EU-parlamentet oroas över PRISM-liknande övervakning – i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Varför röstade nästan alla Liberala politiker igenom skiten när dom vill värna en individs frihet?.

För att vi har väldigt få verkligt liberala politiker i Sverige...

Jag tycker det är lite lustigt att EU oroas över övervakningshetsen (även om jag självklart tycker att det är bra att de reagerar) när de har drivit igenom bl.a datalagringsdirektivet.

När uppgifterna om PRISM kom ut i media kunde vi se en av de svenska parlamentarikerna, Cecilia Malmsten, bli upprörd att en främmade stat övervakar oss medborgare. Mycket lustigt uttalande av henne, då hon var en av de största övervakningsivrarna när beslutet om datalagringsdirektivet var på tapeten..

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ivanmedi:

Tror du på riktigt att det är så? FRA har lika lite rätt som polisen att spana utan misstanke. Däremot har polisen rätt att, medans de spanar på något helt annat, ta fast dig om de ser dig göra något olagligt. Den rätten har inte FRA. De spanar på det de är tillsagda att göra. Skulle de hitta något om något helt annat har de inte rätt att använda det. Jag förstår att din nästa invändning blir "hur vet man att reglerna följs?". För att inte upprepa mig alltför mycket ber jag dig istället läsa mina tidigare inlägg, om du är intresserad i hur jag tänker kring det.

Jag nämnde tidigare i tråden att det utan tvekan skulle bli läckor, på samma sätt som det nu blivit i USA, om detta var sant (och om den befintliga, officiella bevakningen brister).

http://www.metro.se/nyheter/fra-bryter-medvetet-mot-lagen/EVH...

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Jag fattar inte varför alla ska gnälla om integritet hit och privatliv dit så fort ordet "avlyssning" eller "övervakning" förekommer.

Det är enbart nyttigt att diskussionen kring sådana oerhört viktiga frågor ständigt hålls vid liv. Det är då folk slutar att bry sig som det kan gå riktigt illa.

Skrivet av Blackbird_CaD_:

Själv har jag ingenting alls emot att bli övervakad, avlyssnad och allt det där, jag vill att onda typer ska åka fast, och jag har inget att dölja.
I don't know about you men alla fall jag vill att bad guys ska åka fast, det eventuella lilla lilla obehaget av att bli övervakad (jag känner inte det obehaget dock) är ett litet pris för att få fast bad guys.

Ändamålet helgar medlen?

Skrivet av Nautilus011:

Jag tror chansen är större att jag personligen kan lida skada av den moderna massövervakning och kränkning av personlig integritet än att jag skulle sprängas i luften av terrorister.

Med tanke på att chansen att dö från terrorism är betydligt mindre än att dö från bilolyckor, brand, drunkningsolyckor, falllskada, eller när du krossar gatan så kan kan knappast rättfärdiga dagens massövervakningstrend av den anledningen.

Skrivet av Krimsarn:

Jag kanske är naiv, men jag litar fortfarande på att staten och FRA, polisen, försvarsmakten etc. fattar rätt beslut och går att lita på.

Vi pratar om helt vanliga människor här som dessutom befinner sig i någon slags maktposition. De är varken robotar eller supermänniskor med extra god vilja.

De gör fel. De influeras av egna motiv. De influeras av andra makthavare och lobbyister. De är ibland för inkompetenta för att ställas till svars för lagbrott (Säpo). De försöker frångå grundläggande rättssäkerhetsprinciper (Justitieminister Ask och oskuldspresumptionen). De bryter medvetet mot lagen (FRAs databasflytter).

Dessa människor ska man definitivt inte lita på mer än vad som är nödvändigt.

Skrivet av Macke074:

Vi kan inte slopa FRA, de finns alldeles för många perverse som ladda ner barnporr o allt möjligt, vi ska vara glad för att FRA finns, vi ha fullt tillåtet att surfa på Internet och skriva vad vi vill utan att vi bli gripna.

T,ex, jag kan säga rakt av nu utan att bli gripen

Jag ska skjuta statsministern imorgon

Dold text

Det går inte att rättfärdiga FRAs existens med att det begås brott på Internet. Massövervakning går överhuvudtaget inte att rättfärdigas på enbart sådana lösa grunder.

Skrivet av Pimpim666:

Jag kan inte förstå hur du kan tycka det är fel att lägga ner tiotals miljoner för att jaga 4 nätpirater som gjort att stora mediebolag gjort enorma förluster på film och musik. När man med samma pengar hade kunnat jaga pedofiler, knarklangare och gangsters.
För 200 exemplar av en dålig svensk film är ju helt klart viktigare än en persons liv.

Fast nu finns det inga belägg för den av upphovsrättsindustrin påhittade skadeverkan av fildelning i icke-förvärvssyfte.

Skrivet av bleu:

Jag hoppas verkligen att det avlyssnas.

Varför gnäller alla om avlyssning?
Det är ju inte som när tanterna som satt och tjuvlyssnade i telefonväxlarna förr direkt.

Om världen bara lyckas ta en terrorist extra på hundra år så tycker jag att det är värt att låta dom avlyssna.

Varför? Med tanke på att chansen att dö från terrorism är betydligt mindre än att dö från bilolyckor, brand, drunkningsolyckor, falllskada, eller när du krossar gatan så kan kan knappast rättfärdiga dagens massövervakningstrend av den anledningen.

Skrivet av Mithras:

Det är ju bara en tidsfråga innan FRA används för att sätta dit piratsvenskar.

yttre militära hot -> ytte hot -> hot

Eller som i fallet med fildelning, inbillade hot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Men vad är problemet egentligen?
De får gärna logga min webbsurfning etc etc. Om jag gör något olagligt så får jag väl skylla mig själv.

Man kan ju undra om hela bunten här är kriminella :/

Och du kan inte tänka dig att nån skulle kunna få för dig att du är en skummis om man tex kör scannar av de googlesökningar du gjort senaste året?

Jag vet iallafall att jag sökt på både sprängämnen, terrororganisationers namn, diverse avlyssningsteknik, säkert elektronik som skulle kunna användas för att tillverka tidsinställningskretsar, kartor som säkert innehåller skyddsobjekt, och en massa annat som taget ur sitt sammanhang säkert kan tolkas till lite vad som helst. Var går gränsen för att varningslampor ska blinka nånstans och nationella insatsstyrkan släpar ut en i gryningen?

Man ser det man letar efter...

Permalänk
Medlem

Ja bryr mig inte, de kan få övervaka bäst de vill:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av bleu:

Om världen bara lyckas ta en terrorist extra på hundra år så tycker jag att det är värt att låta dom avlyssna.

Du är medveten om att terrorism som dödsorsak är extremt ovanligt? Kanske ett tiotal människor i Sverige på 100 år.
Jämfört med att ca 500 om året dör i trafiken...

Det är enormt mycket större risk att dö när du sätter dig i en bil än vad det är att falla offer för terrorism...

EDIT:
Efter 9/11 så ställdes för säkerhets skull alla inrikesflyg i USA in några dagar och folk tog bilen istället för sina bokade flygningar. Det orsakade ca 1600 dödsfall extra i bilkrasher...

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Fortfarande: Nej.
Det där resonemanget är så haltande att jag inte ens förstår hur det kom fram. Med samma logik kan de lika gärna slänga varenda medborgare i fängelse på obestämd tid, för det är ju ändå "vårt" (brottslingarnas) fel.

Vidare har de alla medel som behövs för att stoppa dessa även UTAN denna övervakning. Den enda, verkligen enda, anledningen som finns till det är att man vill åt informationen och då jag har svårt att tro att mer än någon enstaka promille av denna information är användbart till vad de anger som skäl för insamlandet så måste syftet vara ett annat. Och det borde skrämma folk.

Fast fortfarande är det inte regeringens: FEL

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av JörgenL:

Du är medveten om att terrorism som dödsorsak är extremt ovanligt? Kanske ett tiotal människor i Sverige på 100 år.
Jämfört med att ca 500 om året dör i trafiken...

Det är enormt mycket större risk att dö när du sätter dig i en bil än vad det är att falla offer för terrorism...

Vad har den statistiken med det han sa att göra? Du vet att terrorism inte alltid innebär att döda någon, va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kras:

Det är enbart nyttigt att diskussionen kring sådana oerhört viktiga frågor ständigt hålls vid liv. Det är då folk slutar att bry sig som det kan gå riktigt illa.

Ändamålet helgar medlen?

Med tanke på att chansen att dö från terrorism är betydligt mindre än att dö från bilolyckor, brand, drunkningsolyckor, falllskada, eller när du krossar gatan så kan kan knappast rättfärdiga dagens massövervakningstrend av den anledningen.

Vi pratar om helt vanliga människor här som dessutom befinner sig i någon slags maktposition. De är varken robotar eller supermänniskor med extra god vilja.

De gör fel. De influeras av egna motiv. De influeras av andra makthavare och lobbyister. De är ibland för inkompetenta för att ställas till svars för lagbrott (Säpo). De försöker frångå grundläggande rättssäkerhetsprinciper (Justitieminister Ask och oskuldspresumptionen). De bryter medvetet mot lagen (FRAs databasflytter).

Dessa människor ska man definitivt inte lita på mer än vad som är nödvändigt.

Det går inte att rättfärdiga FRAs existens med att det begås brott på Internet. Massövervakning går överhuvudtaget inte att rättfärdigas på enbart sådana lösa grunder.

Fast nu finns det inga belägg för den av upphovsrättsindustrin påhittade skadeverkan av fildelning i icke-förvärvssyfte.

Varför? Med tanke på att chansen att dö från terrorism är betydligt mindre än att dö från bilolyckor, brand, drunkningsolyckor, falllskada, eller när du krossar gatan så kan kan knappast rättfärdiga dagens massövervakningstrend av den anledningen.

Eller som i fallet med fildelning, inbillade hot

Nej exakt

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ivanmedi:

Vad har den statistiken med det han sa att göra? Du vet att terrorism inte alltid innebär att döda någon, va?

Därför att jag föreställer mig att den som kom med inlägget jag svarade på tror att terrorism är ett stor samhällsproblem som skördar massor med offer såklart.

I själva verket är "kampen mot terrorismen" ett minst lika stort samhällsproblem som terrorismen, dels för att det sprider mer skräck för terrorism än terrorismen i sig, med följden att rättssäkerheten löses upp och en massa absurda och antidemokratiska lagar röstas igenom, dels för att spökjagandet och säkerhetsteatern slukar en massa resurser som hade kunnat användas till mycket bättre saker som i verkligheten räddat liv.

Permalänk
Medlem

Jag tippar på 100% sannolikhet att bland andra FRA bedriver olaglig trafikövervakning inom Sverige gränser. Skulle även tippa på 100% sannolikhet att USA åtminstone delvis ligger bakom det.

Tramset om "skydd mot terrorister" är så överdrivet och extremt löjligt att.. tja.. finns det verkligen någon som tror på det skitsnacket? FUD, FUD och åter FUD.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

T,ex, jag kan säga rakt av nu utan att bli gripen

Jag ska skjuta statsministern imorgon

Dold text

Jag kan ha fullständigt fel, men jag vill minnas att det faktiskt är olagligt att även rent hypotetiskt prata om ett eventuellt mord på en viss person.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ja, det faller ju lätt under olaga hot t.ex. men i det här fallet är det uppenbart mer till för att påvisa någon form av teori snarare än ett faktiskt hot så Macke slipper nog undan den här gången

Permalänk
Medlem

Även om jag är emot övervakning generellt sett så har jag svårt att se något bättre sätt att skydda sig mot t.ex. terrorattacker. Tänk om breiviks planer om attentatet skulle upptäckas i tid så att man kunde stoppa honom eller vara på plats snabbare, skulle inte det vara värt det? Så länge de som har hand om övervakningen sköter det professionellt så att jag som inte planerar terrordåd blir drabbad på något sätt har jag svårt att ärligt säga att jag är emot övervakningen.

EDIT: Självklart kan man vara oroad över att åka fast för lagar som man (och många andra) tycker är fel, t.ex. de som handlar om fildelning, men då är det de lagarna man ska försöka ändra på i stället för övervakningslagarna. Att vara för fildelning är en hållbar åsikt, att vara emot övervakning för att man är rädd för att åka fast för fildelning men inte bryr sig tillräckligt mycket för att i stället försöka påverka upphovsrättslagarna är inte hållbart.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk

En fråga, någon som kommer ihåg hur mycket FRA/IPRED and all that kostar oss? Ville minnas att när det senaste röstades igenom att det skulle vara en löjligt hög kostnad. Undrar om dessa pengar kanske skulle kunna användas till något bättre, kanske utbildning, sjukvård eller varför inte bekämpning av icke digitala brott.

Men vi vet ju att det är en fördel när folket är sämre utbildade när det gäller frågor om lagar och liknande. "Jag vet inte så mycket, så jag litar på att regeringen vet vad de sysslar med och skulle aldrig utnyttja systemet".

Vill ju minnas att vi i Sverige en gång i tiden hade en sjukvård som vi kunde vara "stolta" över. En sjukvård där på grund av besparingar en kvinna som har fått en form av cancer nekas magnetröntgen vid första tillfället för att det inte finns "bevis" för att säga att det spridit sig. En sjukvård där en man faller och slår huvudet och de väntar flera timmar med att kolla om det är någon svullnad, sen har mannen hamnat i koma och har efter det hjärnskador. Varför inte ta upp flickan som på grund av oförklarliga själ fick kvävas inne i mamman och fick hjärnskador till följd av det och behöver nu konstant hjälp.

Ja, om jag inte visste bättre så känns det ju lite som om regeringen kanske har lite fel med deras prioriteringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

Ja men de är fortfarande vårt fel (medborgarna) eller vi säger så här dom som håller på olagligt hacker, kolla på barnporr ladda upp och så vidare typ dessa grupper som håller på olagligt. Så ja medborgarna. Inte regeringen dom är ju bara en nypa salt sen går de genom massa gubbar som försöker komma överens.

Derp derp derp..

Ja men de är fortfarande vårt fel (medborgarna) eller vi säger så här dom som håller på olagligt hacker, kolla på barnporr ladda upp och så vidare typ dessa grupper som håller på olagligt. Så ja medborgarna. Inte regeringen dom är ju bara en nypa salt sen går de genom massa gubbar som försöker komma överens.

Hej, trolla hårdare vettja, vi valde inte detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ApanNilsson:

Om man inte får tag i NSA:s stora hemlighet får man Sno(w)den!!

Hahaha, den var riktigt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Även om jag är emot övervakning generellt sett så har jag svårt att se något bättre sätt att skydda sig mot t.ex. terrorattacker. Tänk om breiviks planer om attentatet skulle upptäckas i tid så att man kunde stoppa honom eller vara på plats snabbare, skulle inte det vara värt det? Så länge de som har hand om övervakningen sköter det professionellt så att jag som inte planerar terrordåd blir drabbad på något sätt har jag svårt att ärligt säga att jag är emot övervakningen.

EDIT: Självklart kan man vara oroad över att åka fast för lagar som man (och många andra) tycker är fel, t.ex. de som handlar om fildelning, men då är det de lagarna man ska försöka ändra på i stället för övervakningslagarna. Att vara för fildelning är en hållbar åsikt, att vara emot övervakning för att man är rädd för att åka fast för fildelning men inte bryr sig tillräckligt mycket för att i stället försöka påverka upphovsrättslagarna är inte hållbart.

Det är inte bara att man kan åka fast som gör övervakningslagarna obehagliga. Vi har faktiskt RÄTT till ett privatliv, det är en mänsklig rättighet som är inskriven i rättighetskatalogerna i tex Europakonventionen, och den får inte kränkas utan väldigt goda skäl i det specifika fallet, tex att man är direkt misstänkt för brott.

Dessutom är det hela inte isolerade händelser, utan ingår i ett mönster där staten och storföretagen för större och större insyn i det privata, och risken att det förr eller senare missbrukas blir också därmed större och större. ALLA har något som de skulle tycka är mer eller mindre pinsamt ifall vissa andra får reda på, och det behöver inte vara brott, det kan vara vad som helst. En hårdrockare som är hemligt förtjust i dansbandsmusik, eller vad sjutton som helst. Om vi VET att nån annan har möjlighet att läsa allt vi skriver så PÅVERKAR det oss på ett eller annat sätt, vi blir mindre fria.

Om jag har en nära vän som jag delar väldigt privata saker med, så är det ett uttryck för förtroende, det är inget jag vill att en tjänsteman på FRA eller NSA ska sitta och fnissa åt. Förtroenden är en sorts socialt kapital, nåt man ger varandra, om jag vet att någon kan tjuvläsa det över min axel så är det som en form av våldtäkt, någon tar med tvång det som är avsett att ges frivilligt.

Bortsett från de här psykologiska faktorerna, så är det sen dessutom extremt farligt för demokratin, eftersom tillgång till privat information på det sätt som FRA och NSA har extremt lätt kan användas för att tilltvinga sig makt. Gamle FBI-chefen Hoover sades ha ett kartotek på alla amerikanska politiker där han sparat nog med pinsamheter om var och en för att aldrig riskera ett nej när han bad om något för sin organisation. Han behövde inte ens hota, de visste bara om att han hade det. Hur lätt är det inte att hamna i sådana situationer?

I grekland ser vi hur ett rent nazistparti har 15-20% av rösterna och det rör sig i liknande riktning på andra ställen. Vad har vi för garantier att såna partier inte tar över makten om ekonomin kraschar? Och då har de en färdig infrastruktur för att förfölja oliktänkande, kanske med data lagrat sedan åratal innan... Är det risker vi vill ta?

EDIT: Vad gäller Breivik, så fanns ju all övervakning på plats, han var ju till och med på någons skrivbord för utredning. Men det verkade ju så osannolikt, det var ju jihadister man tittade efter...

Permalänk
Medlem

Övervakning av Internet och spioneri mot medborgare är inget unikt för USA. Det ser ännu värre ut i andra länder. Det är skrattretande att läsa tiraderna mot USA här på Sweclockers. Problemet är betydligt mer omfattande.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Vi behöver EU, så är det bara. Själva kan vi inte slå USA på fingrarna, men i EU kan vi det tillsammans.

Och att dom sedan håller koll på lokala regeringar är bara bra.

Bra sagt

Nu ska vi bara hålla oss utanför Nato. Alla EU-länder borde skapa en egen försvarsorganisation. Att vara USAs undersåte tjänar man inget på.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag kan ha fullständigt fel, men jag vill minnas att det faktiskt är olagligt att även rent hypotetiskt prata om ett eventuellt mord på en viss person.

Jo absolut ska man inte göra det, men nu tog jag det som ett exempel. Jag skulle inte göra det för jag vill tyvärr inte vara landsförrädare.

Skrivet av Anon@tor:

Hej, trolla hårdare vettja, vi valde inte detta.

Nej vi har inte valt det, men vi ha gjord så att de ha kommit. Alltså dom som sitter i häktet som gjord så mycket dumheter såsom planera rån & m,m och övriga medborgare. Den grubben ska vi skylla på de kriminella och de som gör intrång i datasystemet.

Fan att man måste förklara på ett tydligt sätt

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Jag kan ha fullständigt fel, men jag vill minnas att det faktiskt är olagligt att även rent hypotetiskt prata om ett eventuellt mord på en viss person.

fast skjuta och mörda är ju egentligen 2 skilda saker om man ska vara sådan. Han kanske skjuter med vattengevär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushikocken:

fast skjuta och mörda är ju egentligen 2 skilda saker om man ska vara sådan. Han kanske skjuter med vattengevär?

Men eventuellt mord är ju inte samma sak som mord om man ska vara sådan. Han kanske säger att han ska mörda men gör det aldrig.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushikocken:

fast skjuta och mörda är ju egentligen 2 skilda saker om man ska vara sådan. Han kanske skjuter med vattengevär?

Exakt vattengevär eller varför inte använda datorns vattenkylare eller va de hette nu.

Skrivet av igelkotte:

Men eventuellt mord är ju inte samma sak som mord om man ska vara sådan. Han kanske säger att han ska mörda men gör det aldrig.

Nu va det ett exempel jag tog, självklart så skulle jag INTE göra det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Folk kommer kartläggas beroende på politisk ställning.

Jo, det är ju inte jättelängsedan sossarna kartlade deras politiska motstånd i det som kallades "IB-affären". Framförallt bevakade sossarna allt till vänster om dom själva.

Jan Guillou är ju vår egen "Snowden"

Om man har ett system nationellt som tillåter väldigt bred och godtycklig övervakning så visar ju historien gång på gång att den kommer att missbrukas på något sätt. Nu har man bättre möjligheter än någonsin att totalt kartlägga någons privatliv, så givetvis kommer vi se stora skandaler i samband med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kras:

Varför? Med tanke på att chansen att dö från terrorism är betydligt mindre än att dö från bilolyckor, brand, drunkningsolyckor, falllskada, eller när du krossar gatan så kan kan knappast rättfärdiga dagens massövervakningstrend av den anledningen.

Skrivet av JörgenL:

Du är medveten om att terrorism som dödsorsak är extremt ovanligt? Kanske ett tiotal människor i Sverige på 100 år.
Jämfört med att ca 500 om året dör i trafiken...

Det är enormt mycket större risk att dö när du sätter dig i en bil än vad det är att falla offer för terrorism...

EDIT:
Efter 9/11 så ställdes för säkerhets skull alla inrikesflyg i USA in några dagar och folk tog bilen istället för sina bokade flygningar. Det orsakade ca 1600 dödsfall extra i bilkrasher...

Man ska väl inte räkna bort en sak bara för att det finns en annan sak som är farligare?!? Då skulle ju mänskligheten bara kunna arbeta med en risk åt gången!

Även om man inte tar så många så kan det avskräcka vissa från att göra något dumt.... ungefär som att ha en fartkamera vid vägen.

Permalänk
Medlem

Det hela är ju precis som att någon skulle sitta på posten och läsa alla ens brev. -Märkligt hur folk är så noga på att den analoga kommunikationen ska vara så privat och politikerna skulle inte våga sig på att ens yttra idén om att tillsätta en myndighet som läser folks brev. Men digital kommunikation anses helt okej att en myndighet kontrollerar och spenderar stora resurser på, det är lustiga tider det här... Hade varit bättre att låta pengarna gå till skolan istället så folk får lite vett i huvudet.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Det hela är ju precis som att någon skulle sitta på posten och läsa alla ens brev. -Märkligt hur folk är så noga på att den analoga kommunikationen ska vara så privat och politikerna skulle inte våga sig på att ens yttra idén om att tillsätta en myndighet som läser folks brev. Men digital kommunikation anses helt okej att en myndighet kontrollerar och spenderar stora resurser på, det är lustiga tider det här... Hade varit bättre att låta pengarna gå till skolan istället så folk får lite vett i huvudet.

Oj, jag måste ha missat något... så dom sitter alltså och läser allt som alla skickas digitalt?!?
Det var som attans!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bleu:

Man ska väl inte räkna bort en sak bara för att det finns en annan sak som är farligare?!? Då skulle ju mänskligheten bara kunna arbeta med en risk åt gången!

Även om man inte tar så många så kan det avskräcka vissa från att göra något dumt.... ungefär som att ha en fartkamera vid vägen.

Fartkamera är ett riktigt dåligt exempel i detta sammanhang. Det som är skrämmande med ett ökande övervakningssamhälle är risken att sätta demokratin ur spel. Det finns en anledning till att vi röstar bakom skärmar..

Terrorister med lite bakom pannbenet använder inte okrypterad kommunikation över internet. Du behöver ju inte ens använda kryptering, det går att använda samma Webmail och föra kommunikation genom att bara skriva "drafts"...

Fartkameran i detta fall stoppar ingen eftersom Svensson aldrig skulle utföra terrordåd oavsett om fartkameran finns eller ej och de farliga terroristerna tar helt enkelt vägar där inga fartkameror är monterade.

Övervakning när det inte finns misstanke är skit och kostar säkert miljarder årligen i skattepengar som skulle kunna investeras i välfärd och annat som minskar risken för terrorism i Sverige.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av bleu:

Oj, jag måste ha missat något... så dom sitter alltså och läser allt som alla skickas digitalt?!?
Det var som attans!

Som sagt, lite mer pengar på skolan hade inte varit fel...
Hur som helst, en vacker dag sitter där kanske folk och gör just det. Vi tycks ju ta de första stegen i den riktningen i alla fall.
Nu tror jag inte att det kommer gå till det förstås men att ens komma snudden nära är inget vidare det heller.
Tycker rent allmänt att det är sunt att vara kritisk till saker och ting, särskilt om det är något man tycker är bra - chansen finns ju att man faktiskt har fel.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |