(C#)Tips på bra guider om OOP
Hejsan, nu har det gått ett halvår sen jag skapade min senaste tråd om programmering och skulle behöva lite riktilinjer. Jag började programmera för första gången i sommras och nu snart ett år senare har jag börjat behärska språket mer och utvecklas snabbare.
Just nu håller jag på att göra ett 2D hack n slash RPG med 3 polare i XNA och det går framåt. (Video kommer om 2 veckor tänkte jag, då ska det vara klart).
Vi har gjort en egen spelmotor med tiles, allt har animationer, collision, AI etc. Dock känner jag att koden är rätt oplanerad och slarvigt gjord, kanske är det för att vi lärt oss sjukt mycket under projektets gång och bara byggt på hela tiden.
Men men, jag letar efter bra guider på hyfsat avancerad OOP i c#. En bra grund iallafall så att man har något att stå på. Jag planerar att göra ett top down rpg som sommarprojekt med brist på att göra annat, dock känner jag att mina kunskaper brister när det gäller "efficient" kod.
Tänk er scenariot:
Jag kan programmera det, men jag vill göra det smartare och effektivare.
Jag skulle vara sjukt tacksam om ni delade med er av guider etc som kan hjälpa mig bli en bättre programmerare.
Något i stil med detta, där polymorphism etc tas upp: http://www.csharp-station.com/
ps Jag vet att det finns MSDN etc som förklarar exakt allt, jag har dock svårt för att lära mig av dessa sidor och deras exempel.
Går första året på gymnasiet om någon undrar.