Permalänk

780 sli vs titan sli

Ska köpa ny dator så fort haswell släpps men är lite kluven när det gäller val av grafikkort. Min fråga är om 3 GB minne kommer räcka för att maxa två st 780 i sli i 2560*1440. Kommer nästan uteslutet att spela på datorn (crysis 3, metro:ln samt framtida krävande spel) och jag vill inte bli tvingad att strypa på ögongodiset bara för att grafikminnet inte räcker till.
Så vad tror ni kommer 3gb räcka för 780 sli eller är det säkrare att köra på 2 titan??

Permalänk
Skrivet av bandit_n1:

Ska köpa ny dator så fort haswell släpps men är lite kluven när det gäller val av grafikkort. Min fråga är om 3 GB minne kommer räcka för att maxa två st 780 i sli i 2560*1440. Kommer nästan uteslutet att spela på datorn (crysis 3, metro:ln samt framtida krävande spel) och jag vill inte bli tvingad att strypa på ögongodiset bara för att grafikminnet inte räcker till.
Så vad tror ni kommer 3gb räcka för 780 sli eller är det säkrare att köra på 2 titan??

tror att 3gb räcker alldelles utmärkt men det är ju klart att titan är ett säkrare val, upp till dig om det är värt 2k/kort för 3gb minne och lite bättre prestanda

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk

haha, har du råd med titan så kör med det!

Visa signatur

<|FD Define Mini|> |CPU: Intel Core I5 4570 |GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 |RAM: 8GB DDR3 |HÅRDDISK: 1000GB |

Permalänk
Medlem

Man måste kräma på rätt saftigt med upplösning och AA för att 2gb vram ska resultera i värdelös fps, man behöver väl knappt AA när man kör så hög upplösning pga att det finns många fler pixlar. Dock så vet jag inte hur mycket sanning det ligger i att man kan uppleva smålagg när den måste ladda in saker i vram för att man har för lite för att allt ska få plats eller nåt sånt.

kan dra upp den här som exempel på hur mycket man måste kräma på för att märka skillnaden. Skulle jag köpa så skulle jag nog köpa 2 titan ändå, ska man ändå lägga så mycket så kan man likagärna lägga lite till för att få det bästa.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Gissar på att 3GB räcker bra ett tag till, och att när det inte räcker till så kommer GPUerna vara för slöa ändå.

Annars om det kommit en 6GB variant när det är dags för köp, som förmodligen kommer vara billigare än Titan, och eftersom 780 har samma bandbredd på minnet som Titan så borde det ju kunna utnyttja det lika bra som Titan.

Är nog bäst att vänta tills det är aktuellt att köpa korten, och se vad priserna ligger på då

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Jag tycker overkill är coolt

Nå, om du inte har något kort idag så hade jag satsat på 780! Först ett och sedan kanske ett till.

Visa signatur

NES.

Permalänk

Tack för alla svaren! Får vänta och se vad priserna ligger när det börjar närma sig inköp, men det lutar faktiskt åt ett titan trots alla argument för 780. Pengar är inget problem och jag är ute efter absolut max prestanda och framtidssäkerhet. Den som skrev att 780 kanske skulle komma i en 6 gb version så läste jag nått om att det kanske skulle ta en jävla tid innan det släpptes.

Permalänk
Medlem

Blir inga 780 med 6GB, bekräftat av EVGA:s Jacob Freeman igår när han uttalade att titan under överskådlig framtid är titan enda kortet med 6GB Vram och på 780/titan är det bara 3 eller 6GB vram som är alternativena så 780 blir låst till 3GB under sin livstid liksom det ej heller kommer godsaker som EVbot då Classified blir ett stympat meskort som GTX680 "Classified" rev2 och inte som en raritet likt GTX680 Classified rev1.
Är ju logist att dom som vill ha/behöver 6GB Vram köper titan och dom som inte behöver/klarar sig utan kommer billigare undan med det stympade GTX780.
Dock är ju inga av dessa kort framtidssäkra även om titan är något mer sådant då detkan lukta att 780 inte blir någon längre historia beroende på Maxwells utveckling och AMD:s uppvakande i höst efter sin dröm om konsoller.

Permalänk

Min enda egentliga oro är att 3 GB Vram kommer vara för lite för att klämma ur absolut maxprestanda ur 2 gtx 780 i framtida krävande spel i 2560*1440. Men min oro kanske är obefogad.

Permalänk
Medlem

Är pengar inget problem och du vill ha det "bästa" så köp 780 och sen uppgradera oftare istället för att lägga alla slantar en gång.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bandit_n1:

Min enda egentliga oro är att 3 GB Vram kommer vara för lite för att klämma ur absolut maxprestanda ur 2 gtx 780 i framtida krävande spel i 2560*1440. Men min oro kanske är obefogad.

Vid en skärm räcker väl t om 2 gb vram för 2560x1440 vid bf3 ultra, så 3gb lär nog hålla ett tag till kan man tycka.

Permalänk
Medlem

Den dagen spel utnyttjar över 4gb Vram, även med 3 skärmar så kommer även TITAN vara för slö och då kommer det finnas 2st nyare generationer till ute på marknaden..

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Den dagen spel utnyttjar över 4gb Vram, även med 3 skärmar så kommer även TITAN vara för slö och då kommer det finnas 2st nyare generationer till ute på marknaden..

Det är inte säkert. Eftersom nästa konsolgeneration kör på 8GB GDDR5 kommer spelen äta en hel del mer minne om man ska köra "rena" konsolportar.

Men en sak är garanterad och det är att nästa generation kommer finnas ute då och förmodlingen kommer Titan vara som GTX 680 är idag.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Tror ni man kommer vinna någon prestanda i framtiden på att köra på titan istället för 780 eller är det bara pengar i sjön. Kommer som sagt bara att spela på 1 st skärm i 2560*1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandit_n1:

Tror ni man kommer vinna någon prestanda i framtiden på att köra på titan istället för 780 eller är det bara pengar i sjön. Kommer som sagt bara att spela på 1 st skärm i 2560*1440.

Du vinner väl ca 10% prestanda redan nu. Då kan du mest troligt inte förlora den där 10% prestandan i framtiden.
Men om du tycker det är värt att lägga ut 30% mer pengar för att få 10% mer prestanda är upp till dig.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken