Permalänk
Medlem

"Böja" PCI Express-port

Tjena!

För att göra en lång historia kort, mitt moderkorts portar är extremt dåligt utsatta, då x16-porten ligger ovanför en mindre port, vilket tvingar mig att sätta mitt Asus 660 ovanför mitt ljudkort. Detta gör att mitt ljudkort blockerar fläktarna på kortet, vilket suger något kapitalt då det hörs ganska väl.

Min fråga är, kan man böja en av portarna, så att man slipper detta? Antingen böja övre porten uppåt, eller undre porten nedåt.
Om man kan det, hur?

Tack på förhand! (ursäkta om min trådplacering suger för övrigt, är riktigt kass på sådant)

Permalänk
Medlem

Det är sent och jag är trött så mitt huvud kanske inte är helt påskruvat för stunden, men!
Det borde väl finnas pci-extenders för sådant?
Typ sånna http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...
Leta runt lite så hittar du säkert något som passar dig, de ska finnas i massa varianter.
Lycka till!

Permalänk

Vad har du för modekort?

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekitai:

Det är sent och jag är trött så mitt huvud kanske inte är helt påskruvat för stunden, men!
Det borde väl finnas pci-extenders för sådant?
Typ sånna http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...
Leta runt lite så hittar du säkert något som passar dig, de ska finnas i massa varianter.
Lycka till!

Det här hade jag ingen aning om men bra att veta

Visa signatur

i7 3930K - Noctua NH-D14 - MSI 1080 - Asus Sabertooth x79 - Corsair Vengeance DDR3 LP 4x4GB - Crucial MX100 256GB - AOC q2770Pqu 1440p - Corsair RM650x - Fractal Design R5 - Logitech G403 - Filco Majestouch-2 - Denon AVR-2113 - Dali Zensor 1

Permalänk
Entusiast

Det finns även flexibel förlängare till PCI-Express: http://www.inet.se/produkt/8601364/adapter-raiserkort-pcie-x1...
Tänk på att dessa kan ställa till med kommunkations-svårigheter med PCI-Express version 3.0.
Fungerar däremot bra med 2.0 och tidigare versioner.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Helt underbart att det går!

Finns det ingen billigare version dock? Det känns lite väl dyrt att lägga ut nästan så mycket jag tänkte köpa ett nytt moderkort för..

Mitt moderkort är Gigabyte H61MU-E35 (MS-7680).

Edit: såg direkt efter jag postat att det fanns flera!
Tråden kan stängas, tack för hjälpen!

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av erik7191:

Tack för alla svar! Helt underbart att det går!

Finns det ingen billigare version dock? Det känns lite väl dyrt att lägga ut nästan så mycket jag tänkte köpa ett nytt moderkort för..

Mitt moderkort är Gigabyte H61MU-E35 (MS-7680).

Edit: såg direkt efter jag postat att det fanns flera!
Tråden kan stängas, tack för hjälpen!

Orkar du beställa så kör från Ebay. Jag köpte ne PCIe Riser 16x som kostade mig 30kr från kina med frakt inkluderat.

Motsvarande i Sverige hade varit närmre 6-700kr...

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Orkar du beställa så kör från Ebay. Jag köpte ne PCIe Riser 16x som kostade mig 30kr från kina med frakt inkluderat.

Motsvarande i Sverige hade varit närmre 6-700kr...

Jag köpte min på eBay för ca 50kr inklusive frakt. Men du kanske redan har köpt en

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Extol:

Jag köpte min på eBay för ca 50kr inklusive frakt. Men du kanske redan har köpt en

Man undrar ju lite varför Risers är så J*vla dyra i sverige...

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin