Permalänk
Medlem

Euclideon... igen

Nu är Bruce Dell, alias mr unlimited detail, tillbaka med ett nytt teknikdemo. Denna gången inte spelinriktat, utan mer för statisk datavisualisering.

https://www.youtube.com/watch?v=Irf-HJ4fBls&feature=player_em...

Dom har ju fått ta emot en hel del kritik för deras claims tidigare, där vissa menar att det är fejk rätt igenom.
Jag tror absolut inte demot dom visar/har visat är fejk. Det verkar som en riktigt skaplig visualiserare av statisk data, här ett point cloud.

Däremot får jag utslag av att lyssna på Bruce Dell! Karln slänger sig med begrepp som är helt uppåt väggarna, vilket ger ett minst sagt oseriöst intryck. Gång på gång upprepar han att dom kan återge "unlimited detail", vilket alla vet är nonsens. I ett tidigare demo sa han explicit att de kunde återge "trillions of trillions of trillions of points". Detta är alltså 10^36 punkter, och antar man att dom skulle kunna använda en bit per punkt för lagring skulle detta motsvara ca 100,000,000,000,000,000,000,000 terabyte av data.

Ge mig styrka...

Permalänk

Mitt internet är för segt till nästa månad att jag ska kunna se videon just nu, men min tanke är att Unlimited detail är sagt med en nypa salt, att man kanske i stället menar oändlig detaljrikedom så långt man kan se/ha användning för?

Lite som extrem tesselering, tänker jag. men som sagt, jag vet inget om filmen.

bara mina ogrundade tankar, som kanske gränsar till det irrelevanta

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Mitt internet är för segt till nästa månad att jag ska kunna se videon just nu, men min tanke är att Unlimited detail är sagt med en nypa salt

Det är ju tyvärr just det det inte är! Kolla in deras gamla demos sedan, bra ragematerial

Permalänk
Medlem

Coolt tack för länken

Undrar hur länge det dröjer innan miljöer i spel scannas in med laserscanners

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Nu är Bruce Dell, alias mr unlimited detail, tillbaka med ett nytt teknikdemo. Denna gången inte spelinriktat, utan mer för statisk datavisualisering.

https://www.youtube.com/watch?v=Irf-HJ4fBls&feature=player_em...

Dom har ju fått ta emot en hel del kritik för deras claims tidigare, där vissa menar att det är fejk rätt igenom.
Jag tror absolut inte demot dom visar/har visat är fejk. Det verkar som en riktigt skaplig visualiserare av statisk data, här ett point cloud.

Däremot får jag utslag av att lyssna på Bruce Dell! Karln slänger sig med begrepp som är helt uppåt väggarna, vilket ger ett minst sagt oseriöst intryck. Gång på gång upprepar han att dom kan återge "unlimited detail", vilket alla vet är nonsens. I ett tidigare demo sa han explicit att de kunde återge "trillions of trillions of trillions of points". Detta är alltså 10^36 punkter, och antar man att dom skulle kunna använda en bit per punkt för lagring skulle detta motsvara ca 100,000,000,000,000,000,000,000 terabyte av data.

Ge mig styrka...

Euclideons motor har ingenting att göra med lagringsutrymmet eller mängden punkter, med andra ord är mängden irrelevant = Unimited Detail. Om motorn fungerar enligt principen de har sagt så har han helt rätt, det är praktiskt taget "Unlimited Detail" eller 10^36 punkter om du vill. Detta eftersom det inte är intressant hur många punkter som finns utan hur många som ska visas på bildskärmen. Jämför med vilken annan teknik som helst som använder lagringsutrymme. Filsystem har övre gränser på exabyte-storlek. MSSQL har en storleksbegränsning på 0.5 petabyte per databas. Samma sak här egentligen. Praktiskt taget "Unlimited Detail" förutsatt att du har så mycket data som du vill hantera. Återigen, ingen av dessa tekniker har någonting med lagringsutrymmet att göra utan hur en delmängd av totalen presenteras och hanteras.

Det ser fortfarande ut som magi måste jag säga men det är nog för att jag inte har greppat hur de kan hämta ut relevanta punkter så snabbt från hårddisk/fil (inte RAM). Det är även den enda delen som är intressant gällandes motorn. Inget annat är nytt.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Skrivet av Mikael07:

Det är ju tyvärr just det det inte är! Kolla in deras gamla demos sedan, bra ragematerial

Ah, jo, den lyckades ladda lite nu, han säger faktiskt att bara en punkt per pixel laddas in/visas, så den visar bara såpass många punkter/information som antalet pixlar på skärmen. I mitt huvud verkar det vettigt. men man kanske måste veta mer om detta projekt för att förstå ovettigheten i det?

Sen att all information laddas så fort från HDDn vekar ju häftigt ifall det verkligen går så laggfritt, antar motorn bl.a förutser hur användaren kommer röra sig på skärmen.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Ah, jo, den lyckades ladda lite nu, han säger faktiskt att bara en punkt per pixel laddas in/visas, så den visar bara såpass många punkter/information som antalet pixlar på skärmen. I mitt huvud verkar det vettigt. men man kanske måste veta mer om detta projekt för att förstå ovettigheten i det?

Nej, den biten är faktiskt vettig. Tekniken verkar ju som sagt vara bra på riktigt. Jag har bara lite svårt för det här med oändligheter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Euclideons motor har ingenting att göra med lagringsutrymmet eller mängden punkter, med andra ord är mängden irrelevant = Unimited Detail. Om motorn fungerar enligt principen de har sagt så har han helt rätt, det är praktiskt taget "Unlimited Detail" eller 10^36 punkter om du vill. Detta eftersom det inte är intressant hur många punkter som finns utan hur många som ska visas på bildskärmen. Jämför med vilken annan teknik som helst som använder lagringsutrymme. Filsystem har övre gränser på exabyte-storlek. MSSQL har en storleksbegränsning på 0.5 petabyte per databas. Samma sak här egentligen. Praktiskt taget "Unlimited Detail" förutsatt att du har så mycket data som du vill hantera. Återigen, ingen av dessa tekniker har någonting med lagringsutrymmet att göra utan hur en delmängd av totalen presenteras och hanteras.

I en teoretisk mening kanske det inte är intressant huruvida det är 135 eller oändligt med punkter. Men grejen är ju faktiskt att han i princip hävdar att om någon kommer med 10^36 punkter så är det no probs. Det är inte sant, i den verkliga världen.

Permalänk
Medlem

De ljög inte förra gången. Dock "råkade" de utelämna att man behöver hårddiskar för att lagra all dessa data. Ganska många till och med. Den där ön tog upp riktigt många terabytes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

I en teoretisk mening kanske det inte är intressant huruvida det är 135 eller oändligt med punkter. Men grejen är ju faktiskt att han i princip hävdar att om någon kommer med 10^36 punkter så är det no probs. Det är inte sant, i den verkliga världen.

Jag skulle se det som ordmärkning i bästa fall om man förstår hur motorn är tänkt att fungera.
Fortfarande tråkigt att de känner att de måste stänga av ratings och kommentarer på deras videos. Jag förstår inte varför Youtube tillåter det fortfarande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skitcoolt. Vill dock ha lite mer info om deras datahämtning från hdd/usb/över nätet.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Jag skulle se det som ordmärkning i bästa fall om man förstår hur motorn är tänkt att fungera.

Jo, möjligtvis. Men ordmärkning blir relevant med tanke på hur det framställs. Jag stör mig kanske mest på att Bruce Dell påskiner att deras innovationer är guds gåva till mänskligheten. Det är oerhört osympatiskt och oproffisgt. Varenda sorteringsalgoritm klarar "unlimited detail", ingen algoritm jag känner till sätter en begränsning på datamängd (då är det ju knappast en algoritm), men det är ingen som slår på stora trumman för det. Om det nu är unlimited detail i den algoritmiska meningen, så är det synnerligen inget speciellt med vad dom gör.

