Visa signatur
CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: GeForce RTX 3070 | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB
Nyligen släppte Opera version 15 av sin webbläsare. Det är i princip en helt omgjord version som nu bygger på webkit istället för deras egna motor. Mer går att läsa här: http://www.engadget.com/2013/07/02/opera-15-launch/
Jag personligen tycker att version 15 är ett stort steg bakåt i Operas utveckling. Man har tagit bort extremt många funktioner och i mina ögon ser det nu i princip ut som en kopia av Chrome. Funktioner som jag spontant upptäckt saknas (eller som jag inte hittat) från förra versionen som jag personligen använde:
- Gruppera flikar
- Privata flikar
- Lösenordshanteraren / Magic wand
- Ändra standardprogram för filöppning (PDF-filer vill jag öppna med foxit och inte adobe, men detta kan jag inte ändra i nya versionen)
- STORT PROBLEM: Alla (eller nästan alla) add-ons är inkompatibla med nya versionen
- Zoom-reglage i botten av webbläsaren
- Opera turbo-knapp i botten av webbläsaren
Jag tror att om de inte snabbt åtgärdar dessa saker kommer opera bara bli en i mängden av alla webkitläsare som finns på marknaden idag, och tappa sin nuvarande användarbas. Jag personligen kommer köra på version 12 så länge jag kan.
Om webkit prestandamässigt är bättre än deras egna motor vet jag inte, då jag inte använt webkitläsare tillräckligt mycket för att ha fått en uppfattning av det.
Är det någon annan som hunnit testa nya versionen? Vad tycker ni i så fall om den?
CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: GeForce RTX 3070 | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.