Permalänk

Hjälp, datorn kraschar konstant

Hej!

Mitt problem är att min dator kraschar några minuter efter att jag har kommit in i Windows. Allt började efter att jag bytte mitt moderkort. Jag bytte från ett Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev. 1.2 till samma fast rev 3.0 för att det led av coil whine. Först tänkte jag att det var normalt att Windows kraschade eftersom det var ett nytt moderkort. Men nu efter att jag har installerat Windows på nytt, så kraschar det fortfarande. Igår kväll (precis efter att jag installerat Windows) fungerade det som vanligt hela kvällen. Jag startade även om datorn 2-3 gånger. Men sen, plötsligt, så kraschade det på precis samma sätt som innan.

Jag läste runt i forumet lite och såg då ett problem som liknade mitt (datorn stängs av några sekunder efter att man har kommit in i Windows). Det kunde tydligen bero på kortslutning eller överhettning. Jag tror inte på kortslutning, eftersom datorn är igång i flera minuter innan den kraschar. Och överhettning verkar inte heller troligt eftersom min processor ligger på 40°C i UEFI.

Någon som har något tips som kan lösa problemet?

Operativsystem: Windows 8 64-bit
Processor: AMD Phenom II 1055t
Processorkylare: Phanteks ph-tc14pe
Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3
Minne: 2x 4 GB Patriot 1600 MHz
Grafikkort: ASUS 660ti
Hårddisk: Seagate Green 2TB (systemdisk)
Nätaggregat: Corsair AX 760W
Chassi: Fractal Design Arc R2
Övrig kylning: 2x140mm insug och 1x140mm utblås (standardfläktar från Fractal Design)

Visa signatur

Livet är som ett avloppsrör, långt och fullt med skit.

Citera om du vill ha svar!

Permalänk

Verkar som det var grafikkortet som spökade. Måste blivit skadat på nått sätt när jag bytte moderkort

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av FudgieCars:

Hej!

Mitt problem är att min dator kraschar några minuter efter att jag har kommit in i Windows. Allt började efter att jag bytte mitt moderkort. Jag bytte från ett Gigabyte GA-990FXA-UD3 rev. 1.2 till samma fast rev 3.0 för att det led av coil whine. Först tänkte jag att det var normalt att Windows kraschade eftersom det var ett nytt moderkort. Men nu efter att jag har installerat Windows på nytt, så kraschar det fortfarande. Igår kväll (precis efter att jag installerat Windows) fungerade det som vanligt hela kvällen. Jag startade även om datorn 2-3 gånger. Men sen, plötsligt, så kraschade det på precis samma sätt som innan.

Jag läste runt i forumet lite och såg då ett problem som liknade mitt (datorn stängs av några sekunder efter att man har kommit in i Windows). Det kunde tydligen bero på kortslutning eller överhettning. Jag tror inte på kortslutning, eftersom datorn är igång i flera minuter innan den kraschar. Och överhettning verkar inte heller troligt eftersom min processor ligger på 40°C i UEFI.

Någon som har något tips som kan lösa problemet?

Operativsystem: Windows 8 64-bit
Processor: AMD Phenom II 1055t
Processorkylare: Phanteks ph-tc14pe
Moderkort: Gigabyte GA-990FXA-UD3
Minne: 2x 4 GB Patriot 1600 MHz
Grafikkort: ASUS 660ti
Hårddisk: Seagate Green 2TB (systemdisk)
Nätaggregat: Corsair AX 760W
Chassi: Fractal Design Arc R2
Övrig kylning: 2x140mm insug och 1x140mm utblås (standardfläktar från Fractal Design)

Har du satt in distanser (ska sitta innan moderkortet installeras)?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Har du satt in distanser (ska sitta innan moderkortet installeras)?

Ja då, den gamla klassikern haha

Allting funkar som det ska nu med ett gammalt 3450. Synd bara att 660ti:t verkar vara sönder. Ska sätta in det i en dator imorgon och se vad som händer.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av FudgieCars:

Ja då, den gamla klassikern haha

Allting funkar som det ska nu med ett gammalt 3450. Synd bara att 660ti:t verkar vara sönder. Ska sätta in det i en dator imorgon och se vad som händer.

Många som glömt dom:) sett många trådar här om det

Ja om allt annat funkar, bör felet ligga på grafikkortet. Synd men sant.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk

Det skulle kunna vara nätaggregatet som inte orkar det nya moderkortet eller de komponenter som är i datorn. Det felet hade jag på min dator

Permalänk
Skrivet av ThomasKompis:

Det skulle kunna vara nätaggregatet som inte orkar det nya moderkortet eller de komponenter som är i datorn. Det felet hade jag på min dator

Tror inte ett AX 760 watt agg ska ha något problem Om det inte är defekt. Bra kvalités agg med.

Visa signatur