Samsung massproducerar SSD med formfaktorn NGFF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast varifrån ska datan överföras? För att kunna föra över data med 1200 MB/s måste du ha något annat som kan ta emot data med 1200 MB/s. Vad finns det i en laptop som klarar det?

Du skriver ju till laptopens minne tex

Visa signatur

W8.1 64bit, Office 2013+, SSD C300 256GB, Agg Enermax (Platimax) 1500w, Moderkort ASUS Premium, Delided CPU I7 3770K (4436,3 MHz), MINNE 32 GB,
GPU, EVGA GeForce TITAN X SC, EVGA GeForce GTX 680 Classified 4096MB, Chassi FT02 och Noctua NH-U12S (NH-D15). RTAC87U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertanbus:

Fast de erbjuds ju med ~500GB lagringsutrymme som det står i artikeln.

Jepp, men så har det ju kommit högdensitetsmoduler också.

Skulle man ta samma moduler och fylla en 2,5" så fick man mycket mer än 500GB.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Så jag stoppar bara in minnet i PCI Express bussen?
Det passar? Det funkar? Vilken slot som helst? En vanlig PCI Express slot?

Lär ju inte sitta så stabilt, men ja. Finns säkert kablage för sånt - för det finns ju expanders till grafikkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jepp, men så har det ju kommit högdensitetsmoduler också.

Skulle man ta samma moduler och fylla en 2,5" så fick man mycket mer än 500GB.

Stämmer bra. Men det skulle ine vara ett rimligt pris (än) på sånna enheter.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Avstängd

Är det denna lösningen som Apple kör med i sina nya Macbook Air?

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

Hihi det ser ut som ett RAM ju. Där kan väl inte copyswede vara och pilla va?

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Verkar som många här har totalt missat mSATA. https://www.inet.se/produkt/4304436/a-data-ssd-sx300-128gb-ms... t ex

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Nice, men varför snackas det fortfarande så mycket om PCI Express 2.0 istället för 3.0?

Och NGFF är bra för laptops.
Men har dom glömt oss på desktops, vad händer med oss? Vi då?
Vi vill också ha snabbare SSD.

"Tyvärr" är det nästan ingen som bryr sig om desktops längre. En skara här på Sweclockers gör det av uppenbarliga skäl. Men ingen tillverkare och inte heller den stora massan konsumenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

"Tyvärr" är det nästan ingen som bryr sig om desktops längre. En skara här på Sweclockers gör det av uppenbarliga skäl. Men ingen tillverkare och inte heller den stora massan konsumenter.

Skickades från m.sweclockers.com

De här fungerar väl lika bra på desktops eller hur tänker du??

Är väl helt underbart att slippa SATA begränsningarna...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Buio:

Jag har praktisk erfarenhet av strypt övre hastighet och det är märkbart långsammare. Kör en Samsung SSD på SATA rev 2 (toppar 275MB/s) i en dator och en annan Samsung SSD på en bärbar med SATA rev 3 (toppar 520MB/s), och den bärbara känns markant snabbare med IO trots långsammare CPU/bärbar.

Så du gör en subjektiv jämförelse mellan två olika latopar? Du har inte reflekterat över att det kan vara andra faktorer som spelar roll? Bara att göra en subjektiv bedömning är väldigt lurigt eftersom vi är tämligen värdelösa på sånt. Se placeboeffekt och konfirmationbias som exempel på faktorer som spelar stor roll.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 2011:

Du skriver ju till laptopens minne tex

Fast där handlar det inte om stora sekventiella överföringar. Den vanligaste undantaget är när man komprimerar stora filer som ska ta vägen via RAM. Ett program som du öppnar är inte en stor fil att läsa in i RAM.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

ahhh äntligen snabbare!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Så jag stoppar bara in minnet i PCI Express bussen?
Det passar? Det funkar? Vilken slot som helst? En vanlig PCI Express slot?

Nej, men han menar att vi haft SSD:er som sitter i PCI-e slotten i 3 år nu.(OCZ RevoDrive)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast där handlar det inte om stora sekventiella överföringar. Den vanligaste undantaget är när man komprimerar stora filer som ska ta vägen via RAM. Ett program som du öppnar är inte en stor fil att läsa in i RAM.

