Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicwe:

Lånar denna tråd lite. Jag håller på att bygga ihop en dator. Grafikkortet som jag hade tänkt köpa (Gigabyte Radeon HD7950 3072MB Windforce) har en rekommenderad effekt på 500W. Jag har ett nätagg hemma på 500W. Räcker det, eller är det nödvändigt att skaffa ett kraftigare nätagg?

Du bör skaffa ett kraftfullare nätaggregat då du förutom dessa rekommendationerna på 500W även har andra komponenter som kräver ström. 650W är en rekommendation!

Visa signatur

[CENTER]ROGERCPU Intel Core i5 3570k | GPU Gigabyte Windforce GTX670 2GB OC | MOBO MSI Z77A-GD55 | PSU Fractal Design Integra R2 750W 80+ Bronze | HDD Seagate Barracuda 1TB| SSD Samsung 840 Basic 120GB| RAM Corsair Vengeance 16GB CL9| CASE BitFenix Shinobi Window | OS Windows 8[/CENTER]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zourn:

Okej, men ska jag skaffa 384 eller 192? och en annan sak, du föreslog i7 2600k. Vilken är den bästa processorn inom min budget jag borde skaffa? i7 3770k? i5 3570k eller i7 2600k? Vad är skillnaden på dom? Jag fattar inte numreringen i intel serierna.

i7 2600k är gammal 32nm processor som de säljer av billigt; i5 3570k är ny 22nm standard processor i din budget. 2600k skulle jag bara ha köpt ifall jag höll på med 8 trådade applikationer. i7 3770k är utanför din budget om du inte har lust att skära ner mycket på grafikkort.

Skrivet av Zourn:

Okej, men finns det något annat som INET fast billigare/samma?

Då är det CDON som gäller!

Ultimat dator under budget

Ultimat dator lite över budget om du så gärna vill ha en GTX680:

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Det lutar mot GTX 680 faktist, är det någon som kan verifiera att den setupen för 8,300 är bra? Förresten, nu finns det några setups här i tråden så skulle någon bara kunne kolla igenom och titta vilken som är bäst och prisvärd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zourn:

Det lutar mot GTX 680 faktist, är det någon som kan verifiera att den setupen för 8,300 är bra? Förresten, nu finns det några setups här i tråden så skulle någon bara kunne kolla igenom och titta vilken som är bäst och prisvärd?

Setupen jag bidrog med för 8300? Dens enda svaga länk är att det är ett budgetmoderkort, kan absolut göra det du vill men ska du köra SLI bör du lägga till runt 200:- för 2 PCI-e3.0 x16.

SLI anses inte vara värt det ändå, men det kan vara lite trevligt att ha ett premiumkort om du har pengarna.

vill du ha alla länkar till komponenterna?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zourn:

Okej, men ska jag skaffa 384 eller 192? och en annan sak, du föreslog i7 2600k. Vilken är den bästa processorn inom min budget jag borde skaffa? i7 3770k? i5 3570k eller i7 2600k? Vad är skillnaden på dom? Jag fattar inte numreringen i intel serierna.

Sandybridge & Ivy
i7: Intels 4kärniga processor med 4st logiska kärnor(Hyperthreading)
i5: Intels 4kärniga processor utan 4st logiska kärnor

2400,2500,2500k,2600k,2700k osv går under namnet Sandybridge, 2 generationen intelprocessorer
3450,3570k,3770k, 3820, osv är Ivybridge, 3 generationens Intel processorer.
Modeler med K på slutet har upplåst multipel, som gör det enklare att överklocka, och kunna nå högre överklockning.

Sandybridge processorerna klockar som mandeln i gröten, alltså awesomenoess. Ivy klockar inte lika högt pga hetan som den avger för ett smärre konstruktionsfel har jag för mig(chipets kontakt emot kylaren), så kräver bättre kylare efter det.

Dock är Ivy piggare än Sandy vid samma klockfrekvens. ca 10%
Hyperthreading ger en bra kick vid tung belastning i tunga arbetsprogram med större filer, som cad,photoshop osv. Ger dock olika fördelar i spel, vissa knappmärkbart, vissa märkbart, vissa sämre, går dock att stänga av funktionen i bios. Men jobber man med tunga program, är det ett självklarval med en i7 processor.

tycker 2600k för 1.5k är mer processor för pengarna emot 3570k

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kommer nog inte köra SLI, fungerar budget moderkortet bra ändå? För jag kollade up med 1 GTX 680, skulle man kunna köra 90-110 FPS på high settings i battlefield 3 vilket vore en dröm. Så din build vore det självklara med i5 och Gtx 680? Kommer skaffa datorn denna månad. Jag vill vara riktigt säker på delarna och jag håller på att lära mig.

Edit: jag kanske kör SLI i framtiden så ta in det bättre moderskortet i räkningen, jag har nämnligen ett hölje hemma, Cooler master HAF X RC 942 KNN1 hölje.

Permalänk
Skrivet av Zourn:

Jo, min ASUS G74SX fungerar bara inte längre. Jag vet inte vad som är felet, laggar som satan under 60 FPS och har haft stora problem med datorn. Nu har jag gett upp och bygger egen stationär istället.

Jag ska använda datorn för att spela på högsta grafik (Om möjligt) på krävande spel. Är det möjligt för 8 tusen? Jag vill bara inkludera de vanliga delarna, inga bonusar som SSDs. Däremot vill jag ha ett moderskort som jag kan lägga till flera GPUs ifall nödvändigt.

Kan någon hjälpa mig att sätta ihop en dator på runt 8 000 som klarar av de mesta spelen på hög grafik? Snälla inkludera hur många FPS du tror datorn kommer att klara av. Kan också sträcka mig längre än 8 000 + jag behöver inte windows cd.

Min kompis säger att han kör på 30 FPS konstant och han får inget "Screen lagg", allting är mjukt för honom. Men kommer jag ens i närheten av 50 så märker man hur skärmen "fladdrar". Vet någon varför? Jag har uppdaterat till senaste drivers och installerat alla uppdateringar, defraggat, scannat för virus och dragit ner alla inställningar på kortet till 0 men det fungerar fortfarande inte.

Jag är ingen computer wiz, så ifall ni orkar skriv gärna förklarningar till vissa saker som t ex varför RADEON och inte NVIDIA?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3316118/2013-05-07

Där har du den jag tänker köpa

bättre än i5an, till ett lägre pris bättre grafik till ett bättre
pris bara

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z87-GD65 Processor: Intel Core i5 4760k CPU-Kylare: Corsair H100i Grafik: MSI GTX 780 Twinfrozr Gaming RAM: Corsair 16GB VENGEANCE PRO HDD: 3TB Seagate Barracuda SSD: Samsung 840 120GB PSU: Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zourn:

Kommer nog inte köra SLI, fungerar budget moderkortet bra ändå? För jag kollade up med 1 GTX 680, skulle man kunna köra 90-110 FPS på high settings i battlefield 3 vilket vore en dröm. Så din build vore det självklara med i5 och Gtx 680? Kommer skaffa datorn denna månad. Jag vill vara riktigt säker på delarna och jag håller på att lära mig.

Edit: jag kanske kör SLI i framtiden så ta in det bättre moderskortet i räkningen, jag har nämnligen ett hölje hemma, Cooler master HAF X RC 942 KNN1 hölje.

Nämen då hamnar vi under budget med ett trevligare moderkort med dual x8 PCIe dessutom http://cdon.se/hemelektronik/asrock_z77_extreme4_intel_z77_4x...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Japp, det lutar väldigt mycket åt GTX 680 nu. Tackar Jazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zourn:

Jag tycker du antingen kör på AMD setupen. Den är riktigt mest prisvärd och lämnar många alternativ för klockning när grejerna börjar bli gamla. Är du inte intresserad av att klocka så kör i5 setupen med 660ti. i7 har en hastighet på 3,4ghz vilket är relativt slött. i5 3570 och amd FX8350 har minimala skillnader och du kommer inte märka någon större skillnad för standard bruk gaming osv. mer en preferens beträffande märken. i5 leverar just nu enstaka fps mer än 8350 men den senare har hyperthreading (fler trådar mellan kärnorna) [ofta illustrerat som 8 kärnor trots att så inte är fallet] men kan komma bli relevant för framtida spel vilket eventuellt gör den mer framtidssäker. Det är dock bara spekulationer.

Sammanfattningsvis: i5 har sämre möjlighet att klockas däremot är alltid intel stabilt, enkelt och klarar sig länge. 8350 enkel att klocka när grejerna börja sacka

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1600@3,9 ghz med NZXT kraken GPU: Asus rog strix 1080 PSU: Corsair RM 850W MOBO: Asus rog strix b350 OS: Windows 10 home.

Permalänk
Medlem

Jag läste att Gtx 680 skulle va bättre än 660 ti så varför föreslår du den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zourn:

Jag läste att Gtx 680 skulle va bättre än 660 ti så varför föreslår du den?

klicka på "Citera" knappen, annrs ser folk inte att du har frågat dem något och kan inte svara

Det är svårt att bygga en billig dator, dels pga att folk här har en märkeslojalitet som får dem att välja dyrare komponenter och butiker än vad som egentligen krävs. Detta får dem att tro du bara har råd med budgetkort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

klicka på "Citera" knappen, annrs ser folk inte att du har frågat dem något och kan inte svara

Det är svårt att bygga en billig dator, dels pga att folk här har en märkeslojalitet som får dem att välja dyrare komponenter och butiker än vad som egentligen krävs. Detta får dem att tro du bara har råd med budgetkort.

Okej, är fortfarande ny här så... Men skulle du säga att gtx 680 setupen vore mitt bästa alternativ eller skulle du säga att jag skulle ta radeon? ( kommer nog inte OCa, verkar komplicerat)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zourn:

Okej, är fortfarande ny här så... Men skulle du säga att gtx 680 setupen vore mitt bästa alternativ eller skulle du säga att jag skulle ta radeon? ( kommer nog inte OCa, verkar komplicerat)

Jag skulle ha tagit 680 bara för att den har lägre värmeutveckling, men det är en personlig noja jag har. Tar du 7970 så har du råd med att köpa till en stor tyst processorkylare, som kan sänka datorns ljudnivå, utan att gå över budget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan du lägga till en bra kylare till den? Jag kan gå över budget för det. Jag kommer att skaffa GTX 680 eftersom jag inte kommer köra sli eller crossfire på ett riktigt bra tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Jag skulle ha tagit 680 bara för att den har lägre värmeutveckling, men det är en personlig noja jag har. Tar du 7970 så har du råd med att köpa till en stor tyst processorkylare, som kan sänka datorns ljudnivå, utan att gå över budget.

Kan du lägga till den stora kylaren? Jag kan gå över budget för det. Det blir GTX 680

Tackar för alla tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zourn:

Kan du lägga till den stora kylaren? Jag kan gå över budget för det. Det blir GTX 680

Tackar för alla tips

Billig luftkyklare http://cdon.se/hemelektronik/arctic_cooling_freezer_13_pro_co...

Bästa vattenkylaren http://cdon.se/hemelektronik/corsair_cooling_hydro_h80i_cpu_c...

Ditt val, jag kan nog inte hjälpa dig mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tackar till alla som deltagit och gett mig tips, det blir nog 680 setupen!