Systemets vänteprocess??

Permalänk

Systemets vänteprocess??

Har precis nyinstallerat Windows XP och intstallerat alla drivrutiner mm. Men nått är galet för den e seg som fan. Kollar jag i Aktivitetshanteraren så står det att "systemets vänte process" andvänder 90-98 % av CPU:ns kapacitet. Vad fan är de för nått? Aldrig stått där förut och det kommer tillbaka fast jag bootar om! Börjar bli rätt irriterande!

Permalänk

det ska vara där, det är hur mycket cpukraft du har som inte används...

Permalänk

det har ju aldrig varit där förut och datorn e verkligen skitseg!!!!

Permalänk
Hedersmedlem

Den har garanterat stått där sen minst NT4. Du kan inte få bort den, och den gör garanterat inte datorn seg. Något annat är fel...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

okaj... tack för svaret iaf... då får jag kolla vidare! =)... tack återigen

Permalänk
Avstängd

ROFL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! sorry ... ojojoj

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Systemets vänteprocess är en process som matar processorn med en massa bogusinstruktioner när den inte har något annat att göra.
Detta för att en processor måste alltid utföra instruktioner, oavsett om de är bogus eller riktiga instruktioner.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska döda den, kill it, just do it, NU!

Permalänk
Medlem

mmm skapligt dålig översättning det där
system idle process är ju lite mer lätt begripligt

Permalänk
Medlem

Har Du kollat så Du har DMA påslaget i Bios. Det kan sega ner datatransporterna väldigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TimeLord
mmm skapligt dålig översättning det där
system idle process är ju lite mer lätt begripligt

men snälla nån..
testa och slå upp ordet idle i en ordbok, där finner man "gå på tomgång", "slösa tid genom att inte göra någonting", "stillastående" eller varför inte "sysslolös, overksam"
men oj, då blev inte vänteprocess så skapligt dåligt översatt längre..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Som jag skrivit innan så är det en process som går när processorn inte har annat att göra, vilket gör att "Systemet vänteprocess" är ett passande namn på detta enligt mig iaf.

Permalänk
Medlem

om det nu är som du säger att den hela tiden kör bogus instruktioner ... hur kommer det sig då att den inte alltid går i 100% load ?

Jag menar om man inte använder datorn till något så sjunker ju temeraturen i processorn just för att den inte utför några instruktioner ...vilket ju talar imot din teori

plus det faktum att _ScraTch_ inte kunde räknaut vad det var förnågot tyder ju på att översättningen inte är så lysande.

Jag har ialla fall en tanke om vad som kan vara problemet. Kör du med ett antivirus program i din dator ? Sådana har en tendens att kontrollera allt du gör om man sätter dom på "högsta" inställningen å det slöar ned datorn något otroligt utan att programet för den sakens skull använder mycket cpu kraft.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TimeLord
om det nu är som du säger att den hela tiden kör bogus instruktioner ... hur kommer det sig då att den inte alltid går i 100% load ?

Jag menar om man inte använder datorn till något så sjunker ju temeraturen i processorn just för att den inte utför några instruktioner ...vilket ju talar imot din teori

Antagligen skickas NOP-instruktioner till processorn då den är idle. NOP = No OPeration. Det är i princip en instruktion som bara flyttar instruktionspekaren till nästa instruktion. NOP betyder att processorn inte behöver använda sina kraftslukande enheter som t.ex. ALU (aritmetiska operationer). Den gör helt enkelt ingenting förutom att flytta en pekare. Således slukar processorn inte lika mycket ström och blir därför svalare.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akke

Antagligen skickas NOP-instruktioner till processorn då den är idle. NOP = No OPeration. Det är i princip en instruktion som bara flyttar instruktionspekaren till nästa instruktion. NOP betyder att processorn inte behöver använda sina kraftslukande enheter som t.ex. ALU (aritmetiska operationer). Den gör helt enkelt ingenting förutom att flytta en pekare. Således slukar processorn inte lika mycket ström och blir därför svalare.

japp, precis så funkar det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TimeLord
om det nu är som du säger att den hela tiden kör bogus instruktioner ... hur kommer det sig då att den inte alltid går i 100% load ?

Varför skulle den alltid gå i 100% ? Den går ju bara när inget annat använder processon..

Jag menar om man inte använder datorn till något så sjunker ju temeraturen i processorn just för att den inte utför några instruktioner ...vilket ju talar imot din teori

Som akke och andra skrivit så är det så kallade NOP instruktioner som skickas.. vilket leder till NoOPeration

plus det faktum att _ScraTch_ inte kunde räknaut vad det var förnågot tyder ju på att översättningen inte är så lysande.

Förstår inte riktigt vad du menar men systemets vänte process visas inte i dos baserade operativsystem (win98 / ME osv..) antagligen körde _ScraTch_ detta innan

Jag har ialla fall en tanke om vad som kan vara problemet. Kör du med ett antivirus program i din dator ? Sådana har en tendens att kontrollera allt du gör om man sätter dom på "högsta" inställningen å det slöar ned datorn något otroligt utan att programet för den sakens skull använder mycket cpu kraft.

Stämmer finns även nån slags bugg i Norton Antivirus som leder till att explorer.exe går i nära 100% men det verkar ju inte vara problemet här..

Visa signatur

"Anyone who puts a small gloss on a fundamental technology, calls it proprietary, and then tries to keep others from building on it, is a thief."
-Tim O'Reilly "http://iiice.net/~ice/stuff/secret_msg.wav" - who?