Permalänk
Medlem

DIY boombox/strandhögtalare

Hej, håller nu på att bygga mig en boombox/strandhögtalare.

Tänkte att det kunde vara skönt att slippa en sommar där man spelar genom telefonens högtalare, usch!

Mitt mål är väl att försöka göra den så lätt som möjligt, och hyffsat välljud och möjlighet att kunna spela en hel kväll på hyffsad volym.

Och att få en "okej" basåtergivning.

Hårdvaran:

GAS Alpha 626
Lepai LP-2020A 2x20w
AkihabaraQ151 3,5mm oxygenfri AUX kabel
Voltmätare

Saker som ska fixas:

* Fixa startknapp
* Kontrollpanelen
* Hurvida boxarna ska dämpas/portas etc.
* Och om lådan ska ha lock eller vara igenbyggd
* Slipning/bearbetning + grundlack och lackfärg (troligtvis vit)
* Kablage

Tanken föll över detta projekt, tycker det var riktigt snyggt och skulle vilja ha en likvärdig!

http://www.sweclockers.com/galleri/11277-strandhogtalare-2013

Frågade även xattwyn om jag fick använda designen, och det gick bra

Kommer inte bygga den riktigt lik, men hyffsat.

Mätar ut så allt ska bli rätt

Glasfiberburken blir ju perfekt att rita upp hålet med!

Älskar när man tar lite extra tid på sig med mätningen och bearbetningen, resultatet blir ju alltid bättre!

Kommer mer imorgon eller till veckan!

Även beställt lite saker från kina, såsom förstärkare, kablar och voltmätare!.. Riktigt billigt, under 300kr gick det på.

Ska bara försöka klura ut lite extra saker..

Hade velat ha 3,5mm uttag på utsidan lådan, så man bara kan stoppa i kabeln där, finns det någonstans man kan beställa och löda själv eller liknande?

Även något som kan agera laddningsuttag?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gött att fler är sugna på att bygga en strandhögtalare! Jag funderar också på det men har ej fått tummen ur att göra det än, tyvärr så bor du lite väl långt bort för lödningen men annars kostar en kolv på Kjell inte så mycket. Vet ej hur bra koll du har på det men om du har tips på hur folk ska tänka vid val av förstärkare högtalare, watt ampere mm så skriv allt sånt så att icke kunniga lär sig lite mer om det(te.x jag)

Lycka till!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av gs242:

Gött att fler är sugna på att bygga en strandhögtalare! Jag funderar också på det men har ej fått tummen ur att göra det än, tyvärr så bor du lite väl långt bort för lödningen men annars kostar en kolv på Kjell inte så mycket. Vet ej hur bra koll du har på det men om du har tips på hur folk ska tänka vid val av förstärkare högtalare, watt ampere mm så skriv allt sånt så att icke kunniga lär sig lite mer om det(te.x jag)

Lycka till!

Ska försöka räkna upp effektiv speltid!

Funderat även på vilken dämpning jag borde köra på ? ska jag använda EGGBOX foam eller vanligt dämpull?

Tror jag har räknat ut speltiden..

Om jag änvänder MC-batteriet som jag tror ligger på ca 16Ah

2x20w/12v = 3,3A

16Ah/3,3A = 5h

Men då är det alltså maxvolym (om jag inte har helt fel), all tänkbar kraft som går att få ur, skulle vilja veta vad den tar om man kör på lagom volym, kanske lite svårt att räkna ut dock.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Liten update på dagens verkstadsbesök.

Sågade till mellanväggarna så högtalarna sluts in i lådor, lådorna blir på ~9L vardera. Kommer dämpas rejält så ingen distorsion uppstår.

Dock ändrar jag mig om en sak, blir nog så att jag har högtalarna på utsidan med gallret, mest för att skydda, men rent estetiskt tycker jag det blir snyggare att välla in högtalarna. (Lite beslutsångest där).

Han även med att handfräsa hål med skruvdragare och frässtift till en dremel för startknapp idag, slipa till kanterna på lådan blev jämn och fin, (synd bara att man inte hade en fräs så man kunde göra snygga kanter..) men kom tyvärr inte med på bild pga. dåligt batteri i mobilen.

Vad är inte en storleksjämnföreslebild utan en snusdosa!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Trevligt med en bygglogg! Ser riktigt fint ut!
Men du kommer kunna spela betydligt längre än 5h
Har du 4 eller 8 ohms högtalare? Effekten blir 2x12w om det är 8ohm. Felet du gjort i din uträkning(felet som 90% gör) är att du förutsatt att du har en jämn signal på ut, när du egentligen har en högfrekvent signal ut. Snitt strömmen brukar ligga på 3-400mA(0.3-0.4A) men för att va på den säkra sidan kan du räkna lite högre troligen kommer du kunna spela 25-30h utan några problem. Jag spela utan problem 16h med min boombox och ett 7.4Ah batteri.
Får man fråga varför du valt en bil-högtalare?
Hur mycket kommer den väga? Mdf är ju rätt tungt :s

Ser fram emot uppdateringar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niwa:

Trevligt med en bygglogg! Ser riktigt fint ut!
Men du kommer kunna spela betydligt längre än 5h
Har du 4 eller 8 ohms högtalare? Effekten blir 2x12w om det är 8ohm. Felet du gjort i din uträkning(felet som 90% gör) är att du förutsatt att du har en jämn signal på ut, när du egentligen har en högfrekvent signal ut. Snitt strömmen brukar ligga på 3-400mA(0.3-0.4A) men för att va på den säkra sidan kan du räkna lite högre troligen kommer du kunna spela 25-30h utan några problem. Jag spela utan problem 16h med min boombox och ett 7.4Ah batteri.
Får man fråga varför du valt en bil-högtalare?
Hur mycket kommer den väga? Mdf är ju rätt tungt :s

Ser fram emot uppdateringar!

Skickades från m.sweclockers.com

Anledningen till bilhögtalarna är dör att jag hade dem hemma, och MDF samma där..

Högtalarna ligger på 4Ohm, och 120w/60wrms.. Börjar tänka efter nu om man borde köra på ett par mer lättdriva bredbandhögtalare eller liknande.

Är inte så kunnig inom ljud, ville bara bygga något simpelt man kan ha med sig ut när man festar eller dyl.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Anledningen till bilhögtalarna är dör att jag hade dem hemma, och MDF samma där..

Högtalarna ligger på 4Ohm, och 120w/60wrms.. Börjar tänka efter nu om man borde köra på ett par mer lättdriva bredbandhögtalare eller liknande.

Är inte så kunnig inom ljud, ville bara bygga något simpelt man kan ha med sig ut när man festar eller dyl.

Du kan ju testa med de högtalarna först, om du inte är nöjd finns det några 6.5or(antar att det är det som du har) som rekommenderas och kostar runt 2-300kr st om jag inte minns fel har själv tänkt bygga en mindre under sommaren då min boombox med 2x10" väger 15kg.. Men bra låter den ju

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niwa:

Du kan ju testa med de högtalarna först, om du inte är nöjd finns det några 6.5or(antar att det är det som du har) som rekommenderas och kostar runt 2-300kr st om jag inte minns fel har själv tänkt bygga en mindre under sommaren då min boombox med 2x10" väger 15kg.. Men bra låter den ju

Provtestade idag, lät jättebra! högt och bra med bra diskant och ren bas, ingen distorsion vad jag kunde höra iaf!

Langar upp en video när jag har tid.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Update, provspelar lådan.. tycker den låter helt okej, och dämpningen + tätningen blev bra!

Idag ska den nog spacklas och slipas, sen spacklas och slipas

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Saker från Kina anlänt!

Såg rätt hyffsat ut för att vara en kabel från kina, frågan är ju om specifikationerna är vad de sägs vara

Han tyvärr inte med några fler bilder idag, är rätt dålig på fota, blir så inne i byggandet så det glöms lätt bort.

Mer uppdateringar kommer inom kort, ska väl snart försöka få lite färg på lådan.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ygd3n:

Hårdvaran:

GAS Alpha 626: http://www.brl.se/sv...5/alpha626.html
Lepai LP-2020A 2x20w: http://www.aliexpres.../232850747.html
AkihabaraQ151 3,5mm oxygenfri AUX kabel: http://www.aliexpres.../232850744.html
Voltmätare: http://www.aliexpres.../232850746.html
Batteriet jag troligtvis kommer använda:
http://en.tet-batter...6344318944.html

länkarna funkar inte

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Snyggt!
Kommer du kunna öppna lådan ifall du måste fixa till något? Isf, hur har du gjort?

Och hur gjorde du med AUX? Hänger aux-kabeln ut från något hål, eller har du nån typ av ingång som du monterat på utsidan av lådan? Isf, vilken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickykling:

Snyggt!
Kommer du kunna öppna lådan ifall du måste fixa till något? Isf, hur har du gjort?

Och hur gjorde du med AUX? Hänger aux-kabeln ut från något hål, eller har du nån typ av ingång som du monterat på utsidan av lådan? Isf, vilken?

Kommer mer bilder sen, ska köpa nytt batteri först innan jag kan måla lådan..

Har en lucka där jag kan kolla in över förstärkare och batteri, kablar mm.. AUX kabeln hänger ut ur ett hål bara

Har hade vid den på stranden, dock kopplat via bilbatteri med startkablar.. Så nytt batteri måste inhandlas, den jag hade tog aldrig emot laddning.. spelade på bra!..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Beställde nyss nytt batteri, fick bli ett blyack från clas ohlsson för 249kr.. 12v 7,2AH, borde kunna spela på ändå. Och ett ciggtändaruttag, för att kunna ladda telefon etc.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Beställde nyss nytt batteri, fick bli ett blyack från clas ohlsson för 249kr.. 12v 7,2AH, borde kunna spela på ändå. Och ett ciggtändaruttag, för att kunna ladda telefon etc.

http://fuskbugg.se/dl/d5U5d0/sadagfggggg.png

hmm jag köpte 10Ah batteri med laddare för 100kr inkl frakt och de väger ingenting
har kört mina 2x50W högtalare och 60W bas i tre dagar utan att tappa prestanda*, en dag på 85%(6h) och 2dar på 50%(15h) och funkar fortfarande...

http://www.aliexpress.com/snapshot/232534763.html

intressant bygge, vill också ha en lite mer smidigare högtalare att ta med till stranden... så kanske härma dej
men bara så du vet så låter det mycket mindre när du är på stranden än hemma eller i bilen ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

hmm jag köpte 10Ah batteri med laddare för 100kr inkl frakt och de väger ingenting
har kört mina 2x50W högtalare och 60W bas i tre dagar utan att tappa prestanda*, en dag på 85%(6h) och 2dar på 50%(15h) och funkar fortfarande...

http://www.aliexpress.com/snapshot/232534763.html

intressant bygge, vill också ha en lite mer smidigare högtalare att ta med till stranden... så kanske härma dej
men bara så du vet så låter det mycket mindre när du är på stranden än hemma eller i bilen ;D

Härma på du.. Nej.. jag har räknat på volymen endel.. ska vara 10-12L till 6,5 koaxialhögtalare, har 9L.. Och ljudet blir väldigt fylligt och bra, bäst om man sitter en bit ifrån lådan, så ljudbilden blir bra bara man riktar lådan mot en.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Grundlackade hela lådan idag, ska slipas en omgång och på med lite mer grund.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jättesnyggt bygge!

Skulle du kunna lägga upp någon enklare ritning?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Skulle kunna lägga upp en liknande, vet dock inte om det är precis som den är byggd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Drar på rikligt med färg.. 3st lager får räcka.. orkar inte vara överseriös med detta. Har också bara våtslipat 1 lager.. Ska man måla lack är det våtslipning efter varje lager färg, och ca 7-8 lager, och sen våtslipa och sedan på med klarlack.

Dock orkar jag inte köra på den metoden, jag kör på mycket-färg-på-metoden! Man får leva med lite penseldrag!

Visa signatur
Permalänk

Ser sket bra ut! Hade tänkt att dra igång ett eget projekt fast helt i glasfiber om det nu visar sig att det går. Hoppas på att få något som går att bära men ändå mycket ljud (som alla andra i guess) men hade tänkt att lägga några tusen om det nu behövs.

Frågan jag tänke ställa dig är hur mycket din boombox väger, framförallt mdf lådan. Är det halva vikten eller ligger 90% i batteriet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZIPPEDFREAK:

Ser sket bra ut! Hade tänkt att dra igång ett eget projekt fast helt i glasfiber om det nu visar sig att det går. Hoppas på att få något som går att bära men ändå mycket ljud (som alla andra i guess) men hade tänkt att lägga några tusen om det nu behövs.

Frågan jag tänke ställa dig är hur mycket din boombox väger, framförallt mdf lådan. Är det halva vikten eller ligger 90% i batteriet?

Vägde min boombox nu när den blev färdig, 13,5kg väger den..

Mest MDF-materialet som väger.. batteriet väger bara kring 2-3kg (blyack på 7,2AH)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Glömde helt bort att skruva dit skruvarna till 12v uttaget, får ta och göra det..

Laddar då telefonen bra, laddar mer än vad det gör av med.

Lacken går ju att diskutera, bara nöjd att den blev svart iaf, går ju att göra snyggare helt klart.

Slutresultatet, tog inte allt för många timmar och sjukt nöjd med ljudet. Mest det man bryr sig om, estetiska lär väl inte vara det bästa

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ygd3n:

Vägde min boombox nu när den blev färdig, 13,5kg väger den..

Mest MDF-materialet som väger.. batteriet väger bara kring 2-3kg (blyack på 7,2AH)

okej, tack för svar!

Men slutresultatet ser iaf väldigt bra ut, skulle vara kul att jämföra med mina bose sounddock 2 högtalare.