Hur i helvete ställer jag in upplösningen på en 2560x1440 skärm när Windows inte tillåter mer än 1920x1080?

Permalänk
Avstängd

Hur i helvete ställer jag in upplösningen på en 2560x1440 skärm när Windows inte tillåter mer än 1920x1080?

Detta driver mig fan till vansinne

Köpte idag en U2713HM och trodde så klart att skiten skulle fungera som den skulle

Men icke

Av någon outgrundelig jävla anledning så tillåter inte Windows mig att ställa in upplösningen till vad den ska vara (2560x1440) utan skalan maxar ut totalt vid 1920x1080.

Sladdfanskaper som jag kopplat skärmen till datorn med är den DL-DVI kabel som kom i lådan
Nej jag har ingen DP kabel förrän affärerna öppnar imorgon
Nej drivrutinerna till mitt 7970 kort är ej gamla
Nej jag har ej kopplat kabeln till fel uttag på grafikkortet
Nej det hjälpte inte av att jag stängde av och satte på den igen (har prövat olika kombinationer av detta nu över ett dussin gånger)

Permalänk

Testat starta om datorn? Installerat om drivrutinerna?

Permalänk
Medlem

Har du testat att stänga av CAPS-lock och sedan installera drivrutiner för skärmen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jornathan:

Testat starta om datorn? Installerat om drivrutinerna?

Skrivet av biorrith:

Har du testat att stänga av CAPS-lock och sedan installera drivrutiner för skärmen?

Nej drivrutinerna till mitt 7970 kort är ej gamla
Nej det hjälpte inte av att jag stängde av och satte på den igen (har prövat olika kombinationer av detta nu över ett dussin gånger)

otrevligt svar borttaget
Permalänk
Medlem

Klarar grafikkortet 2560x1440?

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådtitel redigerad*

Jag förstår att du är irriterad, men undvik att använda enbart versaler i forumet, det upplevs som väldigt skrikande och störande av många medlemmar.

Permalänk
Skrivet av Brillmongot:

Nej drivrutinerna till mitt 7970 kort är ej gamla
Nej det hjälpte inte av att jag stängde av och satte på den igen (har prövat olika kombinationer av detta nu över ett dussin gånger)

Frågade inte om de vara gamla. Frågade om du installerat om dom. Sen skriver du att du testat starta om den? Den som i skärmen antar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Nej drivrutinerna till mitt 7970 kort är ej gamla
Nej det hjälpte inte av att jag stängde av och satte på den igen (har prövat olika kombinationer av detta nu över ett dussin gånger)

www.google.se - det finns speciella forum hos Dell för ändamålet.

otrevligt svar borttaget
Permalänk

Är det inte någon inställning i amd controll panel som du ska ställa in skärmen med. Ungefär som eyefinity eller nvidia surround.
I nvidia finns ett val att ändra upplösning.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Vad har du för 7970? Det finns kort som har en switch som ställer om vilka utgångar som skall kunna användas och hur de skall kunna användas. ASUS 7970 Matrix Platinum har så bland annat.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk

Se till att du använder skärmkablar och grafikkort som tillåter Dual-link upplösning. Single-link DVI tex. kommer inte fungera.

Permalänk
Medlem

använder du en kabel/sladd som stödjer den upplösningen, finns väl vissa begränsningar på det området om jag inte minns fel?

Edit: Läste nu att du använde DL DVI. Har du provat att låta skärmen/datorn stå avstängd en kortare stund?(ca 5min) Löste ett liknande problem för mig. I mitt fall verkade det vara mjukvaran i skärmen som strulade.

Permalänk
Inaktiv

Som Polargroet säger så har du nog för kass snabel till skärmen.

Rekommenderar att du använder displayport

Permalänk
Medlem

Se till att du har rätt kabel till skärmen. Dual-Link DVI och Displayport fungerar för dem upplösningarna.

HDMI har dumt nog inte stöd för 2560x1600/1440, men har stöd för 3840*2160.

Så se till att kolla så att du har en kabel som klarar upplösningen också.

Permalänk
Medlem

Leta runt i inställningarna i AMD Catalyst Control Center och se om du kan välja där, tror även det finns alternativ för att manuellt lägga till upplösningar där, om det inte går så behöver du som sagt troligtvis en ny kabel.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NoWin:

Klarar grafikkortet 2560x1440?

Klart som fan det gör, testpanelen har kört en mängd speltester med olika versioner av 7970 i upplösningen 2560x1440

Skrivet av Jornathan:

Frågade inte om de vara gamla. Frågade om du installerat om dom. Sen skriver du att du testat starta om den? Den som i skärmen antar jag?

Jag har installerat, avinstallerat och installerat om varenda jävla drivrutin som har det minsta med grafik eller skärm att göra, datorn har jag startat om för varje gång.

Skrivet av Gunner357:

Är det inte någon inställning i amd controll panel som du ska ställa in skärmen med. Ungefär som eyefinity eller nvidia surround.
I nvidia finns ett val att ändra upplösning.

När man kör med amd så hänvisar grafikkortets kontrollpanel vidare till windowsinställningarna.

Skrivet av era909:

Vad har du för 7970? Det finns kort som har en switch som ställer om vilka utgångar som skall kunna användas och hur de skall kunna användas. ASUS 7970 Matrix Platinum har så bland annat.

Asus DC2, finns två DVI portar samt 4 DP portar, endast en av DVI portarna stöder dual link. Jag har koll på vilken utav dem det är.
Och ja, bara för att testa så prövade jag använda den andra, ingen skillnad.

Skrivet av Polargroet:

Se till att du använder skärmkablar och grafikkort som tillåter Dual-link upplösning. Single-link DVI tex. kommer inte fungera.

Kabeln som kom i lådan är en dual link

Skrivet av Reddie44:

Har du provat att låta skärmen/datorn stå avstängd en kortare stund?(ca 5min) Löste ett liknande problem för mig. I mitt fall verkade det vara mjukvaran i skärmen som strulade.

Prövar nu

svar på borttaget inlägg borttaget
Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Prövar nu

Kanon, lycka till!

Permalänk
Medlem

Det här har redan nämnts, men jag ser inte att du svarat på det...

Har du installerat drivrutiner för skärmen?

Permalänk
Medlem

There is a switch on the card next to the CrossFire connectors that switches the card between 6 single link displays and 5 displays (with one being dual link capable). http://www.hardocp.com/article/2013/03/11/asus_hd_7970_direct...

Visa signatur

janee

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Från diverse otrevliga kommentarer. Låt oss nu vara trevliga mot varandra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reddie44:

Kanon, lycka till!

Inget hände

Skrivet av MrMadMan:

Det var det första jag gjorde

Skrivet av janee:

There is a switch on the card next to the CrossFire connectors that switches the card between 6 single link displays and 5 displays (with one being dual link capable). http://www.hardocp.com/article/2013/03/11/asus_hd_7970_direct...

Bra fynd men knappen var sedan tidigare i rätt läge, jag har redan prövat slå om utan verkan.

Permalänk
Avstängd

Problemet löst.

Lyckades tvinga fram en upplösning på 2560x1440 genom manuella ändringar i registernycklar.

Permalänk
Inaktiv

Har du rätt (och fungerande) kabel (i rätt utgång) så ska det fungera, end of story.

Du har gjort fel - gör om och gör rätt (manualen är en bra start för dig).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Problemet löst.

Lyckades tvinga fram en upplösning på 2560x1440 genom manuella ändringar i registernycklar.

Kan vara bra ifall man fick veta vad du ändrade och vilket operativsystem du har ifall någon annan skulle få samma problem.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Avstängd

Windows 8 64bit

Här är guiden jag använde mig av: http://www.mp3car.com/lcd-display/42122-tutorial-forcing-cust...