle jag ignorera folket som pratar om överklockning och uppgraderinge av anledningarna
1. Du kommer inte behöva överklocka CPUn. Om du någonsin når gränsen där den verkligen är för långsam så kommer du ändå inte få ut tillräcklig prestandaökning.
2. Uppgraderingarna är RAM-minne och grafikkort. Och det är standardkomponenter så det är bara plocka ut och sätta i nya så är det klart. CPU/Moderkort är inget man uppgraderar nu för tiden då det är alldelles för små vinningar gentemot att köpa nya av den senaste generationen.

*edit*
INformation om modellen om någon är intresserad: http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/Document.jsp...

My 2 cents

Visa signatur

Pain, Agony, Suffering, Torment. When the Rune is invoked, even the earth shall resonate its anguish.
Torment of the mind. Torment of the body. Torment of the soul. All will be made clear when the circle is drawn.

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Personligen skulle jag aldrig köpa en stationär märkesdator. Men om man som Skylar7s var inne på, inte kan bygga själv så kan det vara en idé. Men det är både roligt och lärorikt att bygga själv och har man gjort det ett par gånger går det snabbt, för snabbt.

Denna HP har ju både K-modell på processor och mATX-standard på moderkort, så den går ju iaf att uppgradera senare.
Dock står det ju inte vad det är för märken och modeller på sakerna och har man varit med ett tag så vet man att det är de billigaste prylarna som går att få tag på, som åker in i dessa burkar.

Skrivet av Shadowsoul:

Ser ut som ett riktigt bra köp om du har 30% rabatt, det enda "felet" är väl att den inte har en SSD (vilket gör en _enorm_ skillnad för normal användning, dvs startar program, laddar filer från disk etc. Nästan ingen skillnad för spel).

Vore jag du skulle jag ignorera folket som pratar om överklockning och uppgraderinge av anledningarna
1. Du kommer inte behöva överklocka CPUn. Om du någonsin når gränsen där den verkligen är för långsam så kommer du ändå inte få ut tillräcklig prestandaökning.
2. Uppgraderingarna är RAM-minne och grafikkort. Och det är standardkomponenter så det är bara plocka ut och sätta i nya så är det klart. CPU/Moderkort är inget man uppgraderar nu för tiden då det är alldelles för små vinningar gentemot att köpa nya av den senaste generationen.

My 2 cents

Skrivet av mechersmith:

Nackdelen med OEM datorer är att:
1. Ofta dåliga nätdelar
2. Ofta Billiga moderkort
3. Kan finnas special lösningar på fästen/kontakter vilket kan göra det ett h****** att byta ut delar.
4. Dyrt.

Skrivet av Cooling23:

Bättre att bygga en egen dator för då kan du uppgradera i framtiden utan problem.

EDIT: Finns många guider som visar hur man bygger en dator.

Jag har själv haft en bärbar HP sen 2007. Den har funkat bra med de spelen jag gillat och media, internet och allt sånt har vart helt okej trots att komponenterna är kassa. Enda problemet har varit att efter typ 3 år började den stängas av pga. överhettning vid mycket spelande. Nu har jag chansen och köpa en stationär speldator med vad enligt anser ha väldigt bra komponenter som bör hålla minst 3 år? Eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaMaxSoFTish:

Jag har själv haft en bärbar HP sen 2007. Den har funkat bra med de spelen jag gillat och media, internet och allt sånt har vart helt okej trots att komponenterna är kassa. Enda problemet har varit att efter typ 3 år började den stängas av pga. överhettning vid mycket spelande. Nu har jag chansen och köpa en stationär speldator med vad enligt anser ha väldigt bra komponenter som bör hålla minst 3 år? Eller har jag fel?

Det enda som gör mig riktigt orolig är nätdelen,

Citat:

Power Supply
Internal 600 Watt (100V-240V)

Form Factor: internal ATX
Total wattage: 600W
Nominal input voltage range:
100-127V (50-60Hz)
200-240V (50-60Hz)
Dimensions: 150mm x 140mm x 86mm (5.9 x 5.5 x 3.4 inches)
* This power supply has an LED to indicate a possible failure condition when LED is off and power is connected.

Står inget om vilken modell eller tillverkare, tyder på att det är ett riktigt skitagg. Risken med dåliga nätdelar är att de kan skada resten av komponenterna i datorn sedan så håller de i regel inte så länge.

Moderkortet bör hålla så länge du inte försöker överklocka.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.

Permalänk
Skrivet av Saxn:

Skrivet av mechersmith:

Det enda som gör mig riktigt orolig är nätdelen,

Står inget om vilken modell eller tillverkare, tyder på att det är ett riktigt skitagg. Risken med dåliga nätdelar är att de kan skada resten av komponenterna i datorn sedan så håller de i regel inte så länge.

Moderkortet bör hålla så länge du inte försöker överklocka.

Du har rätt nätdelen verkar inte vara så bra :/ men tror du det är lätt att byta ut den senare på egen hand? Eller går det äns överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaMaxSoFTish:

Du har rätt nätdelen verkar inte vara så bra :/ men tror du det är lätt att byta ut den senare på egen hand? Eller går det äns överhuvudtaget?

Om det hade varit icke OEM dator så hade det gått till 100% men eftersom det är OEM så finns risken att de popnitat fast nätdelen eller satt något omöjligt fäste, bästa är att kolla på datorn och se hur det är.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mechersmith:

Om det hade varit icke OEM dator så hade det gått till 100% men eftersom det är OEM så finns risken att de popnitat fast nätdelen eller satt något omöjligt fäste, bästa är att kolla på datorn och se hur det är.

