Oculus drar in 16 miljoner dollar från investerare

Permalänk
Avstängd

Bra Bra Bra skönt att dom kan få fart på VR igen:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Detta alla dagar i veckan framför Google's snicksnack!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Snart väntat i 2 månader på mitt dev-kit.
Kan knappt bärga min inför Augusti då de börjar skicka ut nästa batch.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Detta alla dagar i veckan framför Google's snicksnack!

Jag antar att du menar Google Glass. Talar vi inte äpplen och päron nu?

Personligen vill jag ha både Rift, Leap Motion, och Google Glass Framtiden kan bli så kul

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Jag som äger en Rift kan ju försöka svara på en del av era frågor:

Skrivet av anon81912:

Det är ungefär som att titta på bio i 3D, men effekten är lite mer påtaglig. Grejen är att man lurar ögonen att saker är långt bort när de egentligen inte är det (http://en.wikipedia.org/wiki/Parallax). Då ögonen tror att något är väldigt långt bort, men de måste fokusera nära så kan vissa personer uppleva huvudvärk eller andra bekymmer. (Har själv kompisar som inte alls gillar 3D film, men jag tycker det ser ganska snyggt ut).

Detta är fel som andra i tråden påpekat. Optiken i Riften är avstämd så att fokusavstånd är större än vad ögonen upplever som oändligheten. Så ögonen upplever att skärmen sitter väldigt långt borta.

Att man blir yr beror på att ögonen ger information som inte stämmer med balansorganen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Simulator_sickness

Skrivet av skog1s:

Väldigt vanligt att man får lite skallebank (fick det själv med) dom första dagarna.
Sen tänker man inte på det. Tvärtom så känns det konstigt att spela "normalt"

Jag blev lite yr till en början. Men fick tipset att jobba mig upp. Först köra 5 minuter, sedan vila, sedan 10 minuter, vila osv...

Skrivet av Macke074:

Jag vill gärna veta

1. Är den bra för ögonen?
2. Är den bra för hjärnan?
3. Kan man få epilepsi av denna?
4. Kan man förstöra psyket?

1. Den är inte värre för ögonen än vad det är att titta på en LCD skärm ifrån 3 meters avstånd.

2. Man kan ju bli lite yr och illamående. Men det är sannolikt inte farligare än att åka karusell.

3. Nej, man kan inte få epilepsi av den. Däremot kan den säkert trigga epilepsi för den som redan har. Eftersom den täcker en stor del av synfältet.

4. Se svar 2.

Permalänk
Skrivet av FreddyK:

Snart väntat i 2 månader på mitt dev-kit.
Kan knappt bärga min inför Augusti då de börjar skicka ut nästa batch.

Lycka till! Jag beställde min i September och fick den förra veckan.

Kommer köpa en till så fort de släpper 1080p versionen i developer eller publik version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Snart väntat i 2 månader på mitt dev-kit.
Kan knappt bärga min inför Augusti då de börjar skicka ut nästa batch.

Vart någonstans har du hör det?

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Skrivet av Jenka27:

Vart någonstans har du hör det?

På sidan:
https://www.oculusvr.com/pre-order/

Står det:

Citat:

New orders are expected to ship August 2013.

Permalänk
Medlem

Fan va kul! Ny teknik slår aldrig fel! (såvida det inte är ett xbox one tihi)

Visa signatur
Permalänk

Occulus, Omni och ett Delta six, hur grymt blir inte det i BF4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Snart väntat i 2 månader på mitt dev-kit.
Kan knappt bärga min inför Augusti då de börjar skicka ut nästa batch.

Jag hoppas innerligt att du har fel där där. Jag beställde mitt kit för exakt 3 månader sedan och räknar med att ha den i juli mån.
Vill minnas att jag läste i maj att de beräknade att alla kickstarterkit skulle vara skickade innan 1a juni!?