Det e sant

Visa signatur

W8.1 64bit, Office 2013+, SSD C300 256GB, Agg Enermax (Platimax) 1500w, Moderkort ASUS Premium, Delided CPU I7 3770K (4436,3 MHz), MINNE 32 GB,
GPU, EVGA GeForce TITAN X SC, EVGA GeForce GTX 680 Classified 4096MB, Chassi FT02 och Noctua NH-U12S (NH-D15). RTAC87U

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Är det denna lösningen som Apple kör med i sina nya Macbook Air?

Nej, Apple har visserligen också PCI-express anslutning på sina men de har en speciell kontakt för att man inte ska kunna uppgradera de själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Nej, Apple har visserligen också PCI-express anslutning på sina men de har en speciell kontakt för att man inte ska kunna uppgradera de själv.

Köper man apple-prylar så är det lika bra att sätta autogiro på allt som dom släpper. Man blir inte bara låst utan även inlåst i deras produkter som med tex hårddiskarna som du nämnt. Tråkigt när det annars är fina maskiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThinZilly:

Nu får moderkortstillverkarna lägga till NGFF portar så sätter man fast ssd direkt till moderkortet och slipper extra kabeldragningen.

har msata-kontakt på mitt, samma sak som mini pci-e
fast jag köpte en vanlig ssd för att inte vara låst i framtiden...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tangentbord:

har msata-kontakt på mitt, samma sak som mini pci-e
fast jag köpte en vanlig ssd för att inte vara låst i framtiden...

Skickades från m.sweclockers.com

Men NGFF eller M2 som detta handlar om är en helt annan port. En NGFF sticka springer i cirklar runt en SSD oavsett om den har SATA eller m-SATA kontakt. Detta är framtiden.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om prisnivån på dessa NGFF? Kommer dom bli dyrare och i så fall grovt räknat hur mycket dyrare kommer dom kunna bli än vanlig SSD?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Är det denna Apple kör i nya Macbook pro?

Skrivet av Zotamedu:

SATA Express är på väg till stationära. Det är uppföljaren till SATA3 som körs direkt över PCI Express. Första implementationen jag sett något om är Haswell-E. Tills dess får stationära datorer nöja sig med SSD anpassade för PCI-e och allt trassel det för med sig. En bra sak är i alla fall att det börjar dyka upp styrenheter till SSD som pratar direkt med PCI-E. Nu kör ju alla med en SATA-controller också för att få ihop det men nya styrkretsar kommer göra det enklare och billigare. De lär komma på bred front sen när SATA Express blir standard.

Sen är nyttan av höga överföringshastigheter på en SSD tämligen begränsad. Speciellt i en laptop där man inte har någon annan enhet som har ens i närheten av samma bandbredd att kopiera filer till och från. Det är den korta söktiden som är den stora vinsten, inte de höga sekventiella överföringshastigheterna.

Skrivet av Zotamedu:

Nej Apple kör fortfarande på en egen standard. Har för mig att det är SATA fast med en egen kontakt.

Ja, Apple kör samma kontroller-kretsar som kommer till M.2 men med egen kontakt – i framtiden åtminstone. Den ligger t.o.m. under SATA/SATAExpress under System Information (Systeminformation/under om den här datorn), där den är ansluten till PCIe (2.0) x2 i nya MBA precis som M.2 är. I längden är det därför enbart kontakten som kommer skilja. I samband med SATA Express och (M.2) NGFF/SFF-8639 så kommer det en ny standard där du med allmänna drivare (till chipset eller styrkrets som sitter innan PCIe SSD:erna när sådana kommer, men i praktiken legacydrivarna som redan är inbyggda i Windows kan snacka AHCI direkt med enheterna) kan driva dessa enheter utan någon traditionell PCIe till SATA-brygga och utan egna drivrutiner för varje kontroller. Som du kan boota till osv. SATA-IO som standardiserar för NGFF/SATA-Express på protokollnivå, där du kan använda SATA-kommandon och AHCI. Det har utvecklats konkurrerande standard under NVM Express-organet, med en variant (protokoll) de kallar NVMHCI/NVMe dessutom, även det med drivrutiner som inte bryr sig vem som tillverkar din styrkrets. NVMe är dessutom inte kompatibelt med SATA eller AHCI. Fysiskt kommer de använda samma kontakter och PCIe båda två.

9-serien (Z97 osv) för Haswell (refresh, eller för Broadwell) verkar dessutom vara första chipset som får inbyggt stöd för SATA Express. SATA-Express kräver fortfarande SATA-stöd. Hur som helst är Haswell-E längre bort.

SSDerna i nya MacBook Air använder PCIe, så ingen SATA elektriskt. Liknande med kommande Mac Pro. När det gäller felsägningen i Fredagspanelen så nej det finns inga förbättrade (aktiva) vilolägen för Haswell i MacBook Air och det finns inget Maverick ännu. Förbättringarna där är standby (som är ganska meningslöst när hibernate och SSD finns) och de andra förbättringarna som gäller oavsett vilken mjukvara du kör när det gäller strömförbrukningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Sen är nyttan av höga överföringshastigheter på en SSD tämligen begränsad. Speciellt i en laptop där man inte har någon annan enhet som har ens i närheten av samma bandbredd att kopiera filer till och från. Det är den korta söktiden som är den stora vinsten, inte de höga sekventiella överföringshastigheterna.

Om vi håller oss till bärbara och Air / Ultrabooks med fastlött minne, så finns det en uppenbar fördel med en snabb PCIe ansluten SSD när OS måste växla ut minne till disk. Få av dessa datorer har mer än 8 GB ram och de går inte att uppgradera. Nyttan av att dubbla bandbredden till det segaste minnet, längt upp i hierarkin, torde vara uppenbar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av beh:

Om vi håller oss till bärbara och Air / Ultrabooks med fastlött minne, så finns det en uppenbar fördel med en snabb PCIe ansluten SSD när OS måste växla ut minne till disk. Få av dessa datorer har mer än 8 GB ram och de går inte att uppgradera. Nyttan av att dubbla bandbredden till det segaste minnet, längt upp i hierarkin, torde vara uppenbar.

Ja alla tre personer som redigerar stora bilder i Photoshop på sina ultrabooks jublar. När var senaste gången du maxade 8 GB RAM på din laptop och vad gjorde du då? Jag fick anstränga mig för att komma upp i den mängden på min gamla stationära. Det var framtförallt när jag körde bild- och videoredigering parallellt som jag gick över 8 GB. Fast det är ju ingen som gör det frivilligt på en liten laptop för processorn tycker inte riktigt om den belastningen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Ja alla tre personer som redigerar stora bilder i Photoshop på sina ultrabooks jublar. När var senaste gången du maxade 8 GB RAM på din laptop och vad gjorde du då? Jag fick anstränga mig för att komma upp i den mängden på min gamla stationära. Det var framtförallt när jag körde bild- och videoredigering parallellt som jag gick över 8 GB. Fast det är ju ingen som gör det frivilligt på en liten laptop för processorn tycker inte riktigt om den belastningen.

Varför snöar du fast på Laptopdatorer?
Alla Asus Maximus moderkort utom Hero har en M2 port från nu och det är väl bra att man flyttar datorns flaskhals från lagringsmediats gränssnitt till någon annan komponent, som förhoppningsvis är lättare att byta...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon76929:

Varför snöar du fast på Laptopdatorer?
Alla Asus Maximus moderkort utom Hero har en M2 port från nu och det är väl bra att man flyttar datorns flaskhals från lagringsmediats gränssnitt till någon annan komponent, som förhoppningsvis är lättare att byta...

Jag svarade på ett specifikt exempel som var just en Ultrabook.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Nej, Apple har visserligen också PCI-express anslutning på sina men de har en speciell kontakt för att man inte ska kunna uppgradera de själv.

Säg inte det. OWC lyckades skaffa fram uppgraderingskit för tidigare modeller, det kan de säkert göra igen.

Visa signatur

/ Per

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ja alla tre personer som redigerar stora bilder i Photoshop på sina ultrabooks jublar. När var senaste gången du maxade 8 GB RAM på din laptop och vad gjorde du då? Jag fick anstränga mig för att komma upp i den mängden på min gamla stationära. Det var framtförallt när jag körde bild- och videoredigering parallellt som jag gick över 8 GB. Fast det är ju ingen som gör det frivilligt på en liten laptop för processorn tycker inte riktigt om den belastningen.

Har inte haft några problem att använda upp allt minne på min 11" Air med 8 GB internminne (fil cache = 0). Några vältabbade safari + chrome fönster med lite flash, Lightroom 4 med Xpro1 RAW filer på 25 MB styck och några vagrantboxar. 8 Gig ram är baseline idag.