Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Tänk lite så här, dom säljer den för 274USD. Företaget får då kanske en vinst på 100USD när material och andra kostnader är avräknade. Vore det inte smartare av dom att själva ställa upp dom och köra mining, då skulle dom ju tjäna 432USD i månaden, hela tiden!
Vilket företag som helst i hela världen skulle vilja ha dom vinstmarginalerna, tänk dig att investera si och så mycket pengar, sen en månad senare har du nästan tripplat vinsten, och nästa månad sexdubblat den Osv Osv

Varför tror du att dom säljer en potentiell guldgruva för en spotstyver, och inte tar vinsten själva??

Och om någon tänker, jo men det blir ju svårare och svårare så till slut så blir det inte så mycket pengar, mm just det, undrars om det blir lättare för kunderna som köper datorerna

Det är det dom gör. Skeppar ut några riggs då och då för att inte "scam" stämpla sig själva.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Har tjänat ganska många kronor på Bitcoins. Och i enkelheten så säger jag såhär. Betalar du el? I så fall är det inte värt det iom slitage+inköpskostnad. Gör det inte för du tror du blir rik. Gör det för du köper konceptet och gillar att leka lite...

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk

Jag drev en mining pool i början bara för skojs skull, rackade ihop en 50 bitcoins som ligger kvar i min wallet än idag

Visa signatur

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willekillen:

Jag drev en mining pool i början bara för skojs skull, rackade ihop en 50 bitcoins som ligger kvar i min wallet än idag

Aj då... fanns det någon anledning till att du inte sålde dom till 240USD st?

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Precis som många skriver så är det helt beroende på nuvarande svårighetsgraden. Den ökar när fler gruvar och minskar när färre gör det. Räkna med att folk med mer pengar än du kommer köpa in sig för att ta del av en eventuell kaka om det finns en att hämta. Balansen kommer alltid gå precis nära lönsamhetsgränsen, alltså där folk tycker det fortfarande är värt tiden/pengarna. Detta är visserligen bara för varje givet ögonblick, så du har ju fortfarande chans att ro hem en jackpot vid en eventuell uppsving i framtiden, alt. förlora rubbet vid en krasch.

Visa signatur

Ner med konsolbönderna! Rösta modermodemerat!

Permalänk

Har fått så här långt ca 0,5 BTC.
Hade under två dagar något oförklarligt stopp så ingen mining på totalt ca 8 timmar.
Den drar ca 29 W vid mining, idlar 13 W.
Dessvärre har jag ingen bärbar dator just nu, en sådan skulle sitta fint
med sina 25 W i idle. Jag kör med en gammal stationär och bara den drar 110 W i onödan.
Skulle vilja få tag på någon gammal-billig-skit bärbar med ett par tre USB-anslutningar.

GuessWho, såvitt jag vet kan man inte göra något annat än mining med den.

Visa signatur

i7 8700k - 32 GB - Z370 - RTX 2080 Ti - 4 GB Nvme SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av phuonganh:

Har fått så här långt ca 0,5 BTC.
Hade under två dagar något oförklarligt stopp så ingen mining på totalt ca 8 timmar.
Den drar ca 29 W vid mining, idlar 13 W.
Dessvärre har jag ingen bärbar dator just nu, en sådan skulle sitta fint
med sina 25 W i idle. Jag kör med en gammal stationär och bara den drar 110 W i onödan.
Skulle vilja få tag på någon gammal-billig-skit bärbar med ett par tre USB-anslutningar.

GuessWho, såvitt jag vet kan man inte göra något annat än mining med den.

En raspberry pi kanske skulle vara ett bra val?

Permalänk
Skrivet av Kristerj:

Aj då... fanns det någon anledning till att du inte sålde dom till 240USD st?

Ja, alltså minade mest för att jag gillade konceptet. Jag lär sitta på dem ett bra tag oberoende på deras värde

Visa signatur

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolzlo:

En raspberry pi kanske skulle vara ett bra val?

Det handlar om MegaHash / Watt och RPI har nog ganska dålig sådan.
Det handlar också lika mycket om MegaHash vs GigaHash, sitter du med någon maskin som mäts i MH och många andra sitter med maskiner som mäts i GH så kommer din EFFEKTIVA bitcoin inkomst att i runda tal minskas 1000 gånger.

Det kan också vara en anledning till att dom säljer sådana här maskiner, dom är medvetna om att dom inte kan tjäna stora pengar på dom via mining så dom säljer dom och tjänar mer på det viset medans dom själva sitter på bättre grejor och minar.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Skrivet av Willekillen:

Ja, alltså minade mest för att jag gillade konceptet. Jag lär sitta på dem ett bra tag oberoende på deras värde

edit: läste fel

Visa signatur

Intel i5 2500K | GTX 980 | ASRock P67 Extreme4

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Det handlar om MegaHash / Watt och RPI har nog ganska dålig sådan.
Det handlar också lika mycket om MegaHash vs GigaHash, sitter du med någon maskin som mäts i MH och många andra sitter med maskiner som mäts i GH så kommer din EFFEKTIVA bitcoin inkomst att i runda tal minskas 1000 gånger.

Det kan också vara en anledning till att dom säljer sådana här maskiner, dom är medvetna om att dom inte kan tjäna stora pengar på dom via mining så dom säljer dom och tjänar mer på det viset medans dom själva sitter på bättre grejor och minar.

Jag menade att en raspberry pi kan vara ett bra val om han sökte en enegisnål dator med usb-portar, ber om ursäkt om jag var oklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolzlo:

Jag menade att en raspberry pi kan vara ett bra val om han sökte en enegisnål dator med usb-portar, ber om ursäkt om jag var oklar.

Ah, nej det är jag som skall be om ursäkt då jag inte förstod vad han skulle vara ute efter och antog att diskussionen handlade om en dator för mining.

EDIT: En RPI med solceller är ju helt klart energisnålast

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk

Jo, jag har läst att en Raspberry Pi skulle vara det mest effektiva ur elsynpunkt men utan att ha erfarenhet om Pi så är en PC fortfarande mer användarvänlig för mig tror jag.

Samtidigt vill man ha en driftsäker pryl och om en sådan krånglar eller om poolen krånglar skall man kunna återstarta med en knapptryck, eller musklick annars har man förlorat mining-effektiviteten. Dvs, så lite meck som möjligt vid problem. Har ingen aning hur mycket meck man behöver göra med en Pi.
Samma dag (elva månader sedan) beställde jag också den större kusinen till Jalapeno. Den som är på 50-60 Ghz, den är tänkt att ansluta till samma dator/samma Pi. Gud vet när den kommer till mig, kanske om 6 mån - 1 år haha.
Är det då möjligt att koppla 2st Asic till samma Pi samt har en extra USB-kontakt för eventuell Wifi ifall jag vill fritt flytta grejerna?
Summa summarum, jag behöver sätta mig in i Pi-djungeln innan detta kan bli av. Tack för era tips.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En RPI körs med fördel under Linux. Att starta om den är så enkelt som att dra ur strömmen. Går ju att sätta något som fungerar som en reset knapp på ledaren som förser den med ström.

Annars går det ju alltid starta om den via terminalen från en fjärran plats. Inte för att omstart skall behövas.
Om du snackar om att starta om din mining gear så kan man göra det på liknande sätt. Bara koppla ett relä för strömtillförseln och trigga det reläet genom RPI'ns datainterface (eller vad du nu kallas/är för nått) vilket borde vara relativt enkelt att lösa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du får inte din ström gratis antar jag?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

EDIT: En RPI med solceller är ju helt klart energisnålast

Fast om du ändå måste köra en eller flera bitcoin miners, så spelar det inte så stor roll om själva raspberryn drivs med solenergi.

Skrivet av phuonganh:

Samtidigt vill man ha en driftsäker pryl och om en sådan krånglar eller om poolen krånglar skall man kunna återstarta med en knapptryck, eller musklick annars har man förlorat mining-effektiviteten. Dvs, så lite meck som möjligt vid problem. Har ingen aning hur mycket meck man behöver göra med en Pi.
Samma dag (elva månader sedan) beställde jag också den större kusinen till Jalapeno. Den som är på 50-60 Ghz, den är tänkt att ansluta till samma dator/samma Pi. Gud vet när den kommer till mig, kanske om 6 mån - 1 år haha.
Är det då möjligt att koppla 2st Asic till samma Pi samt har en extra USB-kontakt för eventuell Wifi ifall jag vill fritt flytta grejerna?
Summa summarum, jag behöver sätta mig in i Pi-djungeln innan detta kan bli av. Tack för era tips.

Fast om man ändå ska storsatsa på de dyrare bitcoin miners så hade det kunna vara trevligt med en dator med Core i3-4330T eller Core i3-4130T processor. De ska ha 35 watt TDP. Du kan installera vilket x86 OS du vill. Med ett bra moderkort, minne, nätagg och OS installation bör det vara ganska hög driftsäkerhet.

Med Raspberry händer det ibland att jag får dra ur och koppla in strömmen flera gånger för att den ska starta upp ordentligt, ibland har jag behövt dra ut usb enheter för att få igång den (efter man sett den gröna dioden lysa, den bredvid den röda powerdioden, så kan man koppla in igen)
Kanske bara jag som har månagsexemplar? (Har fungerat bra i övrigt). Men blir ändå lite tveksam till att använda den till viktiga saker.

Permalänk
Skrivet av deadich:

Du får inte din ström gratis antar jag?

Nejdå, alltid betalat för strömmen, men 30 W för en 5,6 Ghz miner är helt OK.
Förrut hade jag ett par riggar med GPUs som tillsammans drog 1320 W för 2,9 GHz.

Skrivet av GuessWho:

Fast om du ändå måste köra en eller flera bitcoin miners, så spelar det inte så stor roll om själva raspberryn drivs med solenergi.
Fast om man ändå ska storsatsa på de dyrare bitcoin miners så hade det kunna vara trevligt med en dator med Core i3-4330T eller Core i3-4130T processor. De ska ha 35 watt TDP. Du kan installera vilket x86 OS du vill. Med ett bra moderkort, minne, nätagg och OS installation bör det vara ganska hög driftsäkerhet.

Med Raspberry händer det ibland att jag får dra ur och koppla in strömmen flera gånger för att den ska starta upp ordentligt, ibland har jag behövt dra ut usb enheter för att få igång den (efter man sett den gröna dioden lysa, den bredvid den röda powerdioden, så kan man koppla in igen)
Kanske bara jag som har månagsexemplar? (Har fungerat bra i övrigt). Men blir ändå lite tveksam till att använda den till viktiga saker.

Tack, det lutar mot en bärbar dator.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det följer inte med en transformator till RPI va?
Sitter du på en Kina transformator? För när dom sätts i last så dumpar spänningen markant.
Många av dessa är tillomed rent av farliga att använda!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Själv tror jag att bitcoins storhetstid redan är över, att bubblan var en tillfällighet och att vi om inte allt för länge har glömt bort allt vad bitcoins heter

Permalänk
Skrivet av Sim0nT:

Själv tror jag att bitcoins storhetstid redan är över, att bubblan var en tillfällighet och att vi om inte allt för länge har glömt bort allt vad bitcoins heter

Ja men vafan, då kanske det dyker upp en eller flera nya "coins" ...newcoin, goldcoin, sweccoin, e-coin, sexycoin?

Många trodde att det var över när en bitcoin motsvarade ca 3$-4$ ganska länge under 2012. Just nu är det ca 90$, vilket lyft fortfarande.
Jag tycker såhär, Bitcoin har inget direkt att göra med vad det motsvarar i fiat-valutor.
Det som har varit svårt är hur man skall kunna bygga ett handelssystem kring det samt dess användarvänlighet och dess säkerhet. Alltså skall det vara enkelt att använda samt säkert att använda.

Visa signatur

Permalänk

Någon känns skumt!

Skrivet av lome:

http://www.sweclockers.com/galleri/9606-mining-rigs

Jag såg denna bitcoin rig och han använder sig utan 16st 6950 vilket blir en hashrate på ca 5600Mh/s och han hade inte ens alla grafikkort inkopplade och drar in 50:- per dag vilket blir en 1500:- i månaden. Hur kommer det sig? Den jag hade tänkt att köpa låg på 5000Mh/s så då borde den dra in minst 50:- per dag vilket blir lönsamt. Så jag förstår inte varför det inte skulle va värt det?

Känns väldigt konstigt att han behöver köpa 16st 6950 för att nå en Mh/s som du kan nå för ca 1800kr! Go får it! Hen däröver visade en bild där hen kom ju upp i ca 5Kh/s med en sådan låda så det känns som om den borde prestera väldigt bra. Enligt sidan du länkade tidigare där man kunde räkna ut hur mycket man tjänade gav mig ett värde på ca $340 med en hashrate på 5Kh/s vilket är mer än lådan kostade ($274) vilken barn som helst förstår att priset borde ligga över pengarna du kan dra in i månaden, iallafall 12x mer!

Något känns skumt men som någon nämnde över så hade de satt priserna fel, nej jag hade läst runt lite mer, kontaktat företaget och försökt få fram mer information om just det företaget.

Var försiktig!

Visa signatur

Chassi :Corsair 800D Moderkort :ASRock P67 Fatal1ty Hårddisk :750GB WD 7200rpm CPU :Intel Core i5 2500K@ 3,8ghz Minnen :Corsair 8GB VENGEANCE 4x2gb CPU kylare :Cooler Master Hyper 212 Plus GPU: 2st Asus GTX 560Ti (900mhz) PSU :Corsair AX 850W modular 80+ GOLD Läsare/brännare :Samsung 22X Skärmar: 3st Benq GW2250 "21.5" Operativsystem: Windows 7

Permalänk
Skrivet av MichelPenna:

Känns väldigt konstigt att han behöver köpa 16st 6950 för att nå en Mh/s som du kan nå för ca 1800kr! Go får it! Hen däröver visade en bild där hen kom ju upp i ca 5Kh/s med en sådan låda så det känns som om den borde prestera väldigt bra. Enligt sidan du länkade tidigare där man kunde räkna ut hur mycket man tjänade gav mig ett värde på ca $340 med en hashrate på 5Kh/s vilket är mer än lådan kostade ($274) vilken barn som helst förstår att priset borde ligga över pengarna du kan dra in i månaden, iallafall 12x mer!

Något känns skumt men som någon nämnde över så hade de satt priserna fel, nej jag hade läst runt lite mer, kontaktat företaget och försökt få fram mer information om just det företaget.

Var försiktig!

En sådan låda är asic, den är till för att använda just för bitcoinmining. Det går liksom inte att jämföra med grafikkort alls.
Om du bara tänker dig hur mycket effekt 16st hd6950 kan förbruka jämfört med lådans 29W!
De har inte satt priset fel. Problemet är bara att man inte vet när eller om man ens får den. Kan lätt dröja ett år innan man har den i handen.

Förresten, jag gissar du menar mig när du skrev "hen och lådan". Hashrate för lådan är ca 5,6 Ghash/s. Om ett hd6950 har en hashrate på 350 Mhash/s behövs det just 16 sådana kort för att matcha 5,6 Gh/s. Det behövs minst 3-4 riggar för 16 kort.
Med dagens svårighetsgrad är det bara att glömma mining av bitcoin med grafikkort enligt mig, ja även om man har gratis el. Det lilla btc man får kan man köpa istället, sälja iväg grafikkorten ger mer.
Om man däremot tycker det är KUL att hålla på, då säger jag bara kör hårt! Fast jag tror folk snarare kör Litecoin då.

Visa signatur

Permalänk

Då förstår jag lite mer! Tycker dock fortfarande priserna är obalanserade, har du räknat ut hur länge du måste ha igång lådan för att den ska ha betalat sig själv?

Visa signatur

Chassi :Corsair 800D Moderkort :ASRock P67 Fatal1ty Hårddisk :750GB WD 7200rpm CPU :Intel Core i5 2500K@ 3,8ghz Minnen :Corsair 8GB VENGEANCE 4x2gb CPU kylare :Cooler Master Hyper 212 Plus GPU: 2st Asus GTX 560Ti (900mhz) PSU :Corsair AX 850W modular 80+ GOLD Läsare/brännare :Samsung 22X Skärmar: 3st Benq GW2250 "21.5" Operativsystem: Windows 7

Permalänk
Medlem

Skriver dom inga specs?

Om du har pengarna så köp och berätta hur det går. Om något verkar för bra för att vara sant så är det oftast det. Men du kanske har tur. Går det bra så kanske man borde köpa en 50gh/s eller 500 gh/s och bli rik. Med 500 gh/s så tjänar man 230 000 kr per månad och det kostar bara 150 000 kr att köpa in.

Dom borde ju ställa ut sina maskiner för att mine'a själva istället för att sälja. De skulle bli rika på nolltid.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Mycket intressant läsning på 8 sidor ang Bitcoin´s
http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=9d3k...

Permalänk
Skrivet av SkalmanBC:

Mycket intressant läsning på 8 sidor ang Bitcoin´s
http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=9d3k...

Tack för länken!

Det var intressant att läsa. Kändes lite som Min resa till att hitta Satoshi Nakamoto
Någon får ta och göra en film om det där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Oavsett vad som sker med Bitcoin, kommer det bidra med något till det stora hela. Kanske ett förarbete till den framtida motsvarigheten.

Ni diskuterar svårigheter med att stänga ned RPi's och sedan få igång dem igen. Metodiken som tillämpas att helt enkelt döda strömmen är väl inte helt korrekt om man ser till nedstängningsrutiner för att säkert stänga ned ett system. Däremot finns det väl inga såvitt jag förstått per default hos RPi. Om det nu inte beror på strömförsörjningen, kan en sådan här vara av intresse eller liknande:

http://hackaday.com/2013/05/19/atx-raspi-is-a-smart-power-sou...

Permalänk
Medlem

"Months have gone by without Butterfly Labs shipping a single unit, and excuses and explanations are stacking up on their forums."

Dom har inte skickat ut en enda enhet. Detta på 6 månader. scam much? Om de nu skickar ut massa enheter så finns det en stor risk att svårighetsgraden snabbt höjs och man inte alls tjänar så hemskt mycket pengar längre. Han som skapat btc har ju satt ut att en viss mängd btc ska mine'as ut på ett visst antal år. Alltså så kan inte folk börja mine'a supereffektivt och tro att man kan tjäna hur mycket som helst, svårighetsgraden kommer att justeras beroende på hur mycket som mine'as.

http://www.247btc.com/bitcoins/31/the-future-of-bitcoin-minin...

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av deadich:

"Months have gone by without Butterfly Labs shipping a single unit, and excuses and explanations are stacking up on their forums."
Dom har inte skickat ut en enda enhet. Detta på 6 månader. scam much? Om de nu skickar ut massa enheter så finns det en stor risk att svårighetsgraden snabbt höjs och man inte alls tjänar så hemskt mycket pengar längre. Han som skapat btc har ju satt ut att en viss mängd btc ska mine'as ut på ett visst antal år. Alltså så kan inte folk börja mine'a supereffektivt och tro att man kan tjäna hur mycket som helst, svårighetsgraden kommer att justeras beroende på hur mycket som mine'as.
http://www.247btc.com/bitcoins/31/the-future-of-bitcoin-minin...

Det där var skrivet i mars.
De har börjat leverera från Maj. De har skeppat ganska många enheter hittills. Hundratals Jalapeño, den som är på 5 Gh, några SC som är 50-60 Gh och en Minirig som är på 500 Gh. De hinner inte städa undan ändå.

Värt att tillägga, det var ordrar som beställdes från sommar-höst förra året som har skeppats och deras backlog sträcker ända fram till Juni i år. Med andra ord, beställer man nu vet man inte när man får eller om man ens får något. Det är en medveten risk man tar. Från första början "lovade" de att de skulle börja leverera i Oktober, så det är en försening på sju månader med alla möjliga ursäkter från deras sida.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lome:

HEj

och som jag förstår så är det här en 5Gh/s rig vilket gör 5000Mh/s? Vilket motsvarar ca $432 i månaden.
Om det nu är så här så är det för bra för att vara sant, så nu frågar jag er kunniga om det verkligen är såhär?

Tack på förhand//
lome

Nej, det funkar inte så. Det bildas alltid en konstant mängd bitcoin. Det blir inte fler nya bitcoin att dela på för alla plötsligt kör ASIC
Svårighetsgraden kommer justerat uppåt när nätet märker att nya mynt produceras snabbare än målet så det kommer behövas mer hash för att få ut likamycket bitcoin ju fler personer som går över till ASIC.