Permalänk
Medlem

Bitcoin funderingar

HEj

Har läst lite om bitcoin mining och verkar vara något jag skulle vilja testa på men har lite funderingar.
Är det värt att börja "mine:a" bitcoins eller är det försent? För jag har hört att det har vart någon börskrasch med det där?
Och om jag nu skulle börja hade jag tänkt mig att köpa en sådan.
Vet inte om jag har räknat rätt men jag kollade på den här sidan och som jag förstår så är det här en 5Gh/s rig vilket gör 5000Mh/s? Vilket motsvarar ca $432 i månaden.
Om det nu är så här så är det för bra för att vara sant, så nu frågar jag er kunniga om det verkligen är såhär?

Tack på förhand//
lome

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem

Jag kan inte värst myclet om BitCoins men om det funkar så där så skulle ju alla sitta med det. Jag säger bullshit

Permalänk
Medlem

Så...

Du tror att om du köper en "dator" för $274 kommer du casha in ~$432 varje månad efter det.
Hur tycker du själv att äktheten i den frågan är?

Permalänk

Omöjligt att säga om det är en bluff eller inte. Gratis pengar -> Troligtvis pyramidspel.
Bäst vore om fristående granskning görs på ett vetenskapligt sätt av en trovärdig organisation/myndighet.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Recension från Arstechnica.

Verkar som den kör FPGA-mining via ett ASIC-chip, dvs. inte GPU-mining som dem flesta använder.

Permalänk
Medlem

Jag tror säkert att butterflys produkt IDAG är lönsam.
MEN, Enligt vad jag läst står vi precis vid trappsteget för ASIC-maskinernas lansering (Produkten du länkade är en sådan).
Tänk på att beställer du en så finns det ingen chans att veta när du får den. Vad jag läst har de inte ens börjat skeppa första maskinerna (förutom rescensionsex då tydligen). Tror det finns en enorm backlog också eftersom alla väntat på denna sortens produkt, och ser hur det finns pengar att tjäna. Så fort marknaden svämmar över med de här nya effektivare produkterna kommer svårighetsgraden kanske dubblas eller värre. Om du inte får tag på en av produkterna inom flera månader finns det inget som säger att du någonsin kommer kunna få tillbaka investeringen. Vid den tiden kanske svårigheten är såpass svår att det lönar sig längre.

Sedan får man tänka på att bitcoins verkar vara extremt volatila, inom ett halvår kanske kursen står i småsummor igen?

Allt detta bör du ha i åtanke innan du köper en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guding:

Jag tror säkert att butterflys produkt IDAG är lönsam.
MEN, Enligt vad jag läst står vi precis vid trappsteget för ASIC-maskinernas lansering (Produkten du länkade är en sådan).
Tänk på att beställer du en så finns det ingen chans att veta när du får den. Vad jag läst har de inte ens börjat skeppa första maskinerna (förutom rescensionsex då tydligen). Tror det finns en enorm backlog också eftersom alla väntat på denna sortens produkt, och ser hur det finns pengar att tjäna. Så fort marknaden svämmar över med de här nya effektivare produkterna kommer svårighetsgraden kanske dubblas eller värre. Om du inte får tag på en av produkterna inom flera månader finns det inget som säger att du någonsin kommer kunna få tillbaka investeringen. Vid den tiden kanske svårigheten är såpass svår att det lönar sig längre.

Sedan får man tänka på att bitcoins verkar vara extremt volatila, inom ett halvår kanske kursen står i småsummor igen?

Allt detta bör du ha i åtanke innan du köper en.

Från vad jag läst så verkar fördröjningarna mest bero på att BFL (butterfly labs) ständigt implementerar små optimering som ger föga liten vinst. Samt att deras test-tid för dessa optimeringar ligger runt 3-4 veckor istället för 1 vecka som dem räknar med.

Permalänk
Medlem

Exakt samma situation som under "goldrush"! De som tjänar pengar är de som levererar utrustningen :/

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem

Tror inte du som privatperson kommer se några summor att tala om. Kom ihåg att det är en tävling, den med bäst gear tar hem mest och för att ha bäst gear får man räkna med en startutgift på över 20 tusen svenska kronor.

Gör man det som en hobby istället kanske man kan få det att gå jämnt ut med elräkningen och eventuellt några slantar hit och dit.

Men som sagt, kom ihåg att det är en tävling och det är lite som att ta sin standard Saab 900 till ett STCC race och hoppas på att inte komma sist.

EDIT:

Det var nog mer lönsamt i början när det inte var så etablerat och folk körde allt från CPU till GPU.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/galleri/9606-mining-rigs

Jag såg denna bitcoin rig och han använder sig utan 16st 6950 vilket blir en hashrate på ca 5600Mh/s och han hade inte ens alla grafikkort inkopplade och drar in 50:- per dag vilket blir en 1500:- i månaden. Hur kommer det sig? Den jag hade tänkt att köpa låg på 5000Mh/s så då borde den dra in minst 50:- per dag vilket blir lönsamt. Så jag förstår inte varför det inte skulle va värt det?

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem

Jo det är värt det. Men som sagt så får man väl vänta något år på sin asics.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Några stora pengar ska man nog inte räkna med. Men bitcoin är en cool valuta; handla med den!

Miningen är bara ett sätt att introducera valutan, det är inte ett "jobb" att mina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lome:

http://www.sweclockers.com/galleri/9606-mining-rigs

Jag såg denna bitcoin rig och han använder sig utan 16st 6950 vilket blir en hashrate på ca 5600Mh/s och han hade inte ens alla grafikkort inkopplade och drar in 50:- per dag vilket blir en 1500:- i månaden. Hur kommer det sig? Den jag hade tänkt att köpa låg på 5000Mh/s så då borde den dra in minst 50:- per dag vilket blir lönsamt. Så jag förstår inte varför det inte skulle va värt det?

Tänk på att det är förra årets rigg. Utvecklingen går framåt!

Om du verkligen tror på att du kan tjäna pengar på det så finns det ingen som skall övertyga dig annat. Har du rätt så tjänar du pengar, har du fel så lär du dig i alla fall en massa och har gjort något du gillar.

En del saker att tänka på när man skall räkna hur mycket man tjänar är:

Kostnaden av utrustning, lägger man t.ex 10,000 kr på gear så skall man rimligen tjäna in dom pengarna först innan man kan säga att man tjänat några pengar alls. Fast man kan ju räkna bort värdet av grejorna om man säljer dom efter ett tag.

Kostnaden av elen utrustningen drar, att driva 4 GPU på full kräm där t.ex varje GPU drar 200 watt vardera innebär 800 watt * 24 = 19.2 kWh per dag. Om vi rundar elpriset till 90 öre kWh så kostar det alltså 17.28 kr om dagen att driva riggen (~518 kr i månaden)

Kringkostnader såsom wattförluster i nätaggregat, fläktar och annat krimskrams. Säg 20% till som en rund siffra, 3.44 kr mer om dagen, Total 20.64 kr om dagen, c:a 619 kr / mån.

Hur mycket man faktiskt tjänar i dagsläget på en GPU baserad rigg. Säg att du faktiskt kan skapa hälften av det den andra gjorde med sig rigg på bara 4 GPU. Då får du alltså in 750 kr / mån. Är detta före konvertering till SEK eller efter? Det är också viktigt att ha koll på vad det kostar att göra om Bitcoin valutan till SEK och växelkursen idag. Inget jag kommer gräva i, säg att det är 100% för att förenkla...

Med en "vinstmarginal" på 120 kr/mån skulle det ta ~83 månader att betala för utrustningen. (nästan 7 år)
Om du efter säg 4 år istället skulle sälja din utrustning för 40% av inköpspris (Då gäller det verkligen att du har bra grejer att sälja för att få så mycket men ändå...) så skulle du alltså behöva tjäna in 6000 kr på 4 år. Med en vinst på 120 kr/mån hade du efter 4 år tjänat in 5760 kr...

Och allt detta förutsätter att inget ändrar sig på dessa 4 åren som skulle göra att du varit tvungen att införskaffa ny utrustning för att hänga med i utvecklingen!

