"Billig" uppgradering från AMD Radeon 6850?

Permalänk
Medlem

"Billig" uppgradering från AMD Radeon 6850?

Hej allihopa!

Då det känns som att mitt grafikkort börjar ge med sig så funderar jag på att byta ut det. Tänkte bara kolla med er ifall ni kan tipsa om ett grafikkort som vore en värdig ersättare till mitt 6850? Hade inte tänkt att köpa det värsta grafikkortet därav min budget på 1500kr. Om det finns ett annat grafikkort som ni kan rekommendera för ca 500kr mer (dvs runt 2000kr) så nämn gärna det!

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Ett 7870 kanske
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=769198&cks=ASS&assoc=B99...

Annars 7950 eller ett 670 om du hittar något av dem för runt 2,3 (borde gå att få tag på)

Visa signatur

| Ibland lättroad |

Permalänk
Medlem

Begagnat eller nytt?

Begagnat får du ett GTX 580 för runt 1000-1200kr. Ser dock att du postat i Radeon-segmentet så Nvidia kanske inte är intressant?

Nytt kanske ett Radeon 7870?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1535058#rparams=ss=radeo...

Permalänk
Medlem

Är som ovan sagt 7870/7950 är det väll som gäller isf, går ju förmodligen att hitta begagnat här på swec med om man vill komma lite billigare undan.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Wow vilka snabba svar! Precis, Nvidia är nog inte intressant. 7870 säger ni... Ska kika lite på det och även kolla på vad det begagnade priset ligger på. Tack som fan för de snabba svaren!

Permalänk
Medlem

Har nu köpt ett 7870... Skärmen blinkar bara när jag kopplar in kortet. Står bara att den stödjer hdmi samt dvi och inte VGA, då antar jag att vga + dvi adapter ej fungerar? Får nog köpa en dvi kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHPanos:

Har nu köpt ett 7870... Skärmen blinkar bara när jag kopplar in kortet. Står bara att den stödjer hdmi samt dvi och inte VGA, då antar jag att vga + dvi adapter ej fungerar? Får nog köpa en dvi kabel.

Först och främst vem fan kör vga idag xD och för de andra köpa en dvi kabel du menar att din skärm har stöd för dvi och du använder inte de? hehe

Men vga till dvi adapter brukar fungera bara man vet vad det är för dvi port som sitter där om det är DVI-D eller DVI-I.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Först och främst vem fan kör vga idag xD och för de andra köpa en dvi kabel du menar att din skärm har stöd för dvi och du använder inte de? hehe

Men vga till dvi adapter brukar fungera bara man vet vad det är för dvi port som sitter där om det är DVI-D eller DVI-I.

Haha jag tror nog bara att jag har varit lat och kört med en vga kabel med dvi-adapter bara för att jag haft det hemma. Skärmen har en DVI-D ingång, antar att kortet då har DVI-I. Står så på kartongen iaf. =P Ska prova köpa det efter jobbet så får jag se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHPanos:

Haha jag tror nog bara att jag har varit lat och kört med en vga kabel med dvi-adapter bara för att jag haft det hemma. Skärmen har en DVI-D ingång, antar att kortet då har DVI-I. Står så på kartongen iaf. =P Ska prova köpa det efter jobbet så får jag se.

Där läste jag fel läste de som "ska prova köpa de på jobbet" tänkte jobbar den jävlen med datorer också kör med en gammal vga kabel ne fiifan xD
Vad blev de nu dvi adapter eller en dvi kabel?

Jag tycker det e konstigt att dom inte skickade med en dvi sladd till din skärm om den har uttag för dvi.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Där läste jag fel läste de som "ska prova köpa de på jobbet" tänkte jobbar den jävlen med datorer också kör med en gammal vga kabel ne fiifan xD
Vad blev de nu dvi adapter eller en dvi kabel?

Jag tycker det e konstigt att dom inte skickade med en dvi sladd till din skärm om den har uttag för dvi.

Haha okej. Det blev en DVI kabel. Längtar tills jag får gå hem och testa =D Aa väldigt konstigt att jag fick med en VGA kabel med en DVI adapter. Kanske var billigare så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHPanos:

Hej allihopa!

Då det känns som att mitt grafikkort börjar ge med sig så funderar jag på att byta ut det. Tänkte bara kolla med er ifall ni kan tipsa om ett grafikkort som vore en värdig ersättare till mitt 6850? Hade inte tänkt att köpa det värsta grafikkortet därav min budget på 1500kr. Om det finns ett annat grafikkort som ni kan rekommendera för ca 500kr mer (dvs runt 2000kr) så nämn gärna det!

Tack på förhand.

finns ett 7950 på marknaden för 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av kex:

finns ett 7950 på marknaden för 1200

Kul... Har redan packat upp mitt 7870 :<