Kvalitet på Svtplay, Iphone-app kontra webbläsare

Permalänk
Medlem

Kvalitet på Svtplay, Iphone-app kontra webbläsare

Hej,

Blev lite fundersam på hur SVT-play fungerar och hur man kan styra kvalitén.

Tycker allmänt att kvalitén på svtplay är halvdan (dålig) över webbläsaren. Men:

Häromdan på väg hem började jag kolla på en dokumentär på mobilen (Iphone5) och när jag kom hem drog jag upp den på min TV via airplay och AppleTV och möttes av vad som i alla fall är en 720p stream utan de tydliga artefakter som finns när man kollar över webbläsare.

(Har sen dess provat på ett antal olika program och alla har tydligt bättre kvalitet via denna lösning)

Vad beror detta på? Finns det möjlighet att komma åt samma stream på datorn som jag gör via appen för iOS?

Kul om folk kan komma med insikter som jag själv inte har, och om någon orkar förklara vad denna skillnad beror på.

//Axel

Permalänk
Medlem

Om jag inte mins fel så väljer den automatiskt på datorn beroende på inställning. Annars går du in och ställer den på high. Det innebär att du får bästa möjliga som är tillgängligt. Om materialet som visas håller HD kvalitet så får du det och så vidare. Till exempel naturfilmer är det som håller bäst kvalitet eftersom det filmas med väldigt dyra objektiv.

http://blogg.svt.se/testbild/2012/09/ny-streamingteknik-for-s...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av buddaz:

Om jag inte mins fel så väljer den automatiskt på datorn beroende på inställning. Annars går du in och ställer den på high. Det innebär att du får bästa möjliga som är tillgängligt. Om materialet som visas håller HD kvalitet så får du det och så vidare. Till exempel naturfilmer är det som håller bäst kvalitet eftersom det filmas med väldigt dyra objektiv.

Bra*

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Jaha en liten petitess. Tyckte det var bättre att skriva dyrt än bra, annars kommer det bara någon som hakar upp sig på ord och annat skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Hej,

Har självklart jämfört samma program i högsta möjliga inställningar på respektive enhet.

Har forskat lite i det och kommit fram till följande:

Det är självklart olika kvalitet på olika program, exempelvis är det flera naturprogram som SVT sänder med en 720-ström, både till dator och telefon givet att man på telefonen är ansluten till wifi.

Det jag upplevde var väldigt olika kvalitet på de två strömmarna till fördel för telefonen, men det beror inte på att det, som jag trodde, var olika strömmar utan på hur bilden skalas upp til min TV.

Lösningen att skicka via AppleTV och låta den skala upp bilden kontra att låta svts webspelare skala upp materialet är det som gör skillnaden. Och skillnaden blir större ju sämre ström SVT skickar.

Har även testat att låta min stärkare (Denon AVR-1513) och TV (LG 50PM670T) skala upp materialet men det bästa resultatet blir att låta Apple TVn stå för uppskalning.

Men tack för input ni som orkade!