Microsoft tillkännager Xbox One

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se dom där 15 exklusiva spelen varav 8 ska vara helt nya franchise(stavning?), ska bli spännande att se vad det är för slags spel.

Visa signatur

PS4: Xnetium (Street fighter V, Diablo 3 etc...)
Citera för svar

Permalänk

"Wired asked Microsoft if installation would be mandatory. “On the new Xbox, all game discs are installed to the HDD to play,” the company responded in an emailed statement. Sounds mandatory to us.

What follows naturally from this is that each disc would have to be tied to a unique Xbox Live account, else you could take a single disc and pass it between everyone you know and copy the game over and over. Since this is clearly not going to happen, each disc must then only install for a single owner.

Microsoft did say that if a disc was used with a second account, that owner would be given the option to pay a fee and install the game from the disc, which would then mean that the new account would also own the game and could play it without the disc."

Detta betyder visserligen att det inte krävs "Always on" däremot kommer det kräva att du registrerar spelet till ett konto över Live åtminstone en gång... Bara jag som reagerade på detta?

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Klimpen2:

Xbox360 hade 500 miljoner transistorer. Xbox One kommer att ha 5 miljarder transistorer. Vilket alltså är mer än i PS4:ans APU. Däremot vet vi ju inte vilka chip Microsoft har räknat med när de kom fram till dessa siffror.

Med väldigt stor sannolikhet så har Xbox One DDR3 minne och därmed inte i närhet av den bandbredd på 176GB/s som PS4 har. På något sätt måste man kompensera för detta då GPUn verkar vara väldigt nära den i PS4 som är specificerad till 1.84 Tflops (vilket blir ganska nära 8x mot Xbox360 och det nämndes att GPUn i Xbox One skulle vara 8x snabbare än 360).

I Xbox 360 löste man bandbreddsproblemet mot GPUn på ett ganska elegant sätt, man stoppade in 10MB eDRAM som hade en bandbredd på 32GB/s, vilket är rätt långt över vad man hade mot vanligt RAM när Xbox 360 var ny. Så det är rätt troligt att majoriteten av skillnaden i transistorer mellan PS4 och Xbox Ones SoC kommer från att den senare har eDRAM, lär ju knappast räcka med 10MB eDRAM och har man 128MB (som R-modellen av Haswell) så blir det rätt många transistorer...

Men frågan är om inte PS4 blir den av de två konsolerna som det är lättast att programmera spel för i denna generation, här behöver inte utvecklarna tänka på att texturer ska få plats i en mindre, men snabb cache, utan allt som får plats i RAM ligger i, för GPUn, väldigt snabbt minne.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ser ut som min gamla digitalbox från boxer man fick för tio år sedan.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

De gjorde den säkert sådär klumpig och ful med flit för att kunna göra en slim-variant när det börjar tryna i kassan om ett år.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flamso:

Det är VÄLDIGT VIKTIGT att poängtera det här. Det är riktigt sjukt. Varför ska man inte få låna ut spel till sina kompisar?!

Du kan ju ta och fråga honom.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Den är ju åtminstone stilren om inte annat...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tumnus:

Jag tror inte det är så enkelt. Det finns en orsak varför det inte finns en xbox360 emulator ute eller en PS3 emulator ute.

Ja anledningen att det inte finns en Xbox 360 emulator är för att det är en mardröm att hålla på med Backwards engineering. Microsoft vet redan precis exakt hur Xbox 360 fungerar och kan därför bygga en emulator. Samma sak med gamla Xbox, anledningen till att den var en hel mardröm att bygga en emulator för var för att bara Microsoft vet hur allt fungerar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Inget nytt om ryktet att man skulle behöva vara ständigt uppkopplad för att lira? det tycker jag skulle vara helt åt skogen isf...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av shaboo:

Känns som det gynnar oss PC-spelare iaf, det är jag gladast över.

Fast nog mindre än vad du vill tro. En stor anledning till att konsoler trots allt kan köra relativt krävande spel på, jämfört med PC, väldigt klen HW beror på att PC-spel körs på OS som är designade att vara säkra, kunna köra flera applikationer samtidigt och samtidigt se till att varje applikation får sin del av HW.

Allt detta lägger till overhead och är något man kan helt stryka på en konsol. Carmack nämnde under senaste QuakeCon att vissa textur-relaterade operationer kan vara både 100 och 1000 gånger dyrare i CPU-cykler räknat på Windows/DirectX än på PS3 och Xbox 360. Visst har en PC snabbare CPU, men det är inte mycket snabbare. Just i det här fallet nämde Carmack att man helt enkelt var tvungna att lösa problemet på ett annat sätt på PCn då det helt enkelt blev för dyrt att rent logiskt göra samma sak som på konsolerna.

Det man inte kan fixa på konsol genom mindre overhead är saker som rå bandbredd mot GPU-RAM, är väldigt mycket den begränsningen som gör att PS3 och Xbox 360 inte fixar högre upplösning än 720p (och i många fall inte ens det). På denna punkt är kostnaden för PC och konsol i stort sätt lika.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Meeeeen PC är fortfarande 100 ggr bättre

Visa signatur

it's not about the kills, it's about the calls

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Fast nog mindre än vad du vill tro. En stor anledning till att konsoler trots allt kan köra relativt krävande spel på, jämfört med PC, väldigt klen HW beror på att PC-spel körs på OS som är designade att vara säkra, kunna köra flera applikationer samtidigt och samtidigt se till att varje applikation får sin del av HW.

Allt detta lägger till overhead och är något man kan helt stryka på en konsol. Carmack nämnde under senaste QuakeCon att vissa textur-relaterade operationer kan vara både 100 och 1000 gånger dyrare i CPU-cykler räknat på Windows/DirectX än på PS3 och Xbox 360. Visst har en PC snabbare CPU, men det är inte mycket snabbare. Just i det här fallet nämde Carmack att man helt enkelt var tvungna att lösa problemet på ett annat sätt på PCn då det helt enkelt blev för dyrt att rent logiskt göra samma sak som på konsolerna.

Det man inte kan fixa på konsol genom mindre overhead är saker som rå bandbredd mot GPU-RAM, är väldigt mycket den begränsningen som gör att PS3 och Xbox 360 inte fixar högre upplösning än 720p (och i många fall inte ens det). På denna punkt är kostnaden för PC och konsol i stort sätt lika.

Det hindrar utveckligen definitivt. Men nu i början så skjuter antagligen utvecklingen framåt för att sedan stanna av när konsolerna når det första taket. Och då börjar man ist skala ner så pass mycket man kan.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zhrooms:

Spelen kommer att installeras på hårddisken för att sedan spelas utan skivan i

Grymt bra ju.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

komplett.se har redan nu lagt upp att man kan boka xbox one .. Pris ? .. 5490:- ..

tycker själva konsolen ser ut som en digitalbox man hade hemma för 10 år sedan.. men allt är ju smak o tycke !

blir ps4 för mig iaf

Visa signatur

xbox series s / nintendo switch / ps5

Permalänk
Medlem

Riktigt fet design! Stilren, snygg!

Dock vill jag veta specs innan köp. Det är alltid soft med en konsol men mitt i pc-sparande så måste man prioritera rätt. Webbhallen har preliminärpris på 6999, Komplett för 5490, hmm..

Visa signatur

Specs: Laptop,

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellen:

Iom att Xbox One är en "PC" med x86-arkitektur ska du verkligen inte räkna med att den kan spela gamla 360-spel...men..varför vill man spela gamla spel på en ny konsol över huvud taget? Är det så hemskt att ha kvar den gamla konsolen om man nu vill spela gamla spel? Vilka konsoler har egentligen haft bakåtkompatibilitet? GC-spel fungerade på Wii, fungerar Wii-spel på Wii U? PS1-spel fungerar på PS2? PS2 fungerar på de tidiga PS3? PS3 lär inte fungera på PS4 iom arkitekturbyte från Cell till X86... Ett begränsat antal Xbox-spel fungerade på Xbox360 om jag inte minns fel?

Vill gärna kunna göra det för att jag helst inte har många konsoler liggandes. Skönare att kunna spela allt på en och samma. Plus att mitt xbox är ganska risigt. Samma med xbox360. Ja, några xbox spel fungerade på 360, dock inte mina favorit spel.

Visa signatur

/Felix

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThePunisher313:

Det enda som intresserade mig var Forza 5, allt annat var bullshit.

samma här, kan de inte bara släppa forza till PC vägrar köpa xbox för ett spel, äger redan ps3 endast för GT5 och ett par andra konsolexklusiva titlar som Red Dead Redemption etc.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

SÅ mycket PS4 Fanboys här inne.. Tror ni blev helt överraskade med vad Microsoft presenterade, och måste trycka ner på allt.
Dock är jag ingen konsol-människa så säger varken bu eller bä. men Xbox 360 presentationen var mkt bättre än PS4ans..

Visa signatur

Dell Vostro 1700

Permalänk
Medlem

Tycker tvärt om mot alla andra verkar det som - va bra att den ser ut som den gör! Äntligen en konsoll som någorlunda passar in bland folks stereoprylar etc. 360, PS3 och speciellt Wii är ju bedrövliga på den fronten. Går ju inte att ställa nånstans så det ser normalt ut. Skulle väl vara PS3 då som går att ställa längst upp lik en gammal LP...

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fjompex:

SÅ mycket PS4 Fanboys här inne.. Tror ni blev helt överraskade med vad Microsoft presenterade, och måste trycka ner på allt.
Dock är jag ingen konsol-människa så säger varken bu eller bä. men Xbox 360 presentationen var mkt bättre än PS4ans..

För det är ju verkligen orsaken varför folk är skeptiska.

Själv är jag varken en Xbox eller PS supporter.. Kan jag bara spela mitt NHL och Fifa + par andra spel så är jag glad. Spelar ingen roll vilken konsol det är på. Däremot verkar Microsoft ha fokuserar lite väl mycket på vad xbox INTE är. Alltså en mediahub likt en HTPC.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nypifisel:

"Wired asked Microsoft if installation would be mandatory. “On the new Xbox, all game discs are installed to the HDD to play,” the company responded in an emailed statement. Sounds mandatory to us.

What follows naturally from this is that each disc would have to be tied to a unique Xbox Live account, else you could take a single disc and pass it between everyone you know and copy the game over and over. Since this is clearly not going to happen, each disc must then only install for a single owner.

Microsoft did say that if a disc was used with a second account, that owner would be given the option to pay a fee and install the game from the disc, which would then mean that the new account would also own the game and could play it without the disc."

Detta betyder visserligen att det inte krävs "Always on" däremot kommer det kräva att du registrerar spelet till ett konto över Live åtminstone en gång... Bara jag som reagerade på detta?

Mm begagnat marknaden går sakta mot sin död beroende på hur mkt det kommer att kosta

Visa signatur

|MOBO:Asus Z170-Pro Gaming|PSU:EVGA SuperNOVA G2 750W|CASE: Fractal Design Define R5 |CPU:Intel Core i7-6700K|GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 |RAM: 8GB x 2 Corsair Vengeance LPX|HDD:Intel 535 series 480GB + SAMSUNG HD753LJ 750GB + WDC WD5000AAKS-00A7B0 500GB |COOLING:Noctua NH-D15 + 2x 140mm Front fans

Permalänk
Medlem

jag missade detta men http://sv.twitch.tv/xbox/old recap live

Permalänk
Medlem

Snygg design men dålig hårdvara.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eriksson(X):

Ska bli spännande att se dom där 15 exklusiva spelen varav 8 ska vara helt nya franchise(stavning?), ska bli spännande att se vad det är för slags spel.

Spelar ingen som helst roll för mig om dom så släpper 100 exklusiva spel, det gör bara folk förbannade när dom gör så. Kommer aldrig köpa en konsol till mina ungar, dom ska få en PC att spela på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast med så mycket mer prestanda hade de kunnat slänga in en emulator om de ville.

Wii U tar Wii-spel men inte Gamecube. Gameboy har varit duktiga på bakåtkompatibilitet fast det är en djungel.

Gameboy/ps3 var bakåtkompatibla då de innehöll hårdvaran från den förra generationen, inte för att de emulerade.

Skrivet av Zotamedu:

Ja anledningen att det inte finns en Xbox 360 emulator är för att det är en mardröm att hålla på med Backwards engineering. Microsoft vet redan precis exakt hur Xbox 360 fungerar och kan därför bygga en emulator. Samma sak med gamla Xbox, anledningen till att den var en hel mardröm att bygga en emulator för var för att bara Microsoft vet hur allt fungerar.

Den största anledningen är snarare att det är alltför kostsamt att emulera så pass ny hårdvara på ett korrekt sätt. Tex så är korrekt emulering av SNES fortfarande väldigt cpu-krävande. Många mindre krävande/sämre emulatorer har ofta problem med synkning i spelen och ibland går det inte ens att ta sig förbi vissa moment, vilket ofta kan ordnas med att modifiera spelet istället.

Hade 360 däremot haft en x86 arkitektur så hade det troligen gått galant, vilket kan bli en fördel med nästa xbox/ps generation om de behåller arkitekturen.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Skuggan74:

Spelar ingen som helst roll för mig om dom så släpper 100 exklusiva spel, det gör bara folk förbannade när dom gör så. Kommer aldrig köpa en konsol till mina ungar, dom ska få en PC att spela på.

Skickades från m.sweclockers.com

Konsol exklusiva titlar är ju bara bra imo, då det drar fokus från ren hårdvaruspec.

Skiter i att min Xbox360 har 8 år gammal hårdvara när det uppenbarligen räcker för att driva de spelen jag vill spela i TV soffan ändå (forza/Halo).

Sedan behövs exclusive titles för att skilja konsollerna åt, ännu en gång; För att folk ska kunna skita i om Sony eller Microsoft har en 8.a kärnig jaguar klockad på 1.8ghz eller 1.9ghz... Utan istället fokusera på vilka spel de vill ha och vilken kontroller som känns bäst i handen.
Någon som verkligen bara bryr som om spelen skaffar båda, det gjorde jag med PS3 och 360 (skiter fullständigt i att Skyrim såg lite bättre ut på Xboxet än PS3.an då PS3.an hade skönare kontroller att spela med iaf till det spelet).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem

Varför ser CoD på XBOX One så kluddrigt ut? Tycker Battlefield bad company 2 ser bättre ut nästan...

Visa signatur

CPU: i7 2600k RAM: Corsair Vengeance 16GB CL9 1600MHz Grafik: GTX 570 CPU Kylare: CM Hyper 212 Plus Moderkort: ASUS P8P67 Pro B3.1 Chassi: CM HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Lite rolig historik och siffror från Economist rörande alla generationers konsoler:

Game on
http://www.economist.com/blogs/graphicdetail/2013/05/daily-ch...

Permalänk

Tycker det är fånigt att xbox lägger till massa extra funktioner - man ska ju spela spel på en xbox!
Där gillar jag PC mer.

Visa signatur

| Chassi: Fractal Design Define XL R2 | MB: Asus P8Z77-V PRO | CPU: i7 3770K @4,7Ghz | GPU: GeForce GTX TITAN | PSU: Cooler Master Silent Pro 1000W | SSD: Samsung 840 256GB | HDD: 3TB WD Red | RAM: Corsair 16GB |
Annat onödigt: Xbox 360/One, SGN 3, iPad Mini, Nexus 7, Bärbar HP och två dumburkar som kallas Smart-TV.

Permalänk
Medlem

Ni som klagar på att inte kunna ta med spelet till en kompis...
inte tänkt på att ni bara loggar in på erat egna konto och spelar då ?

värre är det någon nämnde om flera i familjen vill spela samma spel, men på sina egna konton

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur