Asus GTX670 DC2 - fläktproblem. Lite hjälp skulle uppskattas!

Permalänk
Medlem

Asus GTX670 DC2 - fläktproblem. Lite hjälp skulle uppskattas!

Hej
Jag har ovan nämnda grafikkort och har sedan några månader haft problem med att fläkten varvar upp och ner helt spontant.
Den varvar upp till 3400 RPM helt oprovocerat fastän tempen bara är 32 grader och CPU usage kring 5%. Ibland ligger den kvar på 3400 rpm (vilket låter en hel del) och ibland pendlar den snabbt mellan 3400 RPM och ca 1000 RPM i snabbare eller kortare intervall, från sekunder till någon minut.

Detta är såklart enormt irriterande då jag köpte kortet för att det ska vara tyst.
Jag har provat att uppdatera drivrutiner efter att jag avinstallerat de gamla och rensat med Drive Sweeper flera gånger. Ibland blir det bättre någon/några dagar men sedan återkommer problemen. Att det blev bättre kan mycket väl vara en slump.

Vad kan jag göra?

Permalänk

Kolla i Msi Afterburner (eller liknande) hur temperaturen förändras på kortet. Svänger det våldsamt mycket är det förmodligen någon tempgivare som strular. Du kan också prova att ställa en custom fläktkurva i samma program och se om det hjälper.

Visa signatur

3570K@4.8Ghz|ASRock Z77 OC Formula
EVGA GTX 980 SC ACX 2.0|Kingston HyperX 1600 Mhz 16GB
Crucial m4 256GB|Caselabs Merlin SM8|Asus ROG Swift PG278Q
Zowie FK1|Ducky Shine 3|Asus Xonar U7

Permalänk
Medlem

Nu öppnade jag lådan och tittade efter och det är bara den ena fläkten på kortet som går snabbt. Jävligt snabbt dessutom.

Permalänk
Medlem

Och för att förtydliga, tempen är 32-33 grader i idle/lätt surfande osv. Inga fluktuationer. Kör MSI Afterburner och det hjälper inte att försöka ställa fläkten manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V-P:

Och för att förtydliga, tempen är 32-33 grader i idle/lätt surfande osv. Inga fluktuationer. Kör MSI Afterburner och det hjälper inte att försöka ställa fläkten manuellt.

Testa kortet i en annan dator om möjligt

Annars så är kortet defekt, kontakta butiken där du köpt kortet

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(