Permalänk
Medlem

kommer för övrigt också lätt köpa dev 1080p kit och då vara ute tiiiidigt.
Har tålmodigt väntat på VR sen jag såg det i tv för första gången för över 15 år sedan så man kan ju tycka att något halvår till inte borde vara några problem. Man kan tycka det ja.. för väntan är fan snudd på olidlig. vill ha prylarna nu, nu NU!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PixelMiner:

Fast för två månader sig stod det väl Maj/Juni. Det stod iaf Maj när jag beställde 1 April, förväntar mig att den anländer i början av Juli.

Visa signatur

"Trying is the first step towards failure" Homer

Permalänk
Skrivet av Jenka27:

Fast för två månader sig stod det väl Maj/Juni. Det stod iaf Maj när jag beställde 1 April, förväntar mig att den anländer i början av Juli.

Jo, men "New orders are expected to ship August 2013" innebär alltså att de som beställer idag, kan räkna med leverans i Augusti. Så denna informationen kommer ju ändras vart efter tiden går. De som har beställt tidigare lär ju få sina enheter innan dess.

Å andra sidan när jag beställde i September förra året så var det först december som gällde, sedan Mars, sedan April, sedan Maj och så slutligen dök den upp i mitten på Juni. Så Oculus är ju inte perfekta på att hålla deadlines.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PixelMiner:

Jo, men "New orders are expected to ship August 2013" innebär alltså att de som beställer idag, kan räkna med leverans i Augusti. Så denna informationen kommer ju ändras vart efter tiden går. De som har beställt tidigare lär ju få sina enheter innan dess.

Å andra sidan när jag beställde i September förra året så var det först december som gällde, sedan Mars, sedan April, sedan Maj och så slutligen dök den upp i mitten på Juni. Så Oculus är ju inte perfekta på att hålla deadlines.

Nej, inte direkt och när det väl var dax att börja sända kiten så gick det väl sådär. Att sätta hård/mjukvaru-utvecklare på att sköta logistik var tydligen ingen bra idé. Go figure!;) Så snart de fick in en extern firma för logistiken så visade det sig att fabriken inte kunde leverera den utlovade kvantitet enheter under ens i närheten utlovad tid. Man kan ju ivf hoppas att på att de har lärt sig något av det hela och inte enbart rekryterat grymma hår/mjukvaruutvecklare inför nästa release..

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som absolut inte skulle vilja ha något som detta på mig när man spelar? Jag har inget emot att ny teknik kommer ut på marknaden, det är jättekul, men jag ser inte mig själv använda detta de kommande 10 åren iaf.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Väldigt bra, ogillade dock att det sattes till 2 medlemmar i styrelsen... Men för 16M$ så är det nog svårt att hålla de utanför.

Tror inte det finns något investmentbolag som inte tar platser i styrelsen när dom invester så mycket som $16MM. Dessutom så kan dom nog hjälpa till med en hel del inom marknadsföring osv som inte killarna @ oculus kan

Permalänk
Skrivet av Shockwave:

Är det bara jag som absolut inte skulle vilja ha något som detta på mig när man spelar? Jag har inget emot att ny teknik kommer ut på marknaden, det är jättekul, men jag ser inte mig själv använda detta de kommande 10 åren iaf.

Har du provat?? Själv tycker jag det verkar ganska lovande. Det som enligt mig själv är en stor nackdel är det upplevda motionblur man får pga VOR (Vestibulo-ocular reflex). Dvs när man roterar huvudet snabbt så har vi människor en reflex som automatiskt roterar ögonen för att omgivningen inte skall bli suddig. Men med VR-hjälmar så blir effekten precis den motsatta, dvs ögonen försöker kompensera för huvudrotationen, men skärmen sitter ju fast på samma position framför dig, så det blir suddigare istället.

Så jag tror att FPS i högt tempo kommer nog vara mindre lockande att spela i VR. Däremot lite mer slow paced spel kommer nog vara grymt bra.

Permalänk

Fick mitt dev-kit i måndags och har lekt en del med det nu. Skönt nog så upplever iaf inte jag någon yrsel eller illamåede, utan kan sitta med den på väldigt länge utan problem. Måste säga att upplevelsen med Oculus Rift är helt otrolig. Trots den nuvarande hemska upplösningen så försvinner man verkligen in i spelvärlden och glömmer bort att man har ett skrivbord framför sig. Jag har även stor vana av att använda TrackIR i olika spel tidigare, men headtrackingen i OR är på en helt annan nivå med grym respons och precision, men saknar än sålänge fler axlar att röra huvudet på, som man kan göra med TrackIR.

I vilket fall så kommer det här definitivt att bli en hit när den är klar. Känns dock som att den kommer behöva högre upplösning än 1080p i slutprodukten, men det kanske blir svårt att hålla priset nere då. Jag hade utan tvekan betalat det dubbla och lite till för en lyxigare variant med extra upplösning!

Skrivet av fesen:

Hur funkar denna mackapär? kopplar man in den som en skärm och drar på sig den? Hade varit nice å lira Fifa på en sån här

Tror inte din fråga blev besvarad. Men ja, Oculus Rift behöver inga drivrutiner, utan kopplas in med en skärmsladd och en usb-ladd och känns igen av dina grafikdrivrutiner som en vanlig bildskärm. Dock så måste applikationen du använder ha speciellt stöd for OR för att bilden ska visas på rätt sätt. Detta gäller även Windows som tyvärr inte har stöd för det än. Den tillfälliga lösningen är att ha en vanlig skärm som primary monitor och sen klona bilden till OR, så får du navigera med en vanlig skärm istället när du inte är inne i en OR-applikation.
Headsetet i sig har bara en smal sladd på ca 1.5 meter som går till en liten tillhörande dosa som har några knappar för on/off, brightness och kontrast, och därifrån går sladdarna till datorn.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Kingofmoon:

Det är ett företag inte en jävla ungdomsgård. Klart de ska finns folk som kan affärer i styrelsen.

Jo, men samtidigt: Om man byter 2 medlemmar i styrelsen mot 16 miljoner dollar har man nåt lönsamt i bakhuvdet med det. Investmentbolag ger inte bort pengar för ingenting, de investerar.

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Fick mitt dev-kit i måndags och har lekt en del med det nu. Skönt nog så upplever iaf inte jag någon yrsel eller illamåede, utan kan sitta med den på väldigt länge utan problem. Måste säga att upplevelsen med Oculus Rift är helt otrolig. Trots den nuvarande hemska upplösningen så försvinner man verkligen in i spelvärlden och glömmer bort att man har ett skrivbord framför sig. Jag har även stor vana av att använda TrackIR i olika spel tidigare, men headtrackingen i OR är på en helt annan nivå med grym respons och precision, men saknar än sålänge fler axlar att röra huvudet på, som man kan göra med TrackIR.

I vilket fall så kommer det här definitivt att bli en hit när den är klar. Känns dock som att den kommer behöva högre upplösning än 1080p i slutprodukten, men det kanske blir svårt att hålla priset nere då. Jag hade utan tvekan betalat det dubbla och lite till för en lyxigare variant med extra upplösning!

Skrivet av Mr. Bravo:

Det är löjligt mycket hype och förväntningar runt denna, och jag är säker på att många kommer känna sig lite missnöjda i slutändan, vilket alltid har varit fallet vad gäller billig VR. Folk förväntar sig holobands alá Caprica, men det är det verkligen inte

Nå? Var hypen överskattad och känner du dig missnöjd?

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Är det bara jag som absolut inte skulle vilja ha något som detta på mig när man spelar? Jag har inget emot att ny teknik kommer ut på marknaden, det är jättekul, men jag ser inte mig själv använda detta de kommande 10 åren iaf.

Inte bara du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jag antar att du menar Google Glass. Talar vi inte äpplen och päron nu?

Google Glass har inget med VR att göra..

Visa signatur

Sleeve it and they will come

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Hört att en del som testat dessa har blivit yra/fått huvudvärk ganska snabbt.
Man kanske måste ta pauser ganska ofta och det är inte kul...

Och andra sidan sa folk samma sak om höghastighets samt 3D BIO, vilket jag aldrig har upplevt överhuvudtaget. Finns alltid de som vill sätta sig emot.

Visa signatur

Asus Rog Strix B550-F Gaming | AMD Ryzen 7 5800x3D | Nvidia RTX 3090 | 32gb 3600mhz cl16 DDR4 RAM | 1x 2tb FireCuda 530 gen 4 nvme ssd | 2x 1tb Crucial MX500 sata3 ssd | Creative SoundblasterX AE-5 | 850w 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Det är bara att klicka sig in på Marknaden här på Swec då det finns en medlem som säljer en rent ny.

Fult att han säljer för 4000kr när man bara behövde betala $300 för att få den... Visst, den kanske är svår att få tag på, men om man har som mål att tjäna pengar på sitt inköp tycker jag inte att Sweclockers är det optimala forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khringo:

Och andra sidan sa folk samma sak om höghastighets samt 3D BIO, vilket jag aldrig har upplevt överhuvudtaget. Finns alltid de som vill sätta sig emot.

Nu är du inte lite trångsint. Tror du på allvar att bara för att du inte får det så kan ingen få huvudvärk?
Samma sak som att jag skulle säga att dom som blir sjösjuka ljuger för att jag inte blir det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingofmoon:

Det är ett företag inte en jävla ungdomsgård. Klart de ska finns folk som kan affärer i styrelsen.

/ragemode engage?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Intressant att det fortfarande utvecklas inom detta område. Hoppas det blir en bra produkt i slutändan, det BORDE kunna gå att få ordning på denna teknik...

Själv kommer jag dock inte att höra till "early adopters" för dessa. Spelade nåt FPS-spel med en 3D-hjälm på sena 90-talet och mådde riktigt illa/sjösjuk i timmar efteråt. Detta trots att jag aldrig har några sånna problem i vanliga fall vare sig i spel eller i verkliga livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vincent:

Tror inte det finns något investmentbolag som inte tar platser i styrelsen när dom invester så mycket som $16MM. Dessutom så kan dom nog hjälpa till med en hel del inom marknadsföring osv som inte killarna @ oculus kan

Nej, det låter orimligt att de inte skulle få platser. Dock ser jag ett potentiellt stort problem med det, varför jag nämnde det. Dessa styrelsemedlemmar är ju förmodligen bara ute efter vinst, så pass att de kanske stressar ut produkten p.g.a den stora summan pengar de investerat. Givetvis är detta mina spekulationer, men jag tror att det kan bli ett reellt problem som kan komma att skada slutprodukten.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Intressant att det fortfarande utvecklas inom detta område. Hoppas det blir en bra produkt i slutändan, det BORDE kunna gå att få ordning på denna teknik...

Själv kommer jag dock inte att höra till "early adopters" för dessa. Spelade nåt FPS-spel med en 3D-hjälm på sena 90-talet och mådde riktigt illa/sjösjuk i timmar efteråt. Detta trots att jag aldrig har några sånna problem i vanliga fall vare sig i spel eller i verkliga livet.

Jag provade också på en liknande grej på Bakken i Danmark under sent 90-tal, då var det Quake 1 i maskinen. Jag blev dock inte illamående utan fick väl snarare lite mersmak . Rolig grej som man inte sett på flera flera år sedan dess dock O.o
Närmsta man kom annars var väl Nintendos Virtual Boy som iaf hade ett ganska roligt tennisspel om jag inte missminner mig.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |