EU-parlamentet oroas över PRISM-liknande övervakning – i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Jag fattar inte varför alla ska gnälla om integritet hit och privatliv dit så fort ordet "avlyssning" eller "övervakning" förekommer.
Själv har jag ingenting alls emot att bli övervakad, avlyssnad och allt det där, jag vill att onda typer ska åka fast, och jag har inget att dölja.
I don't know about you men alla fall jag vill att bad guys ska åka fast, det eventuella lilla lilla obehaget av att bli övervakad (jag känner inte det obehaget dock) är ett litet pris för att få fast bad guys.

Jaha eftersom du inte har något att dölja så gör det alltså inget att "någon" kollar vad du har för kod till alla dina internetkonton, du har ju inget att dölja, vi kan ju kolla vad du har för kod till din bank med du har ju inget att dölja, se hur mycket pengar du har, Börjar det kännas jävligt otrevligt?

just det när folk som inte har något att i HELVETE att göra med ens PRIVATA saker kommer och kollar så kom inte hit och klaga när det händer dig då.

Permalänk
Medlem

Mycket av problematiken ligger väl i att informationen sparas för att användas "ifall att" det dyker upp en brottsmisstanke. Om man blickar bakåt lite så blir det rätt uppenbart att lagar inte är någonting som är ristat i sten och det finns ingen möjlighet att idag säga vad som klassas som brottsligt imorgon.

Om man kollar på t.ex. piratkopiering som även kan handla om ett politiskt ställningstagande så kanske det blir relevant hur en person uttalat sig tidigare om detta, i samband med ett brottsmål. Det är lite foliehatt över resonemanget, men man börjar ju sakteliga närma sig åsiktsregistrering i ett sådant fall.

Permalänk

Tjuvaktigt

Om man inte får tag i NSA:s stora hemlighet får man Sno(w)den!!

Permalänk
Medlem

Men no shit alltså! Datalagringsdirektivet gick igenom i EU 2006. Vad fan trodde ni det skulle innebära?!

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Jag köper verkligen inte det urtvättade argumentet: "Har du ingenting att dölja har du inget att oroa dig för." Jag har inget att dölja när jag sitter och skiter, en syssla som alla människor utför men bara för det betyder det inte att jag har lust att bli iaktagen när jag gör detta. Samma sak gäller för andra vardagliga sysslor såsom sova, diska, duscha etc. Vad jag gör på internet tillhör mitt privatliv precis som sysslorna ovan och jag tolererar inte massövervakning som kränker detta privatliv.

Sedan finns det ju inget större belägg för att ha kvar FRA-lagen då vi har avvecklat försvaret såpass mycket att vi knappt är kapabla till att försvara oss ifall FRA upptäckte ett hot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soderkvist:

Varför ska vi slå USA på fingrarna? Jag tycker vi ska sköta oss själva utan inverkan från Bryssel. Kanske jag skulle kunna lära mig att tolerera Bryssel om de slutade att lägga sig i småsaker i folks liv som t.ex. surströmming.

Därför att dom har spionerat på oss.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Därför att dom har spionerat på oss.

Nu får du sluta upp med dina kollektivistiska tendenser. Du har köpt skrämselpropagandan om att vi måste gå ihop med andra länder för att klara oss. De länder i Europa som klarar sig bäst är de som inte är med i EU.

Sedan har Sverige ett bra track record när det gäller att hålla sig utanför de politiska trender som sker i Europa. Vi mår bäst av att sköta oss själva. Men det är klart att vi ska handla med andra länder. Så frihandel är jag för. Tanken att bli arresterad av en Federal Europeisk Polis (som är på gång) och sedan bli hämtad i Sverige för ett brott (till exempel att man är anti EU vilket de kommer göra till ett brott) som man begått i Sverige för att sedan bli dömd i Spanien och kanske fängslad i ett federalt fängelse i Frankrike. NEJ TACK till Federalism.

Och du behöver inte vara anti-USA. Det landet kommer vara ett u-land inom 50år. likaså Europa om vi inte lägger ner EU och euron snart.

Permalänk
Medlem

Som ni kanske vet (eller inte vet) krävs det domstolsbeslut för att FRA ö.h.t. ska kunna göra någon avlyssning. Dessutom kan de inte, just på grund av detta faktum, inte göra s.k. "massavlyssning" och spara på sig information för framtida användning.

Tvärtom krävs det ett tydligt mål med spaningen, och all data som samlas in kan i sin tur inte användas i nästa "uppdrag". Så om ni av någon anledning fastnar i deras nät när ni skickar e-post eller ringer till någon i utlandet, får de alltså inte använda denna data om ni inte är mål för spaningen, eller på något vis kan knytas till den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolljägaren:

Jag köper verkligen inte det urtvättade argumentet: "Har du ingenting att dölja har du inget att oroa dig för." Jag har inget att dölja när jag sitter och skiter, en syssla som alla människor utför men bara för det betyder det inte att jag har lust att bli iaktagen när jag gör detta. Samma sak gäller för andra vardagliga sysslor såsom sova, diska, duscha etc. Vad jag gör på internet tillhör mitt privatliv precis som sysslorna ovan och jag tolererar inte massövervakning som kränker detta privatliv.

Sedan finns det ju inget större belägg för att ha kvar FRA-lagen då vi har avvecklat försvaret såpass mycket att vi knappt är kapabla till att försvara oss ifall FRA upptäckte ett hot.

Det är ju bara en tidsfråga innan FRA används för att sätta dit piratsvenskar.

yttre militära hot -> ytte hot -> hot

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ivanmedi:

Som ni kanske vet (eller inte vet) krävs det domstolsbeslut för att FRA ö.h.t. ska kunna göra någon avlyssning.

Helt fel.

FRA avlyssnar allt då de är direktinkopplade vid trafiknoderna.

För att kunna få söka på vissa sökord i denna redan avlyssnade datamängd krävs ett summariskt tillstånd hos speciell "hemlig" FRA domstol som varken staten eller medborgarna har någon insyn i. Att ens kalla detta för domstol är ett hån mot våra demokratiska rättigheter.

Permalänk
Medlem

Sluta vara så paranoida!

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Jag tror inte terrorister sitter och snackar om nästa angrepp på facebook, snarare röksignaler och brev på rövarspråket.

Slopa FRA

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av ivanmedi:

Som ni kanske vet (eller inte vet) krävs det domstolsbeslut för att FRA ö.h.t. ska kunna göra någon avlyssning. Dessutom kan de inte, just på grund av detta faktum, inte göra s.k. "massavlyssning" och spara på sig information för framtida användning.

Tvärtom krävs det ett tydligt mål med spaningen, och all data som samlas in kan i sin tur inte användas i nästa "uppdrag". Så om ni av någon anledning fastnar i deras nät när ni skickar e-post eller ringer till någon i utlandet, får de alltså inte använda denna data om ni inte är mål för spaningen, eller på något vis kan knytas till den.

Tror du på det där själv? FRA samlar in och lagrar så mycket trafik de kan lägga vantarna på och har råd att spara. SEN kör de analyser på de sökbegrepp de får godkänd. Såvitt vi vet... Och vad vet du vad de sparar? Det jag vet är att de så sent som härom veckan fick smäll på fingrarna för att de lagrade saker för länge. Material som fick lagras i högst sex månader i en viss databas fixade de genom att flytta det till en annan databas som var oreglerad... Och det är inte första gången de bryter mot sina regler, det händer hela tiden, och då är det bara sånt som deras övervakare upptäcker. Hur mycket bryter dom inte mot reglerna fast som inte blir upptäckt?

Det finns bara ett parti att rösta på när det gäller sånt här, det är Piratpartiet.

Permalänk
Medlem

Då ska man passa sig väldigt väldigt noga innan man skriver sin kommentar, och vara beredd på att staten inte ser våld och hot mellan vänner som humor.

Jag kanske är naiv, men jag litar fortfarande på att staten och FRA, polisen, försvarsmakten etc. fattar rätt beslut och går att lita på.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Sluta vara så paranoida!

Skrivet av Krimsarn:

Jag kanske är naiv, men jag litar fortfarande på att staten och FRA, polisen, försvarsmakten etc. fattar rätt beslut och går att lita på.

Skrivet av Blackbird_CaD_:

Jag fattar inte varför alla ska gnälla om integritet hit och privatliv dit så fort ordet "avlyssning" eller "övervakning" förekommer.
Själv har jag ingenting alls emot att bli övervakad, avlyssnad och allt det där, jag vill att onda typer ska åka fast, och jag har inget att dölja.
I don't know about you men alla fall jag vill att bad guys ska åka fast, det eventuella lilla lilla obehaget av att bli övervakad (jag känner inte det obehaget dock) är ett litet pris för att få fast bad guys.

Polisen har alltid haft rättigheter att avlyssna "bad guys" och "onda typer". Såfort det finns minsta misstanke om allvarligare brott kan de få ut domstolsbeslut som tillåter allt i från undersökning av deras hem, bil, dator eller hemlig avlyssning av deras internet/telefon trafik.

Vad vi reagerar över är att nu göra ALLA till "bad guys" och misstänkta. Det är inte bara jävligt ineffektivt och slöseri med resurser att försöka hitta något vettigt bland allt brus, det är även stor risk för missförstånd och att oskyldiga blir väldigt illa behandlade.

Det handlar alltså inte om man har rent mjöl i påsen utan om hur det kan tolkas och att alla tolkningar kan bli olika.

Även om du gör något totalt oskyldigt såsom att hälsa på en kompis, så kan denna råka bo granne med en känd "terrorist".

När Säpo sedan snappar upp kod där terroristen använder ditt förnamn söker de i sina GPS loggar och ser att du varit på besök hos denna flera gånger. Detta stöds av kamerabilder från kameran utanför.

Dessutom har du handlat gödsel till din kolonilott vilket kan användas i bombtillverkning!!!

Nästa natt stormar insatsstyrkans gorillor in och sliter dig ur sängen ut naken på gatan och sätter dig efter mycket omild behandling i en cell för "terrorist förhör" ett par dagar.

Det stora blir rubriker, och alla "vet" att du är nog en jävligt mysko typ endå eftersom de tog in dig trotts allt, din arbetsgivare försöker avskeda dig från jobbet och dina vänner låsats som de aldrig kännt dig. VISA drar in ditt betalkort och vägrar ge dig ett nytt eftersom Säpos system sitter ihop med NSA och du redan finns med i deras terror register.

Detta har faktiskt hänt på riktigt med några olika variationer på var säkerhetspolisen har råkat missa. Men det förstör en oskyldig människas liv.

Permalänk
Medlem

gillar att bilden "idag" är en bild på en USB-sladd... vet inte om jag tycker att 2013 är så mycket USB

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Achronos:

Tror inte EU kan göra så mycket, de är ju mer eller mindre styrda av USA.

Det är lobbygrupper från företag som styr EUs politik med mutor. Dokument Utifrån på SVT hade ett program om det för några månader sen.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Nu får du sluta upp med dina kollektivistiska tendenser. Du har köpt skrämselpropagandan om att vi måste gå ihop med andra länder för att klara oss. De länder i Europa som klarar sig bäst är de som inte är med i EU.

Sedan har Sverige ett bra track record när det gäller att hålla sig utanför de politiska trender som sker i Europa. Vi mår bäst av att sköta oss själva. Men det är klart att vi ska handla med andra länder. Så frihandel är jag för. Tanken att bli arresterad av en Federal Europeisk Polis (som är på gång) och sedan bli hämtad i Sverige för ett brott (till exempel att man är anti EU vilket de kommer göra till ett brott) som man begått i Sverige för att sedan bli dömd i Spanien och kanske fängslad i ett federalt fängelse i Frankrike. NEJ TACK till Federalism.

Och du behöver inte vara anti-USA. Det landet kommer vara ett u-land inom 50år. likaså Europa om vi inte lägger ner EU och euron snart.

Jag tänker inte försöka diskutera politik med varesig dig eller någon annan på ett forum för hårdvara. Du får fiska efter någon annan.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Det är ju bara en tidsfråga innan FRA används för att sätta dit piratsvenskar.

yttre militära hot -> ytte hot -> hot

Ja precis, tror knappast att vissa politiker och deras intresseorganisationer ej kommer ta chansen att sätta dit fildelare med hjälp av lagen på sikt. Det är därför att det är så viktigt med s.k. "visselblåsare", folket måste få reda på sanningen så vansinnet kan stoppas.

Även fast informationen Snowden läckt ut fått stor uppmärksamhet så tror jag att det är fortfarande många som inte förstår vad det innebär. Jag tror inte många människor som skulle vilja att någon iaktog dem i hemmet eller avlyssnade deras telefon men ändå verkar de inte ha något emot att bli övervakade när de sitter framför datorn? Det beror på en brist av kunskap tror jag, de vet inte hur mycket information som kan samlas in om dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Jag tror inte terrorister sitter och snackar om nästa angrepp på facebook, snarare röksignaler och brev på rövarspråket.

Slopa FRA

Vi kan inte slopa FRA, de finns alldeles för många perverse som ladda ner barnporr o allt möjligt, vi ska vara glad för att FRA finns, vi ha fullt tillåtet att surfa på Internet och skriva vad vi vill utan att vi bli gripna.

T,ex, jag kan säga rakt av nu utan att bli gripen

Jag ska skjuta statsministern imorgon

Dold text
Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Ledsen för offtopic men läste i tidningen att en del misstänker att posten försöker
göra så att e-mail kommer kosta precis som vanliga brev man skickar.
Låter orimligt dock inte omöjligt i dagsläget.

Ont:
Kan inte fatta att många länder inte vågar stå upp mot USA och att en del följer deras fotspår.
Jag må älska mitt fosterland men regeringen kan ta sig i arslet och dra.
De verkar inte göra någon vidare nytta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Jag fattar inte varför alla ska gnälla om integritet hit och privatliv dit så fort ordet "avlyssning" eller "övervakning" förekommer.
Själv har jag ingenting alls emot att bli övervakad, avlyssnad och allt det där, jag vill att onda typer ska åka fast, och jag har inget att dölja.
I don't know about you men alla fall jag vill att bad guys ska åka fast, det eventuella lilla lilla obehaget av att bli övervakad (jag känner inte det obehaget dock) är ett litet pris för att få fast bad guys.

Skrivet av Krimsarn:

Jag kanske är naiv, men jag litar fortfarande på att staten och FRA, polisen, försvarsmakten etc. fattar rätt beslut och går att lita på.

Myndigheterna kanske är good guys just nu, eller åtminstone med goda intentioner, men om de lagrar en massa information och har färdiga lagar och teknisk infrastruktur så är det alltför frutansvärt lätt för en auktoritär regim ,invaderande makt eller inhemska antidemokratiska krafter som får makten, att utnyttja det och rensa ut all tänkbar opposition. Minns att Nazisterna kom till makten genom demokratiska val (åtminstone delvis).

Permalänk
Medlem

Finns ju ingen påtaglig poäng för Sverige att syssla med någon som helst avlyssning när vi ändå inte har nog med resurser att försvara oss själva i mer än en vecka under en begränsad attack. Tror heller inte att Sverige är särskilt utsatt när det gäller terrorism, det finns större och bättre mål för dem att sikta in sig på som väcker större uppmärksamhet.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krimsarn:

Då ska man passa sig väldigt väldigt noga innan man skriver sin kommentar, och vara beredd på att staten inte ser våld och hot mellan vänner som humor.

Jag kanske är naiv, men jag litar fortfarande på att staten och FRA, polisen, försvarsmakten etc. fattar rätt beslut och går att lita på.

Just nu kanske.. men vad vet du hur det ser ut om några år? Vi bygger infrastruktur för avlyssning nu (som ger myndigheterna långt mer info än stasi i östtyskland kunde drömma om), hur kommer den att användas i framtiden? Och vad vet vi om vart tex USA tar vägen om 10 år? Dom anser sig redan idag ha rätt att skicka in drönare i andra länder för "targeted killings" på godtyckliga grunder utan rättegång, hur långt har det gått då?

FRA har samarbete med NSA, ingendera av dem får spionera på sina egna medborgare, men via samarbetet, vad tror du de frågar varann?

Fundera en stund över vad du sökt på på Google det senaste året.. Nånting där som skulle kunna misstolkas?
Räkna med att både FRA och NSA har det noterat nånstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Sluta vara så paranoida!

Titta på historien så ska du nog se att det finns goda underlag för att vara "paranoid" i detta avseendet.

Det krävs inte mycket orolighet för att folk ger upp sina friheter i mån om att öka polisens och militärens förmåga att inskränka på människors fri- och rättigheter i utbyte mot en känsla utav säkerhet. En utveckling som är enormt svår att återkalla. Men du kanske tycker att Sovjets- och idag Rysslands hemliga polis är något att sträva efter, eller att britternas vansinniga polisstatskomplex likaså är något fördelaktigt?

Judar och partifiender under 1930-talets Tyskland var väl också "paranoida", eller?
Allt som krävs är lite tuffare tider och hela demokratiska systemet faller. Människor blir (än mer) irrationella och röstar på personen och partiet som erbjuder mest säkerhet - på vilka villkor som helst. Men när det händer vill man absolut inte ha en detaljerat register på alla människor i hela landet som en totalitär regering får ta vid. Det gör processen enkel att bli av med alla störande element, partifiender, må det än vara.

Skrivet av Atlas Tasume:

Jag tänker inte försöka diskutera politik med varesig dig eller någon annan på ett forum för hårdvara. Du får fiska efter någon annan.

Om du inte vill diskutera politik så är det bara att låta bli. Det till trots har du trots allt tidigare skrivit i tråden - så din plötsliga vändning känns lite sen.

Skrivet av Zicsoen:

Finns ju ingen påtaglig poäng för Sverige att syssla med någon som helst avlyssning när vi ändå inte har nog med resurser att försvara oss själva i mer än en vecka under en begränsad attack. Tror heller inte att Sverige är särskilt utsatt när det gäller terrorism, det finns större och bättre mål för dem att sikta in sig på som väcker större uppmärksamhet.

Den vanliga invändningen brukar vara att "militären är förbi" och enskilda terrorister löst organiserade är tidens nya hot. Därför vill man spionera på hela landet i mån om att se om någon sticka ut ur mängden och agera på ett sätt som kan tolkas som ett hot.

Med det sagt så håller jag givetvis med dig. Att slösa resurser, och integriteten utav hela rättsorganet, för att uttryckligen försöka leta efter någon "terrorist" snurrig nog att föra log- och dagbok på Facebook är fruktlöst. Samt att spionera på utländska makter är än mer fruktlöst för även om SÄPO skulle få nys om att ryssen står längst med gränsen så spelar det ingen roll - då Sveriges försvarskapacitet är obefintlig och regeringens ovilja att gå med i NATO, trots att man aktivt stödjer NATO, gör en försvarsaktion till ett slöseri med ammunition och personal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Helt fel.

FRA avlyssnar allt då de är direktinkopplade vid trafiknoderna.

För att kunna få söka på vissa sökord i denna redan avlyssnade datamängd krävs ett summariskt tillstånd hos speciell "hemlig" FRA domstol som varken staten eller medborgarna har någon insyn i. Att ens kalla detta för domstol är ett hån mot våra demokratiska rättigheter.

Delvis fel.

Jag utgår från att du tillskansat dig "faktan" ovan genom Aftonbladet eller liknande. De avlyssnar inte alls allting hela tiden. De får tillstånd av domstolen* att avlyssna utvalda fibertrådar eller andra signalbärare.

* Som du mycket riktigt påpekar är det inte samma typ av domstol som man traditionellt syftar på med ordet domstol. Att kalla den ett hån mot våra demokratiska rättigheter känns klumpigt, dock. Hur mycket demokratiskt inflytande finns i "vanliga" domstolar?

Skrivet av JörgenL:

Tror du på det där själv? FRA samlar in och lagrar så mycket trafik de kan lägga vantarna på och har råd att spara. SEN kör de analyser på de sökbegrepp de får godkänd. Såvitt vi vet... Och vad vet du vad de sparar? Det jag vet är att de så sent som härom veckan fick smäll på fingrarna för att de lagrade saker för länge. Material som fick lagras i högst sex månader i en viss databas fixade de genom att flytta det till en annan databas som var oreglerad... Och det är inte första gången de bryter mot sina regler, det händer hela tiden, och då är det bara sånt som deras övervakare upptäcker. Hur mycket bryter dom inte mot reglerna fast som inte blir upptäckt?

Det finns bara ett parti att rösta på när det gäller sånt här, det är Piratpartiet.

De har inte rätt att spara uppgifter för framtida användning, så redan där faller din stora punkt. Nästa poäng du gör är att de tidigare sparat datan för länge. Vad säger det? Jo, att de de facto är övervakade och kontrollerade av annan instans. Tror du att det ö.h.t. hade kommit fram att de sparade data för länge annars? Tror du att de kan bryta mot lagen som säger att de inte får göra just det du påstår ovan, utan att det hade kommit fram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krimsarn:

Då ska man passa sig väldigt väldigt noga innan man skriver sin kommentar, och vara beredd på att staten inte ser våld och hot mellan vänner som humor.

Jag kanske är naiv, men jag litar fortfarande på att staten och FRA, polisen, försvarsmakten etc. fattar rätt beslut och går att lita på.

Visst ska man allt passa sig va man skriver, men iaf jag har inte märkt något när jag har skrivet ett hot mot regeringen och fortfarande så är jag inte gripen. Och skulle man bli gripen för det, då ska man vara duktig på att snacka som fan och lyssna riktigt noga innan man säger JA eller NEJ.

Visst jag lita på dom också som du gör exakt. Välkommen till BMRSweden sidan

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex5555:

Sluta vara så paranoida!

Jag hoppas att detta är menat som sarkasm, för att det kan finnas någon som fortfarande, med fullt allvar, kan säga detta efter alla avslöjanden, vägrar jag tro. Så hjärntvättad kan man bara inte vara.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ivanmedi:

Delvis fel.

Jag utgår från att du tillskansat dig "faktan" ovan genom Aftonbladet eller liknande. De avlyssnar inte alls allting hela tiden. De får tillstånd av domstolen* att avlyssna utvalda fibertrådar eller andra signalbärare.

"Faktan" var om jag minns rätt från en utredning vilken belyste verklösheten i FRAs hemliga domstol, som en bloggare hade fått tag i via en läcka när FRA lagen var på tapeten.

Skrivet av ivanmedi:

* Som du mycket riktigt påpekar är det inte samma typ av domstol som man traditionellt syftar på med ordet domstol. Att kalla den ett hån mot våra demokratiska rättigheter känns klumpigt, dock. Hur mycket demokratiskt inflytande finns i "vanliga" domstolar?

Full insyn finns i våra vanliga domstolar vilket betyder att allt de gör kan granskas av såväl myndigheter som privatperoner och journalister. Vid minsta misstanke om övergrepp eller felaktigheter finns väl beprövade möjligheter att överklaga och larma både för inblandade eller utomstående.

Vilken lag de följer är också högst flummigt då det som FRA gör i sin avlyssning enligt våran grundlag inte är tillåtet, och grundlagen står enligt definitionen över alla andra lagar.

I FRAs hemliga domstol finns varken möjlighet att överklaga, ens veta att man är anklagad och avlyssnas eller granska någon del av processen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ivanmedi:

Delvis fel.

Jag utgår från att du tillskansat dig "faktan" ovan genom Aftonbladet eller liknande. De avlyssnar inte alls allting hela tiden. De får tillstånd av domstolen* att avlyssna utvalda fibertrådar eller andra signalbärare.

* Som du mycket riktigt påpekar är det inte samma typ av domstol som man traditionellt syftar på med ordet domstol. Att kalla den ett hån mot våra demokratiska rättigheter känns klumpigt, dock. Hur mycket demokratiskt inflytande finns i "vanliga" domstolar?

De har inte rätt att spara uppgifter för framtida användning, så redan där faller din stora punkt. Nästa poäng du gör är att de tidigare sparat datan för länge. Vad säger det? Jo, att de de facto är övervakade och kontrollerade av annan instans. Tror du att det ö.h.t. hade kommit fram att de sparade data för länge annars? Tror du att de kan bryta mot lagen som säger att de inte får göra just det du påstår ovan, utan att det hade kommit fram?

Antingen astroturfar du för FRA, eller så är du helt enkelt naiv...

"Utvalda signalbärare" är inget annat än nyspråk för "alla fibrer i noden".

Domstolen är ett skämt eftersom den är hemlig och vi inte kan bedöma vad den bygger sina beslut på, Det vi kan veta är att den består av ett antal jurister med låg teknisk kunskap som FRA kan springa i cirklar runt med technobabbel...

De har visst rätt att spara för framtida användning, de kallar det bara för "utvecklingsverksamhet" istället för "informationsinhämtning".

Övervakningen finns, men den är ett skämt. Den har inte den tekniska expertis som skulle behövas för att revidera själv, utan de får bara reda på det som FRA frivilligt visar upp. Och FRA ger dem lite saker att anmärka då och då så att det ska se ut som att de gör nytta... Vad som egentligen händer vet bara FRA själva, och det är det som är problemet med hemlig myndighetsutövning, ingen annan än myndigheten själv kan veta i vilken grad de följer lagen.