Men, som sagt, jag tycker deras demo ser riktigt lovande ut. Men Bruce Dell borde inte tillåtas komma i närheten av en mikrofon!

Permalänk
Medlem

Skulle verkligen villja ha ett nedladdningsbart tech demo för detta, typ som nVidia gjorde med sitt huvud nyligen.
Kanske blir svårt med så mycket data, men ge mig då bara ett litet område.

Just det denna video behandlar känns ändå lite relevant till en del i min civilingenjörsutbildning.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt intressant för mig som precis läst färdigt en grundkurs i grafik och ska ha tenta på lördag. Jag kan nästan föreställa mig hur det kan fungera i princip. Det jag inte har svårt att föreställa mig är att det är görbart och är oberoende av datamängd att rita upp på skärmen. Det finns väldigt bra sökalgoritmer för att gå igenom stora mängder data. I vanlig polygon-grafik så görs det väldigt mycket för att få snygg grafik utan att använda mycket polygoner. Det görs mycket beräkningar för att klura ut vilka polygoner som behöver hanteras och ritas ut för att göra det så enkelt som möjligt. Med modeller som består av tusentals polygoner i vissa fall och även mer så ska alla behandlas vilket blir väldigt mycket helt plötsligt i dagens världar med mycket spelare/NPCs, natur och terräng osv. Allt ska behandlas för att bestämma om det ska visas på skärmen. Det krävs smarta och många beräkningar för det. Om de istället kan göra smarta sökningar för att hitta rätt punkter istället för att räkna ut hur en yta täcker en annan osv som det behövs med polygoner så finns det säkert sätt att få det smidigt.

Känns som de måste göra någon version av ray-tracing men jag känner mig ute på djupt vatten med det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Jo, möjligtvis. Men ordmärkning blir relevant med tanke på hur det framställs. Jag stör mig kanske mest på att Bruce Dell påskiner att deras innovationer är guds gåva till mänskligheten. Det är oerhört osympatiskt och oproffisgt. Varenda sorteringsalgoritm klarar "unlimited detail", ingen algoritm jag känner till sätter en begränsning på datamängd (då är det ju knappast en algoritm), men det är ingen som slår på stora trumman för det. Om det nu är unlimited detail i den algoritmiska meningen, så är det synnerligen inget speciellt med vad dom gör.

Men, som sagt, jag tycker deras demo ser riktigt lovande ut. Men Bruce Dell borde inte tillåtas komma i närheten av en mikrofon!

Jag förstår vad du menar. Varför han "slår på den stora trumman" är ju för att konkurrerande tekniker har begränsningar i detaljrikedom. Det finns säkert andra nackdelar/begränsningar i deras motor. Att arbeta med point cloud är ju drygt redan som det är. Polygoner är fortfarande industristandard för spelbranchen.

I praktiken borde man ju kunna applicera deras teknik på polygoner men det krävs ju som sagt att de öppnar upp tekniken. Samtidigt förstår jag verkligen varför man inte gör det än. Geoverse ser ut att vara det bästa sedan skivat bröd för den branchen. Det är ju praktiskt taget statisk data som man browsar runt.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

[Saxar in en text jag skrev på ett annat ställe i ämnet när senaste videon dök upp; reservation för viss upprepning av saker som redan sagts i tråden.]

Till att börja med så har de mer eller mindre helt slutat hävda att de kommer "revolutionera spelbranschen", iaf. Statisk kartdata som de beskriver nu är ett rimligare användningsområde, men fortfarande så är det med all sannolikhet (innan de faktiskt levererat en produkt) möjligen en alternativ approach till problemet att rendera 3D-omgivningar, men inget "revolutionerande" som inte redan görs på annat håll. Innan det faktiskt kan visas vara resurssnålare än polygonbaserad rendering så är det inte mycket mer än ett intressant tankeexperiment.

När de beskriver att det räcker med att överföra "pixlarna" via nätverket istf hela datafilen så är allt de egentligen säger att de har implementerat en molnmodell där beräkningar sker på servern. Det har, minst sagt, redan gjorts.

"Unlimited" i "Unlimited detail" är ju också snarast "Unlimited*" med "*: not really unlimited". Det enda de verkar försöka säga är att de inte behöver ladda hela modellen med full detaljnivå innan rendering, men på precis samma grunder är dagens polygonrendering precis lika "unlimited", eller egentligen vilken sorts rendering som helst, beroende på implementation. Allt de gör är att implementera adaptiv "drawing distance" och kallar sin variant av raycasting för "sökalgoritm". Det är ett helt OK sätt att beskriva raycasting, men det är på sin höjd en semantisk skillnad från vad som gäller idag.

Att de medvetet använder sådana luddiga termer stärker inte deras trovärdighet. Jag skulle gissa att de har utvecklat en lösning som kan rendera statisk 3D-kartdata, som de bakar in i en kanonad av buzzwords. Hade deras produkt varit så revolutionerande som de säger så känner jag att tekniken hade kunnat tala för sig själv i en annan utsträckning än vad de hittills demonstrerat.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Jag förstår vad du menar. Varför han "slår på den stora trumman" är ju för att konkurrerande tekniker har begränsningar i detaljrikedom.

Men deras teknologi har ju också begränsningar i detaljrikedom. Han säger själv att man måste konvertera till deras format vilket görs med 3.5 *10^9 punkter per timme. Även om det är bra, så sätter det ju en verklig begränsning på hur många punkter man kan ha i sin modell, beroende på hur lång tid man har att vänta på konverteringen. Så visst, "trillions of trillions of trillions" med punkter är inte ett problem så länge man kan vänta i ~10^26 timmar, eller tiotusen miljarder miljarder år.

Jag känner mig nästan lite fånig med att märka ord så här. Men det är ju precis just det att han slänger sig med massa vansinniga claims som detta utan att blinka, och i samma mening hävda att "alla andra är så jävla dåliga". Det är det jag får spader på!

Permalänk
Medlem

Problemet med deras sk teknik är att det inte går att realtidsanimera objekten, till att visa statiska objekt är det däremot en utmärkt teknik.... den är varken unik deras eller ny dock ... googla pointcolud.

EDIT: Stavar som en kratta.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Till att börja med så har de mer eller mindre helt slutat hävda att de kommer "revolutionera spelbranschen", iaf. Statisk kartdata som de beskriver nu är ett rimligare användningsområde, men fortfarande så är det med all sannolikhet (innan de faktiskt levererat en produkt) möjligen en alternativ approach till problemet att rendera 3D-omgivningar, men inget "revolutionerande" som inte redan görs på annat håll. Innan det faktiskt kan visas vara resurssnålare än polygonbaserad rendering så är det inte mycket mer än ett intressant tankeexperiment.

När de beskriver att det räcker med att överföra "pixlarna" via nätverket istf hela datafilen så är allt de egentligen säger att de har implementerat en molnmodell där beräkningar sker på servern. Det har, minst sagt, redan gjorts.

"Unlimited" i "Unlimited detail" är ju också snarast "Unlimited*" med "*: not really unlimited". Det enda de verkar försöka säga är att de inte behöver ladda hela modellen med full detaljnivå innan rendering, men på precis samma grunder är dagens polygonrendering precis lika "unlimited", eller egentligen vilken sorts rendering som helst, beroende på implementation. Allt de gör är att implementera adaptiv "drawing distance" och kallar sin variant av raycasting för "sökalgoritm". Det är ett helt OK sätt att beskriva raycasting, men det är på sin höjd en semantisk skillnad från vad som gäller idag.

Att de medvetet använder sådana luddiga termer stärker inte deras trovärdighet. Jag skulle gissa att de har utvecklat en lösning som kan rendera statisk 3D-kartdata, som de bakar in i en kanonad av buzzwords. Hade deras produkt varit så revolutionerande som de säger så känner jag att tekniken hade kunnat tala för sig själv i en annan utsträckning än vad de hittills demonstrerat.

Väl formulerat! Det är en lovande implementering dom gjort, som verkar fungera bra i ett begränsat användningsområde. Men långt ifrån den revolutionerande teknik som Bruce Dell oupphörligen försöker hamra i oss att det är. Hans framtoning får stora företags (Apple, Microsoft, Nvidia etc) keynote speeches att framstå som ödmjuka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Men deras teknologi har ju också begränsningar i detaljrikedom. Han säger själv att man måste konvertera till deras format vilket görs med 3.5 *10^9 punkter per timme. Även om det är bra, så sätter det ju en verklig begränsning på hur många punkter man kan ha i sin modell, beroende på hur lång tid man har att vänta på konverteringen. Så visst, "trillions of trillions of trillions" med punkter är inte ett problem så länge man kan vänta i ~10^26 timmar, eller tiotusen miljarder miljarder år.

Jag känner mig nästan lite fånig med att märka ord så här. Men det är ju precis just det att han slänger sig med massa vansinniga claims som detta utan att blinka, och i samma mening hävda att "alla andra är så jävla dåliga". Det är det jag får spader på!

Det där med "trillions of trillions of trillions of points" var väl menad för spel, då man bara behöver konvertera tex en sten och sen duplicera det hur många gånger man vill.

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Medlem
Skrivet av shocker:

Det där med "trillions of trillions of trillions of points" var väl menad för spel, då man bara behöver konvertera tex en sten och sen duplicera det hur många gånger man vill.

Möjligen, men instancing är applicerbart på vadsomhelst och definitivt inget nytt.

Permalänk

ÅÅHhhh mr unlimited detail, vilken klassiker!

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itchy Trojan:

ÅÅHhhh mr unlimited detail, vilken klassiker!

Hittade ett nytt blygsamt uttalande av Bruce i en intervju:

"When we release animation [...], it will the best animation anyone has ever seen."

och sen bara -For now though, I have nothing to show you, sorry.

31:15

http://www.youtube.com/watch?v=j5vbLmH8YS0

Permalänk
Medlem

En annan video där John Gatt är på besök hos Euclideon.
Bruce Dell ger visning i realtid.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Pzyber:

En annan video där John Gatt är på besök hos Euclideon.
Bruce Dell ger visning i realtid.

http://www.youtube.com/watch?v=hxtuZE5pOGA&feature=player_emb...

Det är väl dock en gammal video från ett bra tag tillbaka?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Det är väl dock en gammal video från ett bra tag tillbaka?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo från 2011. Men såg ingen länk i de gamla trådarna eller så missade jag så tänkte någon kunde vara intresserad.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk

Detta är en gammal tråd såg jag men fejk är det absolut inte för jag har själv kört programmet med mina egna punktmoln. Jag har nog testat 99% av alla program som finns på marknaden vad gäller hantering av stora mängder punkter och Geoverse är det mest imponerande jag sett, med stor marginal! De har en smart indexering som bara läser in det du behöver för tillfället och enkelt navigering men så mycket mer hokus pokus än så är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joohansson:

Detta är en gammal tråd såg jag men fejk är det absolut inte för jag har själv kört programmet med mina egna punktmoln. Jag har nog testat 99% av alla program som finns på marknaden vad gäller hantering av stora mängder punkter och Geoverse är det mest imponerande jag sett, med stor marginal! De har en smart indexering som bara läser in det du behöver för tillfället och enkelt navigering men så mycket mer hokus pokus än så är det inte.

Helt rätt. Geoverse är riktigt bra för geodata är en ypperligt bra branch för Euclideon att slå sig in på.
Vad folk stör sig på är VDns lovord av "den senaste och bästa grafikmotorn för spel" samt generellt namnet och förklaringarna bakom "Unlimited Detail"-motorn, Den heter "Unlimited Detail" för att det är just det, oändlig detaljrikedom... förutsatt att datat för detaljerna finns.

Det är som sagt inte magi eller hokus pokus.

Jag skulle verkligen vilja veta hur den motorn fungerar under huven i någon genomgång. Det är ju nästan "magiskt" iaf.

Visa signatur