Ok får ta och kolla det, tack för hjälpen

Permalänk
Skrivet av Marreboy:

Tänk på att : Många brandade datorer kommer med en massa förinstallerat skit som ingen använder, det är kul att bygga eget (enligt mig), de går inte alltid att uppgradera.
Gör en varukorg på inet och låt dom bygga den tycker jag.

Det är inte precis svårt att installera om Windows. 30% på 9k för den där datorn är ett jävligt bra pris du inte kan matcha ens om du bygger själv.

Visa signatur

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b

Permalänk
Medlem

Den verkar ganska billig om den kommer med de komponenterna för lite drygt 6k, men nätagg, chassi och konstiga konstruktioner gör märkesdatorer till ett helvete. Det står inte hur många fläktar som kommer, kanske en ensam 92-mm fläkt i baken och sen ingen möjlighet till fler? Hände mig med en packard bell... Förövrigt brände nätagget ut allting i datorn, långsamt och plågsamt, värsta köpet vi nånsin gjort. Du vill inte ens veta hur allt var monterat...

Nätagget var bultat på sidan av moderkortet och sladdarna var typ fastlödade. Sen kom det ett radeon 4650 istället för 4850 som de påstod, allt ihoptryckt i ett chassi mindre än mina skor, snacka om att det blev varmt därinne utan överklockning.
Köp alltid riktiga chassin, så inte säljaren kan montera komponenterna på något konstigt sett.
Välj komponenter och låt Inet bygga datorn åt dig.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HaMaxSoFTish:

Upptäckte att jag råka lägga tråden i fel avdelning. Skulle uppskattas om Mod flyttade tråden till Stationära datorer: Köpråd*

*Tråd flyttad till rätt forumdel*

Visa signatur

Meow

Permalänk
Medlem

vad jag ser så är skruvhålen för moderkortet lite skumt (u-atx har väl inte sådär ?) men chipset z75 ska stödja överklockning enligt intels sida men om hp har bios för det vet jag inte heh.
HP har dessutom kört på antingen nätagg ifrån någon leverantör som antingen har oem tillverkaren Delta electronics eller FSP båda av dem är vettiga. ^^
men ifall du har pengar för och fixa ihop dator ifrån inet och liknande med nästan samma delar när det gäller prestanda så kommer det kännas lite vettigare med hemmabygge ^^

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

vad jag ser så är skruvhålen för moderkortet lite skumt (u-atx har väl inte sådär ?) men chipset z75 ska stödja överklockning enligt intels sida men om hp har bios för det vet jag inte heh.
HP har dessutom kört på antingen nätagg ifrån någon leverantör som antingen har oem tillverkaren Delta electronics eller FSP båda av dem är vettiga. ^^
men ifall du har pengar för och fixa ihop dator ifrån inet och liknande med nästan samma delar när det gäller prestanda så kommer det kännas lite vettigare med hemmabygge ^^

Skulle någon kunna bygga ihop en dator i inets varukorg med ungefär samma prestanda som HP:n åt mig så jag kan se priset?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaMaxSoFTish:

Skulle någon kunna bygga ihop en dator i inets varukorg med ungefär samma prestanda som HP:n åt mig så jag kan se priset?

Denna kostar absolut mer, inget snack om saken, 6k för den datorn är jävligt billigt MEN jag kan nästan garantera att nätagget och chassit och datorns uppbyggnad är otroligt mycket bättre här: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3247065/2013-04-18
Chassit är en riktig bang-for-the-buck, har det själv (fast windowed ) och det är riktigt bra.Grafikkortet är säkert också bättre än HP:s, det är säkert en referensmodell, detta har en bra kylare. Själv hade jag köpt det i min kundvagn, för jag litar verkligen inte på hp:s datorer, men som sagt, är 6 k VÄLDIGT billigt. Du får avgöra själv.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Skrivet av olle_gamer98:

Denna kostar absolut mer, inget snack om saken, 6k för den datorn är jävligt billigt MEN jag kan nästan garantera att nätagget och chassit och datorns uppbyggnad är otroligt mycket bättre här: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3247065/2013-04-18
Chassit är en riktig bang-for-the-buck, har det själv (fast windowed ) och det är riktigt bra.Grafikkortet är säkert också bättre än HP:s, det är säkert en referensmodell, detta har en bra kylare. Själv hade jag köpt det i min kundvagn, för jag litar verkligen inte på hp:s datorer, men som sagt, är 6 k VÄLDIGT billigt. Du får avgöra själv.

Tack för bidraget

Den datorn på Siba blir ju ett riktigt bra kap med 30% rabbat, men man vet ju inte vart alla delarna kommer ifrån och att uppgradera den med nya komponenter i framitden kommer bli svårt, därför har jag bestämt mig för att för att följa de flestas råd och istället bygga en egen spelburk i sommar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaMaxSoFTish:

Tack för bidraget

Den datorn på Siba blir ju ett riktigt bra kap med 30% rabbat, men man vet ju inte vart alla delarna kommer ifrån och att uppgradera den med nya komponenter i framitden kommer bli svårt, därför har jag bestämt mig för att för att följa de flestas råd och istället bygga en egen spelburk i sommar

Bra tänkt! Ska du göra det i sommar kan du lika gärna vänta på Haswell processorerna, så får du ny sockel och allt, och slipper kanske byta moderkort vid uppgraderingen efter det.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Skrivet av olle_gamer98:

Bra tänkt! Ska du göra det i sommar kan du lika gärna vänta på Haswell processorerna, så får du ny sockel och allt, och slipper kanske byta moderkort vid uppgraderingen efter det.

Aha okej Jag är inte så insatt i vad för nya saker som kommer, men får ta o läsa på tills dess och försöka få ihop en så bra dator som möjligt för min budget