Bahnhof 100/100 - Är detta bra pris/är de bindningstid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benham20:

Ok ska göra det. Men tror du det är värt för en "villa-boende" som jag som bara får 14mbit upp med ADSL att köra på 4G mobilt bredband istället? Alltså varför jag vill ha bättre internethastighet är för att jag vill komma igång med att streama som jag velat göra ett tag nu. Vill kunna ha 720+ som de flesta har men det går ju inte precis med 14/1 :P. Så därför jag undrar om 4G kommer ge mycket mer. Enligt den kartan som du länka tidigare så är det fullt grönt i Helsingborg där jag bor. Hade du kört på 4G istället för vanligt bredband i mitt fall?

I din förstapost skrev du att du får 1Mbit/s nedströms och det är den som du vill höja. Nu skriver du att du har 14 Mbit/s upp och sedan skriver du "14/1" vilket för de flesta betyder 14 ner och 1 upp.
Hur ligger det till egentligen? Med vilken hastighet laddar du NER? Med vilken hastighet laddar du UPP?
Ska du streama är det Uppladdningshastigheten som är avgörande 14Mbit/s upp borde vara mer än väl, medans 1Mbit/s torde vara i minsta laget.
Jag vet inte vilken Upphastighet som erbjuds via 4G faktiskt. Men om den är högre än vad ni har nu så kan det väl vara värt att prova. Kolla med operatörerna vad som erbjuds. Är det mycket snabbare än vad ni har nu (14? 1?) så hade jag i alla fall provat.
Det kan ju vara värt att inte binda upp dig allt för länge om det visar sig att tjänsten inte fungerar som du tänkt dig. Kanske sjunker hastigheten avsevärt på kvällarna när många utnyttjar nätet osv.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

har själv bahnhof 100/100 fiber, ner ligger jag jämt och pendlar mellan 85-95mbit, men upp kommer jag sällan över 30mbit vilket känns lite surt, vid udda tider typ mitt i natten kan jag få 80mbit upp, men det är inte ens säkert jag når dit vid dessa tider på dygnet.

detta enligt www.speedtest.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nimafor:

har själv bahnhof 100/100 fiber, ner ligger jag jämt och pendlar mellan 85-95mbit, men upp kommer jag sällan över 30mbit vilket känns lite surt, vid udda tider typ mitt i natten kan jag få 80mbit upp, men det är inte ens säkert jag når dit vid dessa tider på dygnet.

detta enligt www.speedtest.net

Jag får aldrig hög upload mot varken speedtest eller bredbandskollen...får ungefär som dig, men i "verkligheten" skickar jag i ~11MB/s utan bekymmer.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

I din förstapost skrev du att du får 1Mbit/s nedströms och det är den som du vill höja. Nu skriver du att du har 14 Mbit/s upp och sedan skriver du "14/1" vilket för de flesta betyder 14 ner och 1 upp.
Hur ligger det till egentligen? Med vilken hastighet laddar du NER? Med vilken hastighet laddar du UPP?
Ska du streama är det Uppladdningshastigheten som är avgörande 14Mbit/s upp borde vara mer än väl, medans 1Mbit/s torde vara i minsta laget.
Jag vet inte vilken Upphastighet som erbjuds via 4G faktiskt. Men om den är högre än vad ni har nu så kan det väl vara värt att prova. Kolla med operatörerna vad som erbjuds. Är det mycket snabbare än vad ni har nu (14? 1?) så hade jag i alla fall provat.
Det kan ju vara värt att inte binda upp dig allt för länge om det visar sig att tjänsten inte fungerar som du tänkt dig. Kanske sjunker hastigheten avsevärt på kvällarna när många utnyttjar nätet osv.

Haha oj ursäkta. Jag har som har lite dålig koll på vad som är vad. Jag menar såklart 14 ner och 1 upp. Alltså 14/1.
Och det är väl ganska dåligt eller? ^^ Går inte direkt och streama med precis. Jag använder dock en sådan usb sticka (alltså trådlöst).
Höjer man internethastigheten om man kör med sladd tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

har själv bahnhof 100/100 fiber, ner ligger jag jämt och pendlar mellan 85-95mbit, men upp kommer jag sällan över 30mbit vilket känns lite surt, vid udda tider typ mitt i natten kan jag få 80mbit upp, men det är inte ens säkert jag når dit vid dessa tider på dygnet.

detta enligt www.speedtest.net

Ligger alltid på 95+/95+ på tptest, speedtest med mitt bahnhof 100/100 fiber.

Nät skiljer sig dock vart man är, hårdvara osv sätter stopp etc.

Vi hade dåliga hastigheter här i början, innan dom bytte ut switchar osv (dvs inget med bahnhof,bredband2 etc att göra, utan det var dom som håller vårt stadsnät i drift)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ligger alltid på 95+/95+ på tptest, speedtest med mitt bahnhof 100/100 fiber.

Nät skiljer sig dock vart man är, hårdvara osv sätter stopp etc.

Vi hade dåliga hastigheter här i början, innan dom bytte ut switchar osv (dvs inget med bahnhof,bredband2 etc att göra, utan det var dom som håller vårt stadsnät i drift)

En fråga bara. Man kan aldrig skaffa 100/100 om man bor i villa och det inte finns fiber tillgängligt? Alltså finns det andra lösningar att få bra hastighet i villa om man vill tex streama i 720+ etc? Vi har inte kabel tv.