EU-parlamentet oroas över PRISM-liknande övervakning – i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Jag hoppas att detta är menat som sarkasm, för att det kan finnas någon som fortfarande, med fullt allvar, kan säga detta efter alla avslöjanden, vägrar jag tro. Så hjärntvättad kan man bara inte vara.

Hur hjärntvättar man en hjärna? gissa på att man använder sopa och en skurborste.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att det ses över, vill absolut inte ha övervakning över Internet oavsett anledning. Det finns en anledning till att vi kallar detta våran fiktiva värld. Däremot övervakning i samhället i form av kameror kan göra så att brott minskar och en mycket bättre lösning(men dyrare) jämfört med Internetövervakning , det är väl positivt även om en sådan förändring inte är helt uppskattad av alla.

Om man tänker på det så finns övervakning redan i majoriteten av butiker(duh). En lustig sak gällande den personliga integriteten är att den inte är så personlig egentligen, men fortfarande något som vi värderar stort oavsett hur lite vi än har. T.ex. en person får fota in i ditt hushåll utan lov, så länge man står på allmän egendom så är det helt lugnt.

Skrivet av Thomaseron:

Inte förvånad om så vore fallet.
Går man in på en hemsida för exempelvis bilar så
kan man få adresserad reklam hem till sig, fast
man inte har beställt något.

Fast detta är redan aktuellt i vissa länder, varje gång du t.ex. drar ditt ICA kort för vissa varor så ser de precis vad du köper. Dessa uppgifter kan användas till att övervaka dina förbrukningsprodukter såsom toalettpapper, lotter eller vanlig mat. Sedan kan se säljas till företag som erbjuder t.ex. lotter, de har större chans att få dig som kund då du handlar lotter regelbundet. Annars har du ju lösningen på de flesta dörrar i Sverige, "Nej tack till reklam". Även kan du anmäla sig till spärregistret NIX, gäller dock inte för mobiltelefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

Ja men de är fortfarande vårt fel (medborgarna) eller vi säger så här dom som håller på olagligt hacker, kolla på barnporr ladda upp och så vidare typ dessa grupper som håller på olagligt. Så ja medborgarna. Inte regeringen dom är ju bara en nypa salt sen går de genom massa gubbar som försöker komma överens.

Ja men de är fortfarande vårt fel (medborgarna) eller vi säger så här dom som håller på olagligt hacker, kolla på barnporr ladda upp och så vidare typ dessa grupper som håller på olagligt. Så ja medborgarna. Inte regeringen dom är ju bara en nypa salt sen går de genom massa gubbar som försöker komma överens.

Fortfarande: Nej.
Det där resonemanget är så haltande att jag inte ens förstår hur det kom fram. Med samma logik kan de lika gärna slänga varenda medborgare i fängelse på obestämd tid, för det är ju ändå "vårt" (brottslingarnas) fel.

Vidare har de alla medel som behövs för att stoppa dessa även UTAN denna övervakning. Den enda, verkligen enda, anledningen som finns till det är att man vill åt informationen och då jag har svårt att tro att mer än någon enstaka promille av denna information är användbart till vad de anger som skäl för insamlandet så måste syftet vara ett annat. Och det borde skrämma folk.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

jaha när svenska folket sa nej, då installerar vi FRA. men kommer EU parlamentet o undrar ja då kan vi kolla om de verkligen behövs.

USCH PÅ ER SVERIGE NI E SÅ ÄCKLIGA!!

men bra att skiten ska ses över nu.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Skrivet av zin:

Fast detta är redan aktuellt i vissa länder, varje gång du t.ex. drar ditt ICA kort för vissa varor så ser de precis vad du köper. Dessa uppgifter kan användas till att övervaka dina förbrukningsprodukter såsom toalettpapper, lotter eller vanlig mat. Sedan kan se säljas till företag som erbjuder t.ex. lotter, de har större chans att få dig som kund då du handlar lotter regelbundet. Annars har du ju lösningen på de flesta dörrar i Sverige, "Nej tack till reklam". Även kan du anmäla sig till spärregistret NIX, gäller dock inte för mobiltelefoner.

Just ICA-kortet är ett intressant exempel. ICA ville spara individuell köpinformation just för att ge riktad reklam baserad på tidigare köphistorik. Det sade datainspektionen nej till. Därför startade man ICA-bank , för att banker har rätt (och skyldighet) att spara individuell transaktionshistorik, och vips hade ICA det de behövde för att kunna personanpassa reklamen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Även kan du anmäla sig till spärregistret NIX, gäller dock inte för mobiltelefoner.

Sedan en kort tid tillbaka kan vi faktiskt göra det http://www.dn.se/ekonomi/nix-register-nu-aven-for-mobiler/

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Full insyn finns i våra vanliga domstolar vilket betyder att allt de gör kan granskas av såväl myndigheter som privatperoner och journalister. Vid minsta misstanke om övergrepp eller felaktigheter finns väl beprövade möjligheter att överklaga och larma både för inblandade eller utomstående.

Vilken lag de följer är också högst flummigt då det som FRA gör i sin avlyssning enligt våran grundlag inte är tillåtet, och grundlagen står enligt definitionen över alla andra lagar.

I FRAs hemliga domstol finns varken möjlighet att överklaga, ens veta att man är anklagad och avlyssnas eller granska någon del av processen.

Du har rätt angående insynen, och det är en viktig funktion i våra domstolar. Dock finns begreppet "bakom stängda dörrar" som effektivt utesluter all insyn i mål eller förhör/diskussioner som anses känsliga. Jag skulle vilja hävda att beslut som tas i försvarsunderättelsedomstolen (lite komiskt förkortad FUD är av den natur att de i en vanlig domstol skulle hållas bakom stängda dörrar.

Du får inte veta att du blir avlyssnad oavsett om avlyssningen sker av polis eller, som i det här fallet, FRA. Polisen har en liknande process för att få tillstånd att t.ex. lyssna av din telefon om du är misstänkt för brott. Du får ingen varning som berättar för dig att så faktiskt sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ivanmedi:

Delvis fel.

Jag utgår från att du tillskansat dig "faktan" ovan genom Aftonbladet eller liknande. De avlyssnar inte alls allting hela tiden. De får tillstånd av domstolen* att avlyssna utvalda fibertrådar eller andra signalbärare.

De har inte rätt att spara uppgifter för framtida användning, så redan där faller din stora punkt. Nästa poäng du gör är att de tidigare sparat datan för länge. Vad säger det? Jo, att de de facto är övervakade och kontrollerade av annan instans. Tror du att det ö.h.t. hade kommit fram att de sparade data för länge annars? Tror du att de kan bryta mot lagen som säger att de inte får göra just det du påstår ovan, utan att det hade kommit fram?

Det är hela tiden en katt och råtta lek. Dom har gång på gång visat att dom gör vad dom vill.
* Dom blir påkomna att bryta mot lagar och regler.
* Dom får smisk på fingrarna. Reglerna ändras/skärps.
* Dom hittar hittar nya vägar till att använda all information som dom vill, ända tills dom blir "påkommna" igen. Sen så är det tillbaka till ruta ett igen.

Så att hävda att det är bra med denna verksamhet för att "dom får bara inhämta information på si och så sätt, dom får bara lagra/använda informationen på si och så sått", det faller rätt platt.

Tyskland 1930-tal. Den bara samla statistik på Judar, regimkritiker och oliktänkare, bara för att dom skulle använda det "i fall att", yeah right.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Preventative policing DOES NOT WORK, dvs fra avlyssning.
ja jag tycker inte att barnporr är okay, men har de inte våldfört sig på ett barn så kan vi inte göra något åt saken.
Hade jag sagt ja till att vi avlyssnar honom kan vi alla lika gärna bli avlyssnade så jag måste säga att antingen lyssnar vi av alla eller inga alls. Självklart hejar jag på den sistnämnda.

vill man jobba i riktigt förebyggande syfte emot våld och stöld så ska man ju börja med att gå tillbaka till det ursprungliga systemet, och det är det monetära systemet, för det är i själva verket pengar som gör att folk begår de brott de gör. hade vi alla levt enligt ett resursbaserat samhälle så skulle det inte finnas något motiv till att stjäla saker då ägandeskap får en helt annan betydelse.
De flesta förstår inte att det går faktiskt att leva utan en valuta, men det kräver hårt arbete och tyvärr är medelsvensson tillsammans me resten av västvärlden för bekväma me sitt sofftittande, jobb 9-5 etc etc. hjärndött levande som är ett väldigt "enkelt" liv att leva. Fortfarande hjärndött.

"Its a sad staple of modern culture, you know the old 'Relax, turn on the tv, keep going into debt, and pump out a bunch of kids while you're at it, But most importantly, keep showing up at those JOBS that you've most likely fooled yourself into believing serve some legitimate social role.

Remember, the 1% of the world that owns 40% of the planets wealth did not get that way with you understanding how the world REALLY works."

"How do you feel about Democracy?
-Oh it sounds great, when are we gonna start implementing it?"

om ni inte kan se relevansen med det jag skrivit så borde ni VERKLIGEN kolla videorna. or go back to sheeping. your choice

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av JörgenL:

Antingen astroturfar du för FRA, eller så är du helt enkelt naiv...

"Utvalda signalbärare" är inget annat än nyspråk för "alla fibrer i noden".

Domstolen är ett skämt eftersom den är hemlig och vi inte kan bedöma vad den bygger sina beslut på, Det vi kan veta är att den består av ett antal jurister med låg teknisk kunskap som FRA kan springa i cirklar runt med technobabbel...

De har visst rätt att spara för framtida användning, de kallar det bara för "utvecklingsverksamhet" istället för "informationsinhämtning".

Övervakningen finns, men den är ett skämt. Den har inte den tekniska expertis som skulle behövas för att revidera själv, utan de får bara reda på det som FRA frivilligt visar upp. Och FRA ger dem lite saker att anmärka då och då så att det ska se ut som att de gör nytta... Vad som egentligen händer vet bara FRA själva, och det är det som är problemet med hemlig myndighetsutövning, ingen annan än myndigheten själv kan veta i vilken grad de följer lagen.

1) Oavsett om de avlyssnar alla fibrer i noden eller ej är det inte det som är intressant. Det som är intressant är att de inte får avlyssna utan en beordran att göra så.

2) Jag tog i mitt förra inlägg upp jämförelsen med polisen. De måste också ha tillstånd för att utföra t.ex. telefonavlyssning. Hur skiljer det sig från denna hemliga, onda domstol? Har du mer insyn i den processen? Dessutom, om det saknas insyn, hur kan du med säkerhet säga att den består av jurister "med låg teknisk kunskap"?

3) De har rätt att spara information som inhämtas för ett visst uppdrag, för att i framtiden lämna rapport till uppdragsgivaren rörande samma uppdrag. De har inte rätt att använda insamlad data till nästa uppdrag. Det är ju självfallet av rent praktiska skäl. Det är svårt att skriva rapport i samma ögonblick som datan flimrar förbi på skärmen.

4) Jag håller med dig om att just övervakningen kan vara problematisk, och det är svårt att veta vilken insyn de faktiskt har. Men tror du på allvar att ingen form av "självsanering", liknande den som nyss skett i USA, skulle ske i Sverige? D.v.s att en av de egna medaretarna slår larm om missbruk. Det är ju trots allt människor som utför själva jobbet i slutändan.

Permalänk

Låt säga nu att denna övervakning leder till att någon pellejöns på FRA får veta att X planerar ett attentat mot något i Sverige. Låt säga något valfritt som kan påverka många människor, en stor betongåsna som dumpas över Stockholm eller något. Vad ska myndigheterna göra då? Försvaret i Sverige liknar väl scouterna och är till antalet någonstans kring "väldigt få" och "färre än alla andra". Att flytta på kungen och statsministern är väl fort gjort, men sedan då? Alla besparingar vi gör i det här landet gör ju att det knappt finns farbara vägar att nyttja för evakuering. De svenska resurserna tog väl slut när man började jaga Piratebay-folket.

Jag är inte helt övertygad om att det finns något som faktiskt kan försvara Sverige mot utomstående hot på annan nivå än teoretisk. Så massövervakning känns överflödig i detta land.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Tyskland 1930-tal. Den bara samla statistik på Judar, regimkritiker och oliktänkare, bara för att dom skulle använda det "i fall att", yeah right.

Anders Retzius gjorde liknande i Sverige och kartlade svenskar, finnas, samer och annat folk.

Liknande hände i USA under kalla kriget då man kartlade och förföljde "kommunister" och folk med annan politisk ställning.

Jag skulle våga säga att FRA är till något helt annat än ta fast tjuvar och banditer. För polisen har redan haft möjlighet att avlyssna bovar och banditer.

