Permalänk
Medlem

Zero Motion Blur LCD

Följt det här ett tag nu och det verkar som att fler lirare bekräftar att det fungerar.
Nu kanske man kan byta ut CRT'n mot Asus nya 24" om den har bra input-lag.

Artikeln
http://www.techngaming.com/home/guide/tips/eliminate-motion-b...

Några trådar som behandlar ämnet
http://www.esreality.com/post/2344664/benq-xl2411t/ lite (quakebilder också)

http://75.126.99.220/showthread.php?t=1734114

stavfel
Visa signatur

nej, det är ingen ödesmättad profetia

Permalänk

Har skärmarna för det men har inte testat än då jag inte har någon stationär dator, tänkte köpa en i veckan och då ska jag testa. Skärmarna jag har är "Asus VG278HE".

Verkar jävligt intressant så konstigt att det inte snackas mer om det här? Måste finnas någon annan tråd som jag missat. Men återkommer med resultat inom 2 veckor.

Visa signatur

"there is no spoone" - tbe matricks

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jahaja, då får man väl ta och plocka fram 120hz skärmen igen bara för att testa det här. Det låter ju verkligen intressant, tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Det verkar som det fungerar så att LED-belysningen i skärmen slår av och på sig i sync med skärmuppdateringarna. Så med en skärmuppdateringsfrekvens på 120Hz så slår LED-belysningen på sig 120 gånger per sekund och lyser i 1-2ms frågan är om man kan uppleva nåt flimmer utav detta och hur skärmens brightness upplevs. Hela idén i detta går väl ut på att man släcker ner bakbelysningen när pixlarna ska byta färg så att ögat inte uppfattar det, inte att pixlarna byter färg snabbare. Det verkar som att detta inte bara är aktivt i spel utan även ute på desktopen i Windows. Normalt för LCD-skärmar med PWM är väl en högre frekvens för av och på av bakbelysningen och ju högre frekvens desto svårare att upptäcka flimmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunmoses:

Det verkar som det fungerar så att LED-belysningen i skärmen slår av och på sig i sync med skärmuppdateringarna. Så med en skärmuppdateringsfrekvens på 120Hz så slår LED-belysningen på sig 120 gånger per sekund och lyser i 1-2ms frågan är om man kan uppleva nåt flimmer utav detta och hur skärmens brightness upplevs. Hela idén i detta går väl ut på att man släcker ner bakbelysningen när pixlarna ska byta färg så att ögat inte uppfattar det, inte att pixlarna byter färg snabbare. Det verkar som att detta inte bara är aktivt i spel utan även ute på desktopen i Windows. Normalt för LCD-skärmar med PWM är väl en högre frekvens för av och på av bakbelysningen och ju högre frekvens desto svårare att upptäcka flimmer.

Vid 60 Hz märker man flimmret, lite som när man körde CRT's i 60 Hz. Jag minns att jag var känslig för det vid 60 Hz men att jag inte märkte något flimmer i 85 Hz. Så 120 Hz är nog rätt lugnt.

Permalänk

Bra att tråden börjar få lite fart, detta är en ganska stor nyhet enligt mig, någon som håller med? Ser detta som det första steget, om ett par år har vi nog skärmar med noll motion blur, borde vara en ganska bra försäljnings punkt, 3D och en massa annat tjafs har folk aldrig brytt sig om men den här punkten är en stor grej för gamers, bara att de inte själva vet om det än men när de har sett detta så kommer de aldrig kunna gå tillbaka till som de har det nu.

Vore intressant med en längre tråd om detta här, det är en ganska stor grej på många andra sidor men här finns knappt en sida.

Visa signatur

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av mer_tjack:

Bra att tråden börjar få lite fart, detta är en ganska stor nyhet enligt mig, någon som håller med? Ser detta som det första steget, om ett par år har vi nog skärmar med noll motion blur, borde vara en ganska bra försäljnings punkt, 3D och en massa annat tjafs har folk aldrig brytt sig om men den här punkten är en stor grej för gamers, bara att de inte själva vet om det än men när de har sett detta så kommer de aldrig kunna gå tillbaka till som de har det nu.

Vore intressant med en längre tråd om detta här, det är en ganska stor grej på många andra sidor men här finns knappt en sida.

Det är den feta tesxten som är problemet, vi som hade CRT skärmar börjar bli för gamla och därmed är vi en minoritet. Alla unga gamers är vana med halvkassa LCD skärmar från tiden före 120hz skärmar, och även om det finns 120hz skärmar så är det många som inte testat det och därför inte vet hur bra det är när man ska spela spel. Tyvärr..

Permalänk
Skrivet av huttala:

Det är den feta tesxten som är problemet, vi som hade CRT skärmar börjar bli för gamla och därmed är vi en minoritet. Alla unga gamers är vana med halvkassa LCD skärmar från tiden före 120hz skärmar, och även om det finns 120hz skärmar så är det många som inte testat det och därför inte vet hur bra det är när man ska spela spel. Tyvärr..

Jag hade en Eizo CRT skärm som var sjukt jävla bra, men man har vant sig vid värdelösa skärmar efter 6-7 år utan CRT, sen är CRT för små för mig numera, jag minns dock när man tyckte att en 19" CRT såg enorm ut när man kom från en 15-17 skärm runt år 2000, nu kan jag inte ha en skärm som är mindre än 24", har den nya Asus 144 Hz 27" skärmen och jag tycker den är lagom. Jag ska testa den här zero motion blur grejen så fort jag får min nya dator. Verkar som jag blir först med att testa detta så jag ska rapportera och hjälpa till så mycket som jag kan efteråt. Men alla som har en lightboost skärm kan testa detta.

Läs mer:

http://marky.com/backlight/lightboost-zero-motion-blur/

http://www.techngaming.com/home/guide/tips/updated-eliminate-...

Det hela är ganska enkelt bara man har rätt skärm vilket dock inte särskilt många har, men detta är en rätt bra anledning till att skaffa en skärm av denna typ folk säger att skillnaden är helt sinnessjuk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har en helt annan åsikt eftersom jag inte ens kunde se någon motion blur på en vanlig billig standardskärm för 10 år sen så förstår jag inte riktigt va det handlar om däremot var det ju enormt mycket motion blur på skärmarna i laptops för cirka 20 år sen i snabba spel som Doom. Ändå ser man hur responstiden verka va den viktigaste faktorn för många här på forumet när dom ska köpa skärm. Den här lösningen släcker bakgrundsbelysningen när pixlarna ska byta färg vilket knappast kan ses som en revolutionerande lösning på "problemet" till skillnad från om man hade kommit på en ny panelteknik som får pixlarna att byta färg utan någon fördröjning.

Om man räknar lite på det här så kommer man fram till att eftersom bakbelysningen är på 2ms som det står i sidan som länkades till och den slår på belysningen 120 gånger per sekund så betyder det att den är avstängd i 6,3ms mellan varje gång den lyser. Uppenbarligen så är den här tiden för kort för att ögat ska kunna uppfatta att skärmens belysningen slår av och på. Om det tar i snitt 6ms för en pixel att byta färg 60 gånger per sekund (60Hz) skulle det ge 10,6ms mellan uppdateringarna där alla pixlarna är helt stilla vilket gör att jag tycker det borde vara mycket svårt för ögat att upptäcka någon motion blur i praktiken.

Permalänk

Fungerar alldeles utmärkt! Och då är jag van med 120hz skärmar sen flera år.
Kan tänka mig att kommer man från en gammal 60hz skärm till det här så blir det nog en stor WOW faktor.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Inaktiv

Fick nyss igång min vg278he och blev en oerhörd skillnad från 60 hz på projektorn som jag brukade spela med. Nu ser man ju faktiskt fienden och dessutom hur dom rör sig i realtid, ganska trevligt faktiskt

Jag kör på olåst hz i nvidia panel och i spelet BF3 kommer jag upp i runt 120 hz när det inte händer något eller i gångar osv medan 80 fps när det är mycket omgivning.

Min fråga är ska man ändra något speciellt i inställningarna när man kör så här?
Spelar ju med inställningen 120 hz i bf3 spelet också, men vet inte om man ska välja låst 120hz i nvidia panelen eller ändra något annat?

Lightboost är riktigt häftigt när man får det funka måste jag säga, helt klart när man tittar sig omkring nästan och otroligt mkt lättare se fienden.
Var lite bökigt få det funka tog en kväll, men funkar felfritt nu då med lightboost i 2d mode ingame.
Men tar gärna svar angående när det går runt 80 fps då, vet inte hur det påverkar själva lightboost funktionen

Permalänk
Skrivet av anon99565:

Fick nyss igång min vg278he och blev en oerhörd skillnad från 60 hz på projektorn som jag brukade spela med. Nu ser man ju faktiskt fienden och dessutom hur dom rör sig i realtid, ganska trevligt faktiskt

Jag kör på olåst hz i nvidia panel och i spelet BF3 kommer jag upp i runt 120 hz när det inte händer något eller i gångar osv medan 80 fps när det är mycket omgivning.

Min fråga är ska man ändra något speciellt i inställningarna när man kör så här?
Spelar ju med inställningen 120 hz i bf3 spelet också, men vet inte om man ska välja låst 120hz i nvidia panelen eller ändra något annat?

Lightboost är riktigt häftigt när man får det funka måste jag säga, helt klart när man tittar sig omkring nästan och otroligt mkt lättare se fienden.
Var lite bökigt få det funka tog en kväll, men funkar felfritt nu då med lightboost i 2d mode ingame.
Men tar gärna svar angående när det går runt 80 fps då, vet inte hur det påverkar själva lightboost funktionen

Helt sjukt, har samma skärm men för mig fungerar det inte. Hållit på många dagar, gett upp och börjat om igen flera gånger men det vägrar fungera. Skärmen blir mörkare, det är allt. Ingen skillnad över huvud taget in game mot var det är utan att aktivera 3D läget osv. Verkar fungera för alla andra dock, som har samma skärm, gått så långt att jag försöker leta upp de som kom på detta och erbjuda dom pengar för att hjälpa mig, hade lätt spottat en 500:ing bara skiten fungerade, köpte ju en dator + skärm för 18000 kr sammanlagt för att köra detta men in game ser det ut precis som på datorn jag hade innan så bortkastade pengar, om jag inte får igång skiten. Testat flera metoder, men för mig kommer aldrig stegen "Go to Control Panel -> Display -> Adjust Resolution - Verify “Enable Stereoscopic 3D settings for all displays” is enabled" upp.

Som sagt skärmen blir mörkare, det är allt för min del, någon som kan hjälpa mig?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mer_tjack:

Helt sjukt, har samma skärm men för mig fungerar det inte. Hållit på många dagar, gett upp och börjat om igen flera gånger men det vägrar fungera. Skärmen blir mörkare, det är allt. Ingen skillnad över huvud taget in game mot var det är utan att aktivera 3D läget osv. Verkar fungera för alla andra dock, som har samma skärm, gått så långt att jag försöker leta upp de som kom på detta och erbjuda dom pengar för att hjälpa mig, hade lätt spottat en 500:ing bara skiten fungerade, köpte ju en dator + skärm för 18000 kr sammanlagt för att köra detta men in game ser det ut precis som på datorn jag hade innan så bortkastade pengar, om jag inte får igång skiten. Testat flera metoder, men för mig kommer aldrig stegen "Go to Control Panel -> Display -> Adjust Resolution - Verify “Enable Stereoscopic 3D settings for all displays” is enabled" upp.

Som sagt skärmen blir mörkare, det är allt för min del, någon som kan hjälpa mig?

Har du testat den nya metoden?

Gå in på blurbusters och kolla den nya metoden. Det ska tydligen gå köra ett program med speciell upplösning som gör att lightboost aktiveras direkt. Detta utan några hacks eller reg filer alls.

Inte testat själv men tror jag ska, för det är lite buggigt med min mus i spel.

Annars med gamla metoden kan man behöva gå in och testa 3d innan man kör igång spelet i control panelen. Även Ctrl T eller vad det är hålla inne i flera sek så det inte laggar när spelet drar igång. Min dator höll på krasha innan jag gjorde detta nämligen..

Men som sagt testa den nya metoden.