Permalänk
Medlem

Någon med koll på Volvo V40

Tjenare!

Ska iväg på måndag och kolla på en V40 FAS 2 -04 som gått 21k
Så min fråga är så simpel som, vad ska man kolla på på just dessa modeller?
Rostra de på något speciellt ställe? Är det kludd med automatlådorna?

Hade varit skitfint om man fått hjälp med en lite lista kanske som man ska kolla upp när man kikar på bilen.

Tack på förhand.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Tjenare!

Hade varit skitfint om man fått hjälp med en lite lista kanske som man ska kolla upp när man kikar på bilen.

Tack på förhand.

Får man fråga varför du är intresserad av en bil som gått så många mil?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Den ligger förmodligen i hans prisklass, alla har inte råd att köpa en ny audi för nästan 500k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

Den ligger förmodligen i hans prisklass, alla har inte råd att köpa en ny audi för nästan 500k.

Nu finns det dock massa fina bilar som gått under 15k mil för små pengar. Risken är att det blir massa dyra reparationskostnader på en bil som gått 21k mil. Hjullager, dämpare osv.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Kolla så handbromsen funkar som den ska då det brukar ärja vid armarna vid oken samt att halvljus och helljus funkar som det ska för det är en styrbox som brukar gå sönder så blir bilen enögd, Rätt dyr att byta då det hände på sambons bil men jag öppnade boxen själv och bytte 2st relän "57kr" och sedan funka det.

Kolla när det är dags för kamrems byte och att olja samt kylvätska ser bra ut.

Permalänk
Medlem

21000 mil är inte fruktansvärt långt. Vilken sorts mil som är körda spelar också stor roll. Hellre 20000 "bra" mil än 15000 "dåliga".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Svårt och hitta V40 (vilket jag är riktigt sugen på) med ett lite lägre pris. Och mil är bara nummer. Allt beror på hur den är byggd och körd

Skrivet av Prodigys:

Jupp. Precis betalat klart min nuvarande bil men den blitt kaput. Ingen verkstad eller forum som kan hitta varför haha ^^,

Skrivet av Jilted:

Nu finns det dock massa fina bilar som gått under 15k mil för små pengar. Risken är att det blir massa dyra reparationskostnader på en bil som gått 21k mil. Hjullager, dämpare osv.

Mycket av detta vart redan bytt enligt försäljaren. Det återstår dock och se i boken.

Skrivet av Decimal:

Kolla så handbromsen funkar som den ska då det brukar ärja vid armarna vid oken samt att halvljus och helljus funkar som det ska för det är en styrbox som brukar gå sönder så blir bilen enögd, Rätt dyr att byta då det hände på sambons bil men jag öppnade boxen själv och bytte 2st relän "57kr" och sedan funka det.

Kolla när det är dags för kamrems byte och att olja samt kylvätska ser bra ut.

Ok. Tack för tipsen.

Saker som filter, stift och olja hade jag nog tänkt byta ändå såvidare de inte är helt nybytt.

kamrem får man hoppas är bytt nyligen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

21000 mil är inte fruktansvärt långt. Vilken sorts mil som är körda spelar också stor roll. Hellre 20000 "bra" mil än 15000 "dåliga".

Precis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Svårt och hitta V40 (vilket jag är riktigt sugen på) med ett lite lägre pris. Och mil är bara nummer. Allt beror på hur den är byggd och körd

Jupp. Precis betalat klart min nuvarande bil men den blitt kaput. Ingen verkstad eller forum som kan hitta varför haha ^^,

Mycket av detta vart redan bytt enligt försäljaren. Det återstår dock och se i boken.

Ok. Tack för tipsen.

Saker som filter, stift och olja hade jag nog tänkt byta ändå såvidare de inte är helt nybytt.

kamrem får man hoppas är bytt nyligen.

Får man fråga vad säljaren vill ha?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Får man fråga vad säljaren vill ha?

Strax över 23.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Strax över 23.

Ah, låter vettigt Funkar all utrustning på den såsom AC osv så är det bara att slå till

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror inte V40 fas 2,5 har några direkta svagheter förutom rost på bakluckan. Men kolla allt det klassiska, blå/vit rök på avgaser, bromsar(ok/skivor), glapp i länkarmar/spindelleder, all el så att funkar, service så att den är gjord.

Permalänk
Medlem

Volvo har ju erkänt dåliga hjullager så lyssna när du kör att det låter och känns ok, framförallt när du svänger. Och testa AC'n som nån sa.
Känns det rätt när du provkör är det bara att köpa! Lycka till!

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Inaktiv

Jag bytte chippet i sambons s40 2.0t så den laddar från original 0.4 och nu laddar den 1.3 bar. Kostade 600kr
Lite kul är att när man trycker full gas på 3an så blir det fullt hjulspinn så man får ta det lite lugnt.

Nu när damen kör lång körning tar bilen 0.63L per mil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Jag tror inte V40 fas 2,5 har några direkta svagheter förutom rost på bakluckan. Men kolla allt det klassiska, blå/vit rök på avgaser, bromsar(ok/skivor), glapp i länkarmar/spindelleder, all el så att funkar, service så att den är gjord.

Läste att den blitt förbättrad på över 1800 punkter så antar det är bra ;D
service är ett måste.

Skrivet av dala56:

Volvo har ju erkänt dåliga hjullager så lyssna när du kör att det låter och känns ok, framförallt när du svänger. Och testa AC'n som nån sa.
Känns det rätt när du provkör är det bara att köpa! Lycka till!

Yes, ska jag

Skrivet av Decimal:

Jag bytte chippet i sambons s40 2.0t så den laddar från original 0.4 och nu laddar den 1.3 bar. Kostade 600kr
Lite kul är att när man trycker full gas på 3an så blir det fullt hjulspinn så man får ta det lite lugnt.

Nu när damen kör lång körning tar bilen 0.63L per mil.

Hur är det överlag med förbrukning med chippning?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Läste att den blitt förbättrad på över 1800 punkter så antar det är bra ;D
service är ett måste.

Yes, ska jag

Hur är det överlag med förbrukning med chippning?

Lägre. Dock får man ofta tung högerfot vilket i slutändan ger högre förbrukning

Visa signatur

Permalänk
Medlem

OM jag inte minns fel skall kamremmen bytas var 13 000:e mil på dessa bilar. Och det är dyrt... Remmen sitter skitdåligt till och man brukar passa på att byta vattenpump och lite annat när man ändå är där och grötar.

Jag ägde en 00:a och betalade 9 000 för bytet.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Lägre. Dock får man ofta tung högerfot vilket i slutändan ger högre förbrukning

Jotack. Kör en helt vanlig V6:a idag, och ibland trycker man på lite föööör mycket Alltid härligt ljud ^^,

men det kostar och ligga på topp eller? ;D haha.

Skrivet av oobum:

OM jag inte minns fel skall kamremmen bytas var 13 000:e mil på dessa bilar. Och det är dyrt... Remmen sitter skitdåligt till och man brukar passa på att byta vattenpump och lite annat när man ändå är där och grötar.

Jag ägde en 00:a och betalade 9 000 för bytet.

då får man hoppas den är bytt vid 13000. Då har jag 4000 kvar tills nästa, så jag hinner spara lite pengar ;D

Visa signatur

Permalänk

Kör till OK och hissa upp bilen. De 20 spänn det kostar att låna deras lyft i 10 min kan vara guld värt i fall bilen är i kasst skick under.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Jotack. Kör en helt vanlig V6:a idag, och ibland trycker man på lite föööör mycket Alltid härligt ljud ^^,

men det kostar och ligga på topp eller? ;D haha.

då får man hoppas den är bytt vid 13000. Då har jag 4000 kvar tills nästa, så jag hinner spara lite pengar ;D

Dubbelkolla när den skall bytas... För att inom 1-2 år behöva lägga 9 000 skulle enligt mig vara en klart negativ sak med bilen.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av oobum:

Dubbelkolla när den skall bytas... För att inom 1-2 år behöva lägga 9 000 skulle enligt mig vara en klart negativ sak med bilen.

Själva bytet av kamremmen är kostar bara mellan 3700-4800:- beroende på vart man gör det. På det så tillkommer det oftast en stor service som förutom olja och filter även brukar vara tändstift, rengöring av vevhusventilarion. Där av kostar det mellan 9-13000:-.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Jag hade nog aldrig servat en bil för 10k om den var köpt för strax över 20k. Möjligtvis bytt kamrem och olja/filter på egen hand, men annars bara tuta och se glad ut tills det rasar.

Permalänk
Medlem

Inne på min andra v40, som sagt rost på baklucka. Kärvande handbroms ok. Skeva bromsskivor, ja det är väl vad jag har råkat ut för under alla år med v40. En mycket underskattad bilmodell tycker jag, väldigt lite krångel med de som jag har haft iaf.
Det enda tveksamma är väl milen, min -01 har inte gått 14k/mil än.