Skrivet av Squall Leonhart:

Alla besparingar vi gör i det här landet gör ju att det knappt finns farbara vägar att nyttja för evakuering. De svenska resurserna tog väl slut när man började jaga Piratebay-folket.

Jag kan inte förstå hur du kan tycka det är fel att lägga ner tiotals miljoner för att jaga 4 nätpirater som gjort att stora mediebolag gjort enorma förluster på film och musik. När man med samma pengar hade kunnat jaga pedofiler, knarklangare och gangsters.
För 200 exemplar av en dålig svensk film är ju helt klart viktigare än en persons liv.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Men vad är problemet egentligen?
De får gärna logga min webbsurfning etc etc. Om jag gör något olagligt så får jag väl skylla mig själv.

Man kan ju undra om hela bunten här är kriminella :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Men vad är problemet egentligen?
De får gärna logga min webbsurfning etc etc. Om jag gör något olagligt så får jag väl skylla mig själv.

Man kan ju undra om hela bunten här är kriminella :/

Varför inte låta dem montera upp kameror i ditt hem? Du gör ju ändå inget olagligt?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CGD:

En viss avlyssning kan behövas för landets säkerhet. Egentligen är väl det stora problemet vad som sparas och vad som görs med all data som inte har någon betydelse. Alltså inte på något sätt är kriminell. Att som USA med sitt PRISM spara och katalogisera allt är knappast OK. Sedan är det väl lite bättre att det egna landet avlyssnar än att andra länder följer vad man gör. Det egna landet har troligen också en större förståelse för vad som menas med det som skrivs.
Tänk bara på så många djupt kriminella som polisen har kunnat få tag på tack vare telefonavlyssning.

Det egna landet är också betydligt mer orolig för vad dess befolkning tycker och säger än vad folk utomlands gör. Politiker vet att deras fascist fasoner retar folket och då är det bra att hålla reda på alla så att man kan rensa ut de.

Det går alltid hitta på brott bara man tittat tillräckligt noga för att inte tala om att lagar kan ändras snabbt när det passar överhögheten.

Alla dessa program är till för att hålla reda på egna befolkningen. Du tro väl inte att USA skulle existera om UK hade haft sådan övervakning. Alla revolutions ledare hade varit inspärrade långt innan de hann organisera sig tillräckligt bra för att göra något. Samma gäller för i princip de flesta revolutioner (inte alla, för gör man så mycket dåligt att i princip hela befolkningen blir ilsken då räcker det inte med sådana system men de låter lidandet fortgå tills det övergår alla gränser).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Men vad är problemet egentligen?
De får gärna logga min webbsurfning etc etc. Om jag gör något olagligt så får jag väl skylla mig själv.

Man kan ju undra om hela bunten här är kriminella :/

För problemet är att polisen har redan fått logga och spionera på dig om du är en liten terrorist. Skillnaden är att FRA får kartlägga dig utan att du har något att säga till om. Sedan räcker det med att en enda person är korrupt så är det kört med friheten.

Tänk dig om Jimmie Åkesson skulle bli statsminister och han skulle få börja använda sig av FRA. Då lovar jag dig att allt det här med politisk frihet kommer vara långt borta.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Varför inte låta dem montera upp kameror i ditt hem? Du gör ju ändå inget olagligt?

Det skulle de faktiskt få göra, eftersom jag är 100% säker på att ingen kommer bry sig om vad jag gör.
Menar du att det sitter folk och granskar alla 8 miljoner svenskar vad dem gör på internet? Exakt vartenda person och vartenda sak de gör?

Finns inget intresse av sånt. Jag antar att man kan sträcka sig så långt att om de ser ett avvikande beteendemönster, om man är ägaren till en sida som handlar om hets mot folkgrupp så kanske de gör en utredning.

Permalänk
Entusiast

Frågan är hur länge man stannar i det här landet alltså... Denna misslyckade invandringspolitik och upptrappade avlyssning är förjävlig.

Piratpartiet 50% och Sverigedemokraterna 50% skulle vara mitt guldval 2014!

PS. Aj då, där kartlades mina politiska åsikter, I'm screwed

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Men vad är problemet egentligen?
De får gärna logga min webbsurfning etc etc. Om jag gör något olagligt så får jag väl skylla mig själv.

