SweClockers drop!
Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Ethernet kontakten lyser rött

Hej, jag har ett problem med att ethernet kontakten på mitt moderkort är orange och inte grön. jag märkte det när vi byte ifrån Tele2 till Telia, vi hade en massa problem med internet, t.ex att internet dör får enskilda datorer eller för alla och liknande problem. så dom ville att vi skulle prova med kabel. det gjorde jag och då märkte jag att ethernet kontakten på moderkortet var orange och inte grön som den borde vara. Efter flera felanmälan så fick vi hem ett nytt gateway och kontakten lyser fortfarande orange, när jag testade med kabel och spel laggar för mig och chrome blir ganska segt för mig och då byter jag till trådlöst istället för det är snabbare men fortfarande laggar det i spel.

Telia sa att kan bero på att det är för många trådlösa enheter kopplade till vårat WIFI, fast att problemen har funnit när bara varit en mobil kan ha varit ansluten till vårat WIFI. jag har provat att installera om drivrutiner för nätverkskortet, byta kabel och byta gateway utan att det har hjälpt och nu undrar jag om det kan vara moderkortet som spökar, fast att jag har varit på lan och kör med kabel utan problem.

kan tillägga att min bror har inte samma problem som jag, hans kontakt lyser grönt och säger inte att det laggar.

mitt moderkort är : MSI Z77A-S01 och gateway är ett : Technicolor TG799vn v2

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Vad säger manualen? (eller RTFM som man brukar säga....;))

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Tanis:

Vad säger manualen? (eller RTFM som man brukar säga....;))

det står att den ska vara orange när jag har 1000 Mbits/s, bara att jag har 12-30 Mb/s och får ut mellan 12-14 Mb/s....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att routern går i auto medan datorn kör hårdställt full duplex? Inte varit med om att det lyser rött. Kolla egenskaperna för nätverkskortet i enhetshanteraren så att speed och duplex är på auto.

Permalänk
Medlem

10 Mbit var orange och 100Mbit var grön som senare ändrades 10/100Mbit orange och 1000Mbit grön. Någon röd lysidiod kan jag inte minnas att jag har sett innan på ett nötverkskort men det finns säkert.

Sedan finns det varianter. Lyser grönt när nätverkskortet har ström och är igång. Och övriga lampor lyser nät trafik kommer och går grön gbit och orange för övrigt.

Det är väldigt ovanligt med röd lysdiod på nätverkskort (lite tidigt 90-tal låter det som)

Blir väldigt nyfiken vilken tillverkare och modell är det för ditt näterskort som lyser rött ?

Håller med kolla egenskapern aför NIC.et ställ det på auto, men testa också alla inställningar från 10Mbit half duplex upp till max hastighet och se om det blir någon skillnad.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

överdriv lite när jag sa att den är röd, men den är orange.

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Dr. MASS:

10 Mbit var orange och 100Mbit var grön som senare ändrades 10/100Mbit orange och 1000Mbit grön. Någon röd lysidiod kan jag inte minnas att jag har sett innan på ett nötverkskort men det finns säkert.

Sedan finns det varianter. Lyser grönt när nätverkskortet har ström och är igång. Och övriga lampor lyser nät trafik kommer och går grön gbit och orange för övrigt.

Det är väldigt ovanligt med röd lysdiod på nätverkskort (lite tidigt 90-tal låter det som)

Blir väldigt nyfiken vilken tillverkare och modell är det för ditt näterskort som lyser rött ?

Håller med kolla egenskapern aför NIC.et ställ det på auto, men testa också alla inställningar från 10Mbit half duplex upp till max hastighet och se om det blir någon skillnad.

Skrivet av jocke92:

Kan det vara så att routern går i auto medan datorn kör hårdställt full duplex? Inte varit med om att det lyser rött. Kolla egenskaperna för nätverkskortet i enhetshanteraren så att speed och duplex är på auto.

jag ändrade så att duplex var på auto och det hjälpte inte iallafall vad jag kunde märka, satt i skype samtidigt och samtalet började hacka, brusa och sånt. så vet inte hur det ska hjälpa mig att sluta lagga i bf3. så jag ändrade tillbaka duplexen till halvduplex på 1000 Mb/s som den var innan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

jag ändrade så att duplex var på auto och det hjälpte inte iallafall vad jag kunde märka, satt i skype samtidigt och samtalet började hacka, brusa och sånt. så vet inte hur det ska hjälpa mig att sluta lagga i bf3. så jag ändrade tillbaka duplexen till halvduplex på 1000 Mb/s som den var innan.

Har du provat 100/1000 full duplex?
Auto och halv är ju inte direkt att rekommendera.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av BergEr:

jag provar det just nu. jag testar och ser om det blir bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

Din router kör auto. Om datorn är hårddställd till full kommer inte routern kunna negotiera fram något och antar halv. Dock om man kör i gigabit finns inget som heter hel eller halv. Allt går i full. Vet inte hur routern beter sig om du hårdställt 1000mbit. Men om du inte själv ställt något i router-ändan ska det vara auto i datorn.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av jocke92:

Din router kör auto. Om datorn är hårddställd till full kommer inte routern kunna negotiera fram något och antar halv. Dock om man kör i gigabit finns inget som heter hel eller halv. Allt går i full. Vet inte hur routern beter sig om du hårdställt 1000mbit. Men om du inte själv ställt något i router-ändan ska det vara auto i datorn.

Skrivet av BergHa:

jag har provade 100Mb/s full och det hjälpte lite. men fortfarande blev det att jag grov laggade i battlefield men inte lika mycket. nu kör jag med 1 Gb/s full duplex och det är betydligt sämre. kollade hastigheten på bredbandskollen och jag fick ca 5.85 Mb/s och jag brukar få 12-14 vanligtvis. även skype samtal är dåligt eller dör och andra internet problem.... jag byter tillbaka till 100 och kollar i routern om jag kan ändra något där som kan hjälpa.

Visa signatur