...

Kan vara värt att tänka på alltså, då den som är snabbast alltid vinner. Inga tröstpriser för 2:an i detta fallet.
Om du sitter och skrynklar ut en bitcoin och det tar dig X tid och en annan kommer in X/2.0001 tid efter dig och blir klar på X/2 tid så kommer den personen att vinna bitcoinen och du har slösat X tid på att hasha en bitcoin du inte kommer att vinna.
Sitter då 99% av alla miners på bättre utrustning än dig kommer du inte se någon direkt vinst i att minea.

Det kommer garanterat komma bättre och bättre utrustning och dom med den bästa utrustningen är dom som skrapar in mest pengar. Som i sin tur gör att dom kan betala av sin utrustning snabbt och köpa bättre utrustning oftare.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lome:

HEj

Har läst lite om bitcoin mining och verkar vara något jag skulle vilja testa på men har lite funderingar.
Är det värt att börja "mine:a" bitcoins eller är det försent? För jag har hört att det har vart någon börskrasch med det där?
Och om jag nu skulle börja hade jag tänkt mig att köpa en sådan.
Vet inte om jag har räknat rätt men jag kollade på den här sidan och som jag förstår så är det här en 5Gh/s rig vilket gör 5000Mh/s? Vilket motsvarar ca $432 i månaden.
Om det nu är så här så är det för bra för att vara sant, så nu frågar jag er kunniga om det verkligen är såhär?

Tack på förhand//
lome

Tänk lite så här, dom säljer den för 274USD. Företaget får då kanske en vinst på 100USD när material och andra kostnader är avräknade. Vore det inte smartare av dom att själva ställa upp dom och köra mining, då skulle dom ju tjäna 432USD i månaden, hela tiden!
Vilket företag som helst i hela världen skulle vilja ha dom vinstmarginalerna, tänk dig att investera si och så mycket pengar, sen en månad senare har du nästan tripplat vinsten, och nästa månad sexdubblat den Osv Osv

Varför tror du att dom säljer en potentiell guldgruva för en spotstyver, och inte tar vinsten själva??

Och om någon tänker, jo men det blir ju svårare och svårare så till slut så blir det inte så mycket pengar, mm just det, undrars om det blir lättare för kunderna som köper datorerna

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Tänk på att det är förra årets rigg. Utvecklingen går framåt!

Om du verkligen tror på att du kan tjäna pengar på det så finns det ingen som skall övertyga dig annat. Har du rätt så tjänar du pengar, har du fel så lär du dig i alla fall en massa och har gjort något du gillar.

En del saker att tänka på när man skall räkna hur mycket man tjänar är:

Kostnaden av utrustning, lägger man t.ex 10,000 kr på gear så skall man rimligen tjäna in dom pengarna först innan man kan säga att man tjänat några pengar alls. Fast man kan ju räkna bort värdet av grejorna om man säljer dom efter ett tag.

Kostnaden av elen utrustningen drar, att driva 4 GPU på full kräm där t.ex varje GPU drar 200 watt vardera innebär 800 watt * 24 = 19.2 kWh per dag. Om vi rundar elpriset till 90 öre kWh så kostar det alltså 17.28 kr om dagen att driva riggen (~518 kr i månaden)

Kringkostnader såsom wattförluster i nätaggregat, fläktar och annat krimskrams. Säg 20% till som en rund siffra, 3.44 kr mer om dagen, Total 20.64 kr om dagen, c:a 619 kr / mån.

Hur mycket man faktiskt tjänar i dagsläget på en GPU baserad rigg. Säg att du faktiskt kan skapa hälften av det den andra gjorde med sig rigg på bara 4 GPU. Då får du alltså in 750 kr / mån. Är detta före konvertering till SEK eller efter? Det är också viktigt att ha koll på vad det kostar att göra om Bitcoin valutan till SEK och växelkursen idag. Inget jag kommer gräva i, säg att det är 100% för att förenkla...

Med en "vinstmarginal" på 120 kr/mån skulle det ta ~83 månader att betala för utrustningen. (nästan 7 år)
Om du efter säg 4 år istället skulle sälja din utrustning för 40% av inköpspris (Då gäller det verkligen att du har bra grejer att sälja för att få så mycket men ändå...) så skulle du alltså behöva tjäna in 6000 kr på 4 år. Med en vinst på 120 kr/mån hade du efter 4 år tjänat in 5760 kr...

Och allt detta förutsätter att inget ändrar sig på dessa 4 åren som skulle göra att du varit tvungen att införskaffa ny utrustning för att hänga med i utvecklingen!

...

Kan vara värt att tänka på alltså, då den som är snabbast alltid vinner. Inga tröstpriser för 2:an i detta fallet.
Om du sitter och skrynklar ut en bitcoin och det tar dig X tid och en annan kommer in X/2.0001 tid efter dig och blir klar på X/2 tid så kommer den personen att vinna bitcoinen och du har slösat X tid på att hasha en bitcoin du inte kommer att vinna.
Sitter då 99% av alla miners på bättre utrustning än dig kommer du inte se någon direkt vinst i att minea.

Det kommer garanterat komma bättre och bättre utrustning och dom med den bästa utrustningen är dom som skrapar in mest pengar. Som i sin tur gör att dom kan betala av sin utrustning snabbt och köpa bättre utrustning oftare.

Tack för ett så bra svar, det uppskattas och hjälpte mig att tänka om.

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem

Jag citera: http://www.dinigroup.com/diniblog/?p=120

"As best I can determine Butterfly Labs is not a scam but they are struggling with technical and business issues. Much here makes me suspicious. They’ve dramatically mispriced the products (too low by about 10x) and this warranty is corporate suicide: “Warranty: This unit’s system board has a lifetime warranty from manufacture defect or component failure.” The photos showing ‘production equipment’ is just odd and very stupid. A rational company would outsource the small quantities BL will produce."

Håller helt med, att göra en ASIC kostar otroliga summor, och är inget man gör i ett litet labb. Start kostnaderna för något sådant ligger på 100 tals miljoner. Montering av kretskort är möjligt att göra men även det gör man inte själv i så små volymer.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lome:

HEj

Har läst lite om bitcoin mining och verkar vara något jag skulle vilja testa på men har lite funderingar.
Är det värt att börja "mine:a" bitcoins eller är det försent? För jag har hört att det har vart någon börskrasch med det där?
Och om jag nu skulle börja hade jag tänkt mig att köpa en sådan.
Vet inte om jag har räknat rätt men jag kollade på den här sidan och som jag förstår så är det här en 5Gh/s rig vilket gör 5000Mh/s? Vilket motsvarar ca $432 i månaden.
Om det nu är så här så är det för bra för att vara sant, så nu frågar jag er kunniga om det verkligen är såhär?

Tack på förhand//
lome

Bitcoin värdet rör sig konstant, ibland upp, ibland ned, just nu ligger bitcoin värdet på 105 US Dollar per 1.00 Bitcoin (https://mtgox.com/), vilket hade kraschat för några månader sedan ifrån dåvarande cirka 200 dollar per bitcoin, har varit stabilt sedan dess på cirka 100 dollar per ett bitcoin.
Och visst är det lönsamt med bitcoin mining då jobbet man utför är den sorts "backbone" av hela bitcoin systemet, man utför kalkyleringar åt hela marknadssystemet, men det kan ta en lång tid innan ifall du beställer ifrån Butterflylabs, tills att du får din ASIC enhet då Butterflylabs icke är pålitliga, de försenar medvetet leveranser av sina produkter för någon okänd orsak.

Sen finns det dock förstås idioter som tror att deras dator kan producera någon nämnbar summa med en hög-prestanda rigg (dator),
men i faktum så kan inte ens en 30 000 kronors dator packat med grafikkort prestera upp till vad ens en sådan liten 5GH/s enhet kan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

i faktum så kan inte ens en 30 000 kronors dator packat med grafikkort prestera upp till vad ens en sådan liten 5GH/s enhet kan..

Fel!

Ett 7970 kan pressa cirka 700Mhash/s överklockat och går att få för 2800kr på vissa erbjudanden.

8x sånna kort blir 22400kr och då har 3800kr kvar att köpa 2x moderkort (med 8x PCI-E-slots), 2x processorer, minnen, 2x nätagg och två minnesstickor att köra t.ex. ubuntu på.

Detta kostar ungefär 30000kr totalt och kommer ge 5,6GH/s, vilket är bättre än en sån liten klarar...

Om det sedan är värt... Njaa.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Helt klart nått som inte är ärligt med det. Men vem jag är dock för lät att pressa mig igenom källfilerna. Så länge ingen har källfilerna för buterfly labs filer. 700MHASH för 7970 det är nått som är fel där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De använder inte grafikchip eller cpu:er, de gör special designade chip som enbart beräkna bitcoin hash. Hastigheten är helt rimlig, priset dock är

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk

Fick den här lilla lådan igår. Något som är värt att nämna är att jag fick vänta i nästan elva månader sedan beställningen

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av phuonganh:

Fick den här lilla lådan igår. Något som är värt att nämna är att jag fick vänta i nästan elva månader sedan beställningen
http://i44.tinypic.com/ekoylf.jpg

Du lär tjäna bra, åtminstonde i början! Grattis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av muscle:

De använder inte grafikchip eller cpu:er, de gör special designade chip som enbart beräkna bitcoin hash. Hastigheten är helt rimlig, priset dock är

Vet att det är specialdesignade enheter. Men det jag försökte antyda med min text var att det antagligen är dåliga gpu klienter. Och är ganska intresserad av källkoden för BFL enheterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av phuonganh:

Fick den här lilla lådan igår. Något som är värt att nämna är att jag fick vänta i nästan elva månader sedan beställningen
http://i44.tinypic.com/ekoylf.jpg

Kan du inte lägga upp lite schyssta bilder så man får se undret
Gärna en bild med "chassiet" öppet.

Är i sig inte så intresserad av mining, men tekniken i sig

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Skrivet av Kristerj:

Kan du inte lägga upp lite schyssta bilder så man får se undret
Gärna en bild med "chassiet" öppet.

Är i sig inte så intresserad av mining, men tekniken i sig

På baksidan är det en strömkabel och USB-anslutning mot datorn.

Måste tyvärr göra dig besviken annars. Att öppna chassi vågar jag inte göra eftersom det skrivs att det är lite svårt att få dit chassit igen sedan.
Om fläkten någon gång råkar dö måste jag givetvis öppna och byta ut då.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av phuonganh:

http://i39.tinypic.com/2wmds3k.jpg

På baksidan är det en strömkabel och USB-anslutning mot datorn.

Måste tyvärr göra dig besviken annars. Att öppna chassi vågar jag inte göra eftersom det skrivs att det är lite svårt att få dit chassit igen sedan.
Om fläkten någon gång råkar dö måste jag givetvis öppna och byta ut då.

Tack så mycket
Dom ser faktiskt riktigt schyssta ut, nej öppna inte om det är svårt och bökigt, inte värt att sabba något

Hur går miningen på den, blir det några 400USD?

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av phuonganh:

http://i39.tinypic.com/2wmds3k.jpg

På baksidan är det en strömkabel och USB-anslutning mot datorn.

Måste tyvärr göra dig besviken annars. Att öppna chassi vågar jag inte göra eftersom det skrivs att det är lite svårt att få dit chassit igen sedan.
Om fläkten någon gång råkar dö måste jag givetvis öppna och byta ut då.

Härligt! har du tjänat in lite pengar än?

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av phuonganh:

http://i39.tinypic.com/2wmds3k.jpg

På baksidan är det en strömkabel och USB-anslutning mot datorn.

Måste tyvärr göra dig besviken annars. Att öppna chassi vågar jag inte göra eftersom det skrivs att det är lite svårt att få dit chassit igen sedan.
Om fläkten någon gång råkar dö måste jag givetvis öppna och byta ut då.

Cool låda.
Går den att använda till något annat än att mina bitcoin om man skulle tröttna eller det blir olönsamt i längden?