Man kan ju undra om hela bunten här är kriminella :/

Problemet är väl att det är integritetskränkande? Det är väl heller fel i att vilja ha ett ostört privatliv?
Det är ju minst lika fel som i de berättelser man läser om ibland där folk säger att radiotjänstens "agenter" kikar in genom folks fönster för att se om de har en TV eller ej.
Men visst, tycker man det är okej att ha främlingar som kikar in genoms ens fönster så kan jag väl förstå att lite digital övervakning inte är så mycket hänga läpp över.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

För problemet är att polisen har redan fått logga och spionera på dig om du är en liten terrorist. Skillnaden är att FRA får kartlägga dig utan att du har något att säga till om.

Vad har du att säga till om när polisen "spionerar" på dig?

Skrivet av Pimpim666:

Tänk dig om Jimmie Åkesson skulle bli statsminister och han skulle få börja använda sig av FRA. Då lovar jag dig att allt det här med politisk frihet kommer vara långt borta.

Tror du inte att en elakartad, antidemokratisk regering skulle hitta på något som är betydligt värre än FRA?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ivanmedi:

Vad har du att säga till om när polisen "spionerar" på dig?

Tror du inte att en elakartad, antidemokratisk regering skulle hitta på något som är betydligt värre än FRA?

Polisen får inte spionera utan misstanke

Går inte riktigt att säga att det går att hitta på något värre än FRA då Försvarets Radioanstalt loggar allt och alla. Men jag är säker på att dom kommer använda den resursen på ett mycket hemskare sätt.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ivanmedi:

Som ni kanske vet (eller inte vet) krävs det domstolsbeslut för att FRA ö.h.t. ska kunna göra någon avlyssning. Dessutom kan de inte, just på grund av detta faktum, inte göra s.k. "massavlyssning" och spara på sig information för framtida användning.

Tvärtom krävs det ett tydligt mål med spaningen, och all data som samlas in kan i sin tur inte användas i nästa "uppdrag". Så om ni av någon anledning fastnar i deras nät när ni skickar e-post eller ringer till någon i utlandet, får de alltså inte använda denna data om ni inte är mål för spaningen, eller på något vis kan knytas till den.

Fast domslutet görs av myndighetens egna domstol och kan inte överklagas, och de finns heller ingen verklig insyn. Det ska finnas något "ombud" som ska tillvarata medborgarnas intresse, men vi hör ju redan nu hur löjligt det låter.

Skrivet av alex5555:

Sluta vara så paranoida!

Du läser inte nyheterna va? Har du hängt med om Herr Snowden och PRISM? Finns ingen paranoia och foliehattar längre, allt du gör på nätet övervakas av åtminstone England och USA. Ska du vara utanför det får du se till att surfa på endast svenska sidor (som i sin tur inte får ha någon kontakt med omvärlden, och ja då är det ju inte "internet)

http://www.dn.se/nyheter/varlden/usa-ska-informera-eu-om-over...

Garanterat finns det fler övervakningssystem och vi väntar väl bara på nästa avslöjande? Häromveckan gick även FRA ut och var tydliga mot sina anställda att man inte får läcka info, och deras chef sa även något i stil med att lagen måste förbättras. Vad det betyder kan man ju dra sina egna slutsatser om.

Som det är nu är vi alla mer eller mindre skyldiga tills motsatsen bevisas, istället, för som i ett riktigt rättssamhälle oskyldig till motsatsen bevisas. Kräver ju inte mycket eftertanke för att försöka förstå vilka katastrofala proportioner detta kan ha om systemet infiltreras, systemen läcker eller om regeringen om ett par år tycker att alla som röstar på KalleAnka partiet ska lobotomeras. Möjligheterna är ju oändliga, för att inte tänka på företagsspionage o ja en massa annat.

Skrivet av Lessismore:

Men vad är problemet egentligen?
De får gärna logga min webbsurfning etc etc. Om jag gör något olagligt så får jag väl skylla mig själv.

Man kan ju undra om hela bunten här är kriminella :/

Du har rätt i att om du gör något olagligt så får man skylla sig själv. Men alla vi andra som inte gör något olagligt, varför ska vi får hela vårt liv kartlagt och övervakat för att det finns vissa idioter i detta land? Det är inte rättvist, och det är väldigt kränkande mot integriteten. För att inte säga farligt NÄR (inte om) informationen hamnar i fel händer. Dom flesta medborgare vill inte övervakas dygnet runt, och har inget med kriminalitet att göra.

Permalänk
Skrivet av ivanmedi:

Tror du inte att en elakartad, antidemokratisk regering skulle hitta på något som är betydligt värre än FRA?

OM en antidemokratisk elakartad regering tar makten så kan man ändra sitt beteende och föra demokratisk kamp i det fördolda, men det blir omöjligt om tillräckli data om en redan finns lagrad

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att det avlyssnas.

Varför gnäller alla om avlyssning?
Det är ju inte som när tanterna som satt och tjuvlyssnade i telefonväxlarna förr direkt.

Om världen bara lyckas ta en terrorist extra på hundra år så tycker jag att det är värt att låta dom avlyssna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Polisen får inte spionera utan misstanke

Går inte riktigt att säga att det går att hitta på något värre än FRA då Försvarets Radioanstalt loggar allt och alla. Men jag är säker på att dom kommer använda den resursen på ett mycket hemskare sätt.

Tror du på riktigt att det är så? FRA har lika lite rätt som polisen att spana utan misstanke. Däremot har polisen rätt att, medans de spanar på något helt annat, ta fast dig om de ser dig göra något olagligt. Den rätten har inte FRA. De spanar på det de är tillsagda att göra. Skulle de hitta något om något helt annat har de inte rätt att använda det. Jag förstår att din nästa invändning blir "hur vet man att reglerna följs?". För att inte upprepa mig alltför mycket ber jag dig istället läsa mina tidigare inlägg, om du är intresserad i hur jag tänker kring det.

Skrivet av anon4992:

Fast domslutet görs av myndighetens egna domstol och kan inte överklagas, och de finns heller ingen verklig insyn. Det ska finnas något "ombud" som ska tillvarata medborgarnas intresse, men vi hör ju redan nu hur löjligt det låter.

Skrivet av Whippoorwill:

OM en antidemokratisk elakartad regering tar makten så kan man ändra sitt beteende och föra demokratisk kamp i det fördolda, men det blir omöjligt om tillräckli data om en redan finns lagrad

Jag nämnde tidigare i tråden att det utan tvekan skulle bli läckor, på samma sätt som det nu blivit i USA, om detta var sant (och om den befintliga, officiella bevakningen brister).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ivanmedi:

Du har rätt angående insynen, och det är en viktig funktion i våra domstolar. Dock finns begreppet "bakom stängda dörrar" som effektivt utesluter all insyn i mål eller förhör/diskussioner som anses känsliga.

Jag är som du kanske misstänkt inte en stor anhängare av hemliga domstolar eller "bakom stängda dörrar" heller avsett om det är FRA, Säpo eller Regeringens känsliga arslen som skall skyddas från insyn.

Att man gör fel på ett ställe kan aldrig motivera att man skall tillåtas göra fel på fler ställen.

Permalänk
Skrivet av Tralle:

Jaha eftersom du inte har något att dölja så gör det alltså inget att "någon" kollar vad du har för kod till alla dina internetkonton, du har ju inget att dölja, vi kan ju kolla vad du har för kod till din bank med du har ju inget att dölja, se hur mycket pengar du har, Börjar det kännas jävligt otrevligt?

just det när folk som inte har något att i HELVETE att göra med ens PRIVATA saker kommer och kollar så kom inte hit och klaga när det händer dig då.

Eh, jag tror knappast att de kollar vad för kod jag har till mina internetkonton.

Skrivet av Squall Leonhart:

Låt säga nu att denna övervakning leder till att någon pellejöns på FRA får veta att X planerar ett attentat mot något i Sverige. Låt säga något valfritt som kan påverka många människor, en stor betongåsna som dumpas över Stockholm eller något. Vad ska myndigheterna göra då? Försvaret i Sverige liknar väl scouterna och är till antalet någonstans kring "väldigt få" och "färre än alla andra". Att flytta på kungen och statsministern är väl fort gjort, men sedan då? Alla besparingar vi gör i det här landet gör ju att det knappt finns farbara vägar att nyttja för evakuering. De svenska resurserna tog väl slut när man började jaga Piratebay-folket.

Jag är inte helt övertygad om att det finns något som faktiskt kan försvara Sverige mot utomstående hot på annan nivå än teoretisk. Så massövervakning känns överflödig i detta land.

Tror du seriöst att armén får uppgiften att ta fast en terrorist som planerar att smälla en smällare? Suck.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ivanmedi:

Jag nämnde tidigare i tråden att det utan tvekan skulle bli läckor, på samma sätt som det nu blivit i USA, om detta var sant (och om den befintliga, officiella bevakningen brister).

Ja det har du rätt i, läckor kommer utan tvekan

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sa-stoppar-fra-lackor/

FRA:s generaldirektör Ingvar Åkesson:
"Det är en stor brist att regeringen beställer den spaning som prövas, utser både ombud och domare och sedan sekretesstämplar allting. Det är långt ifrån en vanlig, självständig domstolsprövning.
Han har anmält FRA-lagen till Europadomstolen och väntar nu på ett prövningstillstånd. Tidigare har Storbritannien fått skriva om sin signalspaningslag efter att ha fällts av Europadomstolen."

Intressant ändå, att Storbritannien redan tidigare har fått skriva om sin lag (vad man skrev om eller hur vet jag inte), men trots det så har det nu framkommit att dom scannar o lagrar allt som går genom dom. (http://www.guardian.co.uk/technology/2013/jun/07/uk-gathering...)

Såhär fungerar det då alltså, för alla som är intresserade:

"Runar Viksten är chef för Försvarsunderrättelsedomstolen som ger tillstånd för vad FRA ska få signalspana på och hur. I domstolen får FRA argumentera för sin sak, medan integritetsskyddsombud får kritisera.

Allt sker inuti ett hemligt avlyssningssäkert rum, inbyggt i ett vanligt rum. Det undersöks regelbundet av den militära säkerhetstjänsten så att ingen buggat det. Inga handlingar får tas ut från domstolens lokaler, så de enda som kunnat förbereda sig inför förhandlingarna är FRA. Förhandlingarna slutförs alltid samma dag som de inletts, och målen går inte att överklaga.

– Eftersom signalspaningen inte får inriktas med en enskild svensk person som huvudmål och resultatet inte får användas som bevis i rättegångar så drabbas ingen enskild av skada till följd av våra domar. Därför har regeringen ansett att det inte behövs någon överklagandemöjlighet, berättar Runar Viksten."

"– Inte ens vi som har ett pågående fall i domstol om det här vet egentligen hur den här verksamheten fungerar, säger han." säger FRA:s generaldirektör Ingvar Åkesson.

Känns inte alls säkert, det innebär att man måste lita till 100% på människor i en organisation man inte vet något om, som det inte finns någon insyn i och där dom själva erkänner att man inte har full koll på läget.

För er andra där ute, ni som kallar oss som inte gillar övervakning för kriminella och paranoida bör nog tänka om, vad händer när det läcker? När regeringen skiftar sida eller bestämmer att något som är lagligt blir olagligt, eller kanske tom kör något retroaktivt? Vi vet inte vad som händer i framtiden, och att ha system som det här är ju garanterat farligt.

Eller bara när oskyldiga råkar riktigt illa ut, som det länkas till i nyheten.

Permalänk
Medlem

Varför röstade nästan alla Liberala politiker igenom skiten när dom vill värna en individs frihet?

Men jag kan förstå dem! Jag vill också veta vilka porr fetischer mina grannar har, FRA lär ju ha en lista på alla dvärgporr sidor jag besökt de senaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bleu:

Om världen bara lyckas ta en terrorist extra på hundra år så tycker jag att det är värt att låta dom avlyssna.

För hur stor kostnad då? Det kostar Miljarder med all övervakning över hela världen, allt för att stoppa en terrorist som kanske annars haft ihjäl 10 oskyldiga.

Samtidigt har övervakningen, misstänksamheten, misstagen, poliserna med order att söka alla "misstänksamma" skapat 5 nya terrorister som är trötta på att bli behandlade som skyldiga från dag ett och trötta på att samhället behandlar alla muslimer som terrorister.

Och hur många oskyldiga liv hade samma miljarder kunnat rädda om de istället använts för att förhindra trafikolyckor eller forska på hur man kan bota sjukdommar?

Vad allt handlar om är den uråldiga sanningen att information är makt. Ju mindre information vi har om Staten och ju mer information Staten har om oss, destu mindre makt har vi och destu mer makt har dem.