Permalänk
Medlem

Som andra sagt, kolla rost lite här o där, handbromsen, det vanliga.
Kamremmen byts var 12.000e mil, så det är bara 3000 mil kvar. Om du är lite teknisk och har någonstans att vara är det inte omöjligt att byta själv dock, det är svårt att komma åt, men det går utan att riva ner speciellt mycket, och då sparar du en hel del pengar. Bara som ett tips, jag hade aldrig lagt massa pengar på verkstadsservice på en så billig och långt gången bil. Om du inte har möjlighet att göra det själv skulle jag nog kika på en bil som gått lite kortare, så det är längre kvar till kamremsbyte. För det är inte billigt om man lämnar in, som du läst här ovanför

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Kör till OK och hissa upp bilen. De 20 spänn det kostar att låna deras lyft i 10 min kan vara guld värt i fall bilen är i kasst skick under.

Har egen billyft hemma. Om pappa satt ihop den än. ;D

Skrivet av oobum:

vart o kollade på den idag. Mycket fin. Ingen rost nästan, bara lite på oken.
ägaren hade precis bytt kamrem o vattenpump då den saknade registrering på när det senast gjort. Men han sa att de såg hyfsat nya ut men bytten ändå.

Skrivet av DasBoot_swe:

Själva bytet av kamremmen är kostar bara mellan 3700-4800:- beroende på vart man gör det. På det så tillkommer det oftast en stor service som förutom olja och filter även brukar vara tändstift, rengöring av vevhusventilarion. Där av kostar det mellan 9-13000:-.

oljebyte etc brukar jag göra själv. Aldrig gjort vevhusventilation rengöring, kanske något man kan ge sig på själv ;D

Skrivet av Olegh:

Jag hade nog aldrig servat en bil för 10k om den var köpt för strax över 20k. Möjligtvis bytt kamrem och olja/filter på egen hand, men annars bara tuta och se glad ut tills det rasar.

Ne, inte precis. Kör den tills den dör ;D

Skrivet av soulis:

Inne på min andra v40, som sagt rost på baklucka. Kärvande handbroms ok. Skeva bromsskivor, ja det är väl vad jag har råkat ut för under alla år med v40. En mycket underskattad bilmodell tycker jag, väldigt lite krångel med de som jag har haft iaf.
Det enda tveksamma är väl milen, min -01 har inte gått 14k/mil än.

Inget rost alls utom på oken (lite ytligt) Helt nya skivor.
Testkörde och inga problem alls.

Skrivet av jooster:

Som andra sagt, kolla rost lite här o där, handbromsen, det vanliga.
Kamremmen byts var 12.000e mil, så det är bara 3000 mil kvar. Om du är lite teknisk och har någonstans att vara är det inte omöjligt att byta själv dock, det är svårt att komma åt, men det går utan att riva ner speciellt mycket, och då sparar du en hel del pengar. Bara som ett tips, jag hade aldrig lagt massa pengar på verkstadsservice på en så billig och långt gången bil. Om du inte har möjlighet att göra det själv skulle jag nog kika på en bil som gått lite kortare, så det är längre kvar till kamremsbyte. För det är inte billigt om man lämnar in, som du läst här ovanför

Tack för svar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Har egen billyft hemma. Om pappa satt ihop den än. ;D

vart o kollade på den idag. Mycket fin. Ingen rost nästan, bara lite på oken.
ägaren hade precis bytt kamrem o vattenpump då den saknade registrering på när det senast gjort. Men han sa att de såg hyfsat nya ut men bytten ändå.

oljebyte etc brukar jag göra själv. Aldrig gjort vevhusventilation rengöring, kanske något man kan ge sig på själv ;D

Ne, inte precis. Kör den tills den dör ;D

Inget rost alls utom på oken (lite ytligt) Helt nya skivor.
Testkörde och inga problem alls.

Tack för svar

Köpte du den?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Köpte du den?

Yes!
Helnöjd ;D

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Yes!
Helnöjd ;D

BILDER!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Tjenare!

Tack på förhand.

Farsan har en 02 V40. Största problemet är rost och att han har bytt spindellederna med några års mellanrum. Om jag minns rätt så är det några tusen per spindelled.

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Farsan har en 02 V40. Största problemet är rost och att han har bytt spindellederna med några års mellanrum. Om jag minns rätt så är det några tusen per spindelled.

Hittar bara rost på två ställen.
Bromsoken och gasdämparna till luckan.

Mycket nöjd

Skrivet av Jilted:

Sure thing

Litet stenskott på vänster blinker bak.

Ett av de två ställen jag hittat rost (de och bromsoken)

Rent och fräsht. Men blir lite jobb på insidan av motorn.

Bilen har aldrig varit kras så aldrig varit på reperation, bara service.
Saker som ska göras är, kolla turbon (21k km och aldrig bytt eller renoverad, den kanske är lite sleten, återstår och se.) rengöra bromsoken och måla (kanske orange) och köpa nya fälgar.

Sugen på sådana, målade mörkgråa.

Visa signatur