Vilket nätagg ska jag välja? Node 304!

Permalänk
Medlem

Vilket nätagg ska jag välja? Node 304!

Jag har beställt nya delar till en Gaming/NAS-dator men har inte kunnat bestämma mig för ett passande nätaggregat. Det ska vara modulärt men får inte vara längre än 150mm för att få plats i Node 304. Gärna så tyst som möjligt.

Övriga delar i datorn:

Chassi: Fractal Design Node 304
Moderkort: Asus Z87I-Pro
Processor: Inte Core i5 4670K 3,4GHz
CPU-kylare: Noctua NH-U12P SE2
Grafikkort: Gigabyte Radeon HD7970 OC Windforce
SSD: Samsung 840 Series 250GB
HDD: 2x Western Digital Red 3TB
RAM: Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB

Jag har ett FSP Group FSP400-60APN 400W liggandes hemma men är nästan hundra på att det är för klent, inte sant?

I övrigt har jag bra erfarenhet av Corsair's nätagg men är öppen för alllt. Synpunkter och förslag uppskattas varmt, tack!

Permalänk

Det borde funka men inget jag skulle rekomendera.

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem
Skrivet av bananfiS:

Jag har beställt nya delar till en Gaming/NAS-dator men har inte kunnat bestämma mig för ett passande nätaggregat. Det ska vara modulärt men får inte vara längre än 150mm för att få plats i Node 304. Gärna så tyst som möjligt.

Övriga delar i datorn:

Jag har ett FSP Group FSP400-60APN 400W liggandes hemma men är nästan hundra på att det är för klent, inte sant?

I övrigt har jag bra erfarenhet av Corsair's nätagg men är öppen för alllt. Synpunkter och förslag uppskattas varmt, tack!

Missen jag gjorde med mitt node 304 bygge var att jag inte valde modulärt nätagg.
Det går, men det är trångt.

och jag tror att ett 400w nätagg är för klent, alternativt för klent för överklockning. Har nätagget någon 80+ certifiering?
jag körde ett 680 på ett 450w nätagg ett tag, men bytte till mig ett 550w för säkerhets skull.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av bananfiS:

Övriga delar i datorn:

Skrivet av Bra Hemsida:

Det borde funka men inget jag skulle rekomendera.

Skrivet av olleb:

Missen jag gjorde med mitt node 304 bygge var att jag inte valde modulärt nätagg.
Det går, men det är trångt.

och jag tror att ett 400w nätagg är för klent, alternativt för klent för överklockning. Har nätagget någon 80+ certifiering?
jag körde ett 680 på ett 450w nätagg ett tag, men bytte till mig ett 550w för säkerhets skull.

Ditt system drar runt 300W i load. 100W i utrymme att låta bli att klocka på.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Okej, kanske ska testa med mitt FSP 400W först.
Men om jag vill klocka och satsa på ett bra, modulärt nätt med högre watt, vilket bör jag köpa då?

Permalänk
Hjälpsam

SilverStone strider är bara 140mm djupt o sen har dom ett sett med korta modulära kablar..http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=351&area=en finns även i 650W version

Jag hade en lång diskussion i köpråds tråden med en kille som köpte detta. . .det blev trångt ändå, så mycket längre PSU blir tångt

tråden..http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av bananfiS:

Men om jag vill klocka och satsa på ett bra, modulärt nätt med högre watt, vilket bör jag köpa då?

Ett SFX nätagg med korta modulära kablar. Ett normalt ATX med modulära kablar är fan på smärtgränsen att det ens går in.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ett SFX nätagg med korta modulära kablar. Ett normalt ATX med modulära kablar är fan på smärtgränsen att det ens går in.

Det funkar , det gör det, jag kör ett icke modulärt corsair tx 650w i mitt 304, men fy fasen, det är ett helsicke att få undan kablarna när det är icke modulärt!

SFX agg har en sjukt stor nackdel och det är ljudnivån, efter att ha haft två lånade (de har testat ett av dem här på swec för inte länge sen) hade sån ljudnivå att det höll på att göra mig galen, trodde det var trasigt så lånade ett liknande ur samma serie fast äldre, samma skit där, skruttiga 80mm fläktar som går högljutt, men sure, är man inte kräsen på ljud så

funderar själv på att byta till http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1422898 och de där korta modulära kablarna pga det där bekymret med kablarna

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

SilverStone strider är bara 140mm djupt o sen har dom ett sett med korta modulära kablar..http://www.silverstonetek.com/product.php?pid=351&area=en finns även i 650W version

Jag hade en lång diskussion i köpråds tråden med en kille som köpte detta. . .det blev trångt ändå, så mycket längre PSU blir tångt

tråden..http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Du har inte möjlighet att kanske fota lite och visa din insida med de korta kablarna och hur det blev i slutändan?

Jag är ytterligt nyfiken då jag undrar om det är värt att skippa mitt icke modulära corsair tx 650 och byta mot ett sådant silverstone 650w , då jag har ett gtx 770 i så vill jag ändå ha en del watt över för framtiden

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Förslag:
http://www.inet.se/produkt/5322167/silverstone-strider-sfx-45...

jag har själv bronsmodellen av detta agg.

Vissa säger att agget kan vara lite högljutt, men jag kan knappt höra mitt.

Har man några chassifläktar,
så undviker man att agget drar in alltför varm luft.
(och därmed att fläktregleringen "tokvarvar")

Fo3

Edit: 450W rekommenderar jag bara för lättare överklockning.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av bananfiS:

jag har detta i min node 304:
http://www.inet.se/produkt/6909709/be-quiet-straight-power-e9...
det är lite tajt men jag står ut

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Jag kommer provtesta med mitt FSP 400W (140mm, icke modulärt) först, men troligtvis kommer det bli bökigt med alla kablar.
Då lutar det emot Silverstone Strider 500W/600W som ser väldigt intressanta ut om man köper till paketet med kortare kablar.
Nackdelen är väl att man får punga ut en del med pengar, men det känns som det kan vara värt det.

Vad tror ni om? Silverstone Strider ST50F-P 500W
Enligt de recensioner jag hittar så ska ljudet vara ganska högt, men kostar 799:- inklusive frakt så skiljer cirka 500kr mindre än 650W... värt?

140mm modulärt + mitt grafikkort (HD7970) måste få plats, ser inte mkt annat som skulle kunna bli bättre i ett Node 304?

Det där nätagget hade inte fungerat i mitt bygge, 160mm är alldeles för långt
Ditt grafikkort är 241mm långt och mitt 7970 GHz Vapor-X är hela 285mm.

Skrivet av FatherOfThree:

Förslag:

Fo3

Edit: 450W rekommenderar jag bara för lättare överklockning.

Till en början verkade detta nätagg passa mig perfekt, tills jag såg att den bara hade uttag för 3st SATA-anslutningar.
125mm långt hade annars varit kanon, men 600W kostar bara någon hundring mer och jag kommer troligtvis behöva mer effekt än 450W + att flera recensenter tog upp detta om högljutt så blir man lite försiktig.

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Förslag:

Det sägs att Guldversionen låter betydligt mer än brons, på låga laster, och efter att ha vart ägare till ett i ett par dagar är jag övertygad om att det stämmer. Övriga chassifläktar selar ingen roll, det låter riktigt mycket redan på lägsta varvtalet (vilket är ganska högt).
Får se idag eller på måndag hur det låter när man byter ut fläkten

Skrivet av bananfiS:

Till en början verkade detta nätagg passa mig perfekt, tills jag såg att den bara hade uttag för 3st SATA-anslutningar.
125mm långt hade annars varit kanon, men 600W kostar bara någon hundring mer och jag kommer troligtvis behöva mer effekt än 450W + att flera recensenter tog upp detta om högljutt så blir man lite försiktig.

Äsch, det är ju modulärt! Köpt ett en 6-pinskontakt, så många satakontakter du behöver, och lite kabel, så har du sedan din perfekta kabel, med exakt rätt längd och antal kontakter för just din dator.
Att kunna måttanpassa kablarna utan att bryta garantin är den absolut största fördelen med modulära nätagg, enligt mig. Speciellt i små lådor.
(Mitt 304 känns dock inte så litet längre, sedan jag vart ägare till ett Silverstone SG05 )

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*