Speldator modell mindre ~10k sökes

Permalänk

Speldator modell mindre ~10k sökes

Hej sweclockers! Har länge haft problem med min nuvarande dator som väl har ungefär tre år på nacken. Därför tänkte jag nu byta upp mig. Hade tänkt mig ett mindre chassi typ Cooler Master HAF XB eller Fractal Design Node 304 där jag egentligen föredrar den senare men jag läser att den kan vara lite omständig att montera ifall man inte har bra koll på vad man gör. Tänker alltså montera den själv, ev får jag hjälp av en polare med något bättre koll än mig. Tar vi det bara lite lugnt så kanske det inte är några problem med Node 304?

Datorn ska användas som en vardagsdator med inslag av spel. Mest FPS typ Battlefield 3/4. Spelar inte jättemycket men vill ha möjligheten att köpa och lira ett spel direkt utan att behöva oroa mig över om datorn stödjer spelet.

När det gäller skärm, mus, tangentbord och högtalare så behåller jag det jag redan har. Kommer nog att köpa HDD på kjell o company nu när det finns en prisvärd sådan på kampanj. I övrigt har jag inga direkta krav på komponenter och min budget ligger på ca. 10k men kan gå lite över om det skulle behövas. W8 och ett par nya hörlurar kommer också behövas men det är ju ganska straight forward och kan exkluderas ur budgeten.

Skulle uppskatta en hjälpande hand. Alla benämningar och kompabilitetstjohejsan är rena rama grekiskan för mig!

Permalänk
Hjälpsam

Denna tråden handlar om ett node 304 bygge http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Och man hamna för närvarande på nått sånt här http://www.inet.se/kundvagn/visa/3503917/2013-06-22

Då har du lite marginal att gå upp till ett GTX 670 eller vänta in GTX 760

Permalänk

Hm. Okej. Det skulle nog kunna vara något. Har bytt ut grafikkortet till GTX 670 men då bör jag väl också ha en kraftigare PSU? Så tog bort CX 500W och la istället till CX600W modulärt. Funkar detta? Läste att CX skulle vara mindre bra? Duger processorkylningen eller bör fläkten bytas ut?

Så här ser korgen ut just nu. Nojjar över att sakerna inte ska få plats.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3505254/2013-06-22

EDIT: Detta grafikkortet har tre fläktar men i övrigt samma egenskaper verkar det som. Lite längre också men bör få plats i chassit. http://www.inet.se/produkt/5409469/gigabyte-geforce-gtx-670-2... bättre kort?

Permalänk
Hjälpsam

500W räcker ändå, CX är helt ok men visst kan man lägga mer här be quiet! Straight Power E9 480W/580W 80+ Gold Modulär är riktigt trevlig

Jag skulle nog gärna laggt till en bra CPU kylare, tex en Noctua NH-U12P SE2 , U9B ; U-12S (har inte kollat upp hur dom passar än men häjden skall dom klara..

GPUn går in vet bara inte om du kan ha hårdiskvaggan kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av T. Månsson:

Hm. Okej. Det skulle nog kunna vara något. Har bytt ut grafikkortet till GTX 670 men då bör jag väl också ha en kraftigare PSU? Så tog bort CX 500W och la istället till CX600W modulärt. Funkar detta? Läste att CX skulle vara mindre bra? Duger processorkylningen eller bör fläkten bytas ut?

Så här ser korgen ut just nu. Nojjar över att sakerna inte ska få plats.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3505254/2013-06-22

Om måtten på gpu och psu stämmer ska de passa in bra i Node 304.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Define Compact, Ryzen 7 7700, 32GB, Sapphire 9070, Seasonic 650W Gold

Permalänk

Tack så mycket grabbar. Tog bort CX600 och ersatte med Be quiet 580W som thli72 rekommenderade. La även till Noctua NH-U12P SE2 processorkylare. Chassit har maxhöjd på 165mm när det gäller CPU-kylare. Noctua mäter 158 så det går ju med nöd och näppe.

Har kollat en monteringsvideo på youtube och det verkar inte alltför omständigt. Jag noterade dock att GPU kan blockera utgångarna i PSUt? GPU mäter 26,5cm och PSU 16cm. CX600, som ska passa, mäter vad jag kan se 14cm djupt. Blir 16cm PSU för tajt?
http://youtu.be/_YvT1ybPg9Y?t=3m28s Här visar en kille "problematiken".

Nuvarande korg:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3505581/2013-06-22

Något över 10k men det gör inte så mycket.

EDIT: Kanske dum fråga. Men med ett så här litet chassi, borde inte PSU-kablarna bli rent för långa och ta upp onödigt mycket plats? Finns det kortare kablar att köpa i paket?

Permalänk
Hjälpsam

Snabbt svar, kollar film....tyvärr har bara Silverstone ett modulärt kabelsett med korta kablar vad jag vet , ,dom har också några fina PSU i deras Strider serie som bara är 140mm djupa . .tyvärr kostar dessa endel..

Går ju att korta kablarna själv men inte ett direkt nybörjar jobb..

Hps nån kan svara dig på hur tight det blir med be quiet! PSUn..men 20mm kan ju göra mycket här . . .

Kanske är lättare med be quiet! Straight Power E9 600W 80+ Gold som INTE är modulärt
annars,. ... alla kablar kommer på "rätt" sida ,. .men många kablar blir det

Förresten hade jag nog gått på Noctuas U12S som är mindre o nästan lika bra..du kommer få trångt nog ändå

Permalänk
Hjälpsam

Kollar man på CX600M så ligger alla anslutningar mer på vänstersidan (blir bakåt i node304) än va dom gör på be quiet! E9 Modulart . . . .så det är nog en stor fördel för Corsair i detta chassit

Permalänk
Skrivet av thli72:

Snabbt svar, kollar film....tyvärr har bara Silverstone ett modulärt kabelsett med korta kablar vad jag vet , ,dom har också några fina PSU i deras Strider serie som bara är 140mm djupa . .tyvärr kostar dessa endel..

Går ju att korta kablarna själv men inte ett direkt nybörjar jobb..

Hps nån kan svara dig på hur tight det blir med be quiet! PSUn..men 20mm kan ju göra mycket här . . .

Kanske är lättare med be quiet! Straight Power E9 600W 80+ Gold som INTE är modulärt
annars,. ... alla kablar kommer på "rätt" sida ,. .men många kablar blir det

Förresten hade jag nog gått på Noctuas U12S som är mindre o nästan lika bra..du kommer få trångt nog ändå

Inte ska du behöva pausa filmen för min skull.
Hittade Denna silverstone på conrad.se . Prismässigt inte så farligt dyrare än be quiet. 140mm lång, med modulära kablar. Har lagt till ett kort kabelset hos inet. Borde la bli kickass? Vill helst undvika onödigt många kablar.

Noctuas U12S verkar vara högre än NH-U12P SE2 och dessutom högre. 165mm och chassit klarar just 165mm.
https://www.inet.se/produkt/6308824/noctua-nh-u12s denna menar du väl?

Kundvagnen just nu 10603kr
+ PSU på conrad 1299kr
+ HDD på kjell 799kr
= 12701kr
Spräcker budgeten med några tusen men det är ingen större fara. Snart lön

Kommentarer?

Permalänk
Hjälpsam

Noctuas egen hemsida sägen 158mm för båda . .

Japp just den Silverstone jag menar. . .kanon att dom säljer ett set med kortare kablar, VARFÖR har ingen annan detta??

Men Silverstone PSUn har kablarna utsräckt över HELA baksidan av PSU men borde väl funka nu när den bara ör 140mm djup..

Håller med att det är JÄKLIGT onödigt med 65cm långa kablar i detta chassi

Permalänk
Skrivet av thli72:

Noctuas egen hemsida sägen 158mm för båda . .

Japp just den Silverstone jag menar. . .kanon att dom säljer ett set med kortare kablar, VARFÖR har ingen annan detta??

Men Silverstone PSUn har kablarna utsräckt över HELA baksidan av PSU men borde väl funka nu när den bara ör 140mm djup..

Håller med att det är JÄKLIGT onödigt med 65cm långa kablar i detta chassi

Ja, ser det nu på deras sida. U12S är dock slut hos inet.. Så en mindre kylare kanske man skulle haft. http://www.inet.se/produkt/6308772/noctua-nh-u9b-se2 kanske?
Kylaren borde förresten inte täcka minnesplatserna i moderkortet va? Mindre på alla håll så borde inte vara något att oroa sig över.

Mja, tycker också att PSU och GPU bör fungera bra.

Permalänk
Hjälpsam

Du har valt rätt låga minnen så borde funka, såg föresten att det står 1,65V på dina minnen 1,5V på dom flesta andra . .. va det gör har jag ingen aning om bara såg det

Annars är väl fördelen med just U12S att den är lite högre över minnes platserna . .men U9B borde funka den med . . .står endel om kompatibelitet på Noctuas hemsida

Permalänk
Skrivet av thli72:

Du har valt rätt låga minnen så borde funka, såg föresten att det står 1,65V på dina minnen 1,5V på dom flesta andra . .. va det gör har jag ingen aning om bara såg det

Annars är väl fördelen med just U12S att den är lite högre över minnes platserna . .men U9B borde funka den med . . .står endel om kompatibelitet på Noctuas hemsida

Har inte reflekterat över minnena utan jag har i stort sett kört på den korgen som du länkade i ditt första inlägg. Med vissa uppgraderingar såklart. Hittar inget på noctuas hemsida om kompatibilitet mellan varken U9B eller U12S samt mitt moderkort Gigabyte GA-Z87N-WIFI mITX.. Jag har kanske gått vilse bland alla benämningar och missat något. Men den finns hos komplett så där kan jag köpa kylaren om den nu passar.

Permalänk
Hjälpsam

Sry för det jag ändrade själv i en korg o reflekterade inte över minnena då..

Kanske ta Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP (populära) eller Crucial 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport fär säkerhets skull..

Ne Noctua har varit lite dåliga på att få med alla H87/Z87 mITX kort....

Denna killen har byggt en node 304 med den Silverstone PSU du valt o en Noctua kylare . . .kanske PMa han
http://www.sweclockers.com/galleri/10466-node-304-liten-speld...

VÄLDIGT likt ditt system när jag kolla....men den kylaren är STOR....U12S borde va bättre eller U9

Permalänk
Skrivet av thli72:

Sry för det jag ändrade själv i en korg o reflekterade inte över minnena då..

Kanske ta Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP (populära) eller Crucial 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport fär säkerhets skull..

Ne Noctua har varit lite dåliga på att få med alla H87/Z87 mITX kort....

Denna killen har byggt en node 304 med den Silverstone PSU du valt o en Noctua kylare . . .kanske PMa han
http://www.sweclockers.com/galleri/10466-node-304-liten-speld...

VÄLDIGT likt ditt system när jag kolla....men den kylaren är STOR....U12S borde va bättre eller U9

Då blir det vengenance istället. Ja det lutar åt U9 men frågan är om minnesplatserna blockeras. Främst för att U12S inte finns hos inet och jag vill slippa lägga ut ordern på fler återförsäljare än nödvändigt. Tänkte maila inet och se om dom kan skina lite ljus på det hela. Har försökt googla efter tidigare byggen som involverar moderkortet och kylaren U9/U12S men inte funnit något matnyttigt.

Kundvagnen för tillfället då.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3506378/2013-06-23

Permalänk
Hjälpsam

Denna killen kör på U9B o Vengeance minnen http://www.sweclockers.com/galleri/10194-node-304-fractal-des...

Kylaren går ju över minnena

Permalänk
Skrivet av thli72:

Denna killen kör på U9B o Vengeance minnen http://www.sweclockers.com/galleri/10194-node-304-fractal-des...

Kylaren går ju över minnena

Ah! det har du ju rätt i! Tack så mycket!

La precis order på PSU på conrad.se.

Permalänk
Hjälpsam

varsågod o lycka till. . .lite avundsjuk på den PSUn Väljer själv mellan be quiet, Seasonic o Silverstone . . .men bara Silvestone som har dom korta kablarna vilket lockar nått enormt!!

Vill inte ha 3m onödig kabel i mitt lilla chassi hehe

Permalänk

Hej!

Jag funderar på att köpa en dator i mindre format också eftersom jag ska flytta till Norge snart och inte pallar dra med mig en stor dator. Jag hade också tänkt mig en dator i samma prisklass. Har aldrig byggt i ett mITX chassi innan men bör ju inte vara några problem?
Hade helst velat beställa allt från samma ställe för att underlätta lite.
Den http://www.inet.se/kundvagn/visa/3506378/2013-06-23 som trådstartaren höll på med verkar intressant men den behöver ett nätaggregat och som sagt hade jag velat beställa det från inet med.
Sen ville jag fråga om processorkylaren är nödvändigt nu när man inte tänker clocka processorn. Har ni tips på lite mindre kylare om det nu är nödvändigt?
Jag hade kunnat starta en ny tråd ang detta men tänkte att det är lika bra och ta det här:)
Hoppas nu att någon kan hjälpa mig med detta, hade velat göra min beställning ikväll/imorgon!

Kollar tråden lite då och då i hopp om svar

Permalänk
Hjälpsam

Som du säker läst ovan så är problemet att kabelanslutningen på dom flesta modulära PSU kommer ta i grafikkortet . . .detta som gjorde Silverstone strider så bra . .då det bara är 140mm djupt o sen att det finns ett set med korta kablar är guld..

Jag vågar inte chansa o ge dig förslag på PSU utan att veta. . .

Sen klarar du dig på stock kylaren, den låter lite o kyler inte lika bra. . men det funkar..

Sen om du inte skall klocka nu eller i framtiden så klarar du dig på ett H87 kort och nån i5 utan "K"

EDIT : jag antar att INET moterat massa node 304, så maila dom o fråga vilken PSU dom har fått att passa med ett GTX770

Permalänk

Tack för dom snabba svaren. Joo jag skickade precis iväg ett mail till dom och hoppas man får några förslag. Har inte tänkt klocka processorn i dagsläget men kan säkert hända någongång framöver. Men har du möjligtvis något förslag på en mindre kylare som är bättre och inte låter för mycket?

Permalänk
Hjälpsam

Jo dom borde ju veta. . .Noctua NH-U9B SE2 är den lite mindre av deras . . .Scythe Big Shuriken II Rev.B är rätt låg men jäkligt bred!! så rädd att den blir ivägen för PCI port o minnen...

Jag får va tråkig o svara samma där fråga INET vad dom monterat o vad som funkar...

Ledsen för dåliga svar, men i små trånga lådor måste man nästan ha byggt en för att veta vad som får plats . . .googla bilder på Node 304 o kolla va andra monterat är nog enda rådet jag kan ge annars

Permalänk

Okej. joo det är inte lätt och veta men är iallafall tacksam för dom svaren jag fått:)
Får googla lite. Löser sig säkert, annars har INET säkert massa dyra förslag:P
Får avvakta på svar från dom. Tack för att du tagit dig tid iaf

Permalänk

Tänkte uppdatera lite för furture referance ifall någon bygger liknadne med samma komponenter.

Har fått hem sakerna och vi satt med skiten i säkert 6-7 timmar igår kväll. Stötte på ett par problem då datorn först bara gick igång i två sekunder och sen slog den av för att sen slås på efter en sekund igen. Visade sig vara en kabel från agget som vi glömt att koppla i moderkortet. Innan dess hade vi tagit ur minne och provat. Problem nummer två var att vi inte fick bild från grafikkortets båda DVI-utgångar. Vi misstänkte att kortet inte satt i helt och hållet, men kunde inte få ner han mer eftersom ena fläkten på processorkylaren satt för. Så den bakre fläkten på noctua U9B fick vi plocka bort. Vi tänkte att det inte gör någon megaskillnad för kylningen eftersom chassits stora bakre fläkt ändå finns två cm ifrån. Nu kom grafikkortet i perfekt och har bild från kortet. Den fungerar nu utan några problem öht. Startar på 15 sekunder, temperaturerna är låga och fina. Ett mätvärde visar dock 127grader konstant och det måste ju vara ett felaktigt värde från moderkortet.

Kablarna? Totalt jävla kaos och något av ett helvete att dra i burken.

Fästena till processorfläktarna var jäkligt bökiga i början innan vi listat ut. Satt säkert 20-30 minuter och försökte trycka på skitet. Sen var det busenkelt.

Permalänk
Hjälpsam

Sorry att du hade så mycket problem känner mig lite skyldig till det där Men hade du inte köpt Silverstone PSUn o det kortare kablaget hade det blivit ännu värre

Permalänk
Skrivet av thli72:

Sorry att du hade så mycket problem känner mig lite skyldig till det där Men hade du inte köpt Silverstone PSUn o det kortare kablaget hade det blivit ännu värre

Nejfan, du ska inte känna dig skyldig öht! Det blev ju bra till slut. Eventuellt kan jag fästa fläkten igen, men antagligen inte med medföljande fäste. Tror iofs inte det kommer behövas. Kablarna kan kanske buntas fast lite bättre för mer airflow, men det får bli vid ett senare tillfälle!

Ska snart speltesta datorn med lite bf3. Tack än en gång för hjälpen.