Permalänk

Internet hastighet?

Hej!

Jag undrar hur man kan få reda på sin internethastighet.
Jag kanske har missuppfattat hela grejen och låter som en idiot men jag kan ingenting om det här så försök förstå mig

Jag kollade på bredbandskollen alldeles nyss och fick Ta Emot filer: 9.94 MB/s och Skicka Filer: 10.3 MB/s.
När jag laddar ner något från t.ex. Steam så laddar jag ner mellan 1MB-2MB/s (väldigt sällan 2mb, ligger vanligtvis på 1.2 MB/s). Varför så lite? Som sagt, jag kan inget om det här ämnet så jag kanske är helt idiotisk, men om någon kunde förklara så någon som är så okunnig som jag kan förstå skulle det vara väldigt tacksamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlepaleSaileh:

Hej!

Jag undrar hur man kan få reda på sin internethastighet.
Jag kanske har missuppfattat hela grejen och låter som en idiot men jag kan ingenting om det här så försök förstå mig

Jag kollade på bredbandskollen alldeles nyss och fick Ta Emot filer: 9.94 MB/s och Skicka Filer: 10.3 MB/s.
När jag laddar ner något från t.ex. Steam så laddar jag ner mellan 1MB-2MB/s (väldigt sällan 2mb, ligger vanligtvis på 1.2 MB/s). Varför så lite? Som sagt, jag kan inget om det här ämnet så jag kanske är helt idiotisk, men om någon kunde förklara så någon som är så okunnig som jag kan förstå skulle det vara väldigt tacksamt.

på bredbandskollen mäter dom i megabits Mb, steam mäter i megabytes MB

du kan läsa på på wikipedia

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem

du blandar nog ihop mb/sek och mbit/sek 2 helt olika saker

Permalänk

Åh typiskt mig att blanda ihop saker :X, tack så hemskt mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tofuxx:

du blandar nog ihop mb/sek och mbit/sek 2 helt olika saker

Ja det är noga med prefixerna...
M = Mega
m = Milli
B = Byte
b = Bit

Med andra ord:
MB/s = Megabyte/s
Mb/s = Megabit/s

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch