Permalänk
Medlem
Skrivet av Mejan:

Jag personligen anser att du inte ska ha en IDE(t,ex ovan nämnda codeblocks) i början utan kör notepad tills du lärt dig lite mer. Detta säger jag då du lär dig bättre att inte göra små misstag. sedan när du kommit i gång med programmeringen bättre så ska du helt klart ha en IDE.

Skrivet av deadich:

Det tycker jag inte. Möjligtvis att det kan vara krånligt med grafikprogrammering i det men det förutsätter jag att det ligger en bra bit framåt i tiden. Samma sak med arv och skit. Man behöver inte använda de mest avancerade grejerna direkt, bara för att man kan.

Jag tycker att han ska börja med ett enklare språk och använda sig av en IDE så att han snabbt lär sig programmerar tänket och inte behöver koncentrera sig på stavfel

Permalänk
Inaktiv

De mest lättillgängliga språket är nog JavaScript och för att programmera i det behöver du inte mer än en textredigerare. Sublime Text 2 till Windows är bra, men inte gratis. Notepad++ fungerar också fint. Till Linux finns en uppsjö editors och nästan alla är gratis så där är val av textredigerare ett lyxproblem.

Är JavaScript lätt att lära sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon218624:

De mest lättillgängliga språket är nog JavaScript och för att programmera i det behöver du inte mer än en textredigerare. Sublime Text 2 till Windows är bra, men inte gratis. Notepad++ fungerar också fint. Till Linux finns en uppsjö editors och nästan alla är gratis så där är val av textredigerare ett lyxproblem.

Är JavaScript lätt att lära sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Behöver man inte sätta upp en sever och kunna html/css innan man börjar med javascript ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av eldfan:

Behöver man inte sätta upp en sever och kunna html/css innan man börjar med javascript ?

Kunskap i HTML och CSS kan vara bra, en server behövs dock inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldfan:

Om du kör Google Chrome räcker det att du trycker på F12 nu, så är du igång med javascript

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Va? Att köra i notepad skulle ju snarare leda till att han gör fler misstag eftersom att han inte kommer kunna märka om han gör slarvfel och missar.

Om jag omformulera mig lite själv klart kommer han göra mer misstag, men det är det som är mening för att han ska lära sig bättre. jag fick lära mig så och jag tackar min lärare varje dag för han tvinga mig sitta i med vi i linux terminalen. för jag gör mycket mindre misstag nu än mina kollegor.

Visa signatur

Смерть -это решение всех проблем. Нет человека - нет проблемы
Comp1: Ubuntu 16.04 Comp2: Arch Linux
Comp3: Ubuntu Server 16.04 Comp4: Centos 6.5
Comp5: Linux mint 16 Comp6: Raspberry pi (olika OS hela tiden)
Phone: Motorola Google Nexus 6

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon218624:

Vad är Codeblocks?

Du listade ut hur du skulle få in en bok om programmering på mobilen, googlade du möjligtvis?

Permalänk
Medlem

Jag hade börjat med att leka i Greenfoot som är gratis samt att där finns massa hjälpmaterial på nätet. Greenfoot är ett interaktivt program för att göra lite lättare program(spel) i Java. Själv tycker jag detta är en utmärkt sätt att lära sig lite basic java och hur klasser, metoder etc fungerar.

När man lärt sig grunden kan man gå över till en kraftfull IDE så som Netbeans eller Eclipse och är man intresserad av app utveckling till Android är det bara att installera Android SDK till Eclipse. När man väl har lärt sig grunderna i Java så har du helt plötsligt väldigt bra koll på C# som man använder för att utveckla program i .Net frameworken (Windows och asp.net).

Är man lite mer sugen på programmera kretsar etc är Arduino en mycket rolig leksak där utvecklings möjligheterna är oändliga. Jag har tex kombinerat Java(Android), asp.net och Arduino för att skapa lite hem automation som styrs med telefonen :).

Det är iallafall så jag har lärt mig programmera

Men mitt största tips är att ladda ner Greenfoot , köpa http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0132454289 och köra igenom den boken. Och jag kan lova att du kommer ha galet kul. Och tycker du boken är dyr så googla den så hittar du säkert den billigare ;).

Visa signatur

[ i7-13700KF || CM MasterLiquid ml360r || Kingston fury 64GB DDR5 6000Mhz || MSI MAG Z970 Tomahawk || KFA2 RTX 3080TI || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk
Medlem

Lika bra att du vänjer dig vid linux så tidigt som möjligt. Ubuntu för starters.

Text editor for windows: sublime text 2 > notepad++

Permalänk
Medlem

Bra ställe att börja på: http://www.codecademy.com/

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Du kan börja programmera i visual basic, det började jag med. Mycket enkelt, drag n drop + ett litet kodstycke som du enkelt kan googla/söka på youtube.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Spana in codecademy, det är roligt och smart om man ska lära sig basic programmering

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zwullo:

Spana in codecademy, det är roligt och smart om man ska lära sig basic programmering

måste bara säga det.. FIRST! xD (inlägg #40)

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk

C# är ett perfekt nybörjarspråk, samtidigt så använder du visual studio express som är både gratis samt en bra grund inför seriös utveckling i allt från spel, databas samt webbutveckling.

Låt det ta tid, du kommer inte att kunna göra häftiga spel innan du lärt dig att bemästra grunderna.

Kan rekommendera denna sida.
http://www.csharpskolan.se/

Permalänk

Jag är också ganska nybörjare när det gäller programmering. (för 1,5 år sen hade jag knappt ens sett datorkod innan)
Jag är kanske lite överpedagogisk med mitt svar, men tänkte att det kanske är bättre än motsatsen.

Jag skulle rekommendera att börja med Scratch som är ett grafiskt programmeringsspråk för att göra enkla små spel. Det är ganska grundläggande men ger en bra insikt i hur programmering fungerar och för mig var det en bra grund att stå på (även om man känner sig lite småbarnslig när man sitter där ).

Jag satte mig även in i att skriva batch (bat)-skript och bash-skript (typ samma som batch fast för linux) som jag tycker visar logiken med if, ifelse, else-satser, while och for-loopar och variabler och hur flödet i koden bör vara.

Därefter satte jag igång med Java och PHP, men de flesta objektorienterade språk jag har stött på ser ungefär likadana ut.

Många i den här tråden snackar om kompilatorer, men jag tror inte jag sett någon förklara vad det är.
Kortfattat skulle man kunna säga att det översätter koden du skriver (källkoden) till maskinkod som datorn kan förstå direkt vilket ger bättre prestanda.
Vissa programmeringsspråk använder istället en Interpretator som läser källkoden först när den ska köras.

Hoppas detta kan ha varit till hjälp, å inte bara var ytterligare en kok till soppan.

Permalänk
Medlem

Kan passa på att tipsa om Kojo som är en interaktiv lek-och-lär-miljö gjord i Scala: http://www.kogics.net/kojo

Riktigt kul faktiskt, går även att köra "online" med java web launch.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera c++, det ger dig en mycket bra förståelse om hur program funkar. Det tog mej mindre än 1 dag effektivt skrivande att lära mig grunderna, 2 dagar så skrev jag ett Yatzy spel. Om du lägger 8h per dag så tar det dig kanske 2 veckor att kunna göra riktiga project som du lär dig mycket av.

Kan tipsa om Microsoft Visual C++ 2010 Express som IDE, den är gratis och JAG tycker att den är väldigt behaglig jämfört med andra som jag har testat.

Netbeans C++ IDE Skall tydligen likna Visual och har hört från andra att den är behaglig att skriva i.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Jag skulle utan tvekan ha kört med Microsoft Visual Studio som IDE - Den är överlägsen i min mening (i alla fall för C#) samt gratis om man kör Express varianten.

Det är rätt tungt att börja med C eller C++ tror jag. En enklare väg vore nog att gå html/CSS/javascript vägen, då uppnår man resultat fortare och det är roligare. Sen när man börjat få lite hum där, kan man ju byta mot java eller C# för att skapa lite backend, och sen ramla in på "tunga" språk som C eller C++.

Det viktigaste är att du inte bara sitter och tragglar exempel - Gör en egen, mycket enkel applikation som du kan använda - t.ex. hämta de senaste nyheterna från en tidning, så är det mycket roliga att koda - Sen när man har lyckast få sin applikation att hämta artiklarna, ja då kan man börja göra den snyggare, användarvänligare, mer funktioner, etc.

Alltid roligast att ha någonting att bygga på. Att bara läsa en bok och göra exempel bli lätt tråkigt, i min mening.

Permalänk

Java och använd eclipse. Operativsystem spelar itne så stor roll, mer än att det ofta finns bättre nybörjarguider för oliak typer av verktyg i windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

Jag skulle rekommendera c++, det ger dig en mycket bra förståelse om hur program funkar. Det tog mej mindre än 1 dag effektivt skrivande att lära mig grunderna, 2 dagar så skrev jag ett Yatzy spel. Om du lägger 8h per dag så tar det dig kanske 2 veckor att kunna göra riktiga project som du lär dig mycket av.

Kan tipsa om Microsoft Visual C++ 2010 Express som IDE, den är gratis och JAG tycker att den är väldigt behaglig jämfört med andra som jag har testat.

Netbeans C++ IDE Skall tydligen likna Visual och har hört från andra att den är behaglig att skriva i.

Håller med ovanstående talare. Lär dig programmering på låg nivå först innan du går upp på mer abstrakta högnivåspråk.
Lär du dig C++ först så kommer du förstå programmering i grunden. Det är inte så himla komplicerat även om det kan vara lite tungt i början.
Givetvis kan du inte förvänta dig några flashiga program de första veckorna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

måste bara säga det.. FIRST! xD (inlägg #40)

Ja swehunter2000, mycket fyndigt och roligt inlägg.

Som säkert många andra har skrivit så är Microsoft Visual Studio C++ 2010 Express en mycket bra complier. Sen rekommenderar jag att du köper en bok för att lära dig istället för att använda internet. Personligen lär jag mig mycket bättre så.

Visa signatur

C>++

Permalänk
Skrivet av anon218624:

Måste man ha Linux för att använda Codeblocks?

Du får nog byta strategi ifall du vill lära dig programmera. Förvänta dig inte att bli bra på att programmera om du ska fråga om varje liten detalj på ett forum och inte ta reda på något själv.

Dina första tre frågor var besvarade i titeln på sidan "The open source, cross platform, free C++ IDE."

Not sure if trolling or just really lazy.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk
Inaktiv

Kan man programmera appar med java script och vilket program använder man isåfall?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon218624:

Kan man programmera appar med java script och vilket program använder man isåfall?

I Windows 8 kan man skriva Metro-appar i javascript, annars är det väl bara webbappar som gäller. Jag tror Unity stödjer javascript också om man vill göra spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon218624:

Nej, men med Java kan du göra det till Android.

Vilket program som helst, Javascript kompileras ej.
Om du ska köra Java så måste man kompilera, precis som C++.

Java och Javascript ät 2 helt olika språk, Javascript används primärt för webbsidor, Java används för program, spel och applikationer.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Det är rätt tungt att börja med C eller C++ tror jag.

C och C++ är inte tungt att börja med utan det är nog väldigt bra språk att börja med särskilt C eftersom det inte har klasser. Med C så kan du lära dig grunderna väldigt snabbt eftersom grunderna till språket är väldigt simpla, du lär dig också hur saker fungerar närmare hårdvaran. Det blir dock svårare att göra komplexa och grafiska program med C och C++.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon218624:

Skrivet av FlorrpaN:

Nej, men med Java kan du göra det till Android.

Vilket program som helst, Javascript kompileras ej.
Om du ska köra Java så måste man kompilera, precis som C++.

Java och Javascript ät 2 helt olika språk, Javascript används primärt för webbsidor, Java används för program, spel och applikationer.

Jo det går alldeles utmärkt att programmera appar med javascript.

Dels kan du skriva "metro"-appar för windows 8. Även så kallat webbappar går bra att skriva och kan köras i olika wrappers för att kännas mer native och fungera mer som vanliga program. Se tex http://phonegap.com/ som ofta används för att göra "mobilappar" med html, css och javascript.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Farmek:

C och C++ är inte tungt att börja med utan det är nog väldigt bra språk att börja med särskilt C eftersom det inte har klasser. Med C så kan du lära dig grunderna väldigt snabbt eftersom grunderna till språket är väldigt simpla, du lär dig också hur saker fungerar närmare hårdvaran. Det blir dock svårare att göra komplexa och grafiska program med C och C++.

C++ kan bli rätt "tungt" när man börjar köra med template programmering men grunderna är inte så tungt. Håller med att C är nog ett rätt bra språk att börja med så man får en stabil grund samt ett väldigt bra språk att kunna då man kan göra nästan vad som helst med det. Annars kan jag rekommendera att börja med Ada, C++ eller Java vilket är bra språk att börja med om man vill lära sig mer om objektorientering. När man väl har lärt sig grunden i C eller C++ så är grafiska program inte så svårt, där skulle jag mer säga att matematiken bakom är svårare än själva kodningen.

Sen vill jag slå ett slag för att använda Emacs eller Vim om man programmera i *nix miljö. Här är ett exempel vad man kan göra i emacs efter man har lagt till lite "plugins" http://emacsrocks.com/e13.html.

Visa signatur

Dagens ordspråk:
Den som väntar på något gått väntar alltid för länge.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Farmek:

Så ada är bättre om man vill göra spel med bra grafik i?

Permalänk
Inaktiv

Jag har laddat ner Phonegap. Hur